'Mooi, zo'n bord, maar volstrekt onvoldoende' Vakbonden: Philip Morris komt zijn AOW-beloftes niet na ThyssenKrupp betaalt de BTW 10 ZEELAND 1000m OUD-VOSSEMEER. Alleen een rond weg zal de verkeerssituatie bij Oud-Vossemeer structureel veili ger maken. Dat zegt het Thoolse CU-raadslid Corniel van Leeu wen. Hij vindt het goed dat de ge meente gisteren, als tijdelijke maatregel, waarschuwingsborden plaatste aan de Molendijk en dat de maximumsnelheid omlaag gaat. „Maar op de lange termijn is dat volstrekt onvoldoende." De Molendijk staat te boek als de gevaarlijkste weg van Zeeland. Twee weken geleden kwam bij een eenzijdig ongeluk een 24-jari- ge man om het leven, net als ruim een jaar geleden. Een maand gele den raakte bovendien een vrouw zwaargewond toen ze met haar au to tegen een boom reed. De provincie verlaagt komend najaar de maximum snelheid van tachtig naar zestig kilometer per uur. Op nadrukkelijk verzoek van de gemeente worden tot die tijd enkele tijdelijke maatregelen ge troffen. De waarschuwingsborden die gisteren werden geplaatst, vor men het begin. De provincie be kijkt wat ze nog meer kan doen. Corniel van Leeuwen van de Christenunie in Tholen betwijfelt of de aangekondigde maatregelen 'Het gaat altijd maar over de Sloeweg, maar de situatie in Oud-Vossemeer is de afgelopen jaren vergeten' veel effect zullen sorteren. „Je kunt de maximum snelheid wel verlagen, maar daarmee verander je niet automatisch het gedrag van mensen. Wie zegt dat ze straks echt langzamer gaan rijden?" Van Leeuwen denkt dat een rondweg rondom Oud-Vossemeer de enige echt goede oplossing is. De haalbaarheid van zo'n weg wordt momenteel onderzocht. Veel dorpsbewoners vragen er al jaren om, omdat de doorgaande route nu deels door de dorpskern loopt, met alle gevaren van dien. Zo'n rondweg loopt wat het CU-raadslid betreft van de Thool se brug tot voorbij het gevaarlijke punt op de Molendijk. Hij kan deels over bestaande wegen gaan. „Op die manier haal je ook de Oud-Vossemeersedijk uit de door gaande route. Daar gebeuren ook veel ongelukken." Van Leeuwen vindt dat de pro vincie de kwestie nu serieus moet oppakken. „Het gaat altijd over de Sloeweg - ook belangrijk hoor - maar de situatie in Oud-Vosse- meer is de afgelopen jaren verge ten. Neem dat fietspad langs de Molendijk, dat zou er in 2006 al komen. Nu wordt gesproken over 2016. Dat is al tien jaar later. Oud- Vossemeer moet nu bovenaan ko men op de prioriteitenlijst." Dat stellen drie vakbonden die juridische procedures beginnen om de multinational te dwin gen tot betalen. Volgens de bon den komen de oudsten van het vorig jaar ontslagen personeel fors in financiële problemen als Philip Morris beloften over de aanvulling tot hun AOW-gerech- tigde leeftijd niet nakomt. Nanny Nuijten van de vak bond FNV zegt dat 'afgetopten' - tientallen 60-plussers - door ver schuiving van de AOW-gerech- tigde leeftijd meerdere maanden salaris missen die nu niet wor den gecompenseerd. Afhankelijk van hun 'nieuwe' AOW-datum kan dat tekort per persoon oplopen van drie tot vijf tien maanden loon bruto/netto zoals ze dat vroeger bij Philip Morris verdienden. Nuijten: „Dat is voor deze mensen echt veel geld om te overbruggen tot aan hun AOW." 1200 werknemers van Philip Morris Holland in Bergen op Zoom kregen vorig jaar april te horen dat de fabriek per 1 sep tember zou sluiten. Bij de onder handelingen over het sociaal plan werd opgenomen dat bij toekomstige wetswijzigingen partijen in overleg zouden tre den. In de ontslagovereenkomst staat dat automatisch correcties volgen als sprake is van onjuiste berekeningen. Volgens FNV, CNV en De Unie is die bepaling van kracht voor de oudste medewerkers. Omdat de wet over de AOW-ge- rechtigde leeftijd recent werd veranderd, moeten zij formeel langer dan hun 65e doorwerken. Maar Philip Morris Holland wil die periode, het AOW-gat, niet repareren. Ook de WW-regeling met een maximum van 38 maanden biedt het ex-personeel geen vol ledige uitkomst. Philip Morris stelt dat inder daad werd afgesproken dat het zou doorbetalen tot aan de AOW-gerechtelijke leeftijd, maar dat Pilip Morris Holland er niet voor verantwoordelijk is dat de regering die leeftijd nadien heeft opgetrokken. NU VOORDEEL OP UW TRAPLIFT! leen nog in augustus ThyssenKrupp Encasa, al meer dan 60 jaar een vertrouwd gevoel 9,6 Vooruitlopend op de verlaging van de maximumsnelheid liet de provincie gisteren waarschuwingsborden plaatsen langs de Molendijk bij Oud-Vossemeer. foto Mechteld Jansen door Rob Paardekam Corniel van Leeuwen, raadslid door John Bas bergen OP ZOOM. Tientallen oudere ex-Philip Morris-medewer kers hebben elk nog recht op ve le duizenden euro's van de siga- rettenfabrikant. Excellent Traplift past op iedere trap Snelle levering en montage Landelijk service netwerk met monteurs uit uw regio 24/7 service bereikbaar i.c.m. Zekerheidsplan tkencasa.nl/krant ThyssenKrupp Encasa Leven in beweging. ThyssenKrupp 'dyt.eKo&% Maak een nieuw begin en vraag uitgebreide informatie aan. Bel GRATIS 0800-5003, ga naar tkencasa.nl/krant of stuur ons deze antwoordkaart: Naam Adres Postcode Woonplaats Telefoon m/v Email Stuur de ingevulde bon in een envelop zonder postzegel aan ThyssenKrupp Encasa NV, Antwoordnummer 170, 2920 VB Krimpen a/d IJssel Actieperiode: tot eind augustus 2015. Ga voor de actievoorwaarden naar www.tkencasa.nl/BTWactie. Niet geldig i.c.m. andere aanbiedingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 45