De Baltische landen zijn nu al
de vijfde handelspartner van
Zeeland Seaports, met 2,1
miljoen ton vracht op een jaar.
Dat mag best meer worden en
daarom tuigde het havenbedrijf
een handelsmissie op. Samen
met de Gentse concurrent.
REPORTAGE 21
Directeuren Lagasse
en Schalck in gesprek
O vet, Multraship en Verbrug-
ge mee.
Sales en Development Mana
ger van Ovet Bram Peters kijkt
aan het eind van de week te
rug op een succesvolle reis. „Ik
heb de gelegenheid gehad om
te horen hoe de ontwikkelin
gen verlopen, bijvoorbeeld
met het achterland hier." Ovet
verwerkt in Zeeland kolen,
cokes en antraciet die uit Rus
land afkomstig zijn en in Riga
op schepen worden geladen.
Maar door een schandaal bij de
Letse spoorwegen, is het onze
ker of Rusland die kolen via
Letland zal blijven exporteren.
„Als zo'n stroom minder
wordt door logistieke proble
men, dan moeten die kolen er
gens anders vandaan komen.
Ladingsstromen gaan anders lo
pen en dat heeft invloed op
wat wij doen. Ik heb hier con
tacten kunnen leggen zodat
we die ontwikkelingen beter
kunnen volgen."
Rusland
De relatie met Rusland is
een belangrijk onderwerp tij
dens de handelsmissie. „De in
vloed van Rusland op de eco
nomie en zeker de boycot van
westerse producten is nog
steeds groot", constateert
Lagasse na gesprekken in Est
land en Letland. De cijfers ge
ven hem gelijk. Het Letse mi
nisterie van Financiën hoopte
begin 2014 dat de economie
met 4,4 procent zou groeien.
Nadat Moskou De Krim an
nexeerde en de sancties over
en weer werden opgetuigd
bleef er van die groei nog maar
net 2 procent over.
Beide directeuren tonen
zich onder de indruk van de
Baltische landen. „De meerta
ligheid, niveau van
openheid en pro
fessionaliteit, de
gretigheid om
te ondernemen; en dat in maar
24 jaar onafhankelijkheid, da's
niet niks", aldus Lagasse. Schal
ck beaamt dat en zegt: „Ik ben
in delen van Oost-Europa ge
weest waar het veel Oost-Euro-
peser aanvoelde. Dat heb ik
hier helemaal niet. Het haven
bedrijf hier weet ook van aan
pakken. Het zijn niet slechts in-
De haven van Riga
blijft doorgroeien en
vernieuwen. Er is nog
veel ruimte langs de
rivieroevers.
frabeheerders" Secretaris van
vereniging Portiz Wies Saman
merkte dat ook. „Deze landen
zijn van ver gekomen in heel
weinig tijd. Vooral de privatise
ring is indrukwekkend. En ze
hebben niet voor niets alle
drie de euro kunnen invoe
ren."
Doorgroeien
De haven van Riga blijft in
tussen doorgroeien en vernieu
wen. Er is nog veel ruimte
langs de rivieroevers. Een nieu
we terminal voor kolen - maar
geschikt voor alle droge bulk -
is in ontwikkeling.
Dat Zeeland Seaports en
Port of Ghent voor het eerst
een handelsmissie helemaal sa
men organiseren, wil niet zeg
gen dat een fusie aanstaande
is. Schalck: "We doen veel sa
men inmiddels, denk aan de
nieuwe sluis, nautisch beheer,
BioBase en nu deze reis. Dat
kan op termijn tot een
fusie leiden maar
dan moet er
wel draag
vlak zijn."
Schalck daaraan toe. Via Let
land bereikt Russische steen
kool de havens in Zeeland en
Vlaanderen. Maar ook houtpro
ducten, voedsel en kunstmest
gaan over en weer.
„We hebben dit gebied niet
zomaar gekozen: er is al activi
teit tussen onze havens en we
willen daarop verder bouwen",
beargumenteert Lagasse.
Hij bemerkt dat er, net als
in de lage landen, een cultuur
is van 'samenwerken ondanks
competitie'. „Ik geloof heel erg
in de netwerkeconomie. Bedrij
ven werken samen waar het
kan, sluiten hier een joint ven
ture, maar zijn op andere vlak
ken weer concurrenten."
Netwerken
Voornaamste doel van de
handelsmissie is dan ook net
werken. Lagasse en Schalck
kunnen alleen faciliteren. Uit
eindelijk moeten de bedrijven
zelf de stap zetten om een con
tract te tekenen met bijvoor-
Directeuren Zeeland
Seaports en Port of
Ghent onder de
indruk van de
Baltische landen.
beeld een Estse partner. „Wij
zijn hier om het vertrouwen te
creëren en de juiste mensen
met elkaar in contact te breng
en", schetst Lagasse. „Vanuit
onze spreekwoordelijke heli
kopter zien wij wellicht kan
sen waar de bedrijven ze zelf
over het hoofd zien", voegt
Schalck toe.
In het kielzog van de direc
teuren, reizen bedrijven als
Gent, Daan Schalck.
Terwijl de smetteloze ser
veersters de foreltartaar opdie
nen, gaan de eerste visitekaart
jes al over en weer.
De Nederlandse ambassa
deur Pieter Langenberg roemt
het verbond van Hanzesteden
dat zich uitstrekte van de Oost
zee tot de Noordzee. „Handel
begint altijd met goede per
soonlijke contacten, zoals nu
hier vanavond. Laten we ho
pen dat Riga volgend jaar onze
havens komt bezoeken!"
Overeenkomsten
Vlissingen, Terneuzen en
Gent reizen een week door de
Baltische landen in de hoop
dat bedrijven over en weer de
vele overeenkomsten zullen
uitbuiten. „Onze havens zijn al
lemaal ongeveer even groot",
zegt Lagasse tijdens een boot
tocht langs de Letse kades. Zee
land Seaports sloeg 33 miljoen
ton vracht over in 2013, ten op
zichte van 36 miljoen in Riga.
„We verwerken ook dezelfde
commodi-
teiten",
voegt
RIGA. Er doet een fabel de rond
te in Riga, de hoofdstad van
Letland, dat in de middeleeu
wen een reus mensen van de
ene kant van de rivier naar de
andere kant bracht. Lielais Kris-
taps, of Grote Kristof was zo
lang dat hij probleemloos door
de Daugava kon waden. Ook
nu heeft de stad, figuurlijk ge
sproken, nog een reus die de ri
vier beheert: Leonid Loginov,
de rijzige directeur van de Vrij
haven Riga (Rigas Brivosta,
RBP). De haven die hij over
ziet is niet klein. Riga is de
grootste haven aan de oostelij
ke Oostzee-kust voor droge
bulk.
„Drie havens uit twee lan
den komen langs?! Ik kon mijn
oren niet geloven", grapt Lo
ginov als de handelsmissie van
Zeeland Seaports en Port of
Ghent 's avonds verzameld is
in een hip restaurant met uit
zicht op de passagiershaven
van Riga.
De aanwezigen zijn lokale
ondernemers, ambassadeurs
van Nederland en België en
de haventopmannen van
Zeeland, Jan Lagasse, en
ZATERDAG 29 AUGUSTUS 2015
door Koen Verhelst