'Wij lijden onder onze eigen populariteit'
Te veel zittenblijvers, te veel afvallers en te lage examencijfers op de havo
WALCHEREN 5
Middelbare school m Middelburg dreigt
in september het predikaat zwak te
krijgen van de Onderwijsinspectie.
MIDDELBURG. Scholengemeen
schap Nehalennia in Middelburg
dreigt voor de havo-opleiding het
predikaat 'zwak' te krijgen van de
Inspectie van het Onderwijs. De
prestaties van de leerlingen op de
havo zijn onder de maat.
Op de havo blijven relatief ge
zien ten opzichte van andere ha
vo's meer leerlingen zitten tussen
het derde jaar en het behalen van
hun diploma. Bovendien moeten
op Nehalennia meer havoleerlin
gen een stapje terug doen naar de
mavo omdat ze het niveau toch
niet blijken aan te kunnen. Bij el
kaar opgeteld betreft het double
ren en afstromen 52 procent van
de havisten op Nehalennia.
Van de havoleerlingen die wel
het centraal eindexamen doen,
zijn de cijfers ook lager dan op an
dere havo's. Nehalennia scoort ge
meten over alle vakken gemiddeld
een 6,0 en blijft daarmee achter
op het landelijk gemiddelde.
Dit zijn de resultaten over 2014.
De Onderwijsinspectie komt op 8
september naar de Middelburgse
school voor een reguliere inspec
tie. Rector Guus Hagt houdt er re
kening mee dat de inspectie dan
tot een oordeel 'zwak' komt. „Ove
rigens gaat het onze andere drie af
delingen - vwo, mavo en
basis/kader - wel goed."
Vanuit heel Walcheren komen
bijna 2300 leerlingen naar Neha
lennia. De grote school beschikt
over twee locaties - Breeweg en
Kruisweg. Voor het vmbo wordt
samengewerkt met de Christelijke
Scholengemeenschap Walcheren
(CSW) aan de locatie Churchill-
laan. De drie locaties en de vele
noodlokalen die nodig zijn om
het grote aantal leerlingen les te
kunnen geven, zijn volgens Hagt
mede debet aan de achterblijven
de prestaties van de havoleerlin
gen. Veel tijd voor docenten gaat
op aan organisatie, roosteren en
pendelen. Tijd die er daardoor
soms niet is voor leerlingen vlak
voor en na de lessen.
Nehalennia is een jaar geleden
begonnen met nadenken over een
verbeterplan. Maandag, op de eer
ste dag van het nieuwe schooljaar,
gaat Hagt weer in gesprek met de
docenten over maatregelen om de
prestaties te verbeteren. Hij hoopt
dat de Onderwijsinspectie op ba
sis van dat verbeterplan het oor
deel 'zwak' nog niet zal vellen, of
de school een herkansing geeft.
Het nieuwe school
jaar begint niet al
leen spannend
voor de leerlin
gen; ook docen
ten en schoollei
ding van Nehalennia moeten vol
aan de bak om een goed cijfer te
halen. Op 8 september komt de
Onderwijsinspectie langs. Rector
Guus Hagt houdt rekening met
een oordeel 'zwak'. „Tenzij we de
Inspectie ervan kunnen overtui
gen dat we al met een goed verbe
terplan bezig zijn. Misschien krij
gen we dan een herkansing."
„De school deed het heel lang
gewoon goed. Maar met de havo
presteren we nu onder het lande
lijk gemiddelde. De doorstroming
in de onderbouw is wel goed, die
in de bovenbouw niet. Daar blij
ven te veel kinderen een keer zit
ten en stromen te veel kinderen af
naar de mavo. En op het centraal
eindexamen is ons gemiddelde cij
fer dus te laag. Gemeten over alle
vakken halen wij een 6,0. Gemid
deld scoren de andere havo's ho
ger. Het gaat soms maar om klei
ne verschillen hoor. Bij het vwo
halen we gemiddeld een 6,3 en
dat is wel op het landelijk niveau.
Bovendien is die 6,0 bij de havo
het resultaat van in 2014. De be
oordeling van de Inspectie ijlt een
jaar na. Dit jaar ging het wel beter,
maar ook nog niet goed genoeg."
„Dit speelt langer. We zijn een
jaar bezig met de analyse. Na de
eerste reactie van ongeloof en het
zoeken van de oorzaken bij ande
ren, zitten we nu al lang in de fase
van herkenning en erkenning, van
strijdbaarheid en verandering."
„Een eerste is dat we lijden on
der ons eigen succes. Nehalennia
is erg populair, krijgt veel aanmel
dingen. De school is te groot ge
worden: te veel leerlingen voor
de ruimte, dus te veel noodlo
kalen. Er is een docent econo
mie die op één dag naar drie
locaties moet: Breeweg, Kruis
weg en Churchilllaan. Die
heeft minder tijd rondom de
lessen voor de leerlingen die
om hulp vragen. We bezin
nen ons op die massaliteit. De
kritische grens is bereikt."
„Een tweede oorzaak is dat we
kinderen graag veel kansen bie
den. Iemand die het goed zou
doen op de mavo en het mis
schien kan redden op de havo, ge
ven we een kans. Als die blijft zit
ten, is dat voor het kind of de
ouders niet zo erg. Maar de Inspec
tie zet dan een minnetje bij onze
prestaties. Daar moeten we kriti
scher in worden."
„Daarnaast bieden we ook wel
heel veel aan: én gymnasium, én
technasium, én tweetalig onder
wijs, én veel activiteiten buiten
om het lesprogramma: debatwed
strijden, uitwisselingen, reizen.
We moeten meer kiezen. De kin
deren lijden er niet onder. Toch is
het te veel van het goede. Het is
ook goed als kinderen een paar we
ken niks anders krijgen dan les."
„En ten vierde de lessen zelf:
doen we de goede dingen, en
doen we ze goed? We moeten el
kaar beter op aanspreken op het
rendement. Een familiecultuur is
goed, maar we zijn ook professio
nals."
„Jawel. Zij geven ook les op
het vwo en dat presteert
wel goed."
Daarom is er
nu ook iemand
die tijdens de
lessen mee
kijkt met
de docenten. Een zogenoemde
scholendokter leidt daarvoor onze
eigen teamleiders en personeels-
coaches op. Zij kijken dan mee
met docenten. Het gaat om offen
sief lesbezoek: wat gebeurt er? We
moeten onszelf beter maken."
„Dat is een goed punt. Het kan
invloed hebben. Anderzijds: alle
havo's hebben daarmee te maken.
En toch presteren wij minder dan
andere havo's."
„Zij hebben de sleutel niet in
handen, de verantwoordelijkheid
om onze leerlingen beter te laten
presteren ligt bij onszelf. We moe
ten iedereen scherp krijgen: van
de directeur tot de schoonmaker.
Docenten zien het grote aantal
aanmeldingen als een indicatie
voor een goede school. De Inspec
tie niet: die kijkt naar de resulta
ten."
'De inspectie voor
het Onderwijs komt
op 8 september op
bezoek. Ik hou
rekening met een
oordeel 'zwak'
'We lijden onder ons
eigen succes.
Nehalennia is te
groot geworden: te
veel leerlingen en te
veel noodlokalen'
'Iemand kijkt nu mee
met de docenten
naar wat er in de
lessen gebeurt: doen
we de goede dingen
en doen we ze goed?'
GUUS HAGT, RECTOR
ZATERDAG 29 AUGUSTUS 2015
Nehalennia presteert zwak
door Maurits Sep
procent van de havo-
leerlingen blijft in de
bovenbouw een keer
zitten of stroomt af
naar de mavo
door Maurits Sep
Wat gaat er fout op Nehalennia?
U bent in juni aangetreden. Da's
geen fijn begin.
Wat zijn de oorzaken voor de slech
te prestaties?
Zijn de docenten goed genoeg?
Maar op het vwo moeten
leerlingen meer zelf
doen, terwijl op de ha
vo leerlingen meer be
geleiding nodig heb
ben. Een docent die
op het vwo goed les
geeft, is dus niet au
tomatisch goed op
de havo.
„Dat klopt.
De laatste jaren sturen ouders hun
kind vanwege het slechtere imago lie
ver niet naar het vmbo, maar naar de
havo. Verklaart dat ten dele waarom
te veel kinderen blijven zitten of af
haken?
Wat gaan leerlingen en ouders dit
jaar merken van de veranderingen?
Guus Hagt is op 1 juni aangetreden als direc
teur-bestuurder (rector) van de Mondia Scholen-
groep. Daaronder vallen Nehalennia Scholenge
meenschap in Middelburg en Scheldemond Colle
ge in Vlissingen.
Hagt was hiervoor rector-bestuurder van het Bau-
dartius College in Zutphen en lid van het college
van bestuur van het Almere College in
Kampen/Dronten.
Hij is doctorandus sociale geografie en massacom
municatie.
Guus Hagt: „We moeten iedereen scherp krijgen, van de directeur tot de schoonmaker." foto Ruben Oreel