Nederlandse huishoudens minder te porren voor verse groenten en fruit 80 Supermarktketen verstevigt aanval op AH ECONOMIE 21 Eerste hulp voor consumenten bij sparen, aflossen of beleggen Speerpunten in 2015 zijn het verbeteren van de eigen formule en het uitbreiden van de service. a Consumenten moeten meer hulp krijgen bij de keuze tussen sparen, aflossen of beleggen. Dat zegt Startpunt Geldzaken dat vanaf t september met het geld- plan 'Sparen, beleggen of aflos sen' komt. Een van de initiatief nemers is het Nationaal Insti tuut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Met de lage spaarrente zijn meer mensen zich aan het oriënteren op beleggen. Het ge beurt echter vaak dat consumen ten gaan beleggen terwijl ze dat beter niet hadden kunnen doen, Mansveld wist dat ProRail de wet omzeilde Staatssecretaris Wil- ma Mansveld (Infra structuur en Milieu) weet sinds novem ber dat spoorbeheer- der ProRail zich niet wil houden aan de aanbestedingswet bij het verlengen van spooronderhouds- contracten. Dat staat volgens RTL Nieuws in een brief van Pro- Rail aan Mansveld die het nieuwspro gramma in handen zegt te hebben. Eind juni wekte de staatssecretaris in of dat ze sparen terwijl ze ook een hoge rente betalen op lenin gen. „Zeker in de huidige tijd is het belangrijk om vooruit te kij ken en een financiële buffer op te bouwen", zegt Nibud-direc- teur Gerjoke Wilmink. Aan Startpunt Geldzaken doen naast het Nibud de Vereniging Eigen Huis (VEH), beleggersvere niging VEB en stichting Finan cial Planning Standards Board Nederland (FPSB NL) mee. Het geldplan komt beschikbaar via de websites van de vier partijen. nog onbeantwoord zijn. ProRail moet volgens de regels on derhoudscontracten openbaar aanbeste den, maar de spoor- beheerder kan naar eigen zeggen niet on middellijk aan de wet voldoen omdat er te weinig aanne mers zouden zijn die dit gespecialiseerde werk kunnen uitvoe ren. In de brief schrijft ProRail dat het voor de spoorbeheerder onmogelijk is 'op kor te termijn volledig compliant te zijn' met de mededin gingswet. een onderzoeksrap port de indruk dat ProRail achter haar rug om onderhouds contracten met tien jaar had verlengd. Dat leidde tot bijna 150 Kamervragen die JUjyJUi, VEGHEL. Jumbo gaat in de tweede helft van 2015 nog steviger in de aanval tegen concurrent Albert Heijn. Met het thuisbezorgen van boodschappen, het introduceren van maaltijdboxen, en het ope nen van nog meer afhaalpunten. Jumbo wil de klant niet alleen in de winkel, maar vooral on line bij Albert Heijn wegha len. In de eerste helft van de wedstrijd scoorde Jumbo al met een fikse omzetgroei in de 580 winkels. Die groeide met 26 procent ten opzichte van de eerste helft van 2014. De groei zit 'm vooral in de 79 Ctooo-winkels die werden toege voegd aan het Jumbo-team. Het zijn de laatste winkels die na de overname moesten worden omge bouwd; de allerlaatste in het Gel derse Ulft wordt deze week geo pend. Ook zonder de nieuwe win kels erbij groeide Jumbo met 1,2 procent waar de rest van de markt volgens het Dongense on derzoeksbureau Gfk 'slechts' met 0,7 procent groeide. Dat betekent niet dat Jumbo achterover gaat leunen en het de tweede helft rustiger aan gaat doen. Online is speerpunt. Albert Heijn heeft al jaren er varing met het online bestellen, afhalen en thuisbezorgen. Jumbo is er nog geen jaar geleden mee begonnen. Het opende gisteren zijn honderdste afhaalpunt en dat gaan er volgens topman Frits van Eerd de komende maanden veel meer worden. Consumenten gaven in de eerste maanden van het ja 3 <164 miljard eur0 uit bij Jumbo Ook gaat Jumbo de boodschap pen aan huis bezorgen. „Tiental len miljoenen steekt de Veghelse supermarktketen in de ontwikke ling van de online supermarkt", stelde Van Eerd gisteren bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Zelfs maaltijdpak ketten zijn moge lijk. En Albert Heijn dacht daar nu net mee te kunnen scoren. Nu de overna mes van Super de Boer en C1000 ach ter de rug zijn, wil Jumbo zich ook richten op het verbeteren van de eigen formule. Daar zijn de afgelopen tijd nogal wat Ciooo-trekjes inge slopen, zoals spaaracties en aan- Landelijk is AH marktleider "meteen aandeel van 33 Pro«nt. jumbo is tweede met 19 procent biedingen, waar Jumbo voor de overnames nog wars van was. Klantvriendelijkheid en de ze kerheid van de laagste prijs zijn de pijlers waar Jumbo op leunt. Daar zal het volgens ken ners, onder wie oprich ter en adviseur Jan Meurs, weer naar toe gaan, zo liet hij eerder aan deze krant we ten. „De afgelo pen jaren heb ben we Neder land geel ge kleurd en op enor me schaal laten ken nismaken met Jumbo, nu is het tijd om de lat nog ho ger te leggen en de klant de beste versie van onszelf te geven", zegt Frits van Eerd. NU VANAF DEN HAAG. Verse groenten en fruit zijn steeds minder in trek in Nederlandse huishoudens. In de afgelopen jaren daalde de consumptie en ook voor dit jaar is er nog geen zicht op een om mekeer. Dat bleek gisteren uit cij fers van brancheorganisatie GroenteFruit Huis. In de eerste zes maanden van het jaar kochten Nederlandse huishoudens 3 procent minder verse groenten in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Bij het verse fruit lag de afzet in de eerste jaarhelft nage noeg gelijk met die periode in 2014, maar ook hier is sprake van een dalende trend. In 2008 kocht een huishouden in Nederland gemiddeld 72,4 kilo verse groenten en 89,6 kilo vers fruit. Dat was afgelopen jaar nog 67,5 kilo groente en 80 kilo fruit. Volgens het Voedingscentrum is met de afname van het verkoop volume van verse groenten en vers fruit niet gezegd dat Neder landers minder gezond eten. „Integendeel. We merken dat ge zond eten wint aan belangstel ling", aldus een woordvoerder van het voedingscentrum. „Maar het kan zijn dat mensen de verse producten te duur vin den." Volgens de zegsman doen die consumenten er verstandig aan om seizoensproducten aan te schaffen. Maar ook gaan de cijfers van GroenteFruit Huis niet over de verkoop van bijvoorbeeld groen ten in blik, pot of diepvries. De voedingswaarde van die produc ten ligt volgens het Voedingscen trum nagenoeg gelijk aan die van de verse producten. „En ver geet de producten uit eigen tuin niet. Zelf kweken is ook enorm populair", aldus de woordvoer der. Bohemen en Praag va €99 Londen, Oxford en Cambridge va.179 Kroatië va. €299 Zwitserse Alpen met bus en trein va 469 Effeweg.nl of bel 0529 - 46 96 67 WOENSDAG 26 AUGUSTUS 2015 Jumbo dendert door op internet DEN HAAG DEN HAAG Wilma Mansveld. foto Bart Maat effeweg.nl elke dag beter door Kirsten Rietbergen Jumbo heeft 580 winkels in Ne derland. foto Olaf Kraak/ANP In 2014 kocht een huishouden gemiddeld 80 kilo fruit en 67,5 kilo groente 5 daagse busreis - Verblijf in 3* hotel o.b.v. logies en ontbijt - Vertrek: okt, nov Highlights: Praagse burcht Sint Vitus kathedraal Novi Bor Boheems Paradijs Excursiepakket inclusief halfpension zéér voordelig bij te boeken! 5 daagse busreis - Verblijf in 2* hotel o.b.v. logies en ontbijt - Vertrek: okt, nov Highlights: Big Ben - Theems Universiteit in Oxford King's College in Cambridge Een unieke combinatie van 3 Engelse steden! 8 daagse busreis - Verblijf in 3* hotel o.b.v. halfpension - Vertrek: okt Highlights: Grotten van Postojna Rovinj Porec Eiland Krk Plitvice Meren Inclusief drankarrangement in het hotel in Kroatië! 8 daagse busreis - Verblijf in 3* hotel o.b.v. halfpension - Vertrek: okt, nov Highlights: treinrit Glacier Express en Mont Blanc Espress Matterhorn Bern Inclusief 3 unieke treinreizen! Alle fouten voorbehouden. Prijzen zijn vanaf en p.p. Exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 21