programma's van NPO 3 Film Woody Allen wordt toneelstuk ONZE NEUS VOOR BETROUWBARE OCCASIONS CULTUUR SHOW 25 (hit gehele^ CheckCheck (§)AutoTracl< AANBOD V GECHECKT maar even later lacht." Granit: „Wij willen de span ning breken met een grap als het zwaar wordt." Maymon: „Waar om zou je niet mogen lachen om de dood? Als je lacht, sta je meer open voor andere ideeën. Granit: „We zien onszelf in de traditie van Billy Wilder en Woody Allen. Ik wil ons niet met hen vergelijken, maar ze hebben grote invloed op ons. We houden van hun films en op absurde situaties gebouwde zwarte humor." May mon: „Het is serieu ze humor waarbij de traan in de lach zit." Humor luistert nauw en het schrij ven van het script leid de bij Granit en May mon tot weinig vrolijkheid. Granit: „We maakten soms drie dagen ruzie over één zin. Pas als we beiden konden lachen om een zin vonden we hem goed." Maymon: „In een zwarte kome die moet alles scherp zijn." "in de rde gr 'Religieus of niet-religieus, iedereen worstelt met de dood Nadat hun script op het film festival van Berlijn de prijs voor beste scenario had gewonnen, be gon de strijd om financiering. Granit: „We zochten een Duitse coproducent voor de verfilming van ons script, dat toen nog My sweet euthanasia heette. Elke Duitse producent zei dat we het met zo'n titel wel konden vergeten in Duitsland. Uitein delijk hebben we de titel veran derd." Maymon: „Om be grijpelijke, historische redenen ligt euthana sie gevoelig in Duitsland." Gra nit: „Daarom hoe ven ze het onder werp nog niet uit de weg te gaan. Ik vind juist dat je moet dealen met het verleden." Met The farewell party bereikten de makers in Israël hun doel. De film was een groot succes en zwengelde het debat over euthanasie aan. Granit: „Er kwamen ook gezinnen kijken, soms zelfs met kleine kinderen." Maymon: „We hebben na de ver toning vaak met het publiek ge praat. Religieus of niet-religieus, iedereen worstelt met de dood. Mensen die vóór het zien van de film dachten dat wij pleiten voor het doden van oude mensen, zijn door de film aan het denken ge zet. Velen vertelden ons na af loop persoonlijke verhalen." Gra nit: „Mensen vroegen ons of ze de euthanasiemachine konden le nen." Het onderwerp is inmiddels ook tot de Knesset doorgedron gen. Maymon: „Er wordt over ge praat in het parlement. Wettelijk is het zo geregeld dat mensen kunnen vastleggen dat ze niet aan medische apparaten gelegd worden als hun iets overkomt. Als een behandeling gestart is, mag deze niet meer worden ge stopt." Granit: „Het onderwerp euthanasie is urgent, want steeds meer Israëli's met geld gaan naar Zwitserland als ze hun leven wil len beëindigen." Spotify?' Dat geldt ook voor tv. En het aanbod op aanvraag is op diensten als Netflix ook nog eens kwalitatief hoogwaardig." „Het concept van 4JIM is ook heel slecht", gaat Sikkema verder. „Het heeft een ontzettend cliché matig concept en zet jongeren te makkelijk weg als een feestgene- ratie. Kijken naar een kopie van je eigen leven is nou niet per se heel boeiend. De jeugd is naast se ries ook weg van games, blogs en films. Dat type amusement voelt ver weg van wat de publieke om roep doet." Het schrappen van jongeren zender NPO 3 vindt Kunzeler te riskant. Er kijken volgens haar nog te veel jongeren op traditio nele wijze televisie. „Je hebt tradi tionele tv in elk geval nog nodig als etalage." Ze wijst op het 'trans mediale' karakter van 4JIM. In een volgens de NPO succesvolle app krijgen kijkers bijvoorbeeld uitdagingen van het hoofdperso nage en kunnen ze hun eigen filmpjes en foto's uploaden. „Uit reacties op social media blijkt dat de doelgroep positief reageert op de serie." Sikkema: „Jongeren kijken nog wel traditioneel tv in gezinsver band. Naar The voice, het nieuws en sport. Maar ik heb grote twij fel of jongeren NPO 3 nog zien als etalage." Mediakenner en voormalig KRO-directeur Ton Verlind windt er geen doekjes om. „De NPO vindt geen aansluiting meer bij jongeren, het staat te ver van hun belevingswereld. Mis schien moeten ze het budget van het derde net gebruiken voor in ternet. Tv is een instrument, geen doel!" De hoofdrollen in het toneelstuk worden gespeeld door Halina Reijn, Roeland Fernhout, Ramsey Nasr en Robert de Hoog. „Woody Allen tilt de banaliteit van moder ne relaties op tot een Shakespeare- aans niveau", aldus Stone. „Nie mand is beter dan hij in het por tretteren van de realiteit van de ro mantiek, met al haar gebreken." In Husbands and wives uit 1992 weerklonk een duidelijke echo van Woody Aliens huwelijkspro blemen met ex-vrouw Mia Far row. Met de van Allen bekende iro nie en gelouterde humor nemen twee New Yorkse echtparen de complicaties van menselijke rela ties onder de loep. Allen noemde zijn 22ste film zijn antwoord op Scènes uit een hu welijk, het beroemde echtschei dingsdrama van regisseur Ingmar Bergman. Het was de dertiende en laatste samenwerking tussen Allen en Farrow, die kort na de op namen publiekelijk hun eigen echtscheiding uitvochten. „Het wordt Woody Allen, maar dan in de vorm van Who's afraid of Virginia Woolf De relatie als nachtmerrie, waar alleen maar 'Woody Allen tilt de banaliteit van moderne relaties op tot een Shakespeareaans niveau' mee te lachen valt zolang het kan", meldt Stone. „Op het einde sta je daar in de regen zonder para plu. Al de anderen zijn gelukkig, of ze hebben een manier gevon den om op een gelukkige manier ongelukkig te zijn. Maar jij staat daar nog altijd op iets te wachten, doorweekt, verbaasd, alleen." VRIJDAG 24 JULI 2015 Scène uit de film The farewell party. foto Cinéart The farewell party draait sinds deze week in de bioscopen. AMSTERDAM. Toneelgroep Amster dam maakt volgend jaar een thea terversie van de film 'Husbands and wives' van Woody Allen. De voorstelling, onder regie van Si mon Stone, beleeft de première tij dens het Holland Festival 2016. Simon Stone toneelregisseur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 27