Schouwen voelt zwaar op de hand Peter van Berkel is veertig jaar impressionist ZEELAND 9 Peter van Berkel schildert veertig jaar wat hij buiten ziet. Hij viert dat, met een boek en een expositie. v wra?1* j fik fifcSStSfe*- «saas^as»» t%8ÉjÊ Af en toe moet je er gens eens een punt zetten. Een streep, een kruis, in elk geval een merkteken. Peter van Berkel doet dat ter gelegen heid van het feit dat hij veertig jaar kunstschilder is. Met een ex positie - vanaf zondag 26 juli geo pend in Het Zwanenhof in Bigge- kerke. En met een boek: Peter van Berkel, veertig jaar kunstschilder. In zijn galerie aan de Rouaan- sekaai in Middelburg geeft hij meteen toe dat het aantal jaren discutabel is. Hij is nu 58 jaar, dus veertig jaar geleden, toen was hij 18, dat is een mooi begin. „Maar ik maakte mijn eerste schil derij toen ik 12 was", voegt hij er meteen aan toe. Dat heeft alles te maken met zijn thuissituatie. Hij is geboren in Rotterdam. Zijn halfbroer Jan Hovener was ruim twintig jaar ouder en schilderde. Peter: „Hij is mijn leraar geweest, dat kun je wel zeggen." Hovener woonde in de jaren zeventig in Zeeland. Peter besloot hem op zijn achttiende te volgen, hij verhuisde van Rotterdam naar Wemeldinge en ging daar samen wonen met zijn vriendin Elly. Ze trouwden in 1976. Peter schilder de in die tijd veel, maar kon nog niet van zijn werk leven. Hij ver diende een centje bij in de schelp dierensector in Yerseke. Peter is een impressionist. Dat wil zeggen: hij werkt veel in de open lucht en is altijd op zoek naar het mooiste licht. Aanvanke lijk was hij aanhanger van de Haagse School, met schilders als Mesdag en de gebroeders Maris. Hun tinten waren vaak bruin en grijs. Peter is in de loop van de ja ren steeds lichter gaan schilde ren: „Dat kwam waarschijnlijk toch door dat vaagblauwe licht dat ik tijdens onze reizen met de camper in Frankrijk ontdekte. Ook keek ik meer naar de Franse impressionisten, met name Clau de Monet. Hij was een schilder van het licht. Ik ben pas nog in zijn huis in Giverny geweest." Peter en Elly hebben inmid dels heel wat Zeeuwse woonplaat sen gehad: Wemeldinge, Goes, 's-Heer Arendskerke, Vlissingen. Drie jaar geleden vonden ze hun thuis in Middelburg. Sinds 1989 is Peter fulltime schilder. Hij exposeerde bij gale riehouders in binnen- en buiten land. Vorig jaar won hij de pu blieksprijs op de Annual Dutch 'Ik ben steeds lichter gaan schilderen. Dat kwam door dat vaagblauwe licht dat ik in Frankrijk ontdekte' Art Fair in het World Fashion Centre in Amsterdam. Toen hij in 's-Heer Arendskerke woonde maakte hij veel landschappen rond het dorp en in de Zak van Zuid-Beveland. In de Vlissingse jaren ontstonden er strandschil- derijen en golvenstudies. Vanaf de bovenste verdieping van de Sardijntoren maakte hij in de zo mers van 2009 en 2010 het Pano rama van Vlissingen. Momenteel onderzoekt hij of er een panora ma van Middelburg kan worden gemaakt. Hij laat een aantal paletmesjes zien: „Die gaan na verloop van tijd naar je hand staan door de verf die erop klontert. Met zo'n mes kan ik een streepje verf weg halen. Met datzelfde mes breng ik er vervolgens wit op. Pats. Zo sla ik een kerkje op het doek." Ze hebben in Zonnemaire al Pieter Zeeman, de No belprijswinnaar. Ze mo gen ook een beetje aan spraak maken op Maarten 't Hart. Zouden ze trots zijn op dat laat ste? Ik heb er mijn twijfels over, maar 'Het dal van Hinnom', dat zich in het plaatsje op Schouwen afspeelt, is een prachtig verhaal van een geweldige schrijver. Maar ten 't Hart begeleidt ongeveer heel mijn leven als lezer. Vroeger werd hij met geringschatting beje gend. Maar langzamerhand heeft hij erkenning gevonden als bege nadigd verteller, altijd goed voor fantastische dialogen en opzienba rende uitspraken. Vaak worden die teksten in de mond van zijn vader gelegd, dood graver te Maassluis. In dit verhaal Maarten t Hart (1944) komt de man met de wijsheid: 'Liefde en hoesten, daar is niet te gen te vechten'. De schrijver prik kelt je steeds weer, in heel zijn oeuvre en ook in dit verhaal. Ei genlijk biedt 'Het dal van Hinn om' je het complete universum van de auteur, de hele Maarten 't Hart in tien bladzijden. Het werkje is de opening van De vroege verhalen (2007), tegelijk een soort autobiografie waarin we hem volgen vanaf de kleine Maar ten tot de volwassen 't Hart. Eer der stond het verhaal, over een bruiloft te Zonnemaire, in De un ster (1989). De stemming in de bus zit er meteen goed in. Groot vader maant dat iedereen flink sik keneurig moet kijken: 'ze denken daar in Zonnemaire dat wij zo licht zijn als een krielkippenveer- tje'. Op Schouwen zijn ze juist zeer zwaar, een vers als 'Scheepje onder Jezus' hoede' zouden ze daar als 'een hoerenliedeken' be schouwen. Maarten geniet intussen van de lange vaartocht met het veer dat destijds tussen Numansdorp en Zijpe voer. Via Sirjansland ('dat kleiner leek dan zijn naam') en Dreischor wordt tenslotte Zonne maire bereikt. Waar men feest viert met ongelooflijk langzame psalmzang en met een angstaanja gende preek. Plus een lezing over het dal van Hinnom. Niemand schrijft zo kleurrijk over grijze le vens als Maarten 't Hart. Gelukkig maar dat hij indertijd mee mocht naar Zonnemaire. ZATERDAG 25 JULI 2015 Peter van Berkel schildert in de klaprozen, op zoek naar 'het licht'. 'Pats. Zo sla ik een kerkj e op het doek' Peter van Berkel: Mont Sainte-Victoire, de berg van Paul Cézanne. y- ufc.nTtI M ~-y -v '-VWm-lT.l-.,' v.' - "3r 9 i Peter van Berkel: Veerse Meer (doek 120 x 140 centimeter). door Jan van Damme Peter van Berkel, kunstschilder c V 1K> door Mario Molegraaf Het dal van Hinnom in de bundel De unster (1989) Boek en expositie Peter van Berkel 40 jaar kunstschilder - Eigen uitgave, hardcover, 92 pag., 29,50 euro. Expositie: opening zondag 26 juli om 15 uur, Zwanenhof, Klaassesweg 2 in Biggekerke, te zien t/m zaterdag 1 augustus. Het Panorama van Vlissingen is vanaf zondag 2 t/m zaterdag 29 augustus te zien in Galerie Van Berkel Art aan de Rouaansekaai 3 in Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 42