200.000 Zeeuwse Belle Company: van studentenbedrijf tot goudmijn 4 ZEELAND HZ-studenten bedachten in 2012 een Zeeuwse fietsbel. De Belle Knoppe werd een hit. Wat als een studentenbedrijf begon, is nu een vof. En de kassa? Die blijft rinkelen. Een dag voor hun va kantie treffen we de directie van de Zeeuwse Belle Com pany (ZBC). Ouder wets handwerk, pro ductontwikkeling, contacten met leveranciers en afnemers en tus sendoor studeren, ja de jonge en- trepeneurs kunnen wel een break gebruiken. Peter Keim (23) uit Vlis- singen en Leonard Bal (23) uit Oost-Souburg zijn naast bazen van een bloeiend bedrijf, namelijk ook nog steeds student aan de HZ University of Applied Sciences in Vlissingen. „In september studeer ik af. Ja, op mijn eigen bedrijf. Dat wilde de HZ graag", zegt Peter. De twee vormen het volharden de restant van wat in 2012 begon als een studentenbedrijf. Negen HZ'ers kwamen op het simpele, doch lumineuze idee een eenvou dige fietsbel van Chinese makelij te pimpen met een kunststof (po lystyreen) kapje in de vorm van een Zeeuwse knop. Een gebruiks artikel met een hoog mok ök hèn-gehalte. Meeliften op de rage van het Zeeuwse stijlicoon bleek een gou den greep. De fietsbellen ging als warme broodjes over de virtuele toonbank, mede dankzij uitgekien de mediamarketing. Zo maakte de Zeeuwse Belle Company haar op wachting in het 3FM-radiopro- gramma van Giel Beelen. Het stu dentenbedrijf wist ook door te sto ten tot de finale van de Stichting Jong Ondernemen. „We hadden een jaaromzet van 70.000 euro ge draaid. Dat had nog geen enkel studentenbedrijf gepresteerd." Uiteindelijk greep de ZBC naast het goud, maar won wel de prijs voor het beste marketing plan. Na een jaar dient een studen tenbedrijf zich op te heffen. Vier van de negen studenten zagen brood in een commercieel ver volg. Peter: „Uiteindelijk zijn Leo nard en ik overgebleven. We zien dat er business in zit, al weet Leo nard nog niet of hij ermee door gaat. In elk geval vraagt de markt - onze afnemers - ons ermee door te gaan." Die markt bestaat vooralsnog uit VW's, boekhandels, rijwielza ken en tuincentra. Er kan ook rechtstreeks worden gekocht in de webshop. „De overstap van stu dentenbedrijf naar commerciële onderneming is relatief goed verlo pen. De bellen bleven verkopen." Gaandeweg heeft de ZBC het assortiment uitgebreid. De Belle Knoppe kreeg gezelschap van een hoogwaardigere, want zwaardere versie: de DingDong die een nave nant geluid produceert. Er is ook een variant met een oranje (leuk op koningsdag) in plaats van een zwart kapje. „Verder hebben we sleutelhangers geïntroduceerd. Die zijn interessant voor de zake lijke markt. Je kunt de sleutelhan gers personaliseren met een naam en/of een bedrijfslogo. We heb ben er 18.000 stuks van verkocht. Wat betreft marketing proberen we aan te haken bij relevante eve nementen. We hebben een actie gedaan tijdens de Ride for the Ro ses. Ook wilden we iets doen rond de Tour de France. Daar hebben we met de provincie over gespro ken, maar dat liep op niks uit." De opbrengsten worden weer geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe, fietsgerelateerde pro ducten. „Kijk eens", wijst Peter naar een stuk textiel dat bij de fa- milie Keim de tuintafel siert. Op een zwarte ondergrond zijn witte Zeeuwse knoppen gedrukt. „Dit is de basis voor een aantal nieuwe producten." De waterdichte en vochtafsto- tende stof is onder meer verwerkt in zadelhoesjes (8,95 euro). Ze worden inmiddels door Orio- nis-medewerkers bij Clarijs in Serooskerke vervaardigd. „Voor heen maakten we ze zelf. Dan za ten we met de hele familie tot 's avonds laat zadelhoesjes te naaien. Dat werd een onhoudbare situa tie. We konden de marktvraag niet meer bijbenen." Werk uitbesteden was noodza kelijk omdat Peter en Leonard steeds meer producten van het sterke textiel (willen) lanceren. Zo kun je van dezelfde stof als de za delhoesjes nu ook grote tassen (shoppers) krijgen. Verder ver klapt Peter dat er ook kussens en fietstassen aan zitten komen. De stof kun je als klant ook per meter afnemen, zodat je er bijvoorbeeld zelf stoelhoezen van kunt naaien. Of een strandwindscherm. „We denken tevens aan dekbedden en aan mokken met deze print." De Zeeuwse Belle Company draait momenteel een omzet van twee ton per jaar. „Het gaat goed, mensen zijn enthousiast over on ze producten. Onze marketing via sociale media loopt lekker. Maar willen we groeien, dan zullen we ook buiten Zeeland producten moeten lanceren. Iets specifiek Amsterdams bijvoorbeeld. Je zoekt naar een gaatje in de markt. Wat dat betreft is ondernemen erg leuk en leerzaam.We zijn let terlijk en figuurlijk gegroeid. Toen we begonnen, waren we jongetjes, nu zijn we mannen." door Frank Balkenende Nieuw in het assortiment: een za delhoes van waterafstotend textiel. Peter Keim (links) en Leonard Bal bij nieuwe producten van de Zeeuwse Belle Company, zoals kussens, zadelhoesjes en tassen, foto's Zeeuwse Belle Company euro omzet draait de Zeeuwse Belle Company inmiddels. Het voormalige studentenbedrijf verkoopt nu meer dan alleen 'Zeeuwse' fietsbellen. De Belle Knoppe (foto) werd be dacht door HZ-studenten. Bedenkers van de Zeeuwse fietsbel stoempen lekker door

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 32