Danseres, violiste en een paar takken laten Toneelstuk van Jon Fosse op een verhoogd podium in de branding 8 Een Zomerdag biedt uitzicht op zee bij Westkapelle. Het is een theaterstuk van de Noor Jon Fosse. Regisseuse llmer Rozendaal: „We kunnen besluiten: even de telefoon niet opnemen, gewoon op dat bankje gaan zitten en over de zee uitkijken." WMm Een goed toneelstuk doet wat. Maar wat wil je als regisseur het publiek bieden? Moeten de toeschou wers sidderen? Hui len? In romantiek zwelgen? Hoe wel de voorstelling op het mo ment dat we praten nog in wor ding is, klinkt regisseuse llmer Ro zendaal vastberaden: „Ik hoop dat de mensen die naar mijn stuk kij ken, vanzelf hun verstand op nul zetten." De locatie is historisch. Waar geallieerde bommenwerpers in het najaar van 1944 een gat in de dijk van Westkapelle bombardeer den en tegelijkertijd dood en ver derf in het dorp zaaiden, daar wordt de voorstelling Een Zomer dag voor het voetlicht gebracht. Vanuit het publiek gezien staat de speelvloer op een verhoogd po dium in de branding. Een Zomerdag is een stuk van de Noor Jon Fosse, over een vrouw wier man op zee is geble ven. Voor veel Zeeuwen een in voelbaar thema. Toch gaat het re gisseuse llmer Rozendaal (28) daar niet in eerste instantie om. Wat is dan wel de kern van wat ze met haar voorstelling wil berei ken? „Waar we spelen kun je de zon zien ondergaan. De weidsheid van de zee, de enorme luchten, ik zoek dat soort locaties. Als je hier over het strand loopt, ervaar je de stilte. Je voelt hoe groot de wereld is en hoe klein jij bent. Je moet bijna wel het idee krijgen dat je onderdeel bent van iets groters. Het is best arrogant om te denken dat we alles onder controle heb ben. Dat is namelijk niet zo, en dat is ook heel goed." „Een vrouw verliest haar man op zee. Ze rouwt, kan er niet los van komen. In de voorstelling wordt letterlijk en figuurlijk ruim te gegeven aan dat verdriet. We to nen het, het mag er zijn. De vrouw gaat terug naar die bewus te dag, vijftien jaar geleden, ze herbeleeft die dag. Niet als een vorm van verwerking, maar juist om het verdriet lucht te geven. Op het moment dat dat gebeurt wordt het verdriet omgezet in lief de. Alleen al het feit dat de man er geweest is, laat liefdevolle ge voelens naar boven komen." „Het thema van ruimte geven staat voor mij centraal. Het punt is: mensen gaan dood, zo is het le ven. Je overgeven aan wat het le- ILMER ROZENDAAL .V^V V<:.V èffimss» ven is, een hele grote acceptatie van wat gebeurt. Vanuit die ge dachte kun je verdergaan. Oké, de ze man is gestorven omdat zijn bootje misschien onveilig was, of omdat de golven te hoog waren. Andere mensen willen zich tegen die omstandigheden verzetten, denken dat ze ze kunnen verande ren. Daar geloof ik dus niet in: je moet niet ergens tegen, maar je moet ergens vóór vechten." „Ik ben heel erg op zoek naar in hoeverre er aan de theaterwet- ten moet worden getornd om die ruimte, die verstilling te vertel len. Dat is een persoonlijke be hoefte. Tijdens Oerol dit jaar zag ik de tekstloze voorstelling 'Erf van Boukje Schweigman. Het eer ste half uur daarna wilde ik niet praten. Denken is doen, niet den ken is zijn. Ik wil de ervaring van nu en hier zo sterk maken, dat het verstand stilstaat." „In de maatschappij zijn we de 'Anne Beth legt de lat van de verbeelding hoog. En dat met het besef dat kinderen heel veel abstractie aan kunnen.' violiste Een danseres, een violiste en wat tak ken... meer is er niet nodig om won deren te laten gebeuren. Al thans als de danseres Anne Beth Schuurmans heet, de violiste Tessa Zoutendijk en het publiek vooral be staat uit kinderen tussen de twee en zes jaar. „Nou ja, we merken dat ook de vol wassen begeleiders van de kinderen meegaan in de verbeelding", vertelt violist Tessa. „Van de combinatie beweging en muziek gaat een suggestieve kracht uit die een gevoel of een beeld kan oproepen. Vooral jonge kinderen kunnen daar fan tasierijk mee omgaan. Iets zien en beleven wat er niet is, dat vergt een andere ma nier van kijken. In onze voorstelling Wonderzoekers draait het vooral daar om. Een gesprek tussen dans, muziek en beeld." Tessa heeft gemerkt dat de samenwerking met dan- Besef van hier en nu, zet het door Jan van Damme Studeerde in 2011 af aan de regieopleiding van de to neelacademie in Maas tricht. Met haar afstudeervoorstel ling 'Medea' won ze de Ton Lutz regieprijs. Sinds augustus 2013 is ze als 'nieuwe maker" verbon den aan het Theaterproduc tiehuis Zeelandia. In dat ka der regisseerde zij vorig jaar de voorstelling 'En/Of. Voor het Zeeland Nazomer festival regisseerde zij ook de voorstelling 'Aards Para dijs'. Danseres Anne Beth Schuur- mans en violiste Tessa Zou tendijk brengen de voorstel ling 'Wonderzoekers'. foto Saris den Engelsman Tessa Zoutendijk door René de Dreu

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 73