Het is oorlog tussen Taylor en Katy
Geld van streaming verdwijnt naar labels
CULTUUR SHOW 25
Job Bovelander
terug in 'Anne'
Dennis Wilt volgt
Timofèeffop
Popprinsessen
vechten een
banale ruzie uit
via sociale media.
Waarom?
Job Bovelander is binnenkort weer
te zien in de theatervoorstelling An
ne. De acteur is vanaf 22 augustus te
zien in de rol van Peter Pels. Tot afge
lopen januari speelde Bovelander in
Anne de rol van Hello. Ook Tim Teu-
nissen krijgt een rol in het stuk.
Jullie maken
me aan het huilen,
daarom hou ik
mijn zonnebril op
Dennis Wilt (45) is per 1 septem
ber het nieuwe vaste gezicht van
RTL Weer. Hij volgt Peter Timofeeff
op, die onlangs met pensioen ging.
Wilt werkt al enkele jaren op op-
roepbasis bij het presentatieteam
van het weerprogramma.
waarin ze haar voormalige vrien
din openlijk door het slijk haalt.
In het nummer zingt ze: 'Ik heb
nog steeds littekens van het mes
dat je in mijn rug stak'.
Waardoor ontstond de bitchfight
tussen twee van de best verdie
nende zangeressen uit de Ameri
kaanse muziekindustrie? Zanger
John Mayer (37) is waarschijnlijk
de belangrijkste oorzaak. De notoi
re hartenbreker legde het eerst
aan met Taylor, maar kreeg later
een knipperlichtrelatie met Katy.
Het is geen geheim dat de
Heartbreak warfare-zanger het
heeft verbruid bij Taylor. Ze
schreef zelfs het nummer Dear
John over hem, waarin ze zingt dat
een man van zijn leeftijd beter
Via TVvitter, het medium dat
eerst werd gebruikt om elkaar
de hemel in te prijzen, volgt nu
de ene sneer na de andere
had moeten weten dan spelletjes
te spelen met een meisje van
slechts 19 jaar oud. Volgens insi
ders was de zangeres diep teleur
gesteld toen haar vriendin Katy
een paar jaar later met hem aan
papte.
Dat hun houding naar elkaar
toe is veranderd, blijkt als ze el
kaar per ongeluk tegen het lijf lo
pen tijdens de Grammy Awards in
2013. Waar ze jarenlang scheutig
waren met knuffels en luchtkus
sen, glimlachen ze nu wat onge
makkelijk terwijl ze elkaar losjes
vasthouden.
Pas een jaar later wordt duide
lijk hoezeer de voormalige harts
vriendinnen gebrouilleerd zijn ge
raakt. In tijdschrift Rolling Stone
zegt een openhartige Taylor: „Ze
kwam soms naar me toe, zei iets
Het heeft iets weg van
een ordinaire school
pleinruzie. Katy Perry
(30) en Taylor Swift
(25) zijn alleen geen meisjes van
13, maar gelden als de populairste
popprinsessen van dit moment.
De diva's vechten elkaar al jaren
de tent uit. Katy haalt deze week
opnieuw fel uit.
Het begon allemaal zo liefjes.
'Katy, je bent geweldig en zo grap
pig. Ik zal altijd van je houden'.
'Taylor, je verdient alle awards die
er zijn'. De berichtjes die popprin
sessen Katy Perry en Taylor
Swift jaren geleden naar elkaar
stuurden op Twitter zijn zó
mierzoet dat het glazuur van
je tanden springt.
Ze overladen elkaar sinds
hun eerste ontmoeting
(rond 2008) met complimen
ten, prijzen elkaar in inter
views en grijpen elke rode lo
per aan om hand in hand sa
men te poseren voor de foto
grafen.
Maar de liefde tussen 'Kitty
Kat' en 'Tay Tay' zoals ze elkaar
noemden, is in de afgelo
pen jaren meer dan be
koeld. Sterker: de di
va's laten geen kans
onbenut om elkaar
zwart te maken.
Dat werd weer
eens bevestigd
toen Katy deze
week 'subtiel' het
Instagramaccount
'Slutty Taylor
Swift' (Sletterige
Taylor Swift, red.)
ging volgen. Die
actie volgt op
het recente suc
ces van Tay
lor's single
Bad blood
en liep weer weg. Ik dacht dan:
zijn we vrienden, of ben ik net
enorm beledigd? Het afgelopen
jaar heeft ze iets verschrikkelijks
gedaan. Toen wist ik: we zijn vijan
den."
De zangeres doelde op een zake
lijk conflict tussen de zangeres
sen. Halverwege Taylor's tournee,
benaderde Katy drie van haar dan
sers of ze zich bij haar wilden aan
sluiten. De dansers vertrokken,
waardoor de optredens van Taylor
in de problemen kwamen. Na die
openbaring werd de vete tussen
de dames meer en meer in de
openbaarheid uitgevochten.
Via Twitter, hetzelfde medium
dat een paar jaar geleden nog
werd gebruikt om elkaar de hemel
in te prijzen, volgt nu de ene
sneer na de andere. „Vertrouw
die wolf in schaapskleren
niet", liet Katy weten, waar
bij ze geen naam hoefde te
noemen om duidelijk te
maken op wij ze doelde.
En Taylor vertaalde haar
haat, net als destijds
met Dear John, in een
nummer: haar meest
recente hit Bad blood,
waarin ze vrij vertaald
zingt: 'We waren eerst
zo gek op elkaar, maar
nu is er alleen nog
haat'.
Na de Instagram-actie
van Katy is het wachten
op een volgende uithaal.
De twee slepen ondertus
sen de rest van de muziekin
dustrie mee in hun vete. Zan
geressen Ellie Goulding en
Lorde, die beiden goed bevriend
zijn met Taylor, wisten niet hoe
snel ze een foto van hen op een
feestje met Katy weer moesten
verwijderen van Instagram. Net
als vroeger op het schoolplein
kun je tenslotte niet met twee di
va's bevriend zijn.
Dat zegt David Byrne, de voorma
lige voorman van de Amerikaanse
band Talking Heads en oprichter
van het label Luaka Bop, dat we
reldmuziek uitbrengt.
Byrne eist meer transparantie
van de grote platenmaatschap
pijen over het geld dat met
streaming via sites als Spotify en
Apple Music wordt verdiend. Hij
beschuldigt grote labels als Sony,
Universal en Warner ervan dat ze
opzettelijk de exacte cijfers verhul
len.
In The New York Times schrijft
hij dat zo'n zeventig procent van
het geld dat een luisteraar aan Spo
tify betaalt naar de rechthebbende
gaat, 'meestal de labels, die de
grootste rol spelen bij het bepalen
hoeveel aan de artiesten wordt be
taald'.
Volgens Byrne is dat in de regel
vijftien procent, 'wat een redelijk
bedrag zou zijn als de labels nog
kosten moesten maken voor de
vervaardiging van de cd's en vinyl-
platen, maar dat is bij streaming
niet meer aan de orde'.
'Het is bijna onmogelijk voor
artiesten om te controleren of
de uitbetaling van hun
royalty's correct is'
„De labels doen alsof er niets is
veranderd", vindt de voormalige
popster.
Byrne citeerde uit een uitgelek
te e-mail, waarin staat dat Spotify
instemde met de betaling van een
voorschot van 40 miljoen dollar
aan Sony voor gebruik van drie
jaar streaming van hun catalogus.
Hoeveel daarvan naar de artiesten
gaat, is volgens hem in nevelen ge
huld.
Bijval voor zijn kritiek krijgt
Byrne in het rapport Transparan-
cy and money flows in the music
industry, dat vorige maand werd
gepubliceerd door het Berklee In
stitute for Creative Entrepreneurs
hip.
Citaat uit het tijdschrift: 'On
danks alle technologische moge
lijkheden om digitale mu-
ziekstreams op elk moment op
het net te kunnen volgen, zijn de
geldstromen obscuurder dan ooit
tevoren. Het is bijna onmogelijk
voor artiesten om te controleren
of de uitbetaling van hun royal
ty's correct is. Ze moeten maar ver
trouwen op de opgaven die de mu-
ziekstreamingsdiensten en de pla
tenmaatschappijen verstrekken.'
Toen Byrne bij Apple Music
vroeg hoe ze tot de berekening
van de aan hem te betalen royal
ty's waren gekomen voor hun
proefperiode van drie maanden,
kreeg hij nul op het rekest.
VRIJDAG 7 AUGUSTUS 2015
Mariah Carey
popster
Taylor Swift, foto Getty
door Chantal Blommers
Katy Perry, foto EPA
door Erik Voermans
AMSTERDAM. Platenmaatschap
pijen romen inkomsten af van web
sites die muziek streamen. Dat
geld zou naar de artiesten moeten
gaan, maar dat gebeurt niet ofte
weinig.