Het is oorlog tussen Taylor en Katy Geld van streaming verdwijnt naar labels CULTUUR SHOW 25 Job Bovelander terug in 'Anne' Dennis Wilt volgt Timofèeffop Popprinsessen vechten een banale ruzie uit via sociale media. Waarom? Job Bovelander is binnenkort weer te zien in de theatervoorstelling An ne. De acteur is vanaf 22 augustus te zien in de rol van Peter Pels. Tot afge lopen januari speelde Bovelander in Anne de rol van Hello. Ook Tim Teu- nissen krijgt een rol in het stuk. Jullie maken me aan het huilen, daarom hou ik mijn zonnebril op Dennis Wilt (45) is per 1 septem ber het nieuwe vaste gezicht van RTL Weer. Hij volgt Peter Timofeeff op, die onlangs met pensioen ging. Wilt werkt al enkele jaren op op- roepbasis bij het presentatieteam van het weerprogramma. waarin ze haar voormalige vrien din openlijk door het slijk haalt. In het nummer zingt ze: 'Ik heb nog steeds littekens van het mes dat je in mijn rug stak'. Waardoor ontstond de bitchfight tussen twee van de best verdie nende zangeressen uit de Ameri kaanse muziekindustrie? Zanger John Mayer (37) is waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak. De notoi re hartenbreker legde het eerst aan met Taylor, maar kreeg later een knipperlichtrelatie met Katy. Het is geen geheim dat de Heartbreak warfare-zanger het heeft verbruid bij Taylor. Ze schreef zelfs het nummer Dear John over hem, waarin ze zingt dat een man van zijn leeftijd beter Via TVvitter, het medium dat eerst werd gebruikt om elkaar de hemel in te prijzen, volgt nu de ene sneer na de andere had moeten weten dan spelletjes te spelen met een meisje van slechts 19 jaar oud. Volgens insi ders was de zangeres diep teleur gesteld toen haar vriendin Katy een paar jaar later met hem aan papte. Dat hun houding naar elkaar toe is veranderd, blijkt als ze el kaar per ongeluk tegen het lijf lo pen tijdens de Grammy Awards in 2013. Waar ze jarenlang scheutig waren met knuffels en luchtkus sen, glimlachen ze nu wat onge makkelijk terwijl ze elkaar losjes vasthouden. Pas een jaar later wordt duide lijk hoezeer de voormalige harts vriendinnen gebrouilleerd zijn ge raakt. In tijdschrift Rolling Stone zegt een openhartige Taylor: „Ze kwam soms naar me toe, zei iets Het heeft iets weg van een ordinaire school pleinruzie. Katy Perry (30) en Taylor Swift (25) zijn alleen geen meisjes van 13, maar gelden als de populairste popprinsessen van dit moment. De diva's vechten elkaar al jaren de tent uit. Katy haalt deze week opnieuw fel uit. Het begon allemaal zo liefjes. 'Katy, je bent geweldig en zo grap pig. Ik zal altijd van je houden'. 'Taylor, je verdient alle awards die er zijn'. De berichtjes die popprin sessen Katy Perry en Taylor Swift jaren geleden naar elkaar stuurden op Twitter zijn zó mierzoet dat het glazuur van je tanden springt. Ze overladen elkaar sinds hun eerste ontmoeting (rond 2008) met complimen ten, prijzen elkaar in inter views en grijpen elke rode lo per aan om hand in hand sa men te poseren voor de foto grafen. Maar de liefde tussen 'Kitty Kat' en 'Tay Tay' zoals ze elkaar noemden, is in de afgelo pen jaren meer dan be koeld. Sterker: de di va's laten geen kans onbenut om elkaar zwart te maken. Dat werd weer eens bevestigd toen Katy deze week 'subtiel' het Instagramaccount 'Slutty Taylor Swift' (Sletterige Taylor Swift, red.) ging volgen. Die actie volgt op het recente suc ces van Tay lor's single Bad blood en liep weer weg. Ik dacht dan: zijn we vrienden, of ben ik net enorm beledigd? Het afgelopen jaar heeft ze iets verschrikkelijks gedaan. Toen wist ik: we zijn vijan den." De zangeres doelde op een zake lijk conflict tussen de zangeres sen. Halverwege Taylor's tournee, benaderde Katy drie van haar dan sers of ze zich bij haar wilden aan sluiten. De dansers vertrokken, waardoor de optredens van Taylor in de problemen kwamen. Na die openbaring werd de vete tussen de dames meer en meer in de openbaarheid uitgevochten. Via Twitter, hetzelfde medium dat een paar jaar geleden nog werd gebruikt om elkaar de hemel in te prijzen, volgt nu de ene sneer na de andere. „Vertrouw die wolf in schaapskleren niet", liet Katy weten, waar bij ze geen naam hoefde te noemen om duidelijk te maken op wij ze doelde. En Taylor vertaalde haar haat, net als destijds met Dear John, in een nummer: haar meest recente hit Bad blood, waarin ze vrij vertaald zingt: 'We waren eerst zo gek op elkaar, maar nu is er alleen nog haat'. Na de Instagram-actie van Katy is het wachten op een volgende uithaal. De twee slepen ondertus sen de rest van de muziekin dustrie mee in hun vete. Zan geressen Ellie Goulding en Lorde, die beiden goed bevriend zijn met Taylor, wisten niet hoe snel ze een foto van hen op een feestje met Katy weer moesten verwijderen van Instagram. Net als vroeger op het schoolplein kun je tenslotte niet met twee di va's bevriend zijn. Dat zegt David Byrne, de voorma lige voorman van de Amerikaanse band Talking Heads en oprichter van het label Luaka Bop, dat we reldmuziek uitbrengt. Byrne eist meer transparantie van de grote platenmaatschap pijen over het geld dat met streaming via sites als Spotify en Apple Music wordt verdiend. Hij beschuldigt grote labels als Sony, Universal en Warner ervan dat ze opzettelijk de exacte cijfers verhul len. In The New York Times schrijft hij dat zo'n zeventig procent van het geld dat een luisteraar aan Spo tify betaalt naar de rechthebbende gaat, 'meestal de labels, die de grootste rol spelen bij het bepalen hoeveel aan de artiesten wordt be taald'. Volgens Byrne is dat in de regel vijftien procent, 'wat een redelijk bedrag zou zijn als de labels nog kosten moesten maken voor de vervaardiging van de cd's en vinyl- platen, maar dat is bij streaming niet meer aan de orde'. 'Het is bijna onmogelijk voor artiesten om te controleren of de uitbetaling van hun royalty's correct is' „De labels doen alsof er niets is veranderd", vindt de voormalige popster. Byrne citeerde uit een uitgelek te e-mail, waarin staat dat Spotify instemde met de betaling van een voorschot van 40 miljoen dollar aan Sony voor gebruik van drie jaar streaming van hun catalogus. Hoeveel daarvan naar de artiesten gaat, is volgens hem in nevelen ge huld. Bijval voor zijn kritiek krijgt Byrne in het rapport Transparan- cy and money flows in the music industry, dat vorige maand werd gepubliceerd door het Berklee In stitute for Creative Entrepreneurs hip. Citaat uit het tijdschrift: 'On danks alle technologische moge lijkheden om digitale mu- ziekstreams op elk moment op het net te kunnen volgen, zijn de geldstromen obscuurder dan ooit tevoren. Het is bijna onmogelijk voor artiesten om te controleren of de uitbetaling van hun royal ty's correct is. Ze moeten maar ver trouwen op de opgaven die de mu- ziekstreamingsdiensten en de pla tenmaatschappijen verstrekken.' Toen Byrne bij Apple Music vroeg hoe ze tot de berekening van de aan hem te betalen royal ty's waren gekomen voor hun proefperiode van drie maanden, kreeg hij nul op het rekest. VRIJDAG 7 AUGUSTUS 2015 Mariah Carey popster Taylor Swift, foto Getty door Chantal Blommers Katy Perry, foto EPA door Erik Voermans AMSTERDAM. Platenmaatschap pijen romen inkomsten af van web sites die muziek streamen. Dat geld zou naar de artiesten moeten gaan, maar dat gebeurt niet ofte weinig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 25