'Waar is het geld van m'n Hier gaat het Veel klachten over kwaadwillende of onbekwame bureaus die mensen van de regen 12 ZEELAND Budgetbeheer is big business. Klanten zijn er, met dank aan de crisis, genoeg. Maar toezicht ontbreekt. CASUS 1 den. Helaas gaat dit over instanties die niet bij ons aangesloten zijn en kunnen wij niets doen. Het gaat over zaken als niet reageren op mailtjes, onbereikbaar zijn, niet doen wat ze beloven, niet duidelijk maken wat er op een rekening gebeurt. Er wordt heel veel geklaagd, maar het is ook wel een lastige doelgroep. Er staat bij voorbeeld geld op een rekening, de cliënt wil op vakantie of een nieuwe telefoon, de bewindvoerder zegt: dat kan niet, want er moet een achter stand worden ingelopen. Dat vindt de cliënt natuurlijk niet leuk." Voor wie een terechte klacht heeft, is de drempel om de officiële weg te bewandelen vaak te hoog. Mensen staan niet voor niets onder bewind, of budgetbeheer: ze zitten bijvoorbeeld in een chaotische levens fase, zijn overspannen, kunnen niet wijs uit de papierwinkel of hebben een beperking. Directeur Hanneke Huurman van branchevereniging BP- BI raadt cliënten desondanks aan als eerste een officiële klacht in te die nen bij de branche- of beroepsvereni ging. „Onze onafhankelijke klachten commissie, onder leiding van een oud-kantonrechter, onderzoekt de klacht. Is die gegrond, dan kun je er mee naar de kantonrechter en sta je sterk. De kans dat je in het gelijk ge steld wordt, is groot. En dan kun je de financiële schade verhalen. Al on ze leden zijn verplicht verzekerd voor financiële aansprakelijkheid, dus ze kunnen nooit zeggen: dat geld heb ben wij niet." De Goese advocaat Ger- rit Veen van Diet- vorst Te Braake Ad vocaten weet dat ook op het gebied van bewindvoe ring alles nog niet op orde is. Hij behartigt de zaak van een Vlis- singse, die naar eigen zeggen voor duizenden euro's gedu peerd is. „Mijn cliënt was zwaar overspannen en kreeg de tip een budgetbeheerder te zoeken om haar financiën op orde te krij gen. Ze had toen, in april 20x4, zo'n 300 euro schuld. Het bu reau waar ze bij aanklopte, advi seerde haar beschermingsbe wind aan te vragen. Als ze teken de en daarmee haar financiële verantwoordelijkheid over droeg, zou alles goed komen. Maar in oktober 2014 was de schuld opgelopen tot 4000 euro. Die kon gelukkig worden afge lost toen er een spaarpolis van de kinderen vrijviel. Er bleef zelfs nog wat over. En toen, in fe bruari vielen er weer deurwaar- dersbrieven op de mat en werd haar telefoon afgesloten, voor de tweede keer terwijl ze onder be wind stond. „Waar is het spaar geld van mijn kinderen geble ven?', vraagt ze zich af. Zo zijn er meer zaken die mijn cliënt niet begrijpt. Een onbetaalde autover zekering, waardoor ze 350 euro boete kreeg die opliep tot 750 eu ro doordat het bureau maar niet betaalde. Op 26 mei is het be schermingsbewind op last van de rechter beëindigd. Trion Be heer heeft het dossier moeten overdragen. Er staan diverse TRANSPARANTIE Het is voor cliënten vaak niet duidelijk wat er precies met hun geld gebeurt. Vragen worden niet of pas na lang doorvragen beantwoord. Over zichten die aan de rechter moeten worden overhandigd, komen niet altijd overeen met wat de cliënt zelf weet. COMMUNICATIE Bureaus voor budgetbeheer en/of bewindvoe ring zijn meestal maar een deel van de dag of week te bereiken. Als reden wordt wel aangevoerd dat de telefoon de hele dag rood gloeiend staat: het is óf aan de te lefoon zitten, óf aan de dossiers werken. OPLEIDINGSNIVEAU. Bewind voerders moeten vanaf 1 januari 2016 aan strenge opleidingseisen voldoen. Voor budgetbeheerders zijn die er niet. „De cursussen die er zijn, stellen eigenlijk helemaal niks voor", zegt een budgetbeheerder, ano niem. Oprichters van een budget bureau komen vaak uit de finan ciële of sociale sector. Veel bud getbeheerders zitten op mbo-ni- veau. Branchevereniging NBBI bepleit ten minste hbo, bij voor keur een relevante opleiding zo als sociaal-juridische hulpverle ning. DOSSIERBEHEER Een 'caseload' van zo'n 90 dossiers is geen uit zondering. Veel beheerders heb ben een stop, of een wachtlijst. In plaats van zich te beperken, kie zen bureaus er wel voor meer per soneel aan te nemen voor onder steunende, eenvoudige taken als internetbankieren. Dit kunnen dan mensen zijn met een niet zo toepasselijk arbeidsverleden, zo als schoonmaker of fotograaf. bewindvoerder is verplicht voor zijn cliënten een aparte 'beheerre- kening' te openen, volgens de re gels van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Budgetbeheer ders zijn dat niet verplicht. Er zijn budgetbeheerders in Zeeland die het geld van hun cliënten via hun eigen rekening beheren. DE KOSTEN Voor bewindvoering zijn vaste (wettelijke) prijzen. Budgetbeheerders mogen die zelf bepalen. Het eerste gesprek kan niets kosten, maar ook honder den euro's. Daarnaast zijn er de maandelijkse kosten, variërend van circa 50 tot 200 euro. Dat be taalt de cliënt uit eigen zak. Al leen in uitzonderlijke gevallen be taalt de sociale dienst mee aan de kosten voor (vrijwillig) budgetbe heer, via Bijzondere Bijstand. Be windvoering wordt altijd via Bij zondere Bijstand vergoed. 'Het gaat over zaken als niet reageren op mailtjes, onbereikbaar zijn, niet doen wat ze beloven, niet duidelijk maken wat er op een rekening gebeurt' Ook zijn er vaste tarieven. Voor budgetbeheerders gelden al die regels niet. Iedereen kan zich als budgetbeheerder vestigen. Er zijn geen kwaliteitseisen, er is geen toe zicht, de tarieven zijn vrij. Branche vereniging BPBI - met vierhonderd aangesloten bedrijven de grootste or ganisatie - vindt dat ook rond budget beheer wettelijke regels opgesteld zouden moeten worden voor belo ning, kwaliteit en toezicht. „Het is hoog tijd dat politiek en wetgever in zien dat je met budgetbeheer enorm moet oppassen", zegt directeur Han neke Huurman. „Wij zien bijvoor beeld inkomensbeheerders die 200 euro per maand rekenen of 80 euro per bezoek en daar is niets tegen te doen. Niemand kan zeggen dat het niet deugt, want het staat in het contract en de cliënt heeft getekend." Van de paar honderd klach ten die de NPBI jaarlijks onder zoekt, zijn er doorgaans enkele tientallen gegrond. Voorzitter Anton van den Ham van de beroepsvereni ging NBBI (voor hoger opgeleide be windvoerders) komt aanzienlijk ho ger uit. Hij schat dat veel klachten over budgetbeheerders gegrond zijn. „Wij horen veel klachten over kleine kantoren die budgetbeheer aanbie- ie zijn 'porte monnee' over draagt aan budgetbeheer ders of be windvoerders, krijgt leefgeld. De rest van de finan ciële rompslomp handelt de beheer der of bewindvoerder af. Minimaal een paar duizend Zeeuwen leeft op die manier, schatten budgethulpverle ners in de regio. De vraag is of hun belangen wel altijd goed behartigd worden. Met name als het om budget beheerders gaat. Bewindvoerders staan onder toe zicht van de rechter en worden ook door hem benoemd. Jaar lijks moeten zij verantwoor ding afleggen over hun hande len. Ook daar gaat wel eens wat fout, maar malafide be windvoerders zijn nog aan te pakken. Vanwege wantoestanden bij bewindvoering werden op 1 janua ri 2014 de wettelijke kwaliteitseisen aangescherpt. Bewindvoerders heb ben tot 1 januari 2016 de tijd om aan de strengere eisen te voldoen. Het gaat dan om de kwaliteit van het be drijf, van de mensen die er werken, en van de diensten die zij leveren. Budgetbeheerder Over bewindvoerders en bud getbeheerders zijn veel klach ten. Schattingen vanuit de branche zelf over het aantal te rechte klachten, variëren van één op de tien en één op de vijf tot bijna de helft. En de drem pel om een officiële klacht in te dienen is hoog. foto ANP heeft vrij spel WAAR STAAT HET GELD? Een Zie voor ledenlijsten en klachtenrege lingen: bpbi.nl en nbbi.eu Anton van den Ham, voorzitter beroepsverenging budgetbeheerders door Ondine van der Vleuten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 45