Complete vliegtuigen maakt het bedrijf niet meer, wel gespecialiseerde onderdelen
Ook na de
overname door
het grote Britse
GKN blijft
Fokker een
begrip in de
wereld van de
luchtvaart.
f
ECONOMIE 23
Michelin: meer
omzet en winst
Volkswagen
voorbij Toyota
Hogere winst
voor Ford
Mogelijk vrijdag heropening
aandelenbeurs Griekenland
PAPENDRECHT. Complete vliegtui
gen worden na het traumatische
faillissement allang niet meer ge
bouwd, maar als maker van onder
delen houdt het bedrijf een stukje
Hollands Glorie levend.
Fokker Technologies, met Ne
derlandse vestigingen in onder
meer Papendrecht, Hoogeveen en
Hoofddorp, gaat voor 706 miljoen
euro over naar het veel grotere,
ruim 250 jaar oude Britse indus
trieconcern GKN. De bijna 5.000
Fokkerwerknemers in dertien lan
den hoeven in principe niet voor
hun baan te vrezen, benadrukt
topman Kevin Cummings van
GKN Aerospace. „Ons plan is sa
men te groeien, niet te krimpen."
Hoewel Fokker ook nu al in
Britse handen was, blijft veel aan
het bedrijf Nederlands. GKN hand
haaft de naam Fokker, een 'wereld
merk' volgens Cummings. Het
hoofdkantoor blijft in Papen
drecht en het bestaande manage
ment kan aanblijven.
Fokker Technologies maakt
vederlichte vliegtuigonderdelen,
landingsgestellen en bedrading.
Ook heeft het bedrijf een service-
dienst - Fokker Services - die
oude, nog rondvliegende Fokker
toestellen onderhoudt. De onder
neming is voortgekomen uit Fok
ker Aircraft, de vliegtuigenfabriek
die in 1996 op de fles ging waar
door duizenden werknemers bro
deloos raakten. Onder de vleugels
van Stork en later op eigen benen
is Fokker opgeklommen tot een
De Franse autobandenproducent
Michelin, de grootste van Europa,
is in de eerste helft van dit jaar op
een hogere winst uitgekomen, ge
holpen door de stijgende auto
verkopen in Europa. De operatio
nele winst exclusief bijzondere
posten ging met bijna 9 procent
omhoog tot 1,26 miljard euro in
vergelijking met een jaar eerder.
De omzet steeg met 8,5 procent
naar 10,5 miljard euro. Michelin
profiteert van de gestaag aantrek
kende Europese automarkt, waar
door de vraag naar banden groeit.
Ook wordt het concern geholpen
door de lagere prijzen voor materi
alen en gunstige wisselkoerseffec-
ten door de zwakke euro.
bedrijf dat vorig jaar een omzet
van 758 miljoen euro behaalde.
Het bedrijf levert aan grote vlieg
tuigbouwers als Boeing, Airbus en
- in het kader van het JSF-project
- Lockheed Martin.
GKN zegt Fokker nodig te hebben
Volkswagen is Toyota voorbijge
streefd als grootste autoverkoper
van de wereld. De Duitsers heb
ben hun Japanse rivaal ingehaald
door in het eerste halfjaar meer au
to's te verkopen. Toyota maakte
gisteren bekend van januari tot en
met juni wereldwijd 5,02 miljoen
wagens aan de man te hebben ge
bracht. Volkswagen liet eerder al
weten dat de verkopen uitkwa
men op 5,04 miljoen auto's.
Bij beide grootmachten kwamen
de verkopen wel iets lager uit dan
een jaar eerder. Toyota zag deze
met 1,5 procent alleen iets sterker
terugvallen dan bij Volkswagen,
waar sprake was van daling van
0,5 procent.
om verder te kunnen groeien. De
luchtvaarttak van GKN maakt wel
iswaar ruim vier keer meer omzet
en heeft 12.000 werknemers we
reldwijd, maar ontbeert een goede
uitgangspositie in groeimarkt
Azië.
De heropening van de aandelen-
beurs en andere financiële mark
ten in Athene is een stap dichter
bij gekomen. De Europese Centra
le Bank (ECB) heeft ingestemd
met voorstellen die de heropening
mogelijk moeten maken, zo liet
een woordvoerster van de beurs in
Athene gisteren weten. De Griekse
minister van Financiën Euclid Tsa-
kalotos beslist uiteindelijk op welk
moment, en onder welke voor
waarden de handel wordt hervat.
Er wordt gesproken over een hero
pening op vrijdag. Naar verwach
ting zal de handel niet in een keer
volledig worden vrijgegeven. De
Griekse financiële markten zitten
al een maand op slot, nadat de ban-
Vanuit dit continent is de vraag
naar nieuwe vliegtuigen de ko
mende jaren het grootst. Fokker is
in Azië al wel actief, met onder
meer vestigingen in China, India
en Turkije. In de booming business
die de luchtvaartindustrie is, is
schaalgrootte van belang. En die
heeft Fokker als relatief kleine spe
ler niet. Grote vliegtuigbouwers
als Boeing en Airbus verwachten
van hun toeleveranciers tegen
woordig dat ze alle techniek in
huis hebben, van staartstukken en
brandstofsystemen tot deuren en
ramen. En die moeten wereldwijd
geleverd kunnen worden. GKN
heeft de schaal en het kapitaal om
aan die eisen te voldoen, stelt
Cummings. Met Fokker haalt het
bedrijf bovendien nog meer disci
plines in huis. „Samen zijn we
sterker", meent de GKN-topman.
Fokkerbaas Büthker is al even
ken in het land ten onder dreigden
te gaan aan de grote onzekerheid
over de toekomst van Griekenland.
De Griekse banken zijn sinds 20
juli weer open, maar er zijn nog al
tijd diverse restricties van kracht.
enthousiast. „Onze doelstelling is
altijd geweest om drie continen
ten, Noord-Amerika, Europa en
Azië, te kunnen bestrijken want
klanten willen graag dat je ze over
de hele wereld volgt. Daarvoor
moet je powerful zijn. Nu maken
we een grote stap in die richting."
Bijkomend voordeel is dat GKN
Fokker verlost van een schuld van
200 miljoen euro. Die drukt straks
op de hele onderneming.
Voordat GKN en Fokker de deal
bekendmaakten zijn ze nog wel
bij de Nederlandse regering langs-
geweest. Fokker is partner in het
F35-project, beter bekend onder
de naam JSF. Het bedrijf maakt on
der meer de vleugelkleppen van
het nieuwe gevechtsvliegtuig. Ne
derland zag echter geen bezwa
ren. Sterker nog, aldus Büthker,
„de regering steunt deze deal vol
uit."
Ford heeft de winst in het tweede
kwartaal flink zien toenemen. De
autofabrikant profiteerde vooral
van de vraag naar zijn nieuwe
F-150-pickup. De nettowinst
kwam uit op 1,9 miljard dollar
(ruim 1,7 miljard euro), tegen 1,3
miljard dollar in dezelfde periode
vorig jaar. Daarmee zijn de resulta
ten beter dan analisten hadden ver
wacht. De omzet daalde wel licht,
van 37,4 naar 37,3 miljard dollar.
Ford is erg afhankelijk van de gang
van zaken in zijn thuismarkt, de
Verenigde Staten. Het bedrijf bleef
verliezen lijden in Zuid-Amerika,
Europa en het Midden-Oosten.
Ford gaat uit van een jaarwinst
van minimaal 8,5 miljard dollar.
WOENSDAG 29 JULI 2015
Fokker blijft wereldmerk
Medewerkers van Fokker in Hoogerheide werken aan een vliegtuigvleugel, foto Erik van der Burgt/HH
door Laurens Kok
CLERMONT-FERRAND
TOKIO
De Griekse minister Euclid Tsaka-
lotos. foto Louisa Gouliamaki/AFP
DEARBORN
Topman Hans Büthker van Fokker (L) en Kevin Cummings, CEO van GKN,
gisteren, foto Martijn Beekman/ANP
ATHENE