Zingen en dansen totale leegte zeeland nazomer festival Bruid van de Aarde danst tot Mister and Mississippi verlegt grenzen, letterlijk en figuurlijk 19 Utrechtse band Mister and Mississippi hoopt publiek op het Abdijplein in te pakken met sfeervolle 'droompop'. Het Abdijplein is op de zondag van het Zeeland Nazomer festival altijd het drukst bezocht. Ook dit jaar is er eerst de grote picknick, waar bij iedereen zijn eigen eten en drinken meeneemt. Daarna kan er gezongen worden, deze keer onder aanvoering van Mai ke Boerdam en de cast van Dog fight. 's Avonds is er Nazomer- dansen, op de Nederlandstalige muziek met Mexicaanse invloe den van Joris Linssen Caram- ba. Picknick: Abdijplein, 30 aug, 12.00 uur (vol). Nazomerzingen: Abdijplein, 30 aug, 15.00 uur. Nazomerdansen: Abdijplein, 30 aug, 21.00 uur. Voorpro gramma: Convoi Exceptional, 20.30 uur. Sigur Rós. De dromerige, op folk gebaseerde liedjes worden gedra gen door avontuurlijke gitaarlijn tjes en de betoverende stem van Barlag. Op het begin dit jaar uitge brachte album 'We only part to meet again' wordt die lijn voortge zet, met meer diepgang in de tek sten en rijkere muzikale arrange menten, onder meer door de toe voeging van strijkers en blazers. „Onze muziek wordt wel om schreven als dreampop", zegt Van Tiggele. „Sfeer is heel belangrijk, maar we streven naar veel dyna miek, van ambient tot post-rock. We vinden het heel tof om de grenzen op te zoeken, bijvoor beeld van een lieflijk intro naar een keihard outro." De carrière van Mister and Mis sissippi heeft in korte tijd een ho ge vlucht genomen en het einde lijkt voorlopig niet in zicht. Na op tredens op een reeks aan festivals volgt dit najaar een club tour. Het buitenland lonkt, om te beginnen Duitsland. Van Tiggele: „We zijn alle vier fulltime muzikant. Na onze de buutplaat kwamen we in een stroomversnelling. We waren nieuw, festivals en clubs wilden ons hebben. Met de tweede plaat hebben we dat vast weten te hou den, in een periode dat er een he le lichting nieuwe, goede bands in Nederland is opgestaan. Er ligt nog een wereld voor ons open, maar het belangrijkste is dat we zelf blijven geloven in wat we doen en trots blijven op de platen die we maken." Een optreden op het Abdijplein draagt daaraan bij. „Het moet een inspirerende locatie zijn, heb ik be grepen. Voor ons is het spannend omdat bij zo'n festival veel men sen komen die ons voor het eerst zien. Het is tof als we die met on ze muziek weten in te pakken." juiste inspiratie. Ik had lang het gevoel: De stukken mu ziek passen niet bij elkaar. De overgangen kloppen niet. Maar eenmaal samen met de dans: Wow, zo gaaf. De dansers maken die over gangen. Het klopt allemaal." Anne Suurendonk: „Die samenwerking met Arys was heel spannend. Hij heeft goed aangevoeld wat ik wilde uitdrukken. Ik heb de basis van 'Le sacre' ge bruikt. Een jong meisje wordt geofferd voor de vruchtbaarheid van de aar de. Maar ook de overgangsri te van jonge meisjes, de bruiden, naar vrouw. De danseres die het 'offer' brengt, danst zich compleet leeg. Ze geeft alles. Onge looflijk emotioneel." „De Zeeuwse dansers, een jaar of veertien, vijftien, hebben me verrast. Zo jong en zo goed al. Fijn om mee te werken. Ze hebben een prachtige uitstraling. Mooi kwetsbaar, onzeker. Maar te gelijk ook zo sterk." Bruid van de Aarde (voorprogramma van Mis ter and Mississippi): Abdij plein, 2 sept, 19.30 uur. di 25 aug t/m zat 5 sept Het ultieme offer. De dood om nieuw leven te creëren. 'Le sacre du printemps' (muziek Igor Stravinsky, ballet Sergey Diaghilev) vormde de inspi ratiebron van de jonge cho reografe Anne Suurendonk voor 'Bruid van de Aarde'. Vijf professionele dansers van Aya en zes Zeeuwse amateurdansers brengen het Lenteoffer tot leven. Ge maakt voor City of Dance, waar het ook in de première ging. Een fusie tussen dan ce en hedendaagse dans was de opdracht waarmee Anne aan de slag ging. De jonge Middelburgse dj/produder Arys compo neerde de muziek: „Het idee was om 'Le sacre du printemps' te gebruiken als basis. Maar daar zitten zo veel onregelmatige ritmes in, dat werkte echt niet", vertelt Arys (18). „Dit was een enorme uitdaging. Ik maak muziek, maar nog nooit voor dans. Heel lastig, ook door de afstand. Telefo nisch contact was niet ge noeg voor me. Ik ben naar Amsterdam gegaan om bij de repetities te zijn. Toen ik de dansers eenmaal aan het werk zag en de energie van de dans voelde, kreeg ik de ontmoet tijdens hun eerste jaar op de Herman Brood Academie. „Daar worden veel verschillende bands gevormd", vertelt Van Tig gele. „Wij vonden elkaar en wis ten dat we in ieder geval niet pop- rock-georiënteerd waren, zoals de meeste bandjes. We hebben nau welijks gepraat, we zijn gewoon gaan spelen. Daar ontstond met een een liedje dat twee jaar later op onze debuutplaat terecht is ge komen." Dat titelloze album kreeg een juichende ontvangst in het alter natieve popcircuit en popjournalis ten maakten vergelijkingen met bands als Bon Iver, Fleet Foxes en Een muzikale klik al leen is niet genoeg voor het vormen van een goede popgroep, evenmin als alleen vriendschap. Maar de combinatie kan tot mooie dingen leiden, weet gitarist Danny van Tiggele van Mister and Mississip pi. „Je kunt goede vrienden zijn, maar je moet ook muzikaal met el kaar uit de voeten kunnen. Wij hadden al snel in de gaten dat we een gemeenschappelijke muzikale visie hadden en dezelfde dingen tof vonden, maar dan moet nog wel blijken dat het onderling goed zit. Dat werd vrij snel duidelijk. Met drie van de bandleden wonen we in één huis in Utrecht en Maxi me, onze zangeres, is hier ook vaak." De bandleden - naast Van Tig gele en Maxime Barlag zijn dat Samgar Jacobs en Tom Broshuis - hebben elkaar vier jaar geleden ZATERDAG 15 AUGUSTUS 2015 Maike Boerdam. Joris Linssen Caramba. foto Corbino Liedjes die betoveren Bruid van de Aarde tijdens City of Dance op de Markt in Middelburg, foto Lex de Meester door Annemarie Zevenbergen Mister and Mississippi: Abdij plein, 2 sept, 22.00 uur. Voorprogramma: Bruid van de Aarde, Café Ed Sanders, La Corneille. Mister and Mississippi, met tweede van links Dan ny van Tiggele. door Ernst Jan Rozendaal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 84