René de Visser, directeur Zeeuws Veilinghuis 12 PORTRET Rene de Visser, directeur van het Zeeuws Veilinghuis, is net terug uit Indonesië. „Ik heb een aangenaam beroep", glimlacht de man die het Zeeuws Veilinghuis de 21e eeuw inloodste. Veertien jaar nadat René de Visser de veilingwereld in stapte, ervaart hij elke dag nog als een avontuur. „Er is een wereld voor me openge gaan. Hoe meer je ervan weet, hoe interessanter het wordt. In 2006 kregen we een schilderij aangeboden van de paleisschilder van Soekarno, Lee Man Fong. Het werd geveild voor een goed doel Wij hadden geen idee van wie het was; de signatuur was heel onduidelijk, maar het zag er wel bijzonder uit. We hebben een halfjaar uitgetrokken om het uit te zoeken. En toen we het goed gedocumenteerd hadden, bracht het ineens 125.000 euro op." Antiek is niet meer het appeltje voor de dorst waar velen het nog voor houden. „Dat klopt. 'Tin heeft geen zin', zeggen wij altijd. En ook ko peren ketels, buikkasten, Friese staartklokken, Delfts Blauw en dergelijke zijn niet meer courant. Alleen de topstukken doen het nog goed. Mensen denken soms dat ze op een miljoen zitten, ter wijl het allemaal ouwe sannie is. Maar het omgekeerde komt ook nog steeds voor. Laatst kwam er iemand naar me toe met een schilderij dat al vijftien jaar op zolder stond. Het werd ingezet op 10.000 euro. Uiteindelijk ging het voor 110.000 weg." Waarom heeft u een dependance geopend? „Zeeland vergrijst. De stort vloed aan inboedels heeft ons eni ge tijd geleden doen besluiten een tweede vestiging te openen en zo het veilinghuis op te split sen in twee delen. Nu zit aan de Korendijk een dependance waar de wat gewonere spullen naartoe gaan en de kijker soms al voor een paar tientjes iets leuks kan ko pen. In het pand aan de Heren gracht handelen we in prestigieu- zere objecten en begint het bie den bij zo'n 500 euro." „Voor verzamelaars van tops tukken kan het veilinghuis zich nu beter profileren vanaf de He rengracht. De focus ligt onder meer op Zeeuws erfgoed, acht- tiende-eeuws Hollands zilver en Chinees porselein. Voor Europese schilderijen en schilderijen uit voormalig Nederlands-Indië wor den aparte veilingen georgani seerd. Het Zeeuws Veilinghuis heeft op dat gebied internatio naal een grote naam. Zo verkoch ten we een Indisch schilderij voor liefst 750.000 euro. De stuk ken die op de Herengracht ver handeld worden, krijgen een top- behandeling. Stel dat we een schilderij op 2500 euro taxeren, dan moeten we kunnen garande ren dat het een bepaalde kwali teit heeft. Daar zit veel werk in. We onderzoeken de herkomst en de staat van het stuk, zorgen voor goede foto's en een goede be schrijving voor de catalogus, het wordt optimaal gepromoot en eventueel aanbevolen bij mensen van wie ik weet dat ze er speciaal in geïnteresseerd zijn. Dat kost tijd. Maar bij stukken van goede kwaliteit, waarvoor een markt be staat, loont dat de moeite. Het grappige is, dat veel van onze 'Laatst kwam hier nog een Chinees die zomaar voor 70.000 euro aan Chinese stukken kocht' f nu: €80,- oude klanten de Korendijk veel leuker vinden. Door de lagere prij zen is de drempel lager. Dat is een van de grootste misverstan den over veilingen: dat het altijd om grote bedragen gaat." Wat gaat er allemaal schuil in de zalen van het veilinghuis? „Schilderijen, schalen, glas werk, koper en curiosa, allerlei ob jecten die wachten op de veiling van 29 en 30 september. Of die nog moeten worden opgehaald. Deze enorme vaas heeft een Ame rikaan gekocht. En betaald: 3000 euro. Die staat hier nu al een jaar. Dat gebeurt vaker, dat mensen wel betalen maar daarna heel lang niets van zich laten horen. Op deze plank bijvoorbeeld staan dingen die ter veiling aangebo den zijn in 2012, maar niet ver kocht. Ze moeten nog altijd wor den opgehaald." U werkt in een herenhuis met marmeren vloeren, hoge plafonds, authentieke details. Hoe woont u? „Monumentenpanden zijn mooi, maar ik hecht toch ook wel aan comfort. Momenteel woon ik in een bescheiden appartement aan de Vlissingse boulevard. Als ik verhuis, zal het eerder naar een duurzaam, zelfvoorzienend huis zijn. Dan mag er best ergens een oude meester hangen, of een en kel impressionistisch doek aan een witte muur, maar er zal ook zeker wat modern design bij zijn. En niet te veel spullen. Bezit geeft zorg." Dat klinkt niet alsof antiek uw eerste liefde was. „Echt logisch is het niet dat ik hier zit. Ik ben er min of meer in gerold. Na het vwo heb ik de Ho gere Zeevaartschool gedaan. Ik ben best avontuurlijk ingesteld en heb een brede interesse. Ik had een romantisch beeld van het zeemansleven: blauwe zeeën, palmbomen, exotische havens. Maar het was oersaai. Ik voer op een grote containerbak van Nedl- loyd. De bestemmingen waren in teressant genoeg: Kuala Lumpur, Hongkong, Shanghai, Singapo re..alleen, als je op zo'n schip werkt, kom je bijna niet in de ste den. Vandaar dat ik besloot aan de TU Eindhoven te gaan stude ren, Techniek en Maatschappij. Daar is mijn interesse voor duur zame energie gewekt. Alleen in de vakanties voer ik nog, op coas ters. En dat was wel leuk. Van Fin land naar Portugal, van Portugal naar Turkije..en als je vrijdag aanlegde, was het weekend vrij." Van de TU Eindhoven stapte u over op het Zeeuws Veilinghuis. Hoe dat zo? „De directeur was een goede bekende. Hij had specialisten in huis, maar zocht iemand om lei ding te geven, voor management en promotie. Wilde ik dat eens een halfjaar proberen? Ik ben ie mand die zich graag in nieuwe avonturen stort. Dus ik zei: ja. Het ging er toen, veertien jaar ge leden, in veilinghuizen ouder wets aan toe. De mogelijkheden van internet werden niet benut. Digitaal gesproken stond alles in de kinderschoenen." U heeft het veilinghuis de 21e eeuw ingeleid. „Onze website www.zeeuws- veilinghuis.nl is drukbezocht en daarnaast tonen we de stukken op Duitse, Franse, Engelse, Ameri kaanse en Chinese veilingportals. Het bereik is hierdoor erg groot. Vier keer per jaar zetten we een catalogus van de volgende veiling online. We besteden veel aan dacht aan fotografie en teksten. Onze nieuwsbrief gaat alleen de deur uit als we echt iets bijzon ders te melden hebben. En na tuurlijk is het Zeeuws Veiling huis ook actief op social media als Facebook. Ik herinner me nog dat het veilinghuis zei: 'Telefonisch bieden? Daar begin nen we niet aan.' Ik vond dat zo lachwekkend. Je kunt toch niet verwachten dat mensen van Am sterdam, laat staan vanuit het bui tenland, op precies dat moment dat jij een veiling hebt in jouw veilingzaal zijn? Je moet mensen de mogelijkheid bieden om het aanbod te komen bekijken. Maar bieden moet ook vanuit huis kun nen, via de telefoon of de compu ter." Hoeveel mensen komen er op zo'n veiling af? 'Dat is een van de grootste misverstanden over veilingen: dat het altijd om grote bedragen gaat' „Vroeger zaten de zalen afgela den vol. Bij de Korendijk nog steeds wel; hoe goedkoper de han del, hoe voller de zaal. Maar bij de Herengracht kan het best zijn dat er maar vijftig mensen zijn, terwijl via de telefoon en compu ter een veelvoud daarvan mee biedt. Mensen die zich niet wil len laten zien en ook mensen die gewoon te ver weg wonen. Ons klantenbestand is zeer internatio naal. Laatst kwam hier nog een Chinees die ik nog nooit eerder gezien had; die kocht zomaar in eens voor 70.000 euro aan Chine se stukken. Wij zijn gespeciali seerd in Chinees porselein. Maar je moet er erg mee uitkijken. Je kunt het zo restaureren dat er van scheurtjes niets meer te zien is, maar dan daalt de waarde enorm. Dat moet je dus heel zorg vuldig onderzoeken." Hoe ziet de toekomst eruit? „Soms denk ik: misschien moe ten we langzaam wat meer naar het modernere toe, werk van Jan Schoonhoven, de jaren zes tig-kunst, dat soort dingen. Het wordt steeds moeilijker om tops tukken te kunnen blijven aanbie den. Negentig procent van de In donesische schilderijen en veel van het Chinese porselein gaat naar buitenlandse kopers. Het wordt hier steeds meer zoeken naar een speld in een hooiberg. En het is ook een kwestie van ge luk. Zo kwamen we via een kring loopwinkel aan een schilderij dat 16.000 euro opbracht en hebben we voor datzelfde bedrag eens twee tekeningen van Piet van der Hem geveild die bij het vuilnis gezet waren." Dus als iemand nog wat op zol der heeft? „De herfstveiling komt eraan. Inleveren kan tot 4 september." Antiek is niet meer de goudmijn die het was door Ondine van der Vleuten Eikenhouten Friese staartklok, 19e eeuw. nu: €300,- 20 jaar geleden €3.000,- Koperen doofpot, Holland, 19e eeuw. 30 jaar geleden €600,- Aardenwerken 'Yixing' theepot, China, 18e eeuw. H. 14,5 cm nu: €80.000,- 20 jaar geleden €2.5000,- I I Eikenhouten kabinet, Holland, Empire. nu: €500,- 20 jaar geleden €5.000,- Rudolf Bonnet (1895-1978), 'Drie Balinese vrouwen'. 72 x 96 cm nu: €380.000,- 30 jaar geleden €20.000,- René de Visser foto Mechteld Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 12