Overleg RWS met kreeftenvissers Groeiend aantal ondernemers speelt in op trend om trots op provincie uit te dragen 4 ZEELAND Powerwuuf staat haar mannetje 'Hosternokke' blijft een topper De VW Zeeland daagt iedereen uit een 'iconisch' Zeeuws T-shirt te ontwerpen, maar is dat niet niet allang op de markt? 1 I sen ^un trots °P et moet een kle dinglijn worden met T-shirts waarmee men- .JL. Zeeland kunnen uitdragen', zo zegt VVV Zeeland. Zij lanceerde vorige week een wed strijd voor hét Zeeuwse T-shirt. De VW daagt iedereen uit om vóór 23 september 'unieke kenmer ken van Zeeland uit te lichten en creatief te verwerken in een mooi en uniek shirtontwerp'. De win naar wacht 750 euro. De nummer twee ontvangt 500 euro. Het zal niet meevallen om met iets origineels te komen, want de afgelopen jaren is het aanbod Zeeuwse T-shirts al explosief ge groeid. Steeds meer slimme en trendgevoelige ondernemers bege ven zich op die markt. Wie even rondstruint op internet, vindt vol op keuze in diverse webshops. Ook een toenemend aantal win kels neemt Zeeuwse shirts op in het assortiment. Populair is onder meer het merk Zeeuwse Boef, waarachter een in Rotterdam gevestigde on derneming schuilgaat. De veelal zwarte shirts, met opschriften zo als (Born to be a) Zeeuwse Boef, Zeeuws Meisje en Queen of Zeeland lijken hard te gaan, want veel va rianten zijn - blijkens de webshop - inmiddels uitverkocht. Het gaat van dekbedden tot kaarsen en van mokken tot chocola. En T-shirts uiter aard. Overal komen dezelf de afbeeldingen terug: de Zeeuwse knop, de Zeeuw se boer en de Zeeuwse boerin, ofwel Power wuuf. Leuk Zeeuws, zo heet de onderneming in Goes, die zich 'dé le verancier van hippe Zeeuwse lifestyle ar tikelen en meer' noemt. Initiatiefneemster is Franca de Winter. „Ik ben er in februari van dit jaar mee be gonnen, in samenwerking met Petra van der Pool (Miss Creatief Succes). Zij is de bedenkster van Powerwuuf, een term die je op verschillende manieren kunt zien. Het leek me leuk om dat heel breed te trekken." Zeeuwse kleding en andere artikelen zijn zeer in trek, heeft ook De Winter ge merkt. „Leuk Zeeuws heeft inmiddels ze ventien verkooppunten in de hele provin cie en ik werk nu samen met acht zorginstel lingen. De cliënten van de instellingen ma ken diverse artikelen." De T-shirts worden zowel door toeristen als door Zeeuwen zelf gekocht. „Maar je merkt wel verschil. Lokale mensen kiezen vooral voor shirts met afbeeldingen van de boer of boerin, terwijl toeristen eerder voor de Zeeuw se knop gaan." Een ontwerpwedstrijd voor het ultieme Zeeuwse T-shirt, zoals de VW houdt, spreekt De Winter wel aan. „Wedstrij den vind ik altijd leuk. Zelf heb ik ideeën voor een groot Power- wuuf-event, waaraan we ook een wedstrijd willen verbinden met de vraag: wat vind je echt Leuk Zeeuws?" De Winter ziet de VW niet als concurrent. „Ie dereen heeft zijn eigen doelgroep en zolang het goed blijft lopen, gaan we ermee door. Je moet altijd geloven in je eigen kracht." Keuze genoeg op Leuntje.com. Tientallen Zeeuwse T-shirts zijn er in de webshop te vinden, met al le denkbare opschriften, zoals 'Krekwakwou', 'Badass Zeeuw" en 'Zak ma zehhe', maar ook bijvoor beeld met een hart van schorte- bont erop of de tekst 'LOVE' waarbij de O wordt gevormd door een Zeeuwse knop. „Het Zeeuwse T-shirt popu lair? Zeker weten!", zegt San dra Post, die sinds oktober 2012 de webshop beheert en verzorgt, in samenwerking met Textieldrukkerij Capello in Heinkenszand. „Van de week zijn er weer twee nieuwe teksten bijge komen. Het populairste shirt is mo menteel die met de tekst 'Hoster nokke' en daaronder '100% Zeeuw' en de Zeeuwse leeuw erboven. Dat is echt een hardloper." De ontwerpwedstrijd die de VW heeft uitgeschreven juicht Post al leen maar toe. „Het is leuk om zo'n actie te doen, zodat je weet wat er leeft onder de mensen. En het is een mooie reclame voor de VW. Ik zie het niet zozeer als concurren tie. We hebben onze eigen creatie ve mensen." Post is zeker niet bang voor een overaanbod aan Zeeuwse T-shirts. „Het gaat erom dat je je kunt on derscheiden. Wat we doen is heel specifiek. Op Zeeuwse teksten zit weliswaar geen copyright, maar de plaatjes van Leuntje en Merien zijn wel ons eigendom. En verder maken we iedere bestelling apart en kunnen we altijd goede kwali teit leveren. Dat is het verschil met sommige andere aanbieders." De zones bij Burghsluis, Schelphoek en Levensstrijd Zie- rikzee zouden volgens de vergun ning bestort worden met staal- slakken, maar met medeweten van Rijkswaterstaat is het veel fij nere zeegrind gebruikt. Dat heeft desastreuze gevolgen gehad voor de leefwereld van de kreeften. De- Rijkswaterstaat gaat met kreeftenvissers in overleg over nieuwe stort van stenen in de Oosterschelde ze dieren hebben holletjes nodig om te schuilen en die zijn nu he lemaal verdwenen. De provincie Zeeland heeft Rijkswaterstaat ge sommeerd binnen een jaar op nieuw te bestorten met stenen van de juiste omvang. Mocht dat niet gebeuren, dan moet Rijkswa terstaat 12 mijoen euro betalen zo dat de provincie zelf opdracht kan geven voor nieuwe bestor- ting. Wanneer Rijkswaterstaat met de vissers om de tafel gaat zit ten is nog niet bekend. Mok ök êh, zo'n T-shirt van Zeeland door Rolf Bosboom tf foto's links: Marcelle Davidse foto rechts: Ruben Oreel door Melita Lanting ZIERIKZEE. Rijkswaterstaat gaat om de tafel met de kreeftenvissers om een oplossing te zoeken voor de fouten die gemaakt zijn tijdens het bestorten van de stroomzone in de Oosterschelde. Per locatie wordt bekeken hoe de fouten het beste kunnen worden hersteld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 33