€289, O oproep ot gebed BlackBerry: eens een hit, nu uit beeld Goede doel gaat commercieel effeweg.nl Etappe naar Neeltje Jans trekt meeste tv-kijkers van hele Tour Slak vermoordt jonge oesters Mensen die de Nationale Goede Doelen Test invullen, geven ongemerkt privé- gegevens aan een commerciële partij. De moskee in Middelburg gaat als eerste in Zeeland elke vrijdag oproepen tot gebed. Niet vanuit de minaret, maar vanuit de koepel. Imam Abdulkadir Keylan (foto) krijgt de primeur. Tijdens de bouwvakvakantie van 3 t/m 21 augustui zijn wij j OPEN! HAARLEM. De Nationale Goede Doelen Test, een neutrale 'stem wijzer' voor goede doelen, blijkt in stilte te zijn verkocht aan een commerciële partij. Potentiële do nateurs die de test invullen, ver strekken hun adresgegevens nu ongemerkt aan een marketingbu reau. De opvallende en weinig transpa rante overname doet in goededoe- lenland de wenkbrauwen fronzen. „Dit is een markt die draait om vertrouwen. Daarbij hoort vol strekte openheid van zaken", al dus professor filantropie Theo Schuyt. Wie de zeven vragen op www.goededoelentest.nl invult, wordt gevraagd zijn naam en adres achter te laten. Ook moeten deelnemers aan de test aanvinken dat ze geen bezwaar hebben als er contact met ze wordt opgenomen voor mogelijke donateurschappen. Verhuld wordt dat de site, die dui zenden bezoekers per maand trekt, sinds deze maand in han den is van het Haarlemse marke tingbedrijf Pepperminds. Die be drijfsnaam staat slechts vermeld in de algemene voorwaarden. Pepperminds werft, voorname lijk via straatacties, donateurs voor goede doelen. Critici vrezen dat het bedrijf deelnemers van de Goede Doelen Test zal benaderen om ze als donateur te werven. „Het is de bedoeling dat je objec tieve informatie krijgt over goede doelen, niet dat je gegevens onbe wust voor marketingdoeleinden worden gebruikt", aldus Schuyt. De Nationale Goede Doelen Test was in handen van een stich ting, opgericht door de rijke zaken man Bart Hartman. Hij bevestigt de site te hebben verkocht. vanaf r\ per persoon Unieke 4-daagse busreis - 70 jaar bevrijding in Berlijn! www.effeweg.nl/wegener of bel 0529 - 46 96 67 HILVERSUM. De Tour de France heeft dit jaar een recordaantal mensen aan de buis gekluis terd. De tweede etappe op 5 juli van Utrecht naar Neeltje Jans in Zeeland trok de meeste kijkers ooit, bijna twee miljoen. Gemiddeld keken zo'n 1,1 mil joen liefhebbers naar de li ve-uitzendingen van de etap pes. Daarmee gaat de wielerron de de boeken in als best beke ken editie van de afgelopen twintig jaar, maakte de NOS gis teren bekend. Op de tweede plek van de meest bekeken Touruitzendin gen staat de slotetappe van zon dag naar de Champs Elysées in Parijs, met ruim 1,9 miljoen kij kers, gevolgd door de bergetap pe naar Alpe d'Huez van zater dag (bijna 1,9 miljoen). Tot nu toe stond de laatste etappe in 2011 op de eerste plaats, met bijna 1,7 miljoen kijkers. In totaal keken ruim tien mil joen Nederlanders ten minste een keer vijf minuten achter el kaar naar de Tour. Glashandel MELIESTE GOES 5 5 5 5 30 In Hart Ziel Leve de menopauze! Na je 40ste begint het leven pas echt r ZEELAND 5 PAGINA 10 11 Donateur in spe melkkoe door Koen Voskuil pagina 3 Wildgroei in goededoelensec- tor <Vfc Tijdens dit themajaar zijn er vele herdenkingen en feestelijkheden. Berlijn is historisch gezien onlosmakelijk verbonden met de Tweede Wereldoorlog. Vier met ons 70 jaar vrijheid in Berlijn! Vertrekdata: 30 oktober, 6 november, 13 november, 27 november Fouten voorbehouden. Prijzen vanaf p.p. o.b.v. 2 pers. Excl. reserveringskosten en Calamiteitenfonds. ^3^ www.meliesteglas.nl 7 11688 www.pzc.nl Editie WALCHEREN DINSDAG 28 juli 2015 4 o Wisselvallig 257e jaargang nr. 175 Los nummer 1,95 Abonneeprijs 1,11 Primeur:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 1