G ndernemer
De fiscus en leuke dingen
de Ondernemer
Hakuna Matata
De loods van Trendz Relatiemarketing op het Goese indus
trieterrein De Poel oogt als een van dertien in een dozijn.
Vier stalen wanden en een dak. Buiten is het zomer, binnen
is het kerst - dagelijkse kost voor creatief directeur Jim Re-
mijn. Trendz doet in kerstpakketten en aanverwante con
cepten. Alle dagen kerst, pieken in december.
w
Voor ondernemend werkend Zeeland
Ivo van der Velde
Directeur regionale sales
De Persgroep
Voor ondernemend
«werkend Zeeland
De kerst-
kransjes
smelten",
zegt een
medewerk
ster met een
lach. Het zo
mert, maar
bij Trendz overheerst de kerstge
dachte. Lange tafels met kerst
producten; in een provisorische
studio werkt een fotograaf aan
sfeervolle stillevens voor de web
site. Met mistletoe, dennentakjes
en rode linten.
Vier miljoen personeelsleden
krijgen jaarlijks van de baas een
kerstpakket, in twee eeuwen uit
gegroeid tot een typisch Neder
landse traditie. Onderzoek toont
dat 92 procent van de werknemers
het kerstcadeau waardeert, een
gebruik ook dat moet blijven.
Dat is natuurlijk in het belang
van de relatiegeschenkenindus
trie. De gemiddelde prijs van een
kerstpakket schommelt rond de
vier tientjes. Een markt met een
jaarlijkse omzet van ruwweg
160 miljoen euro. Sligro, Makro
en Hanos beschouwen zich als
marktleider, gevolgd door tiental
len kleinere bedrijven.
Jim Remijn is creatief directeur
van Trendz Relatiemarketing, op
en top een Zeeuws bedrijf, lande
lijk actief. Hij duidt Trendz in het
economische veld van kerstpak
ketten als 'een redelijke speler'.
Het bedrijf bestaat twintig jaar en
levert rond de feestdagen 22.000
tot 26.000 pakketten af.
"Kerst", zegt Remijn, "is voor be-
Hakuna matata, what a wonderful phrase", galmt er
uit de boxen van het theater, waar het animatieteam
viot aan het oefenen is voor de campingmusical van
vanavond. Terwijl ik op mijn zwembadbed, in Lazise
aan het Gardameer, lig te bedenken wat vandaag op
te schrijven, word ik toch even gedwongen om zakelijk naar mijn
vakantieomgeving te kijken.
Ik zit hier op de meest fantastische camping van Italië. De
kinderen hebben het naar hun zin, dus ik ook. Toch is deze
toeristenfabriek gewoon een goedlopend bedrijf, waar meer dan
600 pizza's, 1200 maaltijden en honderden liters vino bianco
geconsumeerd worden. 80 man personeel alleen al in horeca en
animatie. Elke mogelijke te verhuren caravan of kampeerplaats
gevuld met een indrukwekkende planning, waardoor geen euro
omzet gemist wordt. Als dromende ondernemer zie ik al dertig
van dit soort campings op een rij langs het Veerse Meer.
's Avonds word je naar één van de drukbezochte restaurants
gelokt met musicals, die je de kinderen niet zonder ruzie kunt
onthouden. Behalve dat ik me er niet toe kan zetten om samen
met de andere gasten 's ochtends te gaan rennen voor een
bedje aan het water, een prima verblijf voor mijn drie weken
vakantie. Even één keer per dag mijn e-mail checken hoort daar
ook bij. Is dat gezond? Weet ik niet! Vrouwen kunnen blijkbaar
beter hun werk loslaten dan mannen. Je hebt dan ook vier soor
ten mannen: A) hij laat zijn werk volledig thuis en is drie weken
onbereikbaar; B) hij volgt zijn werk langs de zijlijn (e-mailtje/te-
lefoontje), maar laat het vervolgens snel weer los; C) hij wil zijn
werk vergeten, maar kan het niet en D) hij werkt gewoon door
en is dus geen toegevoegde waarde voor de rest van het gezin.
Volgens mij zijn alleen C en D een beetje ongezond. Ik ben een
B'tje en voel me er prima bij. Straks weer terug naar Zeeland,
waar de oogst van het fruit alweer gaat beginnen en de kerstpak-
kettenverkoop nu al weer wordt opgestart, zoals u kunt lezen in
deze eerste Ondernemer na de zomer. Voor nu nog even geen
zorgen (Hakuna Matata).
de
Redactie
Marsika den Hartog, John de
Kok, Peter Oggel, Annet van de
Ree, Peter Urbanus, Henk van
de Voorde
Chefredactie
Dennis Rijsbergen
T 088-013 09 22
E deondernemer@pzc.nl
Advertenties
Marcel
Schreur
Erik
Niwele
Kees
van Zalinge
T 088-013 99 95
Bezoekadres
Edisonweg 37E
4382 NV Vlissingen
Commercieel directeur
Ivo van der Velde
Uitgever
Erik van Gruijthuijsen
Algemene voorwaarden
en overige informatie
www.wegenermedia.nl
De Ondernemer is een uitgave
van Wegener Media BV.
Aangeboden kopij kan zowel
worden geplaatst in de gedrukte
als digitale uitgaven van
Wegener Media BV
Wegener Media BV
De Ondernemer heeft een bereik
van 156.300 lezers.
Tekst Peter Oggel Foto Ronald den Dekker
Het is alle
dagen kerst
Dankbaar moment
1
Voor vergoedingen (geld) en verstrekkingen (loon in natura) aan medewerkers geldt sinds dit jaar de werk- J
kostenregeling (WKR). Behoudens enkele uitzonderingen mag de werkgever maximaal 1,2 procent van
de totale fiscale brutoloonsom besteden aan 'leuke dingen'. Een kerstpakket bijvoorbeeld, een fiets van de zaak of een
personeelsfeestje. Voor de werkgever betekent dat vooral goed rekenen. Want: overschrijding van het WKR-budget
kan duur uitvallen. Over het meerdere boven 1,2 procent van die brutoloonsom heft de fiscus 80 procent belasting. De
werkgever kan er wel voor kiezen om de kosten te verionen - te verrekenen met het brutoloon van de werknemers. Veel
werkgevers zullen dat niet doen. Toch zijn er nog wel mogelijkheden om voor personeel iets leuks te doen. Het Terneu-
zense evenementenbureau Ivooh! adverteert met 'WKR-proof' bedrijfsevenementen, ontwikkeld in samenwerking met
accountantsbureau In Zaken. "De WKR", zegt Ivo Geernaert, "biedt mogelijkheden om een evenement te organiseren. Wel
is een jaarlijkse planning van kerstpakket tot bedrijfsfeest nodig." Wat mogelijkheden zijn? Deze bijvoorbeeld: organiseer
het personeelsfeest intern, op de bedrijfslocatie waarvoor de werkgever arbeidsverantwoordelijk is. Of koppel een zakelijk
element aan het event, een studiedag bijvoorbeeld of een presentatie. Geernaert: "Als het zakelijke karakter overheerst,
kunnen er vrijstellingen van toepassing zijn. Met de WKR is de organisatie van evenementen of het verstrekken van
kerstpaketten maatwerk geworden."
www.ivooh.nl