Voor Zeeland is de vrijetijdseconomie een topsector. Zon, zee en strand trekken toeristen die veelal een leuk budget voor hun vakantie hebben gereserveerd naar de provincie. Na tuur, cultuur en evenementen versterken de branche, maar het is de horeca waarin wij ons als provincie duidelijk op de toeristische kaart onderscheiden. de Ondernemer Voor ondernemend werkend Zeeland Tekst John de Kok Foto Arie Kievit Zeeuwse gastronomie centraal in nieuwe opleiding daarom moet de kwaliteit van het horeca-onderwijs in Zeeland behouden en verder verbeterd worden, vinden ze bij Food Lab Zeeland. "We willen de culinaire kwaliteit in Zeeland voor het voetlicht brengen. Na zon, zee, strand, recreatie en rust willen we ook de culinaire liefhebber naar Zee land krijgen. Daar is een spe cialistische kennis voor de bereiding van het Zeeuwse streek product voor nodig", v e r - telt de pro ject- lei- d e r van Food Lab Zeeland, Gre Krijn. Dit schooljaar start er daarom een bijzondere opleiding bij het Scalda College in Middelburg. Gespecialiseerd kok in de Zeeuwse keuken. Het is een BBL-opleiding op mbo4 ni veau waarbij de lessen op maan dag gegeven worden, meestal in modules op locatie bij Food Lab Zeeland partners, dus bij leveran ciers, producenten, of in de keu ken bij gerenommeerde koks. "De leerlingen zijn vanaf de start be zig met het eindresultaat en moe ten vooral uit de praktijk leren. Bij lessen in de bereiding van oesters moeten ze alles over oesters en de bereiding weten, maar ze zul len ook de oesterputten zien. Een gastheer of gastvrouw moet de beleving van het Zeeuwse streek product op de gasten kunnen overbrengen. Het is wel een op leiding voor mensen die het echt willen, voor wie koken een pas sie is. Je zult er hard voor moeten werken." Binnen de opleiding moeten leer lingen zelf met creatieve oplossin gen komen, out of the box leren den ken, legt Krijn uit. Ook duurzaam heid en commercieel denken is een belang rijk deel van de oplei ding. De opleiding vormt het slot op een doorlopende leerlijn vanaf vmbo3. Krijn: "Deze opleiding kan jongeren in Zeeland houden en zelfs naar Zeeland halen. Als deze koks op de markt komen heb ben ze een meerwaarde voor de profilering van het bedrijf en uit eindelijk Zeeland." Met 650 kilometer aan kustlijn van diverse soorten wateren heeft Zeeland op re creatief gebied ongekende moge lijkheden voor jong en oud, van avontuurlijk kitesurfen tot relaxt fietsen. Al dat water geeft ook een natuurlijke voorsprong op andere provincies op culinair en gastro nomisch gebied. Onze wateren zitten vol met heerlijke Zeeuwse Zilte Zaligheden, landgroenten hebben vaak een specifieke zilte smaak. We zijn al sterk in het ontginnen van de mogelijkheden die daaruit voortkomen, het aandeel hore cabedrijven ten opzichte van het totaal aantal bedrijven bedroeg volgens een onderzoek in 2011 in Zeeland 5,3 procent, ten opzichte van 3,5 procent landelijk gezien. Tussen 2011 en 2014 was de hore ca ook de enige sector in Zeeland waar de werkgelegenheid toenam. Om de branche te behouden en te versterken hebben Zeeuwse on dernemers van horeca tot voed selproducent zich samen met onderwijs, overheid en koepelor ganisaties in maart dit jaar verenigd in het sa menwerkingsverband Food Lab Zeeland. In totaal zijn er zo'n vijf tig partners die zich voor vier jaar hebben vastgelegd, met als doel de horeca te sti muleren en te innove ren waarbij het Zeeuwse streekproduct het speer punt is. Door het imago van de horeca als netwerk te promoten kan Zee land als culinaire bestemming hoog op de internationale kaart komen. Onze streekproducten mogen gezien worden. Een foto in een reisbrochure van een heerlijk en typisch Zeeuws zeegerecht in een aantrekkelijk establishment kan niet alleen de doorslag zijn om voor Zeeland als toeristische bestemming te kiezen, voor de Bourgondiër kan het een reden zijn om speciaal naar Zeeland af te reizen. Om die economische mogelijk- heid zoveel mogelijk te benutten heb je profes sionals in de keu ken en de bedie- ning nodig,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 76