1 wonderen gebeuren Als een gezond groentehapje 9 hele tijd aan het vechten, we moeten en we willen van A naar B. Maar, we bereiken B vaak niet, en als ons dat wel lukt dan wil len we verder. Dus hebben we nooit rust. Toch kunnen we be sluiten: even de telefoon niet op nemen, gewoon op dat bankje gaan zitten en over de zee uitkij ken. De voorstelling is een uitno diging om die vrede te vinden. Kijk maar rustig naar de zonson dergang." „Jon Fosse wordt niet door de grote gezelschappen gespeeld. Ik heb bewust voor hem gekozen. Die vrijheid had ik omdat ik in het kader van het traject 'nieuwe maker' verbonden ben aan Thea terproductiehuis Zeelandia. Fos se schuurt tegen de traditionele manier van vertellen aan, en weet zo te bereiken waar ik van houd. Er zitten veel repetitieve elementen in zijn tekst. Hij zorgt voor verstilling en rust. Dat komt ook door de lengte van zijn zinnen, ze zijn heel ritmisch ge schreven, de zinnen golven, net als de zee." „In de voorstelling zorgt een muzikant voor livemuziek. Jo- ram Tornij, hij zingt en speelt gi taar. Samen kijken we hoe we de stilte kunnen vangen. Muziek spreekt het gevoel aan, niet de hersens. De muziek stopt, de ac trice gaat door met haar tekst. Of andersom. Tekst en muziek ra ken met elkaar verweven. Zo kunnen we de hele tijd spelen met stilte." „Het voelt vaak ongemakke lijk om in een stilte te verkeren. In veel theaterstukken word je meegezogen, door spanning en emotie. Ik beoog iets anders. Ik hoop dat de toeschouwers zich bewust zijn van de stilte. En van de acteurs. De acteurs zijn niet al leen belangrijk om het verhaal te vertellen. Zij moeten ook het ge voel overbrengen dat we met z'n allen in het hier en nu zijn." „Ik heb behoefte om dit ge voel over te brengen. Toen ik vier jaar was, verhuisde ik met mijn ouders van Amsterdam naar een boerderij in Oost-Gro- ningen. Als kind werd me wel ge vraagd: wat mis je? Ik antwoord de dan: de bomen. Ik denk dat dat herinneringen waren aan de Kennemerduinen. Het platteland van Groningen, daar ben ik heel erg van gaan houden. Best gek dat je als kind zo geraakt kunt worden door een landschap. Ik heb een heel sterke herinnering aan hoe ik toen speelde dat ik in een bos woonde. Ik klom dan in een boom in de tuin, voelde het wiegen in de wind. Dat wiegen, dat gevoel brengt mij in het hier en nu." seres en choreografe An ne Beth Schuurmans dingen mogelijk maakt. „Je kunt ver gaan in een abstracte klankwereld. Een wereld die je door een bijna meditatieve houding voor jezelf kan oproepen. Voor mij als muzikant was dat nieuw, het leek aanvan kelijk een soort tijdver spilling. Ik ben wat ratio neler, begin met een idee en werk dat uit in een compositie. Maar ook het deelgenoot ma ken van een zoektocht naar een gevoel, sfeer en beelden kan onderdeel zijn van wat je presen teert. Anne Beth durft daar heel ver in te gaan. Ze legt de lat van de ver beelding daardoor hoog. En dat met het besef dat kinderen heel veel ab stractie aan kunnen. Bij iedere voorstelling ont dekken we die klankwe reld zelf steeds op nieuw. Al hebben we een verhaal dat ons hou vast biedt in de uitvoe ring, het is altijd weer een belevenis dat die wonderen gebeuren. Als of er kleur komt in een zwart-wit wereld. En kinderen kleuren mee, maken er hun eigen ver haal van of veranderen met gemak een tak in een mens." De speelom- 'Al hebben we een verhaal dat ons houvast biedt in de uitvoering, het is altijd weer een belevenis dat die wonde ren gebeuren.' geving is ontworpen door theatervormgeef ster Elian Smits. Behal ve attributen zoals tak ken is er een vloeront- werp dat de verbeelding ondersteunt. Wonderzoekers is erg poëtisch opgebouwd. Bijzonder is dat kinde ren ook daadwerkelijk met de ontdekkingen die dans en muziek heb ben veroorzaakt, actief aan de slag kunnen gaan. Ze lopen bijvoor beeld een bos in dat al leen door de fantasie is ontstaan. Door het ge bruik van een loopsta tion en effecten voor de viool kunnen ze er na de voortelling nog ele menten aan toevoegen. De show duurt onge veer drie kwartier waar van vooral het laatste deel in dienst staat van dergelijke actie. Tessa Zoutendijk heeft naast een oplei ding muziektherapie ook een vioolstudie jazz gevolgd. „Daar leer je vooral te improviseren en dat helpt bij een voor stelling als Wonderzoe kers. Samen met Anne Beth zijn de ingrediën ten samengesteld. Daar bij is de inbreng van dans en muziek steeds gelijkwaardig. Ik heb wel muziek geschreven als een rode lijn, maar geen stuk dat van begin tot eind vast ligt. Loop station en effecten zijn niet voorgeprogram meerd. Soundscapes ont staan dus ter plekke. Dat zorgt ervoor dat ook wij iedere voorstelling worden uitgedaagd om te verwonderen, vanuit het niets iets te laten ge beuren. Musiceren en dansen is zo veranderd in het zoeken naar de wonderen." Wonderzoekers: KOW, 't Kinderbolwerk, Ne- derstraat 39, Middel burg, 31 aug, 1 en 2 sept, 10.00 en 14.00 uur. Ik zeg: kapitein Winokio. U zegt: kapitein wie? In Bel gië, de thuishaven van de ka pitein, wordt die vraag niet gesteld. Daar weten ze wie hij is. Zeker peuters en kleuters (én na tuurlijk hun ouders) kennen de muzikale kapitein maar al te goed. Letterlijk recht door zee is hij. Zo beantwoordde hij ook de vijf vragen die aan hem gesteld werden om hem beter te leren kennen. In België lijkt u mateloos popu lair. Hoe komt het dat we u in Nederland niet kennen? „Ik vrees dat er te veel bezuini ging is geweest op cultuur met als gevolg dat Nederlanders mij niet kennen. Ik heb drie jaar ge- tourd in Nederland en ben een jaar lang in de uitzending van Frits Spits' Tijd voor 2 geweest. Belgische collega's worden wel heel succesvol commercieel neer gezet in Nederland. Op de één of andere manier komt het bij mij niet van de grond. Ik vergelijk het met het eten van fastfood en groentjes. Groentjes heb je echt nodig, zeker kinderen. Ik wil graag een groentje zijn en voor kwaliteit gaan. Het is een mis sie." Wat heeft u onze Zeeuwse kin deren te bieden tijdens het ZNF? „Kindermuziek recht uit mijn hart. Ik maak al mijn liedjes zelf, tekst en muziek. Alles nemen we op in onze eigen studio Vlot jes. We geven onze muziekboe ken zelf uit. Ik kom naar jullie met échte muziekmatrozen die op échte muziekinstrumenten spelen. Kom gewoon kijken, de beste dingen kun je niet uitleg gen." Zijn uw liedjes nog wel 'hip' ge noeg voor deze tijd waarin kin deren opgroeien met een tablet in de ene hand en een ipod in de andere? „Goede muziek past op elke ta blet en ipod. Goede muziek is vooral tijdloos en staat los van el ke modegril. Een mooi liedje treft iedereen recht in zijn ziel. De drager van dit liedje is vol strekt onbelangrijk." Wat heeft u met kinderen? „Het is een beetje serendipiteit. Het maken van muziek voor kin deren heeft mij gegrepen. Als volwassene moet je ze bescher men. Vermoedelijk heb ik het kind in mezelf ook bewaard." Vertelt u ons eens wat over de meest bijzondere 'reis' die u als kapitein Winokio hebt ge maakt. „De reis naar de Noordpool was een van onze mooiste. Daar leer den wij meneer en mevrouw Kerschtmann kennen. Zij run nen een bakkerij en bakken zelf hun koekjes. Ook Felix de ijsbeer werd een vriend van ons. Die is wereldkampioen ijsjes eten in ijs koud water zonder dat zijn pie meltje krimpt. Een sneeuwuil heb ik daar ook gezien maar wij hebben niet kunnen praten. Met de hele bemanning gingen we met de slee van boven op de berg helemaal naar beneden. We waren er in de winter dus heb ben we ook carnaval gevierd, 's Morgens na het feest zijn we dan naar de cowboysauna ge gaan. Dat is een heel kleine sau na gerund door twee cowboys. Nu ja, cowboy en cowgirl dus. Zij rollen u na een pittige sauna door de sneeuw en kloppen u af met dunne twijgjes. En Sterke Voet heeft er het noorderlicht kunnen vangen met zijn vingers. Dat was een enorm mooie reis." Kapitein Winokio: Abdijplein, 2 sept, 15.00 uur. ZATERDAG 15 AUGUSTUS 2015 verstand stil llmer Rozendaal: „Het is best arrogant om te denken dat we alles onder controle hebben. Dat is name lijk niet zo, en dat is ook heel goed." foto Lex de Meester Een Zomerdag: kust Westkapelle, 25,26 (try-outs), 27 (première), 28 t/m 29 aug, 1 t/m 5 sept, 20.15 uur. Tessa Zoutendijk violiste Kapitein Winokio. door Winnie de Witte-van Dam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 74