O NASA ontdekt planeet die op aarde lijkt n Stedentripmopenhagerv Mosterd met truflèlaroma is een hardloper, zegt topman Paul Polman :alenci Dove, Unox, OMO, Lipton. Zo kennen de meeste mensen Unilever. Nu mikt het bedrijf ook op luxe. NIEUWS 3 Murad, Toprestaurant op rails (juato ,MAILLE Sea Salt Caramel LUCRATIEVE LUXE ROTTERDAM. Unilever is bekend van de Lipton thee, Unox tomatensoep en rookworst, de Dove zeep en OMO waspoeder. Allemaal produc ten die miljoenen keren per dag door consumenten in de super markt worden gekocht. Maar Unile ver verkoopt ook steeds vaker lucra tieve luxeproducten. Zoals mosterd van 50 euro per potje, of thee van 30 euro per pakje. Unilever zet de stap van de super markt en drogisterij naar de exclu sieve speciaalzaak. Het bedrijf heeft inmiddels aparte Maillewinkels, waar exclusieve mosterd wordt ver kocht. „De mosterd met truffelaro ma is een hardloper", zegt Paul Pol man, de Nederlandse topman van Unilever. Ook een mosterd verrijkt met de wereldberoemde des sertwijn sauternes gaat grif van de hand. „Klanten kopen die mosterd en willen hem dan ook in een groe ne aardewerken pot met hun initia len erin gegraveerd." Harde groei Dat soort exclusieve producten laat de kassa rinkelen. En is een belang rijke reden voor Unilever om het pre miumsegment met exclusieve mer ken te betreden. „De premiummarkt groeit hard en daar willen we zit ten," zei Polman gisteren bij de pre sentatie van de halfjaarcijfers. „En consumenten willen betalen voor kwaliteit en authenticiteit." Unilever zit nu vooral met pro ducten in de massamarkt. En op zich doen ze het daar heel goed. In de eerste helft van het jaar stegen omzet en winst. Maar in West-Euro pa en de VS, gaat het een stuk moei zamer. Unilever verkoopt wel meer in Europa, maar wel tegen lagere prijzen. Ook in de VS is de groei la ger dan in de opkomende markten. Huidverzorging De premiummarkt in het rijke wes ten groeit nog wel. Afgelopen maan den kocht Unilever daarom een aan tal exclusieve huidverzorgingsmer- ken, zoals Murad, REN, Kate Som- merville en Dermalogic. „Huidver zorging ontbrak in onze portfolio", zegt Polman. „Die markt groeit hard vanwege de vergrijzing. En juist de ouderen hebben veel te besteden." Unilever heeft de merken onderge bracht in de nieuwe Prestige divisie. „De omzet bedraagt nu 400 miljoen euro", aldus Polman. Dat klinkt veel, maar Unilever als geheel zet meer dan 50 miljard euro om per jaar. Desondanks ziet Polman veel potentieel in de markt. „De wereld wijde markt voor premium huidver zorgingsproducten is zo'n 6 miljard euro", weet Polman. Thee is voor Unilver ook een be langrijke groeimarkt. Met Lipton is Unilever een wereldwijde gigant in de theemarkt. In Londen heeft het concern goedlopende theewinkels onder de naam T2. Daar worden ex clusieve theesmaakjes als aardbeien met room verkocht voor wel 30 euro per pakje. „Mensen kopen in de su permarkt de thee in de aanbieding om vervolgens bij T2 een exclusief smaakje te kopen", zegt Polman. De theemarkt biedt nog meer kansen. „De hele markt groeit snel richting premium", zegt Polman. Dat betekent niet dat Chinezen of In diërs nu ook massaal aard- beien-met-roomsmaakthee kopen. „In India betekent het dat mensen overstappen van slechte kwaliteit losse thee naar goede kwaliteit losse thee van Lipton. De volgende stap is ze aan het theezakje te helpen. Dat is een grote stap", weet Polman. Ook in ijs, een belangrijk product voor Unilver, wordt de stap naar pre mium gezet. In december werd ijs- maker Talenti gekocht, waar klanten 30 euro neertellen voor een beker ca- ramelijs met zeezout. Kennis verzamelen Het exclusieve premium segment is niet dé oplossing voor Unilever. Ex clusief betekent kleinschalig en Uni lever is een bedrijf dat juist grote vo lumes verkoopt. Polman wil daarom de bestaande merken meer naar de bovenkant van de markt duwen. Magnumijs is daar een voorbeeld van. Dat ijsje wordt inmiddels wereldwijd tegen hoge prijzen verkocht. En met nieu we smaken in gelimiteerde oplages wordt het exclusieve karakter bena drukt. Met de aankoop van de premium- merken haalt Unilever ook een boel kennis in huis hoe een merk juist hoger in de markt te zetten. Als ze dat lukt met massaproducten als Do ve bodylotion of Axe deodorants, om van de Unox rookworsten maar te zwijgen, zal de kassa pas echt goed gaan rinkelen. Volgens John Grunsfeld van de NASA lijkt deze planeet, af gaande op Keplers waarnemin gen, van alle ontdekte planeten het meest op aarde. De planeet, de Kepler-452b, lijkt ook op onze planeet als het gaat om de positie ten opzichte van zijn eigen zon. Onze zon en die van Kepler-452b staan op even grote afstand van de pla neet. Wel is Kepler 452b 60 pro cent groter dan de aarde en is de ster van de Kepler-452b ander half miljard jaar ouder dan onze zon. De planeet is 1400 lichtja ren van de aarde verwijderd. Een lichtjaar is bijna 9,5 biljoen kilo meter. De Kepler is in maart 2009 gelanceerd. De ruimtewaar nemer heeft al circa vijfhonderd nieuwe planeten die rond ster ren draaien ontdekt. Eerder deze week werd be kend dat een miljardair 100 mil joen dollar beschikbaar heeft ge steld voor een tien jaar durend onderzoek naar buitenaards le ven. Hij krijgt steun van de Brit se natuurkundige Steven Haw king. AMSTERDAM. Nederland heeft er een nieuw toprestaurant bij: het Panorama Rail Restaurant, een tot restaurant omgebouwde trein die door het land rijdt. De Nederlandse chef Edwin Sou- mang gaat er in koken. Hij is chef kok van restaurant One in Roer mond dat 1 Michelinster heeft. Za terdag 21 augustus rijdt de trein vanaf Amsterdam via Haarlem en Leiden naar Rotterdam. Vervol gens via Gouda en Breukelen te rug naar Amsterdam. In de bijna 3 uur die de rit kost, kookt Soumang in de trein voor de passagiers. Kaartjes inclusief diner kosten 125 euro. Het viergangendiner wordt geser veerd in een historische panorama wagon uit de jaren '60. 4-daagse busreis, vertrek in: juli en augustus www.effeweg.nl/summer of bel 0529 - 46 96 67 VRIJDAG 24 JULI 2015 Unilever gaat op chic ^1 i l |2 Treat Repair Rapid Collagen Infusion Nrtm i»«» c 1 HALF GALLON (1.89L) Huidverzorging van Murad (1) kost 97,50 euro, een doosje thee van T2 (2) doet 19 euro, ijs van Talenti (3) is te koop voor 19 euro, een aardewerken pot mosterd met sauternes (4) 35 euro. door Peet Vogels WASHINGTON. De ruimtetele- scoop Kepler van het Amerikaan se lucht- en ruimtevaartagent schap NASA heeft buiten ons zon nestelsel een planeet ontdekt die wellicht bewoonbaar is. Inclusief: 3x hotelovernachting, 3x ontbijt en vervoer per luxe touringcar Highlights: Kleine Zeemeermin, Kasteel Amaliënborg, oude haven Nyhavn, Tivoli Bezoek ook het Zweedse Malmö! Ook stedentrips mogelijk naar: M/A/V ft, Berlijn - Londen - Praag - Parijs - Antwerpen Fouten voorbehouden. Prijzen vanaf p.p. o.b.v. 2 pers. Excl. reserveringskosten en Calamiteitenfonds. 3jj£l

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 3