de jungle van haar leven
Jonge acteurs in
poppy musical
5
die je van een big band mag ver
wachten."
Voor deze voorstelling was de
muziek er voor de tekst was ge
schreven. Om die reden wordt de
tekst benaderd alsof het om een
libretto gaat. In de muziek moet
een spanningsboog ontstaan, die
in de oren van het publiek mee
gaat met de tekst.
Een bijzonder project. Het is
een eenmalige samenwerking,
die wel tien keer op een 'fantas
tische locatie' wordt uitgevoerd.
Tarenskeen: „Ook bijzonder is
dat we een hele week kunnen re
peteren. Normaal, als een compo
nist een stuk schrijft voor een or
kest, dan is het al heel wat als er
tweeënhalf uur aan kan worden
geoefend. Nu werken we een he
le week aan een stuk. Het wordt
een geënsceneerd geheel, Dick
moet elke dag kunnen ingrij
pen."
Samenvattend, zeggen regis
seur en componist, zijn er vol
doende zwaarwegende redenen
om naar Saul te komen kijken en
luisteren. Hauser en Tarenskeen:
„Reden één: Roofthooft is een ge
weldige acteur, je moet hem
zien. Reden twee: het anno nu
vertellen van een Bijbels verhaal
is zowel voor de mensen die ver
tellen als voor het publiek een uit
daging. Reden 3: het hele feno
meen big band mag je niet mis
sen. En alles wat we hier in drie
redenen noemen, wordt dan nog
eens samengebracht op een
prachtige locatie. De lasloods
waarin we spelen helpt je echt
om in een andere wereld binnen
te stappen."
man/mensch uit één
stuk'; dat vind ik ver
woestend. Doodt alle
vragen, twijfels, raadsels
en dubbelzinnigheid. Ik
ben dubbelzinnig. Heb
veel zielen in de borst.
Mijn ziel in Nederland
vraagt zich af wat ik in
Cambodja doe. Ik be
grijp niets van de moor
den in Cambodja en
Rwanda. Hoe kunnen
mensen dat doen? Wie
is er tot zoiets vreselijks
in staat? Maar ik vraag
me ook af'zou ik daar
toe in staat zijn als ik
een andere cultuur zou
leven?'. Dat onbegrip,
die verwarring is een be
langrijk element in Oud
en Wit."
„Een meesterlijke ti
tel. Ik ben oud en wit. Ik
kijk ook oud en wit te
rug. Samen met accor-
deoniste Marieke Gro
tenhuis maak ik die reis.
Muziek is onontbeerlijk
voor me. Mijn leven,
m'n passie."
„De voorstelling is
ook erg talig. Een water
val van woordjes en as
sociaties. Het publiek
wordt overspoeld. Maar
het is niet uitleggerig.
Niet pamfletterig. Hoe
wel er natuurlijk wel
een stevige lading poli
tiek in zit."
'Aan goede bedoelin
gen geen gebrek' is een
zin uit de voorstelling.
Dat was in het begin
ook de titel. „Er is zo
veel verschrikkelijks ge
beurd als gevolg van goe
de bedoelingen. Ik zet
dan ook vraagtekens bij
mijn bedoelingen. Ik
wil maatschappelijk be
zig zijn. Dat heb ik al
tijd gedaan. Maar de ter
reur van de goede bedoe
lingen...?"
Oud en Wit is te zien
op een plek in de buurt
van het Abdijplein, die
nog even geheim blijft.
„Ik vind het wel span
nend, zo een keer op lo
catie. Ik ben geen mens
voor een vast gezel
schap dat een halfjaar
met dezelfde voorstel
ling op dezelfde plek
staat. Daar ben ik te on
rustig voor. Ik hou van
avontuur. Ik wil elke
keer iets nieuws. Dat
heb ik ook altijd gedaan.
Om de paar jaar wat an
ders. Dat heb ik nodig."
Cambodja maakt
bijna een decennium
deel uit van haar leven.
Ze maakt er theater met
vrouwen. Slachtoffers
van het Pol Potregime.
„De vrouwen, rond de
tien jaar tijdens die 'gro
te verschrikking', zijn
nu in de veertig. Ik was
zelf ook tien tijdens de
oorlog hier. We hebben
elkaar gevonden in en
met theater. Prachtige
vrouwen, kwetsbaar
maar ook heel krachtig.
Na verloop van tijd heb
ben ze me hun verhalen
verteld. Ongelooflijk
aangrijpend. In Cambod
ja heerst een cultuur
van zwijgen. Dat maakt
de vrouwen, het theater
zo bijzonder. Dat gaat
wél over wat er gebeurd
is. Theater verwacht je
daar niet direct. Cam
bodja is een land zo ge
tekend door dood,
angst. Een land ook zon
der natuurlijke rijkdom
men. Er is niets meer.
We brachten ons thea
ter niet in mooie gebou
wen, maar vaak gewoon
op straat."
„Oorlog en dood fas
cineren me." Annema-
rie werkte mee aan de
fdm van psychiater Bou-
dewijn Chabot over
euthanasie, 'Sterven in
eigen regie'. „Lijden is
niet mooi, niet vanzelf
sprekend. Met een jonge
vrouw werk ik nu aan
een voorstelling over
zelfgekozen dood. Ik
ben niet bang meer
voor de dood. Hoop ik.
Dat zien we tzt wel."
Oud en Wit: locatie in
Middelburg, 29 (pre
mière), 30 en 31 aug, 3
t/m 5 sept, vertrek Ab
dijplein 18.45 uur.
A
ogfight is een musical,
maar wie dat genre
uitsluitend associeert
met producties als
'The sound of music' zit hier op
een verkeerd spoor. Het stuk van
het Amsterdamse M-Lab is geen
grootse voorstelling met een
enorme cast en een batterij aan
violen. „Het is veel intiemer dan
de doorsnee musical", zegt regis
seur Benno Hoogveld. „We doen
het met tien acteurs en een vijf
mansband. De muziek ligt dicht
tegen de pop aan."
Met Dogfight vierde het jonge
componistenduo Benj Pasek en
Justin Paul triomfen op Broad
way en West End. M-Lab heeft
de musical naar Nederland ge
haald om jonge acteurs de gele
genheid te geven zich te presen
teren. „Ze komen van verschil
lende opleidingen en zijn alle
maal net afgestudeerd", vertelt
Hoogveld. „Het zijn professione
le acteurs die nog heel eager zijn
om dingen te leren van elkaar en
relatief egoloos aan de slag gaan.
De helft van hen heeft inmid
dels goede banen aangeboden ge
kregen. Het is te gek dat ze hun
eerste stappen bij ons hebben ge
daan. Wij willen graag een
kweekvijver zijn."
Het verhaal speelt ten tijde
van de Vietnamoorlog, maar het
thema is tijdloos, aldus Hoog
veld. „Het gaat over volwassen
worden, dus in die zin had het
ook in de middeleeuwen of 2047
kunnen spelen. In de jaren zestig
had je de soldaten maar ook de
hippies, waardoor je mooi de te
genstelling kunt verbeelden tus
sen discipline en vrijheid."
De dogfight, een wedden
schap om het lelijkste meisje
mee te nemen naar een feest,
doet denken aan een ontgroe
ning. „Kijken hoe ver je een an
der kunt krijgen", legt Hoogveld
uit. „Het draait om macht en ook
dat is van alle tijden. De hoofdfi
guren zijn Rose en Eddy. Zij
spreekt hem erop aan en dwingt
hem zelf na te denken in plaats
van klakkeloos achter anderen
aan te lopen."
Theaterproductiehuis Zeelan-
dia heeft meegewerkt aan Dog
fight met een financiële bijdrage
en dramaturgische adviezen. Er
is een band tussen M-Lab en de
organisatie van het Zeeland Na
zomerfestival, nadat een Zeeuw
se voorstelling in Amsterdam is
opgevoerd. Hoogveld: „Er ont
stond een klik tussen directeur
Henk Schoute en ons en dat is
niet meer over gegaan. Hij heeft
onze Ambassador Award 2015 ge
kregen, omdat hij ons profileert
op andere plekken. Dat we nu
met deze voorstelling naar de
Stadsschouwburg in Middelburg
gaan is daar een goed voorbeeld
van. We zijn superblij met die
uitnodiging."
Dogfight:
29 aug en 5 sept,
Stadsschouwburg,
Middelburg, 19.00 uur.
ZATERDAG 15 AUGUSTUS 2015
koning Saul
Scène uit Dogfight, foto Annemieke van der Togt
door Ernst Jan Rozendaal
D
Saul:
lasloods Vlissingen,
24 (try-out), 25
(première), 26 t/m 29
aug, 1 t/m 5 sept,
20.30 uur.
Regisseur Dick Hau
ser (links) en compo
nist Boudewijn Tarens
keen voor de lasloods
in Vlissingen.
foto Lex de Meester