Bevrijd de knakworst 2 I &GOI Raakt u ook wel eens verstrikt in al die plastic zakjes en cellofaantjes? Ga dan eens shoppen in de verpakkingsvrije supermarkt, die na België ook in Nederland bezig is aan een opmars, ar door pam van der veen Test 1, 2, 3 Plastic dilemma Doordat je erzclf je noten, zaden, olijfolie, meel, suiker, kruiden en pasta afweegt, kun je beter portioneren 7 Ook last van keuzestress tijdens je zoektocht langs internetwarenhuizen en prijsstunters? Geld&Goed helpt een handje, met deze week een vergelijkend warenonderzoek met blikopeners. Natuurlijk eten we allemaal louter verse groentes, fruit, vis en vlees en laten we de conser- venafdeling van de super markt, met al zijn ingeblikt gemaksvoedsel, liever links lig gen. Maar toch heb je gewoon wel eens zin in chili con carne met bruine bonen uit blik. Of in doperwtjes die je met een rietje naar binnen kunt zuigen. Of knakworst. Veel blikjes hebben tegenwoor dig een handige lipsluiting, af gekeken van het aloude bierblikje. Maar voor sommige blikjes heb je toch echt een blikopener nodig. Wat moet je aanschaffen? Het is geen ge heim dat er veel troep te koop is. Van die goedkope dingetjes van de Hema en Ikea waarvan de tandwieltjes harnekkig wei geren grip te krijgen op de blikrand, waarna ze bij hard knijpen in verschillende delen uiteenvallen. Wij gingen op zoek naar de wat duurdere, luxe uitziende apparaten. Bij het testen kregen we professio nele hulp van een vijftal blikopenmaakmevrouwen van cateringbedrijf Albron, waar voor hulde. fSMARKROos BRABANTIA PROFILE f-v ven dreigde er ruzie te ontstaan over het con cept. Want hoewel het Utrechtse Bag&Buy A claimde dat het 4 septem ber de allereerste verpakkingsvrije winkel van Nederland zou openen, had het Groningse Opgeweckt Noord datzelfde in mei al gedaan. Er volgden wat wederzijdse steke ligheden op social media en in de pers, in de trant van 'In het westen praten ze, in het noorden doen we' versus 'Nou en, lekker belangrijk'. Al met al een weinig verheffende pole miek, maar gelukkig ook van korte duur, want inmiddels richten beide winkels weer hun volle aandacht op de eigen business. En trouwens, onze zuider- en oosterburen waren nóg eerder met het concept. Ro buust, 'the zero waste shop', opende haar deuren vorig jaar augustus in Antwerpen, een maand later volgde Berlijn met Original Unverpackt. Het moge duidelijk zijn: de verpak kingsvrije winkel rukt op. Verspilling En dat is goed nieuws, want het concept draagt bij aan een beter mi lieu. Zo gooien wij Nederlanders elk jaar zo'n 47 kilo voedsel per persoon per jaar weg. Producten als zuivel, brood, pasta, groente en fruit belan den in grote hoeveelheden in de af- valbak omdat we er standaard te veel van inslaan. Wereldwijd wordt 1,3 miljard ton per jaar verspild, een derde van al het voedsel dat wordt geproduceerd, en dat heeft grote ge volgen voor het milieu (zie kader). Het is niet moeilijk te bedenken hoe de verpakkingsvrije winkel daar het begin van een oplossing voor biedt. Doordat je er zelf je noten, zaden, olijfolie, meel, granen, suiker, krui den en pasta afweegt, kun je beter portioneren. En hoefje over een jaar niet die kilozak gedroogde abri kozen weg te gooien waarvan je er maar drie had gebruikt. Of die baal parelgort, die zo leuk ambachtelijk leek, maar die je er niet in kreeg bij de rest van het gezin. In de verpakkingsvrije winkel koop je precies wat je nodig hebt, en dat is niet alleen prettiger voor het mi lieu, maar ook voor je portemon nee. Behalve voedselverspilling gaat het concept ook het overschot aan ver pakkingsafval tegen. Elke dag gooit de gemiddelde Nederlander 1,5 kilo huishoudelijk afval weg. Jaarlijks zorgen we dus voor bijna 550 kilo afval per persoon per jaar, en onge veer een kwart daarvan bestaat uit lege verpakkingen. Om die verpak kingen te maken, worden boven dien natuurlijke grondstoffen aangesproken, wordt energie ver bruikt en C02 uitgestoten. In meer dere opzichten een forse milieubelasting dus, al die kilo's plastic en papier. Door je bood schappen bij een Bag&Buy of Opge weckt Noord te doen, kun je een positieve bijdrage leveren. Je neemt immers zelf je weckpot, papieren zak of linnen tasje mee om je ge kochte waar in te vervoeren. Een Tupperwaredoos mag natuurlijk ook - dat is weliswaar plastic, maar voor duurzaam gebruik. En in de winkel zelf kun je bovendien een malig een glazen pot voor herge bruik kopen. Achteloos Zowel de Groningse als de Utrechtse winkel kwamen tot stand via crowdfunding. Beide initiatie ven haalden een heel aardig start kapitaal op - respectievelijk 50.000 en 92.000 euro - waarmee ze hun project konden verwezenlijken. „De tijd is rijp voor dit concept," zegt Wim van Dijk van Bag&Buy. „Steeds meer consumenten realise ren zich dat het anders moet. Ze staan minder achteloos in het leven, de aandacht voor duurzaamheid groeit. Deze winkel gaat heus de wereldproblematiek niet oplossen, maar draagt wel bij aan een groter bewustzijn." Zijn eigen drive is een combinatie van idealisme en onder nemingslust. Hij wil zichzelf niet woensdag 2 september 2015 GO Gekocht voor: €14,49 Plus: Degelijk apparaat, ligt goed in de hand, doet zijn werk prima. Min: Geen minpunten WINKELEN MET JE eigen potjes Hoewel ze een zeer slecht imago hebben, kunnen plastic verpakkingen ook goed zijn voor het milieu. Zo verbeteren ze de houdbaarheid van voe dingsmiddelen, bieden ze bescherming tegen be schadiging tijdens het transport en de opslag en helpen ze zo tegen voed- selverspilling. Het is dus niet zo dat verpakte pro ducten per definitie mi lieuonvriendelijker zijn dan onverpakte. Als een komkommer geen lange reis hoeft te maken en snel verkocht en opgege ten wordt, is krimpfolie niet nodig. Maar ligt ie drie dagen, dan is de komkommer al zacht en gooit de supermarkt hem weg. Terwijl een verpakt exemplaar ook na twee weken nog prima ver koopbaar is. Bron: Milieucentraal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 46