kinderen?' 'De schulden liepen verder op' in de drup helpen ZEELAND 13 CASUS 2 schulden open, onder meer bij de woningbouw, bij Delta, bij de tandarts. Op aanmaningen werd niet gereageerd. Mevrouw heeft nu zelf betalingsregelingen getroffen en haar 'traumados sier', zoals ze het zelf noemt, in rustig vaarwater gebracht. Maar daar was ze toen in haar over spannen toestand niet toe in staat." Trion-bewindvoerder Carien van 't Westende wijst de be schuldigingen resoluut van de hand. „Van een heel laag inko men twee telefoonabonnemen ten betalen én autorijden én schulden aflossen, dat gaat nu eenmaal niet. Deze doelgroep is gewend de verantwoordelijk heid voor het ontstaan van schul den bij anderen te leggen." Omdat ik schulden had - 47.000 door een ge dwongen huisver koop en 7500 aan an dere schulden - zat ik bij BSB, het gemeentelijke Bureau Schuld hulpverlening en Budgetbeheer in Terneuzen. In 2014 hield BSB op met bewindvoering." „Op verzoek van de gemeente Terneuzen is mijn dossier overge nomen door de Zeeuwse Stich ting voor Beheer en Bewindvoe ring, ZSBB. Elke maand betaalde ik tachtig euro af. Toen kwam er een brief van de deurwaarder: binnen twee dagen moest er 43.000 euro worden betaald. Hoe kan dat? Ik ben nergens van op de hoogte gehouden. De schul den waren alleen maar opgelo pen." „Toen mijn pinpas eens werd in geslikt, heb ik drie maanden lang geld van mijn moeder moeten le nen om te eten. Ik kreeg wel een andere pas, maar de code niet. Ik kon niet bij mijn rekening en niet bij mijn geld. Inzage in mijn dossier kreeg ik niet. De rechter heeft ZSBB opgedragen het dos sier over te dragen aan een ande re bewindvoerder. Wat mijn tota le schuld is weet ik nu ook: 63.000 euro." Reactie van Eric Koopmans, ZSBB: „Bij BSB Terneuzen zijn een aantal zaken misgelopen van wege de zwangerschap van me- vrouws dossiervoerder en door ziekte van de vervanger. Ook na dat het dossier door ZSBB was overgenomen liepen de schul den verder op. Mevrouw liet haar inkomsten op een onbeken de rekening storten en ZSBB had dus geen geld om de vaste lasten of aflossingen te betalen. Ook was er soms geen geld om huis houdgeld over te maken. Op 26 mei heb ik zelf verzocht het be wind over mevrouw over te dra gen aan een ander, aangezien we geen vat kregen op de inkomsten en het bewind dus niet naar be horen uitgevoerd kon worden. Wat betreft de pinpas heeft ZSBB wel een fout gemaakt. Er moest twee keer een nieuwe pas aangevraagd worden en vervol gens bleef de brief met de pinco de te lang op kantoor liggen." Ik denk dat 10,20 procent van de klachten gegrond is. Waar mensen werken, worden im mers fouten gemaakt." ZATERDAG 25 JULI 2015

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 46