Grens met geweld bewaakt in Macedonië Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat ondernemers zwarte lijsten hanteren Consumenten gebruiken internet voor beoordelingen, vaak onterecht negatief 4 NIEUWS Macht wordt groter door internet ZWOLLE. Een jonge vrouw uit Zwolle is na een negatieve recen sie op beoordelingssite Thuisbe zorgd op een zwarte lijst gezet. Horeca Nederland snapt dat wel, want steeds meer klanten probe ren door te dreigen met slechte re censies korting te krijgen. De branchevereniging is het zat en onderneemt actie. „Nou, ja", twitterde @90vos ver ontwaardigd. „Eetcafé De Plataan belde dat ik niet meer bij ze mag bestellen na een slechte recensie op Thuisbezorgd.nl. Bizar." Eigenaar Tahir Yildirim van het Zwolse eetcafé bevestigt dat. Hij heeft het wel gehad met het ge drein op het internet. „Er waren fouten gemaakt bij de bezorging", erkent Yildirim. „Maar dat lag ook deels aan 'tussenpersoon' Thuisbe zorgd. Die had een storing waar door de klant niet werd geïnfor meerd over de voortgang van de bestelling. En ik was de extra ruco- la vergeten. Dus heeft ze die nabe zorgd gekregen, mét excuses en ze hoefde de pizza niet te betalen. Daarmee was voor mij de kous af geweest als ze niet een negatieve recensie op de website plaatste, zónder te vermelden dat ze de be stelling ook niet hoefde af te reke nen. Dat vind ik niet eerlijk. Dus ze hoeft bij ons niet meer te bestel len." De klaagster over de Zwolse pizzeria wil niet meer reageren, laat ze via een e-mail weten. Haar recensie is verwijderd. Het chanteren van restaurants met de dreiging van een negatieve recensie neemt een vlucht. Via be oordelingswebsites als lens, Trip- Advisor, Smulweb en Thuisbe zorgd zoeken kwaadwillenden naar 'voordeeltjes'. Gasten zouden fors korting bedingen of een gra tis kopje koffie eisen in ruil voor het niet plaatsen van een negatie ve recensie, zegt woordvoerder Jos Prinssen van Koninklijke Horeca Gasten bedingen forse korting of eisen gratis koffie in ruil voor het niet plaatsen van een negatieve recensie. Nederland (KHN). „Ondernemers zien dat als bedreiging voor de goede naam van hun zaak. De im pact ervan kan heel groot zijn." Koninklijke Horeca heeft er be grip voor dat ondernemers een zwarte lijst hanteren en klanten niet meer willen bedienen. KHN wil volgende week van zijn restaurantleden weten hoe vaak zij worden gechanteerd met negatieve recensies. Als de vele sig nalen worden bevestigd, start Ho reca Nederland een groot onder zoek. De brancheorganisatie wil meer ruimte voor een tegengeluid en dat onterechte slechte recen sies worden verwijderd. Horeca Nederland wil het liefst dat gasten alleen een recensie kun nen achterlaten als ze daadwerke lijk in een restaurant zijn geweest. „Bij Booking.com kun je alleen een beoordeling plaatsen als het hotelbezoek is betaald", zegt Prins sen. Volgens hem wijst onderzoek uit dat een negatieve recensie twaalf keer wordt gedeeld met an deren, terwijl een positief oordeel maar vier keer wordt doorverteld. „Mensen mogen al tijd een recensie plaatsen", zegt een woordvoerder van restaurantbeoorde- lingssite Iens.nl. Eén van de criteria bij die beoordeling is of de 'proever' of recensent ook daad werkelijk in het res taurant is geweest. „Als een onderne mer een klacht in dient over een be oordeling, nemen we contact op met de proever om te checken of het wel klopt wat hij schrijft. Als die voet bij stuk houdt, trekt de restaurantier aan het kortste eind." lens raadt restau ranthouders altijd aan om te reageren op een recensie. ,Je kunt het effect van zo'n negatieve be oordeling ombuigen naar iets positiefs." Iens.nl en Thuisbe- zorgd.nl realiseren zich hoe invloedrijk recensiesites zijn en welke machtsposi tie de klanten heb ben verworven. „De macht van de consu ment wordt über haupt groter dank zij internet", zegt Imad Qutob van Thuisbezorgd.nl. „Toen wij ons beoor delingssysteem in voerden kregen we veel angstige reac ties uit de horeca. Nu weten we uit ge sprekken met restau rants ook dat het voor hen een drijf veer is om hun pro ducten en service te verbeteren." Ze hebben de nacht door gebracht in een koud en winderig veld en willen maar één ding: verder Eu ropa in. Tot donderdag was er nie mand die ze tegenhield, maar nu heeft de Macedonische regering er de noodtoestand afgekondigd. Het land met twee miljoen inwoners kan de continue stroom vluchte lingen niet meer aan en probeert ze uit alle macht te stoppen. Met schilden, wapenstokken en gepantserde wagens staan de agenten lijnrecht tegenover de vluchtelingen. Het lijkt ze niet af te schrikken. Wanhopig proberen sommigen door de linie heen te breken, maar de agenten vuren traangas af en schieten met flits- granaten om ze op afstand te hou den. Tenminste tien vluchtelin gen zijn daarbij gewond geraakt, zegt Artsen zonder Grenzen. De situatie in het niemands land tussen Griekenland en Mace donië wordt met de dag uitzichtlo zen Honderden vluchtelingen heb ben niets te eten en te drinken, omdat hulporganisaties de buffer zone niet in mogen. Onder druk van de Verenigde Naties liet Mace donië later op de dag toch mond jesmaat vluchtelingen door, voor al gezinnen. De Hoge Commissa ris voor de Vluchtelingen bij de VN, António Guterres, sprak over de kwestie met de Macedonische minister van Buitenlandse Zaken en zou de verzekering hebben dat de grens niet dicht gaat. Macedonië telde afgelopen twee maanden meer dan veertig duizend vluchtelingen die de grens overstaken, vooral Syriërs en Afghanen. De meesten willen niet blijven in het door de finan ciële crisis getroffen Griekenland en zo snel mogelijk doorreizen naar de rijkere landen in het Wes ten. Volgens Macedonië speelt ook mee dat Griekenland de eigen grenscontroles zou hebben ver minderd, waardoor zij nu met een enorm probleem worden opgeza deld. Chantage met recensies door Janske Mollen Pizzabakker Tahir Yildirim is het negatieve gedrein op internet zat en weigert nu te bezorgen bij een ontevreden klant, foto Frans Paalman door Raymond Boere Zo'n drieduizend vluchtelingen stuitten vrijdagmorgen op een muur van gewapende agenten bij het grensplaatsje Gevgelija. Migranten helpen een medevluchteling en zijn zoon, die bij de grens wor den tegengehouden door de oproerpolitie, foto Darko Vojinovic/AP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 4