6 I M8»M IRENE WEET RAAD MM? ir H6P TOCH MAV OAZAmt VRAGEN Consumenten onderschatten hun rechten als het om garantie gaat, zo stelt de Autoriteit Consument Markt. Weet jij wat je moet doen als je aankoop (te) snel stuk gaat? Stelling 1: De winkelier is jouw aanspreekpunt. Een week nadat de fabrieksgarantie is verlopen, begeeft je wasmachine het. Wie draait dan op voor de kosten? Stelling 2: Je moet bewijzen dat je netjes bent omgegaan met je aankoop. Stelling 3: Gar antie termijn verlopen, pech gehad. Slclling 4: Zonder bonnetje, geen garantie. Onderhoud zonnepanelen Financieel journalist Irene van den Berg gaat in op nijpende geldkwesties Heb jij weer. Een week nadat de fabrieksgaran tie is verlopen, geeft de wasmachine er de brui aan. Toch betekent dat niet dat jij automatisch voor de re paratie hoeft op te draaien. Al ge beurt dat in de praktijk vaak wel, zo stelt Consuwijzer, het consumen tenloket van de Autoriteit Consu ment Markt (ACM). Om gesteggel over de garantie te voor komen, betalen veel consumenten de reparatie of schaffen een nieuw exemplaar aan. Volgens de ACM zijn consumenten die hun rechten kennen veel weerbaarder tegen ver kopers die onder de garantie probe ren uit te komen. Dus test je kennis aan de hand van de volgende stel lingen. Ga altijd naar de winkelier als er problemen zijn met je aankoop. Je hebt de overeenkomst gesloten met hem en hij is dus verantwoordelijk. Laat je niet doorsturen naar de fa brikant. De winkelier kan altijd zelf contact opnemen. Laat je ook geen verzendkosten in de maag splitsen als de verkoper je kapotte aankoop naar de fabriek wil sturen. De wet is heel duidelijk: de kosten voor het nakomen van de garantie mogen nooit bij de klant in rekening wor den gebracht. De wet gaat ervan uit dat als een product binnen zes maanden na aanschaf kapot gaat, het gebrek al bij de aankoop aanwezig was. De bewijslast ligt in die periode dan ook bij de verkoper. Als hij weigert de schade te herstellen, moet hij aantonen dat het apparaat bij leve ring wél goed was. Maar na deze zes maanden ligt de bewijslast om gekeerd. Jij moet dan aantonen dat de schade niet te wijten is aan de manier waarop jij het product hebt gebruikt. Dat kan lastig zijn. Gelukkig heb ben veel fabrikanten tevens een eigen garantieregeling, fabrieksga rantie genoemd. De periode waarin de bewijslast bij de verkoper ligt, wordt dan uitgebreid naar één, twee of soms zelfs tien jaar. Bij fa brieksgarantie blijft de verkoper het aanspreekpunt. De term garantietermijn slaat meestal op de fabrieksgarantie. Maar ook als de fabrieksgarantie is afgelopen, heb je recht op een deugdelijk product. Je mag ervan uitgaan dat een wasmachine mini- maal zes jaar meegaat. Gaat het ap paraat na twee jaar kapot, dan moet de verkoper de schade her stellen. Uiteraard valt er te discus siëren over de gemiddelde levensduur van een apparaat. Maar bij de meeste huishoudelijke appa raten mag je zeker rekenen op een levensduur van zes tot acht jaar. Niet waar Je moet uiteraard kunnen aanto- Vorige week schreef Irene van den Berg over zonne panelen. Uit de e-mails en brieven van lezers selecteerde ze een aantal vragen en opmerkingen waarop ze reageert. Inspecteurs wél welkom hij Panasonic Is lening afsluiten verstandig? woensdag 26 augustus 2015 GO Reageren? irene.van.den.berg@persgroep.nl GAMNIETOTMNDEDEUR waar, met maar Waar 44 Deels waar Niet waar Vragen? Heb je naar aanleiding van dit verhaal een vraag over jouw financiën? Mail naar irene.van.den.berg @depersgroep.nl Er kwamen verschillende vragen bin nen over het onderhoud aan zonnepa nelen. Zo vraagt Ricky Heeren: „In je artikel wordt onderhoud genoemd als nadeel en in de begroting wordt er geld voor gereserveerd. Wat houdt het onderhoud aan zonnepanelen precies in?" Het onderhoud van zon nepanelen is geen grote kostenpost maar je moet er wel wat geld voor re serveren. Hoewel het meeste vuil zo van de gladde panelen af regent, is het slim om eens in de paar jaar een specialist in te huren om ze goed te reinigen. Stof en bladeren kunnen immers een negatieve invloed hebben op het ren dement. Reken op zo'n 100 tot 150 euro voor zo'n reinigingsbeurt. Ook is het belangrijk om de zonnepa nelen af en toe te (laten) inspecteren op beschadigingen en defecten. In het artikel stond dat grote namen als LG, Panasonic en Hanergy (Ikea) weigerden mee te werken aan het on derzoek van de Consumentenbond. Dit is onjuist. Het moet zijn: „Bij grote namen als Yingli, Trina Solar en REC Solar en Hanergy (Ikea) waren de inspecteurs (op dat mo ment) niet welkom. Voor de kwaliteit van hun panelen kunnen we niet instaan," zo laat Joyce Donat van de Consumentenbond weten. Rien van Hooijdonk vraagt zich af of het mogelijk is om een lening af te sluiten voor de aanschaf van zonne panelen. „Stel, je kunt de aanschaf prijs niet betalen. Kun je daar dan een lening voor afsluiten en is het ver standig om dit te doen?" Met een doorlopend krediet of een per soonlijke lening kun je geld lenen voor zonnepanelen. Ook kan je ervoor kiezen om je hypotheek te verhogen. Daarnaast bestaat de speciale Energie- bespaarlening met een aantrekkelijke rente (kijk opwww.ikinvesteerslim.nl), maar deze mag je maar voor driekwart gebruiken voor zonnepanelen. De andere 25 procent van de lening moet geïnvesteerd worden in andere ener giebesparende maatregelen. Let op: als je een lening afsluit, duurt het langer voordat je de zonnepanelen hebt terug verdiend. Naast de aanschafkosten betaal je namelijk ook rente. Je moet dus goed laten doorrekenen of het dan financieel interessant is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 50