Taaie en fitte Haase ontregelt artiest Brown
Ita
18 SPORT
le cat.
le cat.
120 130 km
paar rondjes over de Posbank.
De anderen trokken
zich uit elkaar om
bij hem in het
wiel te blij
ven, dat lukte
niet. Hij
reed ieder
een zoek
terwijl hij
een beet
je om
aan het
kijken
was."
Een jaar later reed hij bij de profs
van Argos-Shimano. Daar werd
hij getraind door Merijn Zeeman,
nu coach bij Lotto-Jumbo. Zee
man: „Ik had vanaf het begin wel
door dat er een enorme motor in
hem zat. Maar toen hij
overkwam naar de
profs was hij
nogal warrig.
Hij wist niet
wat hij kon,
hij wist niet
wat hij wilde,
hij wist niet wat
hij er allemaal
voor moest doen.
Zo wilde hij in ja
nuari nog op win
tersport in plaats
van op trainings
kamp. Of hij ge
gaan is? Ja. Maar
het jaar erop niet
meer", weet Zee
man. „Hij heeft
een omslag gemaakt en zich gerea
liseerd wat er allemaal voor nodig
is om de top te halen. Dat hij zo
hard rijdt in deze Vuelta verbaast
me niet. Ik wil hem niet te veel
druk opleggen, maar ik denk dat
hij is gemaakt als ronderenner. Ik
zei soms tegen hem: je kunt net
als Tony Martin worden, tijdritten
winnen en in Parijs-Nice mee
doen om de eindzege. Maar hij is
nu al beter."
Ronderenner
Een toekomstige ronderenner, dat
ziet ook Adriaan Helmantel, zijn
huidige trainer bij Giant-Alpecin,
in Dumoulin. „Ik denk zelfs dat
Tom een groter talent is dan dat
er tot nu toe is uitgekomen. Vorig
jaar hebben we ons de vraag ge
steld: kan Tom binnen vijf jaar
een grote ronde winnen? Dat is op
portunistisch, maar interessant. Ik
weet niet of hij er echt één kan
winnen, want daarvoor ben je van
veel dingen afhankelijk, maar hij
kan een eind komen."
Maar van tijdrijder naar ron
derenner, dat gaat niet in één
dag. Helmantel: „Toms sterke
punt is dat hij drie tot twin
tig minuten lang een ont
zettend hoog vermogen
kan rijden. Maar zijn
zwakte is dat hij zijn bes
te waardes vaak lang
niet haalt in lange
etappes, zeker niet als
er veel geklommen
moet worden. Met
het oog op de klas
siekers en klasse
mentswedstrijden hebben we
daarom veel gewerkt aan het ver
breden van zijn basis: hij moet
méér aankunnen dan alleen een
tijdrit. Dat werpt zijn vruchten af.
In Zwitserland reed hij al vrij
goed omhoog, ook in de langere
etappes met veel klimwerk."
Maar Dumoulin is er nog niet.
Als hij daadwerkelijk een goed
klassement in grote rondes wil rij
den, dan moet hij ook kunnen
stand houden in het hooggeberg
te. En hij heeft nog niet vaak laten
zien dat hij dat óók kan.
Helmantel: „Eén van de laatste
stappen zou zijn om nog één of
twee kilo ter verliezen. Hij weegt
nu rond de de 70 kilo; hij is afge
traind, maar niet super mager. En
met meer wedstrijdkilometers en
meer ervaring groeit hij ook nog
verder. Voorlopig ligt hij vóór op
schema. Maar in deze Ronde van
Spanje heeft hij vooral etappes ge
had die hem goed liggen. Met een
vlakke aanloop en een relatief kor
te slotklim. Wat er nog aankomt
is een ander verhaal."
Andorra
Te beginnen met vandaag: de ko-
ninginnenrit van de Vuelta, met
aankomst in Andorra. Zes cols
moet Dumoulin overleven. Het is
voor hem het kantelpunt van de
Ronde van Spanje. Als hij vandaag
standhoudt, dan zit er nu al een
plek in tussen de beste klasse
mentsrenners. Als hij er doorheen
zakt: jammer, maar helaas. Vol
gend jaar beter. Of anders het jaar
daarna of een van de jaren daarna.
Want als Dumoulin (24) er
gens meer dan genoeg van heeft,
naast talent en zelfvertrouwen,
dan is het tijd.
Vijf jaar geleden is het, Dumou-
lins overwinning in Portugal,
maar de uitslag spreekt meer dan
duizend woorden over zijn talent.
Hij reed op een geleende fiets, zon
der noemenswaardige tijdrittrai
ning, zijn leeftijdsgenoten aan gru-
zels. Zo werd Nairo Quintana, in
deze Ronde van Spanje één van
Dumoulins belangrijkste concur
renten, tiende op bijna een mi
nuut achterstand.
Dumoulin, nu leider in de Ron
de van Spanje, reed in die Portuge
se wedstrijd voor de Nederlandse
beloftenselectie. Dit terwijl hij am
per drie jaar eerder was begonnen
met wielrennen. Eén training was
genoeg om op te vallen bij de
toenmalige bondscoach, Aart
Vierhouten. „Ik had aan het be
gin van het jaar een grote
groep jonge jongens uitgeno
digd. Toen ik Tom zag fietsen
dacht ik: die moet ik erbij
hebben. Hij reed zo makke
lijk. Aan het einde van de
training deden we nog een
Tennissen tegen Dustin
Brown is volgens Robin
Haase als een ritje met de
trein. „Jij bent de passa
gier, Brown de conducteur. Hij be
paalt. Je kan je er bijna niet op
voorbereiden," zei de Hagenaar in
de voorbeschouwing op het televi
siekanaal van de KNLTB. Die voor
spelling kwam gisteravond uit op
de US Open. Conducteur - of mis
schien beter 'machinist' - Brown
dicteerde de eerste twee sets,
maar raakte het spoor vervolgens
bijster. De constantere en fittere
Haase ontregelde de trein en won
in vijf sets: 4-6,4-6, 6-3,7-5, 6-4.
De partij tussen de Duitse Ja-
maicaan Brown en Haase was
door de organisatie van de US
Open weggestopt op achterafbaan-
tje 16. Daar stond het publiek
rijendik. Want Brown is een ar
tiest. Niet alleen door zijn lange
dreadlocks a la Bob Marley, vooral
vanwege zijn compleet onnavolg
bare spel. Alles-of-niets-tennis is
het, geweldig goed of tenenkrom
mend slecht. Maar nooit saai.
Het grote publiek zag dat deze
zomer al op Wimbledon. In mis
schien wel de leukste partij van
Brown is een artiest. Niet
alleen door zijn dreadlocks a la
Bob Marley, vooral vanwege
zijn onnavolgbare spel.
het toernooi versloeg Brown in de
tweede ronde Rafael Nadal, in
vier sets. De Spanjaard kwam
geen moment in zijn ritme. Hij
werd keer op keer verrast door de
tactiek van zijn opponent. Met
zijn constante keuze voor serve
and volley, ook op tweede service,
was hij op eigen service opper
machtig. En op de opslag van Na-
dal deed hij de gekste dingen: op
lopen, dropshots, maar ook keihar
de returns langs de lijn.
Een ronde later, tegen Viktor
Troicki, was het feestje alweer
voorbij voor Brown. En in de we
ken na Wimbledon was het ook
vaker mis dan raak. De Duitser
heeft zich neergelegd bij zijn wis
selvalligheid. Hij is nu 30 jaar, nog
steeds 'pas' 85e van de wereld, en
gaat het niet meer veranderen. Hij
stapt de baan op en ziet wel wat
er uit zijn handen komt.
Gisteren op het hardcourt van
Flushing Meadows was het twee
sets geweldig. Haase speelde hele
maal niet slecht, sloeg bijvoor
beeld maar drie onnodige fouten,
maar Brown deed het beter. Voor
Haase zat er maar één ding op:
wachten en hopen op een inzin
king. En die kwam er. De keuzes
van Brown pakten steeds vaker
verkeerd uit. Haase beet zich vast,
zag de schouders van Brown gaan
hangen en kwam terug tot 2-2. In
pas de tweede vijfsetter van zijn
carrière knokte 'Dreddy', maar
toen het erop aan kwam gaf hij
niet thuis: lovegame voor Haase,
en een plek in de tweede ronde.
Dumoulin
ligt voor
op schema
Vandaag Etappe 11 Andorra la Vella Cortals d Encamp 138 km
Coll de Beixalis
1790 m
Coll d'Ordino
1980 m
le cat.
Coll de la
Rabassa
1818 m
le cat.
Coll de
la Gallina
1905 m
Buiten cat.
Alto Els Cortals
d'Encamp
2095 m
Alto de
la Cornelia
1905m
2e cat
door Thijs Zonneveld
Profiel resterende etappes
12
13
ANDORRA LA VELLA. De tijdritfiets
was van een vriend van hem. Tom
Dumoulin had 'm een paar dagen
geleend. Hij wilde er de tijdrit mee
rijden in zijn eerste internationale
koers van enige allure, de Trofeu Ci-
dade da Guarda in Portugal. Welge
teld twee keer reed hij erop voor
dat hij van start ging. Hij won.
Tom Dumoulin verdedigt vandaag in
de etappe naar Cortals d'Encamp
een voorsprong van 57 seconden op
zijn naaste belager, de Spaanse
klimmer Joaquim Rodriguez.
door Rik Spekenbrink
Het publiek staat rijendik voor de
Duitse Jamaicaan Dustin Brown.