Schengen-akkoord onder druk na verijdelde aanslag Thalys en stroom vluchtelingen
Duitsland en Frankrijk willen
dat er haast wordt gemaakt
met een Europees asielbeleid.
8 NIEUWS
DEN HAAG. Het idee om binnen
Europa weer grenscontroles in te
voeren, wint snel aan populariteit.
Politici in diverse landen pleiten
voor deze zwaar beperkende reis-
maatregel in reactie op de migran-
tenstroom vanuit Syrië en de verij
delde aanslag op de Thalys.
Naast de premier van België en
de Duitse regering, gaan er ook in
Nederland stemmen op om het
vrije reizen in Europa te beper
ken. Het Schengen-akkoord, dat
vrij reizen tussen lidstaten moge
lijk maakt, komt daarmee zwaar
onder druk te staan. Nu kunnen
er nog zonder visa en controles
grenzen worden gepasseerd. Al
leen bij hoge uitzondering wor
den (zeer beperkte) grenscontro
les uitgevoerd. En dan nog maxi
maal dertig dagen. Volgens politi
ci schiet dit tekort.
Directe aanleiding voor de dis
cussie is de verijdelde aanslag op
de Thalys naar Parijs, afgelopen
vrijdag. Hoewel de dader gesigna
leerd stond bij diverse veiligheids
diensten als radicale moslim, kon
hij ongehinderd en zwaarbewa
pend de grenzen binnen Europa
oversteken.
„We worden geconfronteerd
met meerdere nieuwe bedreigin
gen in Europa. Misschien moeten
we de regels aanpassen, zodat we
de identiteit en de bagage van
mensen beter kunnen controle
ren", zei de Belgische premier Mi
chel in reactie.
Zijn onvrede met het Schen
gen-akkoord valt samen met de
zorg over de aanhoudende stroom
migranten naar Europa. De Duitse
regering hekelt het verdrag, omdat
migranten ongehinderd door Euro
pa reizen als ze, bijvoorbeeld via
Griekenland, aan wal zijn geko
men.
Opzeggen
In het Nederlandse parlement
gaan bij meerdere rechtse partijen
zelfs stemmen op het Schen
gen-akkoord helemaal op te zeg
gen. Zowel de PW van Wilders
als VNL pleiten hiervoor. Het
CDA voelt vooral voor meer losse
grenscontroles. De meeste andere
partijen willen nog geen commen
taar geven, omdat zij willen dat
het kabinet zich er eerst over uit
spreekt. Dat gebeurt zeer binnen
kort.
Zelfs onder linkse en pro-Europe-
se partijen groeit de bezorgdheid
om de 'houdbaarheid' van gren
zen met beperkte controles. Duits
land en Frankrijk werken onder-
Asielaanvragen
eerste 5 maanden 2015
136.340
Westelijke
Zeeroute
Oostelijke
Middellandse Zeeroute
Centrale
Middellandse Zeeroute
West-Afrikaroute
Grenscontrole Europa reële
door Wierd Duk
en Tobias den Hartog
Migranten lopen van Macedonië naar Servië. Ze willen via Hongarije naar
andere landen binnen de EU. foto Armend Nimani/AFP
Canarische
eilanden
Zwedei
loorwegei
Westerse
Balkanroute
102.342 illegale immigranten
1ste halfjaar (tegen 43.360 in
2014). Vooral Syriërs die via
Macedonië, Servië en Hongarije
de EU proberen te halen. Sinds
dit weekend zijn 5000 Syriërs,
vooral met kinderen en
bejaarde ouders, doorgelaten
naar Hongarije.
Duitsland
Hongarije
50.205
'ostenrijl
'0.645
Griekenland
Middellandse
6698 illegale immigranten
1ste halfjaar (7840 in 2014),
incl. de honderden die over
de hoge hekken klimmen bij
de Spaanse enclaves Ceuta ei
Melila. Aantal vluchtelingen
op deze route groeit door
gewelddadige conflicten in
Mali, Soedan en Centraal-
Afrikaanse Republiek.
132.240 illegale immigranten 1ste
halfjaar (50.830 in 20T4). Grootste
stroom. Ruim de helft zijn Syriërs die
via Turkije en Griekenland naar
West-Europa willen reizen in plaats
van de gevaarlijke route via Libië.
4000 migranten op Kos.
In 2015 ook 32.000 Afghanen en
6600 Pakistanen.
91.302 illegale immigranten 1ste
halfjaar (170.760 in 2014).
Bijna een derde zijn Eritreeërs
(voormalige kolonie Italië).
Ook belangrijke route voor
Nigerianen. Sinds begin
van dit jaar 2500 vluchtelingen op
zee verdronken.
350 illegale immigranten
1ste halfjaar (275 in 2014).
Was 31.600 in 2006.
Sterke daling na bilaterale
repatriëringafspraken van Spanje-
met Senegal en Mauritanië.
Grootste groep komt nu uit Guinee.