X -°'52%
X -°'25%
4
4
H
Geld vastzetten loont niet meer
dax u
Consortium koopt Nokia Here voor 2,8 miljard euro
22 ECONOMIE
Een consortium
van Audi, BMW
en Daimler koopt
de kaartendivisie
van Nokia. Wat
betekent dat voor
TomTom?
Nokia Here ooit van Philips
1,19%
-0,11%
0,75%
vwdgroup:
I BEURS VAN AMSTERDAM 1
0,81%
1,0951
-0,75%
-5,15%
ROTTERDAM. TomTom-concur-
rent Nokia Here komt voor 2,8
miljard euro in Duitse handen. In
een tijd dat auto's steeds meer
computer-assistentie krijgen, wil
len Audi, BMW en Daimler de
toegang tot gedetailleerde naviga-
tiekaarten veiligstellen.
Experts zijn verdeeld over wat
de deal voor TomTom betekent.
„Auto's van nu bevatten steeds
meer geautomatiseerde functies
en zitten tjokvol met sensoren, ra
dar, camera's", verklaart auto-ex
pert Rob van Ginneken, hoofdre
dacteur van het blad Automobili
teit, de ratio van de deal. „Om pi
loted driving en op termijn zelfrij-
dende wagens mogelijk te ma
ken, heb je zo actueel en gedetail
leerd mogelijke kaarten nodig."
Die gedetailleerdheid bezitten de
kaarten van Here: ze tonen het
wegennet tot op de to centime
ter. De kaartenmaker is een grote
speler en heeft bijna tweehon
derd landen in kaart gebracht.
Vier op de vijf auto's in Europa
en de VS met ingebouwde naviga-
tieapparatuur gebruikt mapdata
van Here. Ook werkt Here met
tien automakers aan het ontwik
kelen van automatisch rijden. De
overname van Nokia's kaartendi
visie hing al maanden boven de
markt. Nokia, ooit de grootste mo-
De overname van
Nokia Here is ook
in Veldhoven met
interesse gevolgd:
daar heeft de kaar
tenmaker zijn Euro
pese hoofdkantoor
staan. Er werken
zo'n tweehonderd
mensen. De aanwe
zigheid van Nokia
is een erfenis uit
het verleden, want
lange tijd was Phi
lips de eigenaar
van het bedrijf dat
toen Navteq heet
te. Het elektronica
bedrijf kocht het
navigatiebedrijf uit
Chigago begin ja
ren '90. Uiteinde
lijk bracht Philips
Navteq elf jaar gele
den naar de beurs.
En drie jaar later
kwam het in han
den van Nokia,
toen met afstand 's
wereld grootste
mobiele telefoon
maker.
Door de komst van
Apple en Google
verloren de Finnen
die positie, twee
jaar terug werd de
noodlijdende
smartphone divi
sie zelfs verkocht.
Het bedrijf richt
zich nu op net
werktechnologie.
De kaartentak is
niet meer nodig.
biele telefoonmaker in de wereld,
zette Here dit voorjaar in de etala
ge.
De interesse bleek groot: onli
ne taxidienst Uber mengde zich
in de strijd, net als Chinese be
drijven. Behalve Nokia zijn Goog
le en TomTom de enige partijen
met eigen navigatiekaarten van
Noord-Amerika en Europa. „Au
di, BMW en Daimler willen niet
afhankelijk zijn van Google", zegt
analist Peter Olofsen van Kepler
Cheuvreux. Met hun geslaagde
bod troeven Audi, BMW en
Daimler de concurrentie af en
ook nog voor een schijnbaar lage
prijs. Naar verluidt vroeg Nokia
eerst een miljard euro meer, ook
marktkenners gingen uit van een
bedrag van 3,5 tot 4 miljard euro.
„Het lijkt erop dat de Duitsers
druk op Nokia hebben gezet",
zegt Olofsen. „Als jullie Here aan
Uber verkopen, stappen wij over
naar TomTom, zou het dreige
ment kunnen zijn geweest."
Op het TomTom-hoofdkan-
toor in Amsterdam zal het
nieuws zeker gevolgd zijn: de
kaartenmaker heeft de laatste ja
ren flink wat contracten voor in
gebouwde navigatieapparatuur
en verkeersinformatie binnenge
sleept. Ook met Duitse bouwers,
zoals met Daimler voor inbouw-
navigatie in de Smart. Audi,
BMW en Daimler hebben al la
ten weten dat zij de kaarten ook
aan concurrenten beschikbaar
willen stellen. Rabobank-analist
Hans Slob vreest daarom dat Tom-
Tom het lastiger kan krijgen om
zijn kaarten aan Duitse automa
kers te slijten.
De aankoop kan ook voordelig
uitpakken. Niet iedere automaker
wil navigatie afnemen van een be
drijf in handen van de concurren
tie. TomTom's kaarten zijn van
dezelfde hoge kwaliteit als die
van Nokia. Beleggers en experts
voorzien geen grote nadelen voor
TomTom, 's werelds enige volle
dig onafhankelijke kaartenmaker:
de koers van het aandeel steeg gis
teren op de Amsterdamse beurs
ruim 2 procent. Sinds begin dit
jaar steeg het aandeel TomTom al
80 procent. Kaartenmakers zijn
goud waard. „De trend in de auto
wereld is infotainment", zegt au
to-expert Van Ginneken. „Als au
to's straks allemaal met het inter
net verbonden zijn, krijgen auto
makers dankzij de kaarten een
schat aan info over het rijgedrag
van automobilisten. Daar kunnen
zij geld mee verdienen, net zoals
Google doet met de mobiele gege
vens van smartphonebezitters."
EINDHOVEN. Geld voor langere
tijd wegzetten bij de bank: het is
een beproefde methode om een
veilig en redelijk rendement op je
spaargeld te vergaren. Beter ge
zegd: het was een beproefde me
thode. De rentes op deposito's
zijn dramatisch gekelderd. 'Ge
woon' sparen, is nu vaak aantrek
kelijker. Bij de meeste grote ban
ken moet je je geld inmiddels lan
ger dan vijf jaar vastzetten om
een rentepercentage te krijgen
dat hoger ligt dat dat van een vrij
opneembare spaarrekening. Dat
blijkt uit onderzoek van Spaarren-
te.nl, een vergelijkingssite voor
spaarproducten.
Neem ABN Amro: het renteper
centage op een 'normale' spaarre
kening is bij die bank 0,8 procent.
De klant die zijn geld voor 5 jaar
vastzet, krijgt over die periode
een rente van 0,45 procent per
jaar. Om meer te krijgen dan de
0,8 procent van de vrij opneemba
re rekening, moet de klant het
geld liefst tien jaar vastzetten.
Dan nog is het rendement maar
0,9 procent.
Alleen bij iets kleinere aanbie-
'Alleen bij' kleinere
aanbieders als Argenta, ASR
en Centraal Beheer loont
het om j'e geld voor iets
langere tijd vast te zetten'
ders als Argenta, ASR en Centraal
Beheer loont het om je geld voor
iets langere tijd vast te zetten,
stelt Spaarrente.nl.
Volgens Amanda Bulthuis, woord
voerster van het bedrijf, verdie
nen banken nauwelijks nog geld
aan langlopend spaargeld. „Mede
door de lage rentes op de kapitaal
markt kunnen banken op dit mo
ment nauwelijks geld verdienen
met deposito's." Hoewel je zou
denken dat geld op een deposito
langer vaststaat dan op een nor
male spaarrekening, is het juist
andersom. Rabobankwoordvoer-
ster Margo van Wijgerden maakt
de vergelijking tussen een een
normale rekening en een deposi
to van een jaar.
„De ervaring leert dat mensen
het geld op een normale spaarre
kening veel langer laten staan.
Daar staat tegenover dat klanten
die hun geld in een deposito van
een jaar wegzetten, na een jaar
wat anders met dat geld gaan
doen. Dat type spaargeld is dus
op lange termijn minder zeker
voor de bank en brengt daarom
minder op." Hoewel dus niet met
een superlucratief, kan een depo
sito voor spaarders nog wel inte
ressant zijn, stelt Bulthuis.
„Zeker nu de spaarrentes maar
blijven dalen, heb je met een de
posito wel zekerheid over de ren
te. Je kunt je spaargeld hiermee
dus beschermen tegen spaarrente-
dalingen." Bij een deposito profi
teer je weer niet van een eventue
le rentestijging.
AEX INDEX 3 AUG
500,43 5,20 (+1,05%)
DOW JONES I
NASDAQ 1
FTSE
MCAC40
505
12:00 16:00
1
510
+80 wJ_v\Ay\y/^v
jun jul aug
17598,20
opening: 17696,74
5115,38
opening: 5134,34
11443,72
opening: 11295,50
6688,62
opening: 6696,28
5120,52
opening: 5076,80
Hunter Douglas Prf.
10,00%
PostNL
6,83%
USG
5,77%
Galapagos
4,87%
Heineken Hld.
4,76%
ASMI -4,61%
BESI -3,20%
SBM Offshore -2,97%
Porceleyne Fles -2,59%
Reesink -2,23%
EURONEXT
AMSTERDAM - De AEX-index in Amsterdam
heeft gisteren de barrière van 500 punten
weer doorbroken. Met name bierbrouwer
Heineken, die de boeken opende, gaf de be
langrijkste graadmeter op het Damrak een im
puls. Ook elders in Europa gingen de graadme
ters overwegend omhoog. In Griekenland ging
de beurs echter hard onderuit na heropening
van de markt. De AEX noteerde kort na de
openingsbel op Wall Street 1 procent hoger
op 500,04 punten. Het was voor het eerst
sinds 23 juli dat de graadmeter weer boven de
500 punten koerste.
WALLSTREET
NEW YORK - De Amerikaanse beurzen deden
gisteren op de eerste handelsdag van augustus
een stap terug. Qua bedrijfsnieuws was het rus
tig, beleggers verwerkten enkele macro-econo
mische cijfers. De leidende Dow-Jonesindex
sloot met een verlies van 0,5 procent op
17.598,20 punten. De S&P 500 verloor 0,3
procent, en eindigde op 2098,04 punten. Tech-
nologiebeurs Nasdaq zakte 0,3 procent tot
5115,38 punten. Op macro-economisch vlak
bleek dat de Amerikaanse consumentenbeste
dingen in juni zijn gestegen in vergelijking met
een maand eerder.
AEX
slot
+/-
ytd%
Aalberts
28,91
0,34
19,77
Aegon
7,05
0,05
14,58
Ahold
18,27
0,14
27,04
Akzo Nobel
65,93
0,72
16,17
Altice
115,75
0,75
77,37
ArcelorMittal
8,14
-0,12
-8,73
ASML
89,94
-0,70
1,20
Boskalis
44,92
0,41
2,27
Delta Lloyd
16,16
-0,01
-7,91
DSM
52,51
0,50
5,96
Gemalto
78,26
0,07
15,80
Heineken
75,73
3,99
29,77
ING
15,72
0,23
46,41
KPN
3,63
0,03
41,63
NN Group
28,16
0,06
15,88
OCI
29,92
-0,65
76,45
Philips Koninklijke
25,62
0,30
9,51
Randstad
63,23
0,89
61,47
RELX
15,31
0,14
21,14
Royal Dutch Shell A
26,17
-0,01
-2,60
TNT Express
7,63
-0,00
38,24
Unibail-Rodamco
246,25
3,95
20,39
Unilever Cert.
41,63
0,82
29,48
Vopak
47,76
0,16
12,88
Wolters Kluwer
30,62
0,45
23,67
AMX
slot
+/-
ytd%
Air France-KLM
6,45
-0,07
-19,01
Aperam
34,25
0,66
39,31
Arcadis
23,50
-0,40
-3,65
ASMI
39,09
-1,89
12,92
BAM
4,28
0,06
66,11
BESI
21,00
-0,69
20,66
Binck
8,62
-0,02
28,78
Corbion
19,66
0,48
50,38
Eurocommercial Properties
39,97
0,67
13,63
Fagron
42,98
0,22
26,92
Fugro
19,01
-0,07
10,14
Galapagos
57,29
2,66
269,85
GrandVision
22,25
0,00
IMCD
33,39
-0,06
19,12
NSI
4,23
0,15
18,31
PostNL
4,18
0,27
34,81
Imtech
2,90
0,01
-24,68
SBM Offshore
10,78
-0,33
10,16
Sligro
35,87
0,87
16,88
Ten Cate
24,45
-0,13
33,83
TKH
39,53
0,43
54,61
TomTom
10,04
0,20
81,68
USG
14,74
0,81
60,03
Vastned
42,20
0,78
15,89
Wereldhave
54,42
0,57
0,16
VALUTAMARKT
verkoop
aankoop
US dollar
1,02
1,22
Britse pond
0,65
0,77
Yen
119,67
150,52
Zwitserse frank
0,99
1,16
RENTE
VALUTA
10-jarige staatsobligatie verhouding euro/dollar
-2,88%
was 0,83%
GOUDPRIJS I OLIE
per troy ounce in US dollar actuele prijs vat Brentolie
1.086,32
49,52
Koersinformatie afkomstig van vwd group
www.vwd.eu - tel: 020 710 17 10
excellence in financial solutions
Rivaal van TomTom
valt in Duitse handen
door David Bremmer
Audi toont zijn toekomstvisie op een conventie vorig jaar in Las Vegas.
De autofabrikant heeft een eigen kaartsysteem gekocht, foto Joe Klamar/AFP
door Sander van Mersbergen