Édeltueiss NIEUWS 15 Tienduizenden Nederlanders begeven zich 's winters in Kaprun en Zeil am See op de pistes en lallen tijdens de après ski in de cafés Das Fliegerlied. In de zomer maanden zijn de populaire wintersport plaatsen het domein van schatrijke Ara bische toeristen. Zwarte burka's bepalen het straatbeeld. Arabische stelletjes staan op de Espla- nada langs het meer in Zeil am See in de rij om een waterfiets te huren. Het meer is koel en blauw. „We kijken heel de dag onze ogen uit. Het is hier zo prachtig groen. Alles wat groen is, vinden we mooi. Het is precies zoals het in de Ko ran staat. Het paradijs is een meer omge ven door besneeuwde bergen", zegt Mo hammed Alsharif (26) uit Saudi-Arabië. Hij is hier vijf dagen met zijn vrouw Roof (21). Ze draagt een zwarte burka en filmt met haar gouden iPhone 6 het meer. Ze zegt niets. Alsharif werkt in de olie-industrie. Hij en Roof zijn vijf da gen in Zeil am See en - zo bekent hij - eigenlijk niet omdat het meer op het pa radijs uit de Koran lijkt. „We zijn hier voornamelijk voor het weer. Hier is het koel. Bij ons thuis in Saudi-Arabië is het nu 50 graden Celsius." Zeil am See (10.000 inwoners) en het naastgelegen Kaprun (3.000 inwoners) trekken van mei tot oktober meer dan 70.000 toeristen uit het Midden-Oosten. Vooral schatrijke Saudi's en mensen uit de Verenigde Arabische Emiraten. Ze va ren over het meer, vergapen zich aan de eeuwige sneeuw op de Kitzsteinhorn. De Arabieren vormen inmiddels een kwart van alle toeristen die 's zomers de regio bezoeken. Alleen het aantal Duit sers is nog hoger. Volgens het Toerisme- bureau Zeil am See-Kaprun komen er dit jaar nóg meer Arabieren. De animo voor een vakantie op de alpenweide is inmiddels zo groot dat de werving in de Arabische landen is gestopt. „Het is niet meer nodig", zegt Katharina Sickora van het Toerismebureau. Op het dorpsfeest in Kaprun lopen de Oostenrijkse mannen in lederhosen, de blonde vrouwen dragen hun dirndl's met wulpse decolletés. De Arabische vrouwen lopen gesluierd of in zwarte burka. Alleen twee opgemaakte ogen zijn te zien. Het contrast werkt op de lachspieren. Maar op recensiesite Zoover wordt er in nietsverbloemende taal geklaagd over de duizenden Arabieren: 'Geen lederho sen en dirndl's op de terrassen maar bur ka's. Daardoor weinig Oostenrijks meer aan aan dit mooie gebied'. Een andere Nederlandse toerist geeft de sfeer in het dorp een magere 2: 'Geen Oostenrijkse sfeer maar een Arabische supermarkt, teksten op de gevels en de menukaart in het Arabisch!! Geblindeerde dure auto's blokkeren de weg en bij het grand hotel ben je de enige in je shirt en word je voor vuil aangekeken (mits je de ogen ziet)'. Sickora zegt niets te weten van kri tiek. „We zijn blij met alle zestig natio naliteiten die Zeil am See en Kaprun be zoeken." Toch gaf de regionale VW vo rig jaar een foldertje uit met gedragsco des in Oostenrijk. Afdingen in winkels is niet gewoon, werd de Arabieren ver teld. Afval hoort gescheiden in de daar voor bestemde afvalbakken. Koken op de hotelkamers is niet echt gebruikelijk. Zwart, de favoriete kleur van de gelo vige Arabische vrouwen, is in Oosten rijk de kleur van de rouw en zeker niet in de mode, meldt de folder. 'In onze cul tuur zijn we gewend aan een glimlach als we met iemand kennismaken. We zouden het heel fijn vinden als u mee doet aan onze unieke vrolijke Oostenrijk se mentaliteit door uw vrolijk gekleurde jurken en hoofddoeken te dragen en zo uw glimlach te laten zien'. Of de zwarte burka's nu wel of niet storend zijn, de Arabische toeristen ge ven een vermo gen uit: 245 eu ro per dag. Van mei tot okto ber spenderen ze naar schat ting 70 mil joen euro in de dorpjes. De ho tels en juwe liers doen goe de zaken. „En de lingeriewin kels ook", ver tellen twee Ne derlandse zus sen. „Bij een luxe lingerie winkel duwde een Arabier zijn vrouw in burka naar bin nen met de woorden 'sexy, sexy'. Ze moes ten haar iets spannends aanmeten." Ze gieren het uit. Niet iedere ondernemer is blij met de nieuwe toeristen. De familie Nindl van het 'traditioneel Oostenrijkse restau rant' Guggenbichl is overduidelijk bij de entree. 'Onze dresscode: Geen burka's, geen nikab's, geen hoofddoekjes.' „Ver der is echt iedereen welkom", laat Nindl weten. Restauranteigenaar Anton Dusaj be grijpt die weerstand niet. „Bij mij staat 's zomers het varkensvlees niet op de kaart. Ik bied meer gerechten met vis en kip want Arabieren zijn heel goede han del. Ook al geven Arabieren geen fooi en is er weieens discussie, omdat ze den ken dat het drinken gratis is." Zijn restaurant Adria in Zeil am See ligt op een steenworp van het meer. De flanerende Arbieren worden getrokken door zijn uithangborden met Arabische teksten. Om de nieuwe klanten beter te bedienen heeft hij 's zomers zelfs een paar Arabisch sprekende obers lopen. „Over een paar maanden sneeuwt het en komen jullie weer. Nederlanders drin ken altijd heel veel bier!" Hij lacht er breed bij. De Hollanders zijn misschien geen betere, maar wel gezelligere handel dan de Arabische gezinnen. 'We zijn hier vooral voor het weer. Hier is het koel. Bij ons thuis in Saudi-Arabië is het nu 50 graden Celsius' WOENSDAG 26 AUGUSTUS 2015 door Ton Voermans Mohammed Alsharif toerist Vakantievierders in het Oostenrijkse Zeil am See. De VW vroeg Arabische toeristen vorig jaar vro lijk gekleurde jurken en hoofdoeken te dragen, omdat dat veel vriendelijker staat dan de traditionele zwarte gewaden. De reizigers uit vooral Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten geven per dag gemiddeld 245 euro uit. foto's links, onder en boven Marieke van der Velden/HH, foto linksboven Ton Voermans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 15