Complete vliegtuigen maakt het bedrijf niet meer, wel gespecialiseerde onderdelen Ook na de overname door het grote Britse GKN blijft Fokker een begrip in de wereld van de luchtvaart. f ECONOMIE 23 Michelin: meer omzet en winst Volkswagen voorbij Toyota Hogere winst voor Ford Mogelijk vrijdag heropening aandelenbeurs Griekenland PAPENDRECHT. Complete vliegtui gen worden na het traumatische faillissement allang niet meer ge bouwd, maar als maker van onder delen houdt het bedrijf een stukje Hollands Glorie levend. Fokker Technologies, met Ne derlandse vestigingen in onder meer Papendrecht, Hoogeveen en Hoofddorp, gaat voor 706 miljoen euro over naar het veel grotere, ruim 250 jaar oude Britse indus trieconcern GKN. De bijna 5.000 Fokkerwerknemers in dertien lan den hoeven in principe niet voor hun baan te vrezen, benadrukt topman Kevin Cummings van GKN Aerospace. „Ons plan is sa men te groeien, niet te krimpen." Hoewel Fokker ook nu al in Britse handen was, blijft veel aan het bedrijf Nederlands. GKN hand haaft de naam Fokker, een 'wereld merk' volgens Cummings. Het hoofdkantoor blijft in Papen drecht en het bestaande manage ment kan aanblijven. Fokker Technologies maakt vederlichte vliegtuigonderdelen, landingsgestellen en bedrading. Ook heeft het bedrijf een service- dienst - Fokker Services - die oude, nog rondvliegende Fokker toestellen onderhoudt. De onder neming is voortgekomen uit Fok ker Aircraft, de vliegtuigenfabriek die in 1996 op de fles ging waar door duizenden werknemers bro deloos raakten. Onder de vleugels van Stork en later op eigen benen is Fokker opgeklommen tot een De Franse autobandenproducent Michelin, de grootste van Europa, is in de eerste helft van dit jaar op een hogere winst uitgekomen, ge holpen door de stijgende auto verkopen in Europa. De operatio nele winst exclusief bijzondere posten ging met bijna 9 procent omhoog tot 1,26 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder. De omzet steeg met 8,5 procent naar 10,5 miljard euro. Michelin profiteert van de gestaag aantrek kende Europese automarkt, waar door de vraag naar banden groeit. Ook wordt het concern geholpen door de lagere prijzen voor materi alen en gunstige wisselkoerseffec- ten door de zwakke euro. bedrijf dat vorig jaar een omzet van 758 miljoen euro behaalde. Het bedrijf levert aan grote vlieg tuigbouwers als Boeing, Airbus en - in het kader van het JSF-project - Lockheed Martin. GKN zegt Fokker nodig te hebben Volkswagen is Toyota voorbijge streefd als grootste autoverkoper van de wereld. De Duitsers heb ben hun Japanse rivaal ingehaald door in het eerste halfjaar meer au to's te verkopen. Toyota maakte gisteren bekend van januari tot en met juni wereldwijd 5,02 miljoen wagens aan de man te hebben ge bracht. Volkswagen liet eerder al weten dat de verkopen uitkwa men op 5,04 miljoen auto's. Bij beide grootmachten kwamen de verkopen wel iets lager uit dan een jaar eerder. Toyota zag deze met 1,5 procent alleen iets sterker terugvallen dan bij Volkswagen, waar sprake was van daling van 0,5 procent. om verder te kunnen groeien. De luchtvaarttak van GKN maakt wel iswaar ruim vier keer meer omzet en heeft 12.000 werknemers we reldwijd, maar ontbeert een goede uitgangspositie in groeimarkt Azië. De heropening van de aandelen- beurs en andere financiële mark ten in Athene is een stap dichter bij gekomen. De Europese Centra le Bank (ECB) heeft ingestemd met voorstellen die de heropening mogelijk moeten maken, zo liet een woordvoerster van de beurs in Athene gisteren weten. De Griekse minister van Financiën Euclid Tsa- kalotos beslist uiteindelijk op welk moment, en onder welke voor waarden de handel wordt hervat. Er wordt gesproken over een hero pening op vrijdag. Naar verwach ting zal de handel niet in een keer volledig worden vrijgegeven. De Griekse financiële markten zitten al een maand op slot, nadat de ban- Vanuit dit continent is de vraag naar nieuwe vliegtuigen de ko mende jaren het grootst. Fokker is in Azië al wel actief, met onder meer vestigingen in China, India en Turkije. In de booming business die de luchtvaartindustrie is, is schaalgrootte van belang. En die heeft Fokker als relatief kleine spe ler niet. Grote vliegtuigbouwers als Boeing en Airbus verwachten van hun toeleveranciers tegen woordig dat ze alle techniek in huis hebben, van staartstukken en brandstofsystemen tot deuren en ramen. En die moeten wereldwijd geleverd kunnen worden. GKN heeft de schaal en het kapitaal om aan die eisen te voldoen, stelt Cummings. Met Fokker haalt het bedrijf bovendien nog meer disci plines in huis. „Samen zijn we sterker", meent de GKN-topman. Fokkerbaas Büthker is al even ken in het land ten onder dreigden te gaan aan de grote onzekerheid over de toekomst van Griekenland. De Griekse banken zijn sinds 20 juli weer open, maar er zijn nog al tijd diverse restricties van kracht. enthousiast. „Onze doelstelling is altijd geweest om drie continen ten, Noord-Amerika, Europa en Azië, te kunnen bestrijken want klanten willen graag dat je ze over de hele wereld volgt. Daarvoor moet je powerful zijn. Nu maken we een grote stap in die richting." Bijkomend voordeel is dat GKN Fokker verlost van een schuld van 200 miljoen euro. Die drukt straks op de hele onderneming. Voordat GKN en Fokker de deal bekendmaakten zijn ze nog wel bij de Nederlandse regering langs- geweest. Fokker is partner in het F35-project, beter bekend onder de naam JSF. Het bedrijf maakt on der meer de vleugelkleppen van het nieuwe gevechtsvliegtuig. Ne derland zag echter geen bezwa ren. Sterker nog, aldus Büthker, „de regering steunt deze deal vol uit." Ford heeft de winst in het tweede kwartaal flink zien toenemen. De autofabrikant profiteerde vooral van de vraag naar zijn nieuwe F-150-pickup. De nettowinst kwam uit op 1,9 miljard dollar (ruim 1,7 miljard euro), tegen 1,3 miljard dollar in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee zijn de resulta ten beter dan analisten hadden ver wacht. De omzet daalde wel licht, van 37,4 naar 37,3 miljard dollar. Ford is erg afhankelijk van de gang van zaken in zijn thuismarkt, de Verenigde Staten. Het bedrijf bleef verliezen lijden in Zuid-Amerika, Europa en het Midden-Oosten. Ford gaat uit van een jaarwinst van minimaal 8,5 miljard dollar. WOENSDAG 29 JULI 2015 Fokker blijft wereldmerk Medewerkers van Fokker in Hoogerheide werken aan een vliegtuigvleugel, foto Erik van der Burgt/HH door Laurens Kok CLERMONT-FERRAND TOKIO De Griekse minister Euclid Tsaka- lotos. foto Louisa Gouliamaki/AFP DEARBORN Topman Hans Büthker van Fokker (L) en Kevin Cummings, CEO van GKN, gisteren, foto Martijn Beekman/ANP ATHENE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 23