de jungle van haar leven Jonge acteurs in poppy musical 5 die je van een big band mag ver wachten." Voor deze voorstelling was de muziek er voor de tekst was ge schreven. Om die reden wordt de tekst benaderd alsof het om een libretto gaat. In de muziek moet een spanningsboog ontstaan, die in de oren van het publiek mee gaat met de tekst. Een bijzonder project. Het is een eenmalige samenwerking, die wel tien keer op een 'fantas tische locatie' wordt uitgevoerd. Tarenskeen: „Ook bijzonder is dat we een hele week kunnen re peteren. Normaal, als een compo nist een stuk schrijft voor een or kest, dan is het al heel wat als er tweeënhalf uur aan kan worden geoefend. Nu werken we een he le week aan een stuk. Het wordt een geënsceneerd geheel, Dick moet elke dag kunnen ingrij pen." Samenvattend, zeggen regis seur en componist, zijn er vol doende zwaarwegende redenen om naar Saul te komen kijken en luisteren. Hauser en Tarenskeen: „Reden één: Roofthooft is een ge weldige acteur, je moet hem zien. Reden twee: het anno nu vertellen van een Bijbels verhaal is zowel voor de mensen die ver tellen als voor het publiek een uit daging. Reden 3: het hele feno meen big band mag je niet mis sen. En alles wat we hier in drie redenen noemen, wordt dan nog eens samengebracht op een prachtige locatie. De lasloods waarin we spelen helpt je echt om in een andere wereld binnen te stappen." man/mensch uit één stuk'; dat vind ik ver woestend. Doodt alle vragen, twijfels, raadsels en dubbelzinnigheid. Ik ben dubbelzinnig. Heb veel zielen in de borst. Mijn ziel in Nederland vraagt zich af wat ik in Cambodja doe. Ik be grijp niets van de moor den in Cambodja en Rwanda. Hoe kunnen mensen dat doen? Wie is er tot zoiets vreselijks in staat? Maar ik vraag me ook af'zou ik daar toe in staat zijn als ik een andere cultuur zou leven?'. Dat onbegrip, die verwarring is een be langrijk element in Oud en Wit." „Een meesterlijke ti tel. Ik ben oud en wit. Ik kijk ook oud en wit te rug. Samen met accor- deoniste Marieke Gro tenhuis maak ik die reis. Muziek is onontbeerlijk voor me. Mijn leven, m'n passie." „De voorstelling is ook erg talig. Een water val van woordjes en as sociaties. Het publiek wordt overspoeld. Maar het is niet uitleggerig. Niet pamfletterig. Hoe wel er natuurlijk wel een stevige lading poli tiek in zit." 'Aan goede bedoelin gen geen gebrek' is een zin uit de voorstelling. Dat was in het begin ook de titel. „Er is zo veel verschrikkelijks ge beurd als gevolg van goe de bedoelingen. Ik zet dan ook vraagtekens bij mijn bedoelingen. Ik wil maatschappelijk be zig zijn. Dat heb ik al tijd gedaan. Maar de ter reur van de goede bedoe lingen...?" Oud en Wit is te zien op een plek in de buurt van het Abdijplein, die nog even geheim blijft. „Ik vind het wel span nend, zo een keer op lo catie. Ik ben geen mens voor een vast gezel schap dat een halfjaar met dezelfde voorstel ling op dezelfde plek staat. Daar ben ik te on rustig voor. Ik hou van avontuur. Ik wil elke keer iets nieuws. Dat heb ik ook altijd gedaan. Om de paar jaar wat an ders. Dat heb ik nodig." Cambodja maakt bijna een decennium deel uit van haar leven. Ze maakt er theater met vrouwen. Slachtoffers van het Pol Potregime. „De vrouwen, rond de tien jaar tijdens die 'gro te verschrikking', zijn nu in de veertig. Ik was zelf ook tien tijdens de oorlog hier. We hebben elkaar gevonden in en met theater. Prachtige vrouwen, kwetsbaar maar ook heel krachtig. Na verloop van tijd heb ben ze me hun verhalen verteld. Ongelooflijk aangrijpend. In Cambod ja heerst een cultuur van zwijgen. Dat maakt de vrouwen, het theater zo bijzonder. Dat gaat wél over wat er gebeurd is. Theater verwacht je daar niet direct. Cam bodja is een land zo ge tekend door dood, angst. Een land ook zon der natuurlijke rijkdom men. Er is niets meer. We brachten ons thea ter niet in mooie gebou wen, maar vaak gewoon op straat." „Oorlog en dood fas cineren me." Annema- rie werkte mee aan de fdm van psychiater Bou- dewijn Chabot over euthanasie, 'Sterven in eigen regie'. „Lijden is niet mooi, niet vanzelf sprekend. Met een jonge vrouw werk ik nu aan een voorstelling over zelfgekozen dood. Ik ben niet bang meer voor de dood. Hoop ik. Dat zien we tzt wel." Oud en Wit: locatie in Middelburg, 29 (pre mière), 30 en 31 aug, 3 t/m 5 sept, vertrek Ab dijplein 18.45 uur. A ogfight is een musical, maar wie dat genre uitsluitend associeert met producties als 'The sound of music' zit hier op een verkeerd spoor. Het stuk van het Amsterdamse M-Lab is geen grootse voorstelling met een enorme cast en een batterij aan violen. „Het is veel intiemer dan de doorsnee musical", zegt regis seur Benno Hoogveld. „We doen het met tien acteurs en een vijf mansband. De muziek ligt dicht tegen de pop aan." Met Dogfight vierde het jonge componistenduo Benj Pasek en Justin Paul triomfen op Broad way en West End. M-Lab heeft de musical naar Nederland ge haald om jonge acteurs de gele genheid te geven zich te presen teren. „Ze komen van verschil lende opleidingen en zijn alle maal net afgestudeerd", vertelt Hoogveld. „Het zijn professione le acteurs die nog heel eager zijn om dingen te leren van elkaar en relatief egoloos aan de slag gaan. De helft van hen heeft inmid dels goede banen aangeboden ge kregen. Het is te gek dat ze hun eerste stappen bij ons hebben ge daan. Wij willen graag een kweekvijver zijn." Het verhaal speelt ten tijde van de Vietnamoorlog, maar het thema is tijdloos, aldus Hoog veld. „Het gaat over volwassen worden, dus in die zin had het ook in de middeleeuwen of 2047 kunnen spelen. In de jaren zestig had je de soldaten maar ook de hippies, waardoor je mooi de te genstelling kunt verbeelden tus sen discipline en vrijheid." De dogfight, een wedden schap om het lelijkste meisje mee te nemen naar een feest, doet denken aan een ontgroe ning. „Kijken hoe ver je een an der kunt krijgen", legt Hoogveld uit. „Het draait om macht en ook dat is van alle tijden. De hoofdfi guren zijn Rose en Eddy. Zij spreekt hem erop aan en dwingt hem zelf na te denken in plaats van klakkeloos achter anderen aan te lopen." Theaterproductiehuis Zeelan- dia heeft meegewerkt aan Dog fight met een financiële bijdrage en dramaturgische adviezen. Er is een band tussen M-Lab en de organisatie van het Zeeland Na zomerfestival, nadat een Zeeuw se voorstelling in Amsterdam is opgevoerd. Hoogveld: „Er ont stond een klik tussen directeur Henk Schoute en ons en dat is niet meer over gegaan. Hij heeft onze Ambassador Award 2015 ge kregen, omdat hij ons profileert op andere plekken. Dat we nu met deze voorstelling naar de Stadsschouwburg in Middelburg gaan is daar een goed voorbeeld van. We zijn superblij met die uitnodiging." Dogfight: 29 aug en 5 sept, Stadsschouwburg, Middelburg, 19.00 uur. ZATERDAG 15 AUGUSTUS 2015 koning Saul Scène uit Dogfight, foto Annemieke van der Togt door Ernst Jan Rozendaal D Saul: lasloods Vlissingen, 24 (try-out), 25 (première), 26 t/m 29 aug, 1 t/m 5 sept, 20.30 uur. Regisseur Dick Hau ser (links) en compo nist Boudewijn Tarens keen voor de lasloods in Vlissingen. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 70