'Wij lijden onder onze eigen populariteit' Te veel zittenblijvers, te veel afvallers en te lage examencijfers op de havo WALCHEREN 5 Middelbare school m Middelburg dreigt in september het predikaat zwak te krijgen van de Onderwijsinspectie. MIDDELBURG. Scholengemeen schap Nehalennia in Middelburg dreigt voor de havo-opleiding het predikaat 'zwak' te krijgen van de Inspectie van het Onderwijs. De prestaties van de leerlingen op de havo zijn onder de maat. Op de havo blijven relatief ge zien ten opzichte van andere ha vo's meer leerlingen zitten tussen het derde jaar en het behalen van hun diploma. Bovendien moeten op Nehalennia meer havoleerlin gen een stapje terug doen naar de mavo omdat ze het niveau toch niet blijken aan te kunnen. Bij el kaar opgeteld betreft het double ren en afstromen 52 procent van de havisten op Nehalennia. Van de havoleerlingen die wel het centraal eindexamen doen, zijn de cijfers ook lager dan op an dere havo's. Nehalennia scoort ge meten over alle vakken gemiddeld een 6,0 en blijft daarmee achter op het landelijk gemiddelde. Dit zijn de resultaten over 2014. De Onderwijsinspectie komt op 8 september naar de Middelburgse school voor een reguliere inspec tie. Rector Guus Hagt houdt er re kening mee dat de inspectie dan tot een oordeel 'zwak' komt. „Ove rigens gaat het onze andere drie af delingen - vwo, mavo en basis/kader - wel goed." Vanuit heel Walcheren komen bijna 2300 leerlingen naar Neha lennia. De grote school beschikt over twee locaties - Breeweg en Kruisweg. Voor het vmbo wordt samengewerkt met de Christelijke Scholengemeenschap Walcheren (CSW) aan de locatie Churchill- laan. De drie locaties en de vele noodlokalen die nodig zijn om het grote aantal leerlingen les te kunnen geven, zijn volgens Hagt mede debet aan de achterblijven de prestaties van de havoleerlin gen. Veel tijd voor docenten gaat op aan organisatie, roosteren en pendelen. Tijd die er daardoor soms niet is voor leerlingen vlak voor en na de lessen. Nehalennia is een jaar geleden begonnen met nadenken over een verbeterplan. Maandag, op de eer ste dag van het nieuwe schooljaar, gaat Hagt weer in gesprek met de docenten over maatregelen om de prestaties te verbeteren. Hij hoopt dat de Onderwijsinspectie op ba sis van dat verbeterplan het oor deel 'zwak' nog niet zal vellen, of de school een herkansing geeft. Het nieuwe school jaar begint niet al leen spannend voor de leerlin gen; ook docen ten en schoollei ding van Nehalennia moeten vol aan de bak om een goed cijfer te halen. Op 8 september komt de Onderwijsinspectie langs. Rector Guus Hagt houdt rekening met een oordeel 'zwak'. „Tenzij we de Inspectie ervan kunnen overtui gen dat we al met een goed verbe terplan bezig zijn. Misschien krij gen we dan een herkansing." „De school deed het heel lang gewoon goed. Maar met de havo presteren we nu onder het lande lijk gemiddelde. De doorstroming in de onderbouw is wel goed, die in de bovenbouw niet. Daar blij ven te veel kinderen een keer zit ten en stromen te veel kinderen af naar de mavo. En op het centraal eindexamen is ons gemiddelde cij fer dus te laag. Gemeten over alle vakken halen wij een 6,0. Gemid deld scoren de andere havo's ho ger. Het gaat soms maar om klei ne verschillen hoor. Bij het vwo halen we gemiddeld een 6,3 en dat is wel op het landelijk niveau. Bovendien is die 6,0 bij de havo het resultaat van in 2014. De be oordeling van de Inspectie ijlt een jaar na. Dit jaar ging het wel beter, maar ook nog niet goed genoeg." „Dit speelt langer. We zijn een jaar bezig met de analyse. Na de eerste reactie van ongeloof en het zoeken van de oorzaken bij ande ren, zitten we nu al lang in de fase van herkenning en erkenning, van strijdbaarheid en verandering." „Een eerste is dat we lijden on der ons eigen succes. Nehalennia is erg populair, krijgt veel aanmel dingen. De school is te groot ge worden: te veel leerlingen voor de ruimte, dus te veel noodlo kalen. Er is een docent econo mie die op één dag naar drie locaties moet: Breeweg, Kruis weg en Churchilllaan. Die heeft minder tijd rondom de lessen voor de leerlingen die om hulp vragen. We bezin nen ons op die massaliteit. De kritische grens is bereikt." „Een tweede oorzaak is dat we kinderen graag veel kansen bie den. Iemand die het goed zou doen op de mavo en het mis schien kan redden op de havo, ge ven we een kans. Als die blijft zit ten, is dat voor het kind of de ouders niet zo erg. Maar de Inspec tie zet dan een minnetje bij onze prestaties. Daar moeten we kriti scher in worden." „Daarnaast bieden we ook wel heel veel aan: én gymnasium, én technasium, én tweetalig onder wijs, én veel activiteiten buiten om het lesprogramma: debatwed strijden, uitwisselingen, reizen. We moeten meer kiezen. De kin deren lijden er niet onder. Toch is het te veel van het goede. Het is ook goed als kinderen een paar we ken niks anders krijgen dan les." „En ten vierde de lessen zelf: doen we de goede dingen, en doen we ze goed? We moeten el kaar beter op aanspreken op het rendement. Een familiecultuur is goed, maar we zijn ook professio nals." „Jawel. Zij geven ook les op het vwo en dat presteert wel goed." Daarom is er nu ook iemand die tijdens de lessen mee kijkt met de docenten. Een zogenoemde scholendokter leidt daarvoor onze eigen teamleiders en personeels- coaches op. Zij kijken dan mee met docenten. Het gaat om offen sief lesbezoek: wat gebeurt er? We moeten onszelf beter maken." „Dat is een goed punt. Het kan invloed hebben. Anderzijds: alle havo's hebben daarmee te maken. En toch presteren wij minder dan andere havo's." „Zij hebben de sleutel niet in handen, de verantwoordelijkheid om onze leerlingen beter te laten presteren ligt bij onszelf. We moe ten iedereen scherp krijgen: van de directeur tot de schoonmaker. Docenten zien het grote aantal aanmeldingen als een indicatie voor een goede school. De Inspec tie niet: die kijkt naar de resulta ten." 'De inspectie voor het Onderwijs komt op 8 september op bezoek. Ik hou rekening met een oordeel 'zwak' 'We lijden onder ons eigen succes. Nehalennia is te groot geworden: te veel leerlingen en te veel noodlokalen' 'Iemand kijkt nu mee met de docenten naar wat er in de lessen gebeurt: doen we de goede dingen en doen we ze goed?' GUUS HAGT, RECTOR ZATERDAG 29 AUGUSTUS 2015 Nehalennia presteert zwak door Maurits Sep procent van de havo- leerlingen blijft in de bovenbouw een keer zitten of stroomt af naar de mavo door Maurits Sep Wat gaat er fout op Nehalennia? U bent in juni aangetreden. Da's geen fijn begin. Wat zijn de oorzaken voor de slech te prestaties? Zijn de docenten goed genoeg? Maar op het vwo moeten leerlingen meer zelf doen, terwijl op de ha vo leerlingen meer be geleiding nodig heb ben. Een docent die op het vwo goed les geeft, is dus niet au tomatisch goed op de havo. „Dat klopt. De laatste jaren sturen ouders hun kind vanwege het slechtere imago lie ver niet naar het vmbo, maar naar de havo. Verklaart dat ten dele waarom te veel kinderen blijven zitten of af haken? Wat gaan leerlingen en ouders dit jaar merken van de veranderingen? Guus Hagt is op 1 juni aangetreden als direc teur-bestuurder (rector) van de Mondia Scholen- groep. Daaronder vallen Nehalennia Scholenge meenschap in Middelburg en Scheldemond Colle ge in Vlissingen. Hagt was hiervoor rector-bestuurder van het Bau- dartius College in Zutphen en lid van het college van bestuur van het Almere College in Kampen/Dronten. Hij is doctorandus sociale geografie en massacom municatie. Guus Hagt: „We moeten iedereen scherp krijgen, van de directeur tot de schoonmaker." foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 37