Zoek de pappen D?# GOED I 3 PRATENDE BOOR DE KLANT IS KLOOTWIJK Havermout is een trend. Wist je dat niet, dan ben je wereldvreemd 3MARANTZ IT 5005 of luiers. Als de luiers bijna op zijn, druk je op de dashbutton en bestel je via je je wifi-verbinding direct een nieuwe voorraad. Onderzoeker Frank Quix, directeur van Q&A: „Dat klinkt goed, maar dan moet je dus wel al die knoppen in huis heb ben. Daar zit een enorme logistieke operatie achter. Wij testen hier vooral producten en businessmo dellen die winkels bij wijze van spreken morgen al kunnen toepas sen. Maar op zich willen we hier best dashbuttons uitproberen." Muesli Vernieuwing kan ook vallen in de categorie 'verrassing': zo staan in de Store of the Future cadeautjes opgesteld. Wie een geschenk op pakt - uitpakken is niet de bedoe ling - ziet op een scherm informatie over het product of de kunstenaar die het heeft vervaardigd. En de ondernemers van Mymuesli, een Duitse onlineshop waar je met di verse ingrediënten miljarden soor ten biomuesli kunt samenstellen, lanceert in Den Haag een game waarmee je jouw optimale muesli personaliseert: de gamification van het shoppen. Dat heeft toekomst, denken ze bij Q&A, waarbij wordt aangetekend dat MyMuesli inmid dels dertig fysieke winkels heeft in Duitsland waar je kunt proeven, ruiken, experimenteren en kopen. Want ja, er is volop ruimte voor in novatieve concepten die wel dege lijk de funshoppers aanspreken die van stenen winkels houden, ver wacht Q&A op basis van onderzoek. Quix: „We lieten zeshonderd jonge ren tussen 12 en 24 jaar een opstel schrijven over winkelen in de toe komst. Maar liefst 69 procent van hen denkt dat hij/zij ook in de toe komst in een fysieke winkel blijft kopen." En dan bij voorkeur een winkel waar genoeg te beleven valt. Zoals the Store of the Future zelf. Quix: „We zijn pas sinds eind juni open, maar we hebben al meerdere aanvragen van gemeenten die ook graag een Store of the Future bin nen de stadsgrenzen willen." Pap zou 'hot' moeten zijn, maar is in de supermarkten toch v aak weggefrommeld in de onderste rekken. onrustzaaiende kop boven een bericht van Danone. Soms is er iets aan de hand, maar je wist er niet van. Zoals met havermout. Ik wist er niks van dat het helemaal terug is. Komt opeens Da- none er mee, de Franse melkfabriek die vloeibaar snoep verkoopt aan kinderen. 'Gezond' want er zit een spatje zuivel in. Nu van Danone een tekst om je kapot te schrikken: 'Havermout is hot'. Hot? Een alweer versleten begrip voor iets dat hevig in de mode is. Een hotspot bij voorbeeld, is een plek in een stad waar iedereen moet zijn omdat iedereen er is. En wat doen dan? Havermout eten, denk ik. Pap die kinderen ooit aten, voor ze naar school gingen. Kokhalzen onderweg. Nee, zegt Danone, onze havermout is 'he lemaal anders'. 'Want Danone combi neert krachtige granen met zachte yoghurt en brengt het succes van deze trend naar het zuivelschap.' Havermout een succestrend. Wist je dat niet, dan ben je een wereld vreemde suk kel. Ik ben een dag gaan kijken in de supermarkt, bij het ge koelde zuivel. Een giganti sche snoepkast met, goed zoeken, ook dozen zonder suiker, maar met melk. Ik ben niet de enige die er niet van op de hoogte was. Geen mens komt om nieuwe havermout. Oude is er wel. Tot mijn verrassing is er nog altijd havermoutpap te koop. In een melkkarton met een schroefdopje. Moet dunne pap zijn, anders krijgt je hem niet door het schenktuitje. De pap staat bij veel supers op het onderste schap. Dat betekent dat het geen courant arti kel is - niks hot Danone! Maar toen ik op mijn knieën zat voor het onderste zuivel, deed ik nog een ontdekking. He lemaal weggestopt, een plastic beker met daar in, een van de oudste pappen van Nederland. Gortepap. Hoe bestaat het, het bestaat nog. In aan- gezuurde melk gekookte gort. En gort is gepelde gerst. Kom ik thuis, o toeval, brengt de pakjes- post een doosje met een van de zoge noemde 'biologische wereldgranen'. Van Lassie. Nee vandaag geen toverrijst maar iets heel nieuws: gort. En nog lek ker ook na de kook. Gort van Texel. Op de doos staat de kaart van Nederland met op Texel een dikke stip. 'Nee meneer', zegt Lassie, 'de stip op Texel is puur en alleen een designdinge tje. De gerst komt namelijk uit Lim burg.' Geinig, die lui van het design. Van gort los. 6 Wouter Klootwijk proeft en test producten woensdag 26 augustus 2015 Vanaf €139,- Plus: Betaalbaar, gebruiks- Min: Geen klem vriendelijke apparaat met op de toonarm, zeer acceptabel geluid korte kabel Van polsbandjes waar mee je voorstellingen kunt reserveren tot de interactieve gereed schapskist van Black&Decker, waar de boor waarschuwt als de accu bijna leeg is; in veel gevallen gaat het om producten die met elkaar én met de consument kunnen praten. In Engeland wordt geëxperimen teerd met 'beacons': kleine, interactieve ob jecten die een per soonlijke boodschap kunnen sturen en kor tingen aanbieden als je in de buurt van een product komt. 'Havermout is helemaal terug!' Zo luidt de Reageren? wouter.klootwijk@persgroep.nl 44 Vanaf €279,- Plus: Veelzijdig apparaaf dat op alle gebieden voldoende scoort Min: Geluids kwaliteit is voldoende, maar niet top

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 47