2 I &W\ Inpluggen en draaien maar ri Volgende maand gaat boodschappenbezorgserv ice Picnic van start. Maar er zijn meer noviteiten op komst die het shoppen gemakkelijker maken: van een 'deurbel' waarmee je koffiepads bijbestelt tot nieuwe meubels die je met een virtuele bril in je kamer zet. Een voorproefje. Test 1, 2, 3 DeAH'sen de Jumbo's, maar ook Picnic, zullen interesse hebben in de virtuele bril Het aantal Nederlandse webshops is komend jaar waarschijnlijk groter dan het aantal fysieke winkels Ook last van keuzestress tijdens je zoektocht langs internetwarenhuizen en prijsstunters? Geld&Goed helpt een handje, met deze week een vergelijkend warenonderzoek met draaitafels. Minimaal één keer per jaar verschijnen krantenartike len waarin staat dat de aloude vinyl-elpee terug is van weggeweest. Vaak wordt dan verwezen naar house- dj's die geen afscheid willen nemen van die zwarte schij ven, of naar audiofiele en thousiastelingen die niets moeten hebben van de cd, laat staan van Spotify en iTunes. Maar afgaande op verkoopcijfers van de pla tenindustrie en het aantal hifi-zaken dat weer draaita fels verkoopt, lijkt vinyl ook in niet-audiofiele kringen bezig aan een opmars. Goed nieuws, want wat is fijner dan plaatjes draaien? Lek ker zwelgen in jeugdsenti ment, en net iets te hard meezingen met Boney M en ABBA. Een aantal tijdschrif ten, waaronder het gere nommeerde Whathifi, hebben moderne draaitafels getest. Wij kozen voor exemplaren die het ook doen op huis-tuin-en-keu- kenversterkers zonder 'phono-voorversterker'. DOOR LEO VAN MARREWIJK Met een virtual reality- bril struinend door de gangpaden van de supermarkt vallen twee dingen op. Eén: het ziet er best echt uit, hoewel je virtueel laverend tussen appelmoes en bananen helaas geen producten uit het schap kunt pakken. Twee: je wordt misselijk van het 3D-gehop door de paden, en dat kan niet de bedoeling zijn van virtueel winke len. In de Haagse Store of the Future - de naam is wat misleidend omdat de winkel van de toekomst er nü al staat - vinden ze het niet erg dat niet alles kan of lukt. Het is zelfs de bedoeling van het concept, aldus Anita Snijders van Q.&A Research Consultancy, dat de winkel met de gemeente Den Haag bedacht en ontwikkelde. De winkelbediendes - pardon, 'storemanagers' - zijn ge huld in een soort laboratoriumj as sen en daarmee wordt de toon gezet. In de eind juni geopende winkel worden weliswaar immers ook fy sieke producten verkocht, maar het is vooral een technologische proef tuin/onderzoeksruimte voor retai lers om hun innovatieve producten en concepten te testen op - heden daags - winkelend publiek. En dan maar kijken en meten hoe de con sument reageert en naar welke pro ducten de interesse uitgaat. Interessante kost voor de winke liers: zo zullen de AH's en Jumbo's van deze wereld, maar ook Picnic, dat onlangs aankondigde om te starten met een internet-only su permarkt waar je bestelde produc ten gratis worden thuisbezorgd - wat was er ook alweer mis met de SRV-man? - interesse hebben in de virtuele grootgrutterbril. Ook voor andere takken van sport kan virtueel shoppen interessant zijn. Zo heeft meubelzaak Rivièra Maison in de Store of the Future een eigen hoek met een veelbelo vende app: gewapend met een iPad kies je een meubelstuk uit de col lectie. Vervolgens sleepje dat naar de huiskamer om te bekijken of het ook past bij jouw interieur. Kleur of formaat aanpassen gaat kinderlijk eenvoudig. Daarbij blijkt overigens ook direct dat de app nog niet vol maakt is, want op de tablet kun je het formaat van de stoel moeiteloos aanpassen, maar dat kunnen de meubelmakers nog niet. Nog meer virtuele pas-lol voor man én vrouw is er in de Hema-hoek, waar iPads klaarstaan die dienst doen als interactieve spiegel. Kijk op de iPad en klik op talloze soor ten lippenstift, ogenschaduw en foundation, die met één klik op je gezicht worden aangebracht. „De lippenstift en ogenschaduw zijn heel realistisch," aldus storemana ger Snijders. „Met de foundation is het wat lastiger." Dat blijkt bij een praktijkproef. Bij het aanklikken van de foundation sta je opeens naar schrikbarende versies van je zelf te kijken. liit Waarschuwing voor degenen die nü direct naar hun plaatselijke filiaal willen hollen: het is nog maar de vraag of de virtuele opmaakassis- tent wel in de winkels verschijnt. Het gaat immers om proefopstellin gen. In de Store of the Future is de tabletopmaakfunctie wél de groot ste hit onder bezoekers, en dat heeft ook met een ander aspect van toekomstbestendig winkelen te maken: beleving. Want in tegenstel ling tot onheilsprofeten die menen dat de fysieke winkel aan het uit sterven is - het aantal Nederlandse webshops is komend jaar waar schijnlijk groter dan het aantal fy sieke winkels - denkt Q&A dat de stenen winkel altijd blijft bestaan. Mits er genoeg te beleven is. Opvallend in de Store of the Future is dat geen enkel product of toepas sing lichtjaren ver weg klinkt. Dus geen boodschappen die a la Star Wars worden geteleporteerd, geen producten die per buizenpost wor den afgeleverd, geen kabouterro- botjes die je boodschappen uitpakken en geen 3D-thuisprinters die pakken hagelslag printen. Maar ook bijvoorbeeld geen dashbuttons waarmee de Amerikaanse gigant Amazon al experimenteert. Zo'n dashbutton is een soort deurbel die de consument thuis plakt op een product dat altijd op het verkeerde moment op is: de koffie, wc-papier IPR0-JECT ESSENTIAL II woensdag 26 augustus 2015 GO MARK ROOS Winkelen WORDTNETGAMEN 44 Wasmiddel op? Met één druk op de 'dashbutton' bestel je een paar flessen of dozen bij. illustratie marcel wagenaar 44 Vanaf €359,- Plus: Een prachtapparaat Min: Geen met een fenomenaal geluid

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 46