effeweg.nl Gebotours
sA'il
Ervaar SAIL vanaf het water!
NIEUWS 5
Extra politie
Gare du Nord
Zondag 23 augustus 2015
W&rfSSh
Een enkeling valt, anderen springen
over de reling. Yussuf is er niet van on
der de indruk. Het weerhoudt hem en
zijn broer er niet van keer op keer 's
nachts op pad te gaan. „We proberen
het elke dag opnieuw. We klimmen
de hekken over en we proberen op de
trein te springen."
De politie wint steeds, zucht Mo
hammed. „Ze grijpen je vast terwijl je
rent of als je al op de trein zit. Ze
slaan ons en ze gebruiken ook traan
gas. We blijven proberen."
Calais ondergaat elke avond een me
tamorfose. Als de bewoners thuiszit
ten, gaan de vluchtelingen de straat
op. Volgens hulpverleners wonen er
zo'n vijfduizend migranten in Calais,
in tentjes en in krotten van plastic en
karton, 's Nachts lopen ze van hun
kampen naar de ingang van de Kanaal
tunnel.
Dat doen ze met honderden tege
lijk. Volgens de plaatselijke autoritei
ten was er afgelopen week een nieu
we piek. Per nacht zouden zo'n 1.500
tot 2.000 vluchtelingen het terrein
van Eurotunnel belagen. Dat gebeurt
niet op een punt, maar op tientallen
plaatsen tegelijk.
Het is een bizar gezicht. Bij een
brug lopen honderden jonge mannen,
in aardappelvelden gaan twee man
nen gebukt in de richting van de tun
nel. Een poort bij een treinhuisje
wordt beklommen door vijf mannen.
Op de rails zelf zijn van veraf tiental
len mannen en zelfs kinderen in trai
ningspakken te zien die in een lange
stoet lopen, op weg naar de plek waar
ze illegaal willen opstappen.
Het gebied van Eurotunnel is zo'n
650 hectare. Er omheen staan de hek
werken, en overal klimmen en krui
pen migranten. „We zijn er niet tegen
opgewassen, de druk is te groot", zegt
Bruno Noël van politievakbond Allian
ce. De honderden vluchtelingen die el
ke avond en nacht worden aangehou
den, worden in een bus gestopt, naar
de andere kant van Calais gereden,
soms even vastgehouden maar meest
al meteen weer op straat gezet. Daar
na lopen ze terug naar de tunnel. Daar
herhaalt het kat-en-muisspel zich
weer. Uur na uur, nacht na nacht.
De druk op de Kanaaltunnel is de
afgelopen maanden steeds verder op-
Een vrachtwagen
komt luid toeterend
aandenderen en rijdt, op
de verkeerde rijbaan, recht
op de vluchtelingen af.
gelopen nadat de beveiliging bij de
veerboten werd opgevoerd. Tot voor
kort probeerden de migranten als ver
stekeling mee te reizen met vrachtwa
gens die de boot namen in Calais. Na
dat daar extra hekken werden neerge
zet en er meer politiepatrouilles kwa
men, werd door de vluchtelingen nieu
we en makkelijkere wegen gezocht
om naar Engeland te reizen. Dat werd
de tunnel onder het Kanaal.
Twee vluchtelingen nemen ons
mee naar het uiteinde van het immen
se terrein waar de treinen
staan. We moeten de auto
achterlaten, lopen daarna
een uur in het donker over mod
derige paadjes en staan dan voor de
bekende hoge hekken. 'Danger of
death', staat er op. „We wachten tot
de bewakers straks gaan slapen,
rond een uur of vier", zegt een van
de vluchtelingen. Hij wil alleen
kwijt dat hij uit een 'Arabisch'
land komt. Hij wil naar Londen
om een baan te zoeken. „Ik heb
hier al twintig keer geprobeerd
op de trein te klimmen, ik heb al
in de cel gezeten en ze hebben mijn
paspoort afgepakt", vertelt hij. „Kom
mee." We lopen door de bosjes en ein
digen pal voor het hek. Even moeten
we allemaal bukken omdat aan de an
dere kant, op het terrein van de trei
nen, een leger jeep voorbij rijd en met
schijnwerpers op het autodak alles in
het licht zet.
Als de wagen voorbij is, neemt de
jongen ons mee, nog dichterbij het
hek. „Kijk", zegt hij. In het staaldraad
zijn om de tien meter gaten geknipt.
Een mens kans er precies doorheen.
De rollen prikkeldraad zijn opzij ge
schoven. De meeste gaten zijn oud en
door de politie inmiddels weer dicht
gemaakt met groen ijzeren hekwerk.
Wat rest is een lappendeken van staal
draad en tralies, grijs en groen ge
kleurd, honderden meters lang. „Daar
verderop, nog zo'n 500 meter lopen,
daar is de opening die wij hebben ge
maakt", zegt de Arabische jongen. En
als die opening nou ook is dichtge
maakt? „We hebben een ijzertang bij
ons."
danger
PARIJS. De Franse autori
teiten zetten extra poli
tie in rond de Euro
star-terminal in het Pa-
rijse Gare du Nord. Daar
raakte een asielzoeker
uit Egypte woensdaga
vond levensgevaarlijk ge
wond door elektrocutie
toen hij van het dak van
een gewone trein over
sprong op een Eurostar
richting Londen. De pro
blematiek van de asiel
zoekers bij de ingang
van Eurotunnel in Cal
ais, die bewaakt wordt
door extra agenten, ver
plaatst zich nu naar Pa
rijs.
www.effeweg.nl/sail of bel 0529 - 48 12 34
HET VOLLEDIGE PROGRAMMA VINDT U OP ONZE WEBSITE!
Tijdens deze dagtocht maakt u op een van de officiële traditionele
Hollandse zeilschepen een vaartocht naar de Oranje Haven (IJ-haven),
het nautische hart van SAIL, waar alle Tall Ships afgemeerd liggen.
/inclusief
VRIJDAG 31 JULI 2015
Nieuwe nacht,
nieuwe poging
Caténaire
Grote foto:
Een migrant
klimt over
het hek van
Eurotunnel,
foto Philippe
Huguen/AFP
Kleine foto's:
Extra gendar
mes moeten
immigranten
ontmoedigen,
foto Pascal
Rossignol/Reuters
Het bord
'Levensgevaar'
hangt boven
de spoorbaan.
Yoan Valat/EPA
Een migran
tendorp bij
Calais.
foto Philippe
Huguen/AFP
Alle fouten voorbehouden. Prijs is per persoon exclusief reserveringskosten.
Ontvangst in de SAIL Village
2,5 uur durende vaartocht over het IJ en door de IJ-haven
Vrije tijd om het SAIL gebied vanaf de kade te verkennen
Vervoer per luxe touringcar
AMSTERDAM 2015
TRAVEL PARTNER