Taaie en fitte Haase ontregelt artiest Brown Ita 18 SPORT le cat. le cat. 120 130 km paar rondjes over de Posbank. De anderen trokken zich uit elkaar om bij hem in het wiel te blij ven, dat lukte niet. Hij reed ieder een zoek terwijl hij een beet je om aan het kijken was." Een jaar later reed hij bij de profs van Argos-Shimano. Daar werd hij getraind door Merijn Zeeman, nu coach bij Lotto-Jumbo. Zee man: „Ik had vanaf het begin wel door dat er een enorme motor in hem zat. Maar toen hij overkwam naar de profs was hij nogal warrig. Hij wist niet wat hij kon, hij wist niet wat hij wilde, hij wist niet wat hij er allemaal voor moest doen. Zo wilde hij in ja nuari nog op win tersport in plaats van op trainings kamp. Of hij ge gaan is? Ja. Maar het jaar erop niet meer", weet Zee man. „Hij heeft een omslag gemaakt en zich gerea liseerd wat er allemaal voor nodig is om de top te halen. Dat hij zo hard rijdt in deze Vuelta verbaast me niet. Ik wil hem niet te veel druk opleggen, maar ik denk dat hij is gemaakt als ronderenner. Ik zei soms tegen hem: je kunt net als Tony Martin worden, tijdritten winnen en in Parijs-Nice mee doen om de eindzege. Maar hij is nu al beter." Ronderenner Een toekomstige ronderenner, dat ziet ook Adriaan Helmantel, zijn huidige trainer bij Giant-Alpecin, in Dumoulin. „Ik denk zelfs dat Tom een groter talent is dan dat er tot nu toe is uitgekomen. Vorig jaar hebben we ons de vraag ge steld: kan Tom binnen vijf jaar een grote ronde winnen? Dat is op portunistisch, maar interessant. Ik weet niet of hij er echt één kan winnen, want daarvoor ben je van veel dingen afhankelijk, maar hij kan een eind komen." Maar van tijdrijder naar ron derenner, dat gaat niet in één dag. Helmantel: „Toms sterke punt is dat hij drie tot twin tig minuten lang een ont zettend hoog vermogen kan rijden. Maar zijn zwakte is dat hij zijn bes te waardes vaak lang niet haalt in lange etappes, zeker niet als er veel geklommen moet worden. Met het oog op de klas siekers en klasse mentswedstrijden hebben we daarom veel gewerkt aan het ver breden van zijn basis: hij moet méér aankunnen dan alleen een tijdrit. Dat werpt zijn vruchten af. In Zwitserland reed hij al vrij goed omhoog, ook in de langere etappes met veel klimwerk." Maar Dumoulin is er nog niet. Als hij daadwerkelijk een goed klassement in grote rondes wil rij den, dan moet hij ook kunnen stand houden in het hooggeberg te. En hij heeft nog niet vaak laten zien dat hij dat óók kan. Helmantel: „Eén van de laatste stappen zou zijn om nog één of twee kilo ter verliezen. Hij weegt nu rond de de 70 kilo; hij is afge traind, maar niet super mager. En met meer wedstrijdkilometers en meer ervaring groeit hij ook nog verder. Voorlopig ligt hij vóór op schema. Maar in deze Ronde van Spanje heeft hij vooral etappes ge had die hem goed liggen. Met een vlakke aanloop en een relatief kor te slotklim. Wat er nog aankomt is een ander verhaal." Andorra Te beginnen met vandaag: de ko- ninginnenrit van de Vuelta, met aankomst in Andorra. Zes cols moet Dumoulin overleven. Het is voor hem het kantelpunt van de Ronde van Spanje. Als hij vandaag standhoudt, dan zit er nu al een plek in tussen de beste klasse mentsrenners. Als hij er doorheen zakt: jammer, maar helaas. Vol gend jaar beter. Of anders het jaar daarna of een van de jaren daarna. Want als Dumoulin (24) er gens meer dan genoeg van heeft, naast talent en zelfvertrouwen, dan is het tijd. Vijf jaar geleden is het, Dumou- lins overwinning in Portugal, maar de uitslag spreekt meer dan duizend woorden over zijn talent. Hij reed op een geleende fiets, zon der noemenswaardige tijdrittrai ning, zijn leeftijdsgenoten aan gru- zels. Zo werd Nairo Quintana, in deze Ronde van Spanje één van Dumoulins belangrijkste concur renten, tiende op bijna een mi nuut achterstand. Dumoulin, nu leider in de Ron de van Spanje, reed in die Portuge se wedstrijd voor de Nederlandse beloftenselectie. Dit terwijl hij am per drie jaar eerder was begonnen met wielrennen. Eén training was genoeg om op te vallen bij de toenmalige bondscoach, Aart Vierhouten. „Ik had aan het be gin van het jaar een grote groep jonge jongens uitgeno digd. Toen ik Tom zag fietsen dacht ik: die moet ik erbij hebben. Hij reed zo makke lijk. Aan het einde van de training deden we nog een Tennissen tegen Dustin Brown is volgens Robin Haase als een ritje met de trein. „Jij bent de passa gier, Brown de conducteur. Hij be paalt. Je kan je er bijna niet op voorbereiden," zei de Hagenaar in de voorbeschouwing op het televi siekanaal van de KNLTB. Die voor spelling kwam gisteravond uit op de US Open. Conducteur - of mis schien beter 'machinist' - Brown dicteerde de eerste twee sets, maar raakte het spoor vervolgens bijster. De constantere en fittere Haase ontregelde de trein en won in vijf sets: 4-6,4-6, 6-3,7-5, 6-4. De partij tussen de Duitse Ja- maicaan Brown en Haase was door de organisatie van de US Open weggestopt op achterafbaan- tje 16. Daar stond het publiek rijendik. Want Brown is een ar tiest. Niet alleen door zijn lange dreadlocks a la Bob Marley, vooral vanwege zijn compleet onnavolg bare spel. Alles-of-niets-tennis is het, geweldig goed of tenenkrom mend slecht. Maar nooit saai. Het grote publiek zag dat deze zomer al op Wimbledon. In mis schien wel de leukste partij van Brown is een artiest. Niet alleen door zijn dreadlocks a la Bob Marley, vooral vanwege zijn onnavolgbare spel. het toernooi versloeg Brown in de tweede ronde Rafael Nadal, in vier sets. De Spanjaard kwam geen moment in zijn ritme. Hij werd keer op keer verrast door de tactiek van zijn opponent. Met zijn constante keuze voor serve and volley, ook op tweede service, was hij op eigen service opper machtig. En op de opslag van Na- dal deed hij de gekste dingen: op lopen, dropshots, maar ook keihar de returns langs de lijn. Een ronde later, tegen Viktor Troicki, was het feestje alweer voorbij voor Brown. En in de we ken na Wimbledon was het ook vaker mis dan raak. De Duitser heeft zich neergelegd bij zijn wis selvalligheid. Hij is nu 30 jaar, nog steeds 'pas' 85e van de wereld, en gaat het niet meer veranderen. Hij stapt de baan op en ziet wel wat er uit zijn handen komt. Gisteren op het hardcourt van Flushing Meadows was het twee sets geweldig. Haase speelde hele maal niet slecht, sloeg bijvoor beeld maar drie onnodige fouten, maar Brown deed het beter. Voor Haase zat er maar één ding op: wachten en hopen op een inzin king. En die kwam er. De keuzes van Brown pakten steeds vaker verkeerd uit. Haase beet zich vast, zag de schouders van Brown gaan hangen en kwam terug tot 2-2. In pas de tweede vijfsetter van zijn carrière knokte 'Dreddy', maar toen het erop aan kwam gaf hij niet thuis: lovegame voor Haase, en een plek in de tweede ronde. Dumoulin ligt voor op schema Vandaag Etappe 11 Andorra la Vella Cortals d Encamp 138 km Coll de Beixalis 1790 m Coll d'Ordino 1980 m le cat. Coll de la Rabassa 1818 m le cat. Coll de la Gallina 1905 m Buiten cat. Alto Els Cortals d'Encamp 2095 m Alto de la Cornelia 1905m 2e cat door Thijs Zonneveld Profiel resterende etappes 12 13 ANDORRA LA VELLA. De tijdritfiets was van een vriend van hem. Tom Dumoulin had 'm een paar dagen geleend. Hij wilde er de tijdrit mee rijden in zijn eerste internationale koers van enige allure, de Trofeu Ci- dade da Guarda in Portugal. Welge teld twee keer reed hij erop voor dat hij van start ging. Hij won. Tom Dumoulin verdedigt vandaag in de etappe naar Cortals d'Encamp een voorsprong van 57 seconden op zijn naaste belager, de Spaanse klimmer Joaquim Rodriguez. door Rik Spekenbrink Het publiek staat rijendik voor de Duitse Jamaicaan Dustin Brown.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 18