Goedkope vitamine uit China doet DSM pijn Aan boodschappenfront bleeft het stil, tot nu toe ECONOMIE 23 GEURIGE ACTIE Zalando schudde de fashi- onsector op, Uber terrori seert de taxibranche en ongeveer alle andere branches hebben last van Bol.com. Aan het boodschappenfront bleef het tot dusver echter stil, al wil Picnic daar nu verandering in brengen. Waarom is dat zo moei lijk, boodschappen thuis bezor gen? Bij kleding, boeken of televi sies is het in principe vrij eenvou dig. Je bouwt een distributiecen trum, zet daar stellages neer en legt de spullen er in. Als er een klant is die het product nodig heeft haal je het uit het rek, stop je het in een vrachtwagen en breng je het naar de plaats van be stemming. Als er geen klant is die het product nodig heeft, dan laat je het nog even liggen. Filet américain Bij een bakje filet américain, een pak melk of een krop sla ligt dat toch wat anders. Die kunnen geen week in een distributiecentrum blijven staan. Dan komt de houd baarheidsdatum onherroepelijk in zicht. Dat luistert dus nogal nauw, qua inkoop en opslag. En dan is daar het vervoer. Diepvriespizza's moeten niet ont dooid zijn als ze bij de klant aan komen, om een voorbeeld te noe men. Bevroren producten moeten dus apart verpakt worden. Deze complexiteit zorgt er voor dat het thuisbezorgen van bood schappen erg duur is, en daarom vragen supermark ten er vaak geld voor. Voor de prijsbewuste en minder welvarende consument is het daarom geen optie. Veel su permarkten zetten vanwege deze kosten in op de ontwikkeling van afhaalpunten, die voor hen aan zienlijk goedkoper zijn. De afgelo pen 2 jaar verzevenvoudigde het aantal zogenaamde pickup-points in Nederland tot ruim 350, becij ferde dataleverancier Syndy on langs. Daaruit zou je kunnen aflei den dat consumenten die online bestellen hun spullen het liefst er gens ophalen. Maar dat is niet zo, vertelde een woordvoerder van Syndy eerder in deze krant.„Tach- tig procent van de Nederlandse consumenten prefereert thuisbe zorging. Boodschappen bestel je online voor je gemak.'Tot nu toe slaagde echter geen enkele super markt er in om een renderend landelijk dekkend netwerk op te zetten. De vraag is of dat een Hoe ontwikkel je een nieuw bedrijfsmodel, terwijl je oude 'gewoon' overeind moet blijven? Daarover wordt heel wat afgepiekerd nieuwkomer van buiten, zoals Picnic, wel lukt. Supermarktketens hin ken op twee gedachten Het is het verhaal van heel veel bestaande bedrijven in het internettijdperk. Hoe ontwik kel je een nieuw bedrijfsmodel, terwijl je oude 'gewoon' overeind moet blijven? Warenhuizen, me diabedrijven en kledingwinkels piekeren zich suf. In veel secto ren komt op een gegeven mo ment een nieuw bedrijf van bui ten, dat zonder bestaande ballast in sneltreinvaart de nummer ï-po- sitie verovert. Denk aan Uber, denk aan Coolblue, denk aan Za lando. Flinterdun Ook supermarkten weten dat een groeiend aantal online verkopen happen neemt uit de omzet die in de 'stenen' winkels wordt ver diend. Dat heeft twee nadelen. Ten eerste zijn de marges in super marktland flinterdun. Individuele winkels hebben een hoge afzet no dig om winstgevend te kunnen zijn. Dan helpt het niet als steeds meer producten online worden verkocht. Daarnaast werken veel super marktketens met franchisers, indi viduele ondernemers die een Jum bo- of Albert Heijn-vlag aan hun gevel hebben. Zij hebben er al he lemaal niks aan als het moederbe drijf steeds meer spullen online verkoopt, want van die inkomsten zien ze niets terug. HEERLEN. DSM heeft last van de moeilijke economische omstan digheden en de zware concurren tie op het gebied van vitamines. Om die ontwikkelingen het hoofd te bieden wordt stevig ge sneden in de kosten, zo meldde het speciaalchemiebedrijf giste ren. DSM werkt aan plannen die het bedrijf efficiënter moeten maken. Eind deze maand wordt gemeld wat de gevolgen zijn voor onder steunende functies binnen het concern. Begin november volgen de maatregelen voor het onder deel Nutrition, waar voedings ingrediënten worden gemaakt. Het zal daarbij om stevige plan nen gaan, stelde bestuursvoorzit ter Feike Sijbesma in een toelich ting. „We moeten scherp zijn. De economische omstandigheden hel pen ons niet." DSM verwacht dat de economi sche groei in Europa laag blijft en in de Verenigde Staten licht zal verzwakken. In de opkomende markten is volgens het bedrijf sprake van een langdurige vertra ging van de economische groei. Bovendien staat de winstge vendheid van de voedingsdivisie onder druk door de lage prijs van vitamine E, die wordt veroorzaakt door stevige concurrentie uit Chi na. Die prijs lijkt volgens bestuurs voorzitter Feike Sijbesma de bo dem inmiddels te hebben bereikt. „De prijs is lager dan we zouden willen, maar daar moeten we mee zien te leven", stelde hij. Over het algemeen kende Nutrition vol gens hem een solide kwartaal. „Maar er is nog veel te doen", voegde hij daaraan toe. DSM zag de totale omzet vorig kwartaal met 12 procent groeien, naar 2 miljard euro. Die toename werd vooral gestuwd door gunsti ge wisselkoerseffecten, op eigen kracht werd een plus van 3 pro cent gerealiseerd. Het bedrijfsre sultaat nam met 6 procent toe tot 279 miljoen euro. De nettowinst verbeterde met ruim een kwart tot 99 miljoen euro. Het bedrijf hield vast aan de verwachting dat het bedrijfsresultaat dit jaar hoger zal zijn dan in 2014, vooral dankzij gunstige wisselkoerseffecten. De valutameevaller is wel wat beperk ter dan na het eerste kwartaal werd voorspeld. DSM telt ruim 21.000 werkne mers in meer dan vijftig landen. VAN DE VOOR PAGINA VOOR- WOENSDAG 5 AUGUSTUS 2015 CTPrlllTYlTlt" COLMAR. Aangemoedigd door zijn collega's opent De boeren voeren al een paar weken actie. Veel noeg, vinden ze. In totaal verzamelden zich giste- een boer de klep van zijn laadwagen vol gier pal van hen verkeren in geldproblemen door de lage ren 240 tractoren voor het belaagde stadskantoor Hlf naast de ingang van het stadskantoor in het Oost- melk-en varkensprijzen. in Colmar. Uil Franse Colmar. De noodsteun van 600 miljoen euro is niet ge- foto Sebastien Bozon/AFP door Sander van Mersbergen DSM-bestuursvoorzitter Feike Sij besma foto Marcel van Hoorn/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24