De Baltische landen zijn nu al de vijfde handelspartner van Zeeland Seaports, met 2,1 miljoen ton vracht op een jaar. Dat mag best meer worden en daarom tuigde het havenbedrijf een handelsmissie op. Samen met de Gentse concurrent. REPORTAGE 21 Directeuren Lagasse en Schalck in gesprek O vet, Multraship en Verbrug- ge mee. Sales en Development Mana ger van Ovet Bram Peters kijkt aan het eind van de week te rug op een succesvolle reis. „Ik heb de gelegenheid gehad om te horen hoe de ontwikkelin gen verlopen, bijvoorbeeld met het achterland hier." Ovet verwerkt in Zeeland kolen, cokes en antraciet die uit Rus land afkomstig zijn en in Riga op schepen worden geladen. Maar door een schandaal bij de Letse spoorwegen, is het onze ker of Rusland die kolen via Letland zal blijven exporteren. „Als zo'n stroom minder wordt door logistieke proble men, dan moeten die kolen er gens anders vandaan komen. Ladingsstromen gaan anders lo pen en dat heeft invloed op wat wij doen. Ik heb hier con tacten kunnen leggen zodat we die ontwikkelingen beter kunnen volgen." Rusland De relatie met Rusland is een belangrijk onderwerp tij dens de handelsmissie. „De in vloed van Rusland op de eco nomie en zeker de boycot van westerse producten is nog steeds groot", constateert Lagasse na gesprekken in Est land en Letland. De cijfers ge ven hem gelijk. Het Letse mi nisterie van Financiën hoopte begin 2014 dat de economie met 4,4 procent zou groeien. Nadat Moskou De Krim an nexeerde en de sancties over en weer werden opgetuigd bleef er van die groei nog maar net 2 procent over. Beide directeuren tonen zich onder de indruk van de Baltische landen. „De meerta ligheid, niveau van openheid en pro fessionaliteit, de gretigheid om te ondernemen; en dat in maar 24 jaar onafhankelijkheid, da's niet niks", aldus Lagasse. Schal ck beaamt dat en zegt: „Ik ben in delen van Oost-Europa ge weest waar het veel Oost-Euro- peser aanvoelde. Dat heb ik hier helemaal niet. Het haven bedrijf hier weet ook van aan pakken. Het zijn niet slechts in- De haven van Riga blijft doorgroeien en vernieuwen. Er is nog veel ruimte langs de rivieroevers. frabeheerders" Secretaris van vereniging Portiz Wies Saman merkte dat ook. „Deze landen zijn van ver gekomen in heel weinig tijd. Vooral de privatise ring is indrukwekkend. En ze hebben niet voor niets alle drie de euro kunnen invoe ren." Doorgroeien De haven van Riga blijft in tussen doorgroeien en vernieu wen. Er is nog veel ruimte langs de rivieroevers. Een nieu we terminal voor kolen - maar geschikt voor alle droge bulk - is in ontwikkeling. Dat Zeeland Seaports en Port of Ghent voor het eerst een handelsmissie helemaal sa men organiseren, wil niet zeg gen dat een fusie aanstaande is. Schalck: "We doen veel sa men inmiddels, denk aan de nieuwe sluis, nautisch beheer, BioBase en nu deze reis. Dat kan op termijn tot een fusie leiden maar dan moet er wel draag vlak zijn." Schalck daaraan toe. Via Let land bereikt Russische steen kool de havens in Zeeland en Vlaanderen. Maar ook houtpro ducten, voedsel en kunstmest gaan over en weer. „We hebben dit gebied niet zomaar gekozen: er is al activi teit tussen onze havens en we willen daarop verder bouwen", beargumenteert Lagasse. Hij bemerkt dat er, net als in de lage landen, een cultuur is van 'samenwerken ondanks competitie'. „Ik geloof heel erg in de netwerkeconomie. Bedrij ven werken samen waar het kan, sluiten hier een joint ven ture, maar zijn op andere vlak ken weer concurrenten." Netwerken Voornaamste doel van de handelsmissie is dan ook net werken. Lagasse en Schalck kunnen alleen faciliteren. Uit eindelijk moeten de bedrijven zelf de stap zetten om een con tract te tekenen met bijvoor- Directeuren Zeeland Seaports en Port of Ghent onder de indruk van de Baltische landen. beeld een Estse partner. „Wij zijn hier om het vertrouwen te creëren en de juiste mensen met elkaar in contact te breng en", schetst Lagasse. „Vanuit onze spreekwoordelijke heli kopter zien wij wellicht kan sen waar de bedrijven ze zelf over het hoofd zien", voegt Schalck toe. In het kielzog van de direc teuren, reizen bedrijven als Gent, Daan Schalck. Terwijl de smetteloze ser veersters de foreltartaar opdie nen, gaan de eerste visitekaart jes al over en weer. De Nederlandse ambassa deur Pieter Langenberg roemt het verbond van Hanzesteden dat zich uitstrekte van de Oost zee tot de Noordzee. „Handel begint altijd met goede per soonlijke contacten, zoals nu hier vanavond. Laten we ho pen dat Riga volgend jaar onze havens komt bezoeken!" Overeenkomsten Vlissingen, Terneuzen en Gent reizen een week door de Baltische landen in de hoop dat bedrijven over en weer de vele overeenkomsten zullen uitbuiten. „Onze havens zijn al lemaal ongeveer even groot", zegt Lagasse tijdens een boot tocht langs de Letse kades. Zee land Seaports sloeg 33 miljoen ton vracht over in 2013, ten op zichte van 36 miljoen in Riga. „We verwerken ook dezelfde commodi- teiten", voegt RIGA. Er doet een fabel de rond te in Riga, de hoofdstad van Letland, dat in de middeleeu wen een reus mensen van de ene kant van de rivier naar de andere kant bracht. Lielais Kris- taps, of Grote Kristof was zo lang dat hij probleemloos door de Daugava kon waden. Ook nu heeft de stad, figuurlijk ge sproken, nog een reus die de ri vier beheert: Leonid Loginov, de rijzige directeur van de Vrij haven Riga (Rigas Brivosta, RBP). De haven die hij over ziet is niet klein. Riga is de grootste haven aan de oostelij ke Oostzee-kust voor droge bulk. „Drie havens uit twee lan den komen langs?! Ik kon mijn oren niet geloven", grapt Lo ginov als de handelsmissie van Zeeland Seaports en Port of Ghent 's avonds verzameld is in een hip restaurant met uit zicht op de passagiershaven van Riga. De aanwezigen zijn lokale ondernemers, ambassadeurs van Nederland en België en de haventopmannen van Zeeland, Jan Lagasse, en ZATERDAG 29 AUGUSTUS 2015 door Koen Verhelst

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 21