Jongeren kijken nauwelijks naar 24 CULTUUR SHOW Lachen om euthanasie? Dat kan prima, vinden de Israëlische filmmakers Tal Granit en Sharon Maymon van The farewell party „Het is serieuze humor waarbij de traan in de lach zit/' Mauritshuis toont selfies uit de Gouden Eeuw Show Entertainment Ze lijken een afwisse lend kibbelend en giechelend stel. Maar Tal Granit (1969) en Sharon Maymon (1973) zijn geen echtpaar, maar een film duo. En ze zijn beiden gay, voegt Maymon er onge vraagd aan toe. Waarom we dat moeten weten? „The farewell party gaat over keuzevrijheid. Dat speelt ook bij homo seksualiteit. Hoe vrij ben je om te leven zoals je wilt?" Gra nit: „Het is hetzelf de issue." Maymon: „Laat het vinden van een gay invalshoek maar aan ons over." Dat geldt ook voor het vin den van een zwart-humoris- tische invalshoek bij euthanasie, kunnen we na het zien van The farewell party vaststellen. In de tragikomedie bouwt een groepje ouderen in een bejaardenhuis zijn 'Wij willen de spanning breken met een grap een euthanasiemachine voor een pijn lijdende, doodzieke vriend. Na zijn dood stromen de aanvra gen voor het gebruik van de ma chine binnen. Het stelt de bou wers voor ethische dilemma's. Het klinkt kluchtig, maar de film is een knappe balan- ceeract tussen tragiek en ko medie. Het idee ontstond bij Maymon. „De oma van mijn ex-vriend was terminaal ziek. Toen ze dood leek te gaan, kwamen artsen haar reanimeren. 'We moeten haar redden', riepen ze. Het was ab surd. Deze vrouw was bijna 80 en doodziek." Met een film wilde Maymon het taboe op sterven (euthanasie is in Israël ver boden) bespreekbaar maken. Niet met een zwaar drama, zoals Michael Hanekes Amour, maar met een tragikomedie. „We wil den een film met emotionele si tuaties, waarbij het publiek huilt, Toch zendt de publieke jongerenzen der NPO 3 in deze zomervakantie da gelijks de nieuwe jeugdserie 4JIM uit. De kijkcijfers zijn verre van zonnig. „Bij de publieke omroep draait het om meer dan kijkcijfers", zo reageert NPO 3-baas Suzanne Kunzeler op de lage kijkcijfers. Dat argument klinkt bekend: haar voorganger, Roek Lips, trok vorig jaar hetzelfde argument uit de kast ter verdediging van StartUp, ook een dagelijkse jongerenserie. Na vijf weken met gemiddeld 60.000 kij kers per avond, ging de stekker eruit. 4/IM, over een jongen die na een heftig gevecht tegen kanker besluit uitbundig het leven te vieren, trok op zijn dieptepunt slechts 64.000 kij kers. Ter vergelijking: een oude B-film met Wesley Snipes op niche zender SBS 9 trok op hetzelfde tijd stip twee keer zo veel kijkers. Kunzelers missie is jongerenzen der NPO 3 weer aantrekkelijk te ma ken voor de doelgroep. Dat doet ze op een moment dat jongeren massaal op YouTube en video-on-de- mand-diensten als Netflix duiken. „Ik moest mijn kinderen uitleggen 'De jeugd is naast series ook weg van games, blogs en films. Dat type amusement voelt ver weg van wat de publieke omroep doet' waarom mensen naar de radio luiste ren", reageert jeugdonderzoeker Paul Sikkema van bureau Qruis. „Daar be grepen ze geen bal van. 'Je hebt toch Ruim 2.000 acts naar jubileum van Amsterdam Dance Event Naar verwachting 2.200 artiesten maken hun op wachting op de jubileumeditie van het Amster dam Dance Event (ADE). Het inmiddels grootste clubfestival ter wereld bestaat in oktober twintig jaar. De organisatie maakte gisteren de eerste vijf honderd namen bekend. Onder wie Carl Cox, Hardwell, Jeff Mills, Kraak Smaak, Martin Gar- rix, Dave Clarke, Tiësto en The Gaslamp Killer. Van 14 tot en met 18 oktober staan honderd Am sterdamse podia in het teken van ADE. Hoe zagen Nederlandse schilders er in de zeven tiende eeuw zelf uit? Het Mauritshuis in Den Haag geeft vanaf 8 okto ber antwoord op die vraag met de tentoonstelling Hollandse zelfportretten - Selfies uit de Gouden Eeuw. Op de expositie hangen 27 werken. Die geven een beeld van de verschillende soorten zelfportretten uit die tijd. Zoals portretten als 'heer van stand', zelf portretten met familiele den en zelfportretten met beroepsattributen (bijvoor beeld een palet, penseel of schildersezel). Het maken van een zelfportret was destijds het exclusieve do mein van kunstenaars. Door de populariteit van de selfie staat het zelfpor tret weer volop in de be langstelling. Het Maurits huis heeft dat moderne fe nomeen aangegrepen voor het samenstellen van deze expositie.Er zijn schilde rijen te zien van meesters als Jan Steen, Rembrandt en Gerrit Dou. Frans Bauer stuurt politieman naar balletles voor nieuw tv-programma Zanger Frans Bauer gaat met het nieuwe tv-pro gramma What the Frans?! voor het verrassingseffect. In de nieuwe zaterdag avondshow, waarvoor de opnamen in volle gang zijn, leren mensen in het geheim iets wat op het eerste gezicht onmogelijk lijkt. Zo leerde een 70-jari- ge vrouw motorcrossen. Voor het nieuwe program ma hielp Bauer ook een politieagent die stiekem balletles volgde om zijn drie dochters te kunnen verrassen. „Als je moeder of broer opeens vreemd ge drag vertoont zou het zo maar kunnen dat ik erach ter zit", waarschuwt Bau er. What the Frans?! is van af zaterdag 29 augustus we kelijks te zien op NPO 1. Cultuur Humor met een door Jos van der Burg 'jSnn door Cudo Tienhooven HILVERSUM Mediadeskundigen en on derzoekers roepen het al jaren: de jeugd vindt op traditionele wijze televi sie kijken achterhaald. FESTIVAL Zelfportret uit 1668 van de schilder Cor- nelis Bisschop, foto Dordrechts Museum EXPOSITIE WHAT THE FRANS?!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 26