G ndernemer De fiscus en leuke dingen de Ondernemer Hakuna Matata De loods van Trendz Relatiemarketing op het Goese indus trieterrein De Poel oogt als een van dertien in een dozijn. Vier stalen wanden en een dak. Buiten is het zomer, binnen is het kerst - dagelijkse kost voor creatief directeur Jim Re- mijn. Trendz doet in kerstpakketten en aanverwante con cepten. Alle dagen kerst, pieken in december. w Voor ondernemend werkend Zeeland Ivo van der Velde Directeur regionale sales De Persgroep Voor ondernemend «werkend Zeeland De kerst- kransjes smelten", zegt een medewerk ster met een lach. Het zo mert, maar bij Trendz overheerst de kerstge dachte. Lange tafels met kerst producten; in een provisorische studio werkt een fotograaf aan sfeervolle stillevens voor de web site. Met mistletoe, dennentakjes en rode linten. Vier miljoen personeelsleden krijgen jaarlijks van de baas een kerstpakket, in twee eeuwen uit gegroeid tot een typisch Neder landse traditie. Onderzoek toont dat 92 procent van de werknemers het kerstcadeau waardeert, een gebruik ook dat moet blijven. Dat is natuurlijk in het belang van de relatiegeschenkenindus trie. De gemiddelde prijs van een kerstpakket schommelt rond de vier tientjes. Een markt met een jaarlijkse omzet van ruwweg 160 miljoen euro. Sligro, Makro en Hanos beschouwen zich als marktleider, gevolgd door tiental len kleinere bedrijven. Jim Remijn is creatief directeur van Trendz Relatiemarketing, op en top een Zeeuws bedrijf, lande lijk actief. Hij duidt Trendz in het economische veld van kerstpak ketten als 'een redelijke speler'. Het bedrijf bestaat twintig jaar en levert rond de feestdagen 22.000 tot 26.000 pakketten af. "Kerst", zegt Remijn, "is voor be- Hakuna matata, what a wonderful phrase", galmt er uit de boxen van het theater, waar het animatieteam viot aan het oefenen is voor de campingmusical van vanavond. Terwijl ik op mijn zwembadbed, in Lazise aan het Gardameer, lig te bedenken wat vandaag op te schrijven, word ik toch even gedwongen om zakelijk naar mijn vakantieomgeving te kijken. Ik zit hier op de meest fantastische camping van Italië. De kinderen hebben het naar hun zin, dus ik ook. Toch is deze toeristenfabriek gewoon een goedlopend bedrijf, waar meer dan 600 pizza's, 1200 maaltijden en honderden liters vino bianco geconsumeerd worden. 80 man personeel alleen al in horeca en animatie. Elke mogelijke te verhuren caravan of kampeerplaats gevuld met een indrukwekkende planning, waardoor geen euro omzet gemist wordt. Als dromende ondernemer zie ik al dertig van dit soort campings op een rij langs het Veerse Meer. 's Avonds word je naar één van de drukbezochte restaurants gelokt met musicals, die je de kinderen niet zonder ruzie kunt onthouden. Behalve dat ik me er niet toe kan zetten om samen met de andere gasten 's ochtends te gaan rennen voor een bedje aan het water, een prima verblijf voor mijn drie weken vakantie. Even één keer per dag mijn e-mail checken hoort daar ook bij. Is dat gezond? Weet ik niet! Vrouwen kunnen blijkbaar beter hun werk loslaten dan mannen. Je hebt dan ook vier soor ten mannen: A) hij laat zijn werk volledig thuis en is drie weken onbereikbaar; B) hij volgt zijn werk langs de zijlijn (e-mailtje/te- lefoontje), maar laat het vervolgens snel weer los; C) hij wil zijn werk vergeten, maar kan het niet en D) hij werkt gewoon door en is dus geen toegevoegde waarde voor de rest van het gezin. Volgens mij zijn alleen C en D een beetje ongezond. Ik ben een B'tje en voel me er prima bij. Straks weer terug naar Zeeland, waar de oogst van het fruit alweer gaat beginnen en de kerstpak- kettenverkoop nu al weer wordt opgestart, zoals u kunt lezen in deze eerste Ondernemer na de zomer. Voor nu nog even geen zorgen (Hakuna Matata). de Redactie Marsika den Hartog, John de Kok, Peter Oggel, Annet van de Ree, Peter Urbanus, Henk van de Voorde Chefredactie Dennis Rijsbergen T 088-013 09 22 E deondernemer@pzc.nl Advertenties Marcel Schreur Erik Niwele Kees van Zalinge T 088-013 99 95 Bezoekadres Edisonweg 37E 4382 NV Vlissingen Commercieel directeur Ivo van der Velde Uitgever Erik van Gruijthuijsen Algemene voorwaarden en overige informatie www.wegenermedia.nl De Ondernemer is een uitgave van Wegener Media BV. Aangeboden kopij kan zowel worden geplaatst in de gedrukte als digitale uitgaven van Wegener Media BV Wegener Media BV De Ondernemer heeft een bereik van 156.300 lezers. Tekst Peter Oggel Foto Ronald den Dekker Het is alle dagen kerst Dankbaar moment 1 Voor vergoedingen (geld) en verstrekkingen (loon in natura) aan medewerkers geldt sinds dit jaar de werk- J kostenregeling (WKR). Behoudens enkele uitzonderingen mag de werkgever maximaal 1,2 procent van de totale fiscale brutoloonsom besteden aan 'leuke dingen'. Een kerstpakket bijvoorbeeld, een fiets van de zaak of een personeelsfeestje. Voor de werkgever betekent dat vooral goed rekenen. Want: overschrijding van het WKR-budget kan duur uitvallen. Over het meerdere boven 1,2 procent van die brutoloonsom heft de fiscus 80 procent belasting. De werkgever kan er wel voor kiezen om de kosten te verionen - te verrekenen met het brutoloon van de werknemers. Veel werkgevers zullen dat niet doen. Toch zijn er nog wel mogelijkheden om voor personeel iets leuks te doen. Het Terneu- zense evenementenbureau Ivooh! adverteert met 'WKR-proof' bedrijfsevenementen, ontwikkeld in samenwerking met accountantsbureau In Zaken. "De WKR", zegt Ivo Geernaert, "biedt mogelijkheden om een evenement te organiseren. Wel is een jaarlijkse planning van kerstpakket tot bedrijfsfeest nodig." Wat mogelijkheden zijn? Deze bijvoorbeeld: organiseer het personeelsfeest intern, op de bedrijfslocatie waarvoor de werkgever arbeidsverantwoordelijk is. Of koppel een zakelijk element aan het event, een studiedag bijvoorbeeld of een presentatie. Geernaert: "Als het zakelijke karakter overheerst, kunnen er vrijstellingen van toepassing zijn. Met de WKR is de organisatie van evenementen of het verstrekken van kerstpaketten maatwerk geworden." www.ivooh.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 58