Jongeren kijken nauwelijks naar
24 CULTUUR SHOW
Lachen om
euthanasie? Dat kan
prima, vinden de
Israëlische filmmakers
Tal Granit en Sharon
Maymon van
The farewell party
„Het is serieuze
humor waarbij de
traan in de lach zit/'
Mauritshuis toont selfies
uit de Gouden Eeuw
Show Entertainment
Ze lijken een afwisse
lend kibbelend en
giechelend stel.
Maar Tal Granit
(1969) en Sharon
Maymon (1973) zijn
geen echtpaar, maar een film
duo. En ze zijn beiden gay,
voegt Maymon er onge
vraagd aan toe. Waarom we
dat moeten weten? „The
farewell party gaat over
keuzevrijheid. Dat
speelt ook bij homo
seksualiteit. Hoe vrij
ben je om te leven
zoals je wilt?" Gra
nit: „Het is hetzelf
de issue." Maymon:
„Laat het vinden van
een gay invalshoek
maar aan ons over."
Dat geldt ook voor het vin
den van een zwart-humoris-
tische invalshoek bij euthanasie,
kunnen we na het zien van The
farewell party vaststellen. In de
tragikomedie bouwt een groepje
ouderen in een bejaardenhuis
zijn
'Wij willen
de spanning
breken met
een grap
een euthanasiemachine voor een
pijn lijdende, doodzieke vriend.
Na zijn dood stromen de aanvra
gen voor het gebruik van de ma
chine binnen. Het stelt de bou
wers voor ethische dilemma's.
Het klinkt kluchtig, maar de
film is een knappe balan-
ceeract tussen tragiek en ko
medie. Het idee ontstond bij
Maymon. „De oma van mijn
ex-vriend was terminaal ziek.
Toen ze dood leek te
gaan, kwamen artsen
haar reanimeren.
'We moeten haar
redden', riepen
ze. Het was ab
surd. Deze
vrouw was bijna
80 en doodziek."
Met een film
wilde Maymon het
taboe op sterven
(euthanasie is in Israël ver
boden) bespreekbaar maken.
Niet met een zwaar drama, zoals
Michael Hanekes Amour, maar
met een tragikomedie. „We wil
den een film met emotionele si
tuaties, waarbij het publiek huilt,
Toch zendt de publieke jongerenzen
der NPO 3 in deze zomervakantie da
gelijks de nieuwe jeugdserie 4JIM uit.
De kijkcijfers zijn verre van zonnig.
„Bij de publieke omroep draait het
om meer dan kijkcijfers", zo reageert
NPO 3-baas Suzanne Kunzeler op de
lage kijkcijfers. Dat argument klinkt
bekend: haar voorganger, Roek Lips,
trok vorig jaar hetzelfde argument uit
de kast ter verdediging van StartUp,
ook een dagelijkse jongerenserie. Na
vijf weken met gemiddeld 60.000 kij
kers per avond, ging de stekker eruit.
4/IM, over een jongen die na een
heftig gevecht tegen kanker besluit
uitbundig het leven te vieren, trok op
zijn dieptepunt slechts 64.000 kij
kers. Ter vergelijking: een oude
B-film met Wesley Snipes op niche
zender SBS 9 trok op hetzelfde tijd
stip twee keer zo veel kijkers.
Kunzelers missie is jongerenzen
der NPO 3 weer aantrekkelijk te ma
ken voor de doelgroep. Dat doet ze
op een moment dat jongeren massaal
op YouTube en video-on-de-
mand-diensten als Netflix duiken.
„Ik moest mijn kinderen uitleggen
'De jeugd is naast series ook weg
van games, blogs en films. Dat
type amusement voelt ver weg
van wat de publieke omroep doet'
waarom mensen naar de radio luiste
ren", reageert jeugdonderzoeker Paul
Sikkema van bureau Qruis. „Daar be
grepen ze geen bal van. 'Je hebt toch
Ruim 2.000 acts naar jubileum
van Amsterdam Dance Event
Naar verwachting 2.200 artiesten maken hun op
wachting op de jubileumeditie van het Amster
dam Dance Event (ADE). Het inmiddels grootste
clubfestival ter wereld bestaat in oktober twintig
jaar. De organisatie maakte gisteren de eerste vijf
honderd namen bekend. Onder wie Carl Cox,
Hardwell, Jeff Mills, Kraak Smaak, Martin Gar-
rix, Dave Clarke, Tiësto en The Gaslamp Killer.
Van 14 tot en met 18 oktober staan honderd Am
sterdamse podia in het teken van ADE.
Hoe zagen Nederlandse
schilders er in de zeven
tiende eeuw zelf uit?
Het Mauritshuis in Den
Haag geeft vanaf 8 okto
ber antwoord op die vraag
met de tentoonstelling
Hollandse zelfportretten -
Selfies uit de Gouden Eeuw.
Op de expositie hangen 27
werken. Die geven een
beeld van de verschillende
soorten zelfportretten uit
die tijd. Zoals portretten
als 'heer van stand', zelf
portretten met familiele
den en zelfportretten met
beroepsattributen (bijvoor
beeld een palet, penseel of
schildersezel). Het maken
van een zelfportret was
destijds het exclusieve do
mein van kunstenaars.
Door de populariteit van
de selfie staat het zelfpor
tret weer volop in de be
langstelling. Het Maurits
huis heeft dat moderne fe
nomeen aangegrepen voor
het samenstellen van deze
expositie.Er zijn schilde
rijen te zien van meesters
als Jan Steen, Rembrandt
en Gerrit Dou.
Frans Bauer stuurt politieman naar
balletles voor nieuw tv-programma
Zanger Frans Bauer gaat
met het nieuwe tv-pro
gramma What the Frans?!
voor het verrassingseffect.
In de nieuwe zaterdag
avondshow, waarvoor de
opnamen in volle gang
zijn, leren mensen in het
geheim iets wat op het
eerste gezicht onmogelijk
lijkt. Zo leerde een 70-jari-
ge vrouw motorcrossen.
Voor het nieuwe program
ma hielp Bauer ook een
politieagent die stiekem
balletles volgde om zijn
drie dochters te kunnen
verrassen. „Als je moeder
of broer opeens vreemd ge
drag vertoont zou het zo
maar kunnen dat ik erach
ter zit", waarschuwt Bau
er. What the Frans?! is van
af zaterdag 29 augustus we
kelijks te zien op NPO 1.
Cultuur
Humor met een
door Jos van der Burg
'jSnn
door Cudo Tienhooven
HILVERSUM Mediadeskundigen en on
derzoekers roepen het al jaren: de
jeugd vindt op traditionele wijze televi
sie kijken achterhaald.
FESTIVAL
Zelfportret uit 1668 van de schilder Cor-
nelis Bisschop, foto Dordrechts Museum
EXPOSITIE
WHAT THE FRANS?!