effeweg.nl Gebotours sA'il Ervaar SAIL vanaf het water! NIEUWS 5 Extra politie Gare du Nord Zondag 23 augustus 2015 W&rfSSh Een enkeling valt, anderen springen over de reling. Yussuf is er niet van on der de indruk. Het weerhoudt hem en zijn broer er niet van keer op keer 's nachts op pad te gaan. „We proberen het elke dag opnieuw. We klimmen de hekken over en we proberen op de trein te springen." De politie wint steeds, zucht Mo hammed. „Ze grijpen je vast terwijl je rent of als je al op de trein zit. Ze slaan ons en ze gebruiken ook traan gas. We blijven proberen." Calais ondergaat elke avond een me tamorfose. Als de bewoners thuiszit ten, gaan de vluchtelingen de straat op. Volgens hulpverleners wonen er zo'n vijfduizend migranten in Calais, in tentjes en in krotten van plastic en karton, 's Nachts lopen ze van hun kampen naar de ingang van de Kanaal tunnel. Dat doen ze met honderden tege lijk. Volgens de plaatselijke autoritei ten was er afgelopen week een nieu we piek. Per nacht zouden zo'n 1.500 tot 2.000 vluchtelingen het terrein van Eurotunnel belagen. Dat gebeurt niet op een punt, maar op tientallen plaatsen tegelijk. Het is een bizar gezicht. Bij een brug lopen honderden jonge mannen, in aardappelvelden gaan twee man nen gebukt in de richting van de tun nel. Een poort bij een treinhuisje wordt beklommen door vijf mannen. Op de rails zelf zijn van veraf tiental len mannen en zelfs kinderen in trai ningspakken te zien die in een lange stoet lopen, op weg naar de plek waar ze illegaal willen opstappen. Het gebied van Eurotunnel is zo'n 650 hectare. Er omheen staan de hek werken, en overal klimmen en krui pen migranten. „We zijn er niet tegen opgewassen, de druk is te groot", zegt Bruno Noël van politievakbond Allian ce. De honderden vluchtelingen die el ke avond en nacht worden aangehou den, worden in een bus gestopt, naar de andere kant van Calais gereden, soms even vastgehouden maar meest al meteen weer op straat gezet. Daar na lopen ze terug naar de tunnel. Daar herhaalt het kat-en-muisspel zich weer. Uur na uur, nacht na nacht. De druk op de Kanaaltunnel is de afgelopen maanden steeds verder op- Een vrachtwagen komt luid toeterend aandenderen en rijdt, op de verkeerde rijbaan, recht op de vluchtelingen af. gelopen nadat de beveiliging bij de veerboten werd opgevoerd. Tot voor kort probeerden de migranten als ver stekeling mee te reizen met vrachtwa gens die de boot namen in Calais. Na dat daar extra hekken werden neerge zet en er meer politiepatrouilles kwa men, werd door de vluchtelingen nieu we en makkelijkere wegen gezocht om naar Engeland te reizen. Dat werd de tunnel onder het Kanaal. Twee vluchtelingen nemen ons mee naar het uiteinde van het immen se terrein waar de treinen staan. We moeten de auto achterlaten, lopen daarna een uur in het donker over mod derige paadjes en staan dan voor de bekende hoge hekken. 'Danger of death', staat er op. „We wachten tot de bewakers straks gaan slapen, rond een uur of vier", zegt een van de vluchtelingen. Hij wil alleen kwijt dat hij uit een 'Arabisch' land komt. Hij wil naar Londen om een baan te zoeken. „Ik heb hier al twintig keer geprobeerd op de trein te klimmen, ik heb al in de cel gezeten en ze hebben mijn paspoort afgepakt", vertelt hij. „Kom mee." We lopen door de bosjes en ein digen pal voor het hek. Even moeten we allemaal bukken omdat aan de an dere kant, op het terrein van de trei nen, een leger jeep voorbij rijd en met schijnwerpers op het autodak alles in het licht zet. Als de wagen voorbij is, neemt de jongen ons mee, nog dichterbij het hek. „Kijk", zegt hij. In het staaldraad zijn om de tien meter gaten geknipt. Een mens kans er precies doorheen. De rollen prikkeldraad zijn opzij ge schoven. De meeste gaten zijn oud en door de politie inmiddels weer dicht gemaakt met groen ijzeren hekwerk. Wat rest is een lappendeken van staal draad en tralies, grijs en groen ge kleurd, honderden meters lang. „Daar verderop, nog zo'n 500 meter lopen, daar is de opening die wij hebben ge maakt", zegt de Arabische jongen. En als die opening nou ook is dichtge maakt? „We hebben een ijzertang bij ons." danger PARIJS. De Franse autori teiten zetten extra poli tie in rond de Euro star-terminal in het Pa- rijse Gare du Nord. Daar raakte een asielzoeker uit Egypte woensdaga vond levensgevaarlijk ge wond door elektrocutie toen hij van het dak van een gewone trein over sprong op een Eurostar richting Londen. De pro blematiek van de asiel zoekers bij de ingang van Eurotunnel in Cal ais, die bewaakt wordt door extra agenten, ver plaatst zich nu naar Pa rijs. www.effeweg.nl/sail of bel 0529 - 48 12 34 HET VOLLEDIGE PROGRAMMA VINDT U OP ONZE WEBSITE! Tijdens deze dagtocht maakt u op een van de officiële traditionele Hollandse zeilschepen een vaartocht naar de Oranje Haven (IJ-haven), het nautische hart van SAIL, waar alle Tall Ships afgemeerd liggen. /inclusief VRIJDAG 31 JULI 2015 Nieuwe nacht, nieuwe poging Caténaire Grote foto: Een migrant klimt over het hek van Eurotunnel, foto Philippe Huguen/AFP Kleine foto's: Extra gendar mes moeten immigranten ontmoedigen, foto Pascal Rossignol/Reuters Het bord 'Levensgevaar' hangt boven de spoorbaan. Yoan Valat/EPA Een migran tendorp bij Calais. foto Philippe Huguen/AFP Alle fouten voorbehouden. Prijs is per persoon exclusief reserveringskosten. Ontvangst in de SAIL Village 2,5 uur durende vaartocht over het IJ en door de IJ-haven Vrije tijd om het SAIL gebied vanaf de kade te verkennen Vervoer per luxe touringcar AMSTERDAM 2015 TRAVEL PARTNER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 5