al O Megaproject van president Xi Jinping ins; oos m M M m n 10 NIEUWS inMMMM Welkom in jing-Jin-ji, China's nieuwe superstad mi Binnen vijfjaar is het zover: superstad Peking, met 130 miljoen inwoners. Bijna vijf keer zo groot als Nederland. til li W cd li Ui "firn» mvmn»' ^iKTiTlflTITIIIlci, wu i.J „«ÜïllTipiVlIllRli. ROTTERDAM/PEKING. Ook Chinese .i/lïj leiders haten oorlogen die zij niet kunnen winnen. Eén van die ho peloze 'oorlogen' is de trek van de bevolking van het platteland naar m de stad. Als China een platte schijf was waarin alleen het ge wicht van mensen telt, zou die al lang zijn omgekiept. De lange kuststrook, van Tianjin in het noorden tot Hongkong in het zui den, raakt overbevolkt. Het achter land loopt leeg. Meer dan de helft van alle Chinezen woont al in de stad. De volksverhuizing zorgt voor een enorme druk op 'China aan zee'. De bouw stampt het ene na het andere woonblok uit de grond. 'Mensenpakhuizen' in wij ken met een gebrekkige infrastruc tuur en nauwelijks voorzieningen. Neem Tongzhou, een satelliet stad van Peking. Er zijn nauwe lijks goede ziekenhuizen, scholen, theaters. Of bedrijven met arbeids plaatsen. Acht op de tien mensen met een baan werken elders. Of neem Yanjiao. Een busrit naar Pe king, zo'n 30 kilometer, duurt drie uur. Op voorwaarde dat je snel een plekje hebt. De bussen kun nen het aantal passagiers niet ver werken. Volwassenen met gepen sioneerde ouders zijn in het voor deel. Elke ochtend staan de ouders al voor dag en dauw in de lange rijen. Een uur later nemen hun kinderen hun plek in om op tijd de bus te kunnen nemen. „Dit is één van de weinige dingen die ik voor mijn zoon kan doen", zegt één van hen, Liu Desheng. „Elke dag komt hij doodmoe thuis. Met mijn hulp kan hij iets langer rust nemen." süISISi Paradepaardje Door de ongebreidelde groei is de balans al lang zoek, concludeert ook president en partijleider Xi Jinping. Als er steeds meer men sen naar de stad blijven trekken, kan dat het best worden opgevan gen met gestructureerde groei. Met beleid dat acute problemen aanpakt als milieuvervuiling, wa tertekort en gebrekkige voorzie ningen. Zijn paradepaardje heet Jing-Jin-Ji. Jing staat voor Peking, Jin voor de havenstad Tianjin en Ji voor de provincie Hebei waaraan de hoofdstad grenst. Het gebied, bijna vijf keer zo groot als Nederland, moet een her schikte superstad worden, een boegbeeld van duurzame groei in een verstedelijkt China. Binnen vijfjaar moeten in Jing-Jin-Ji liefst 130 miljoen mensen een aange naam leven kunnen leiden. Met adequaat openbaar vervoer, waar onder een hogesnelheidslijn tus sen Peking en Tianjin die de reis tijd van drie uur terugbrengt tot 37 minuten. Met goed verdeelde industrie, winkel- en uitgaanscen tra, onderwijsinstellingen en ge zondheidszorg. Naar goed Chinees gebruik mag de operatie ook wat kosten. De eerste begroting bedraagt om gerekend 860 miljard euro. Inhaalslag Met Jing-Jin-Ji maakt Xi Jinping ook een inhaalslag. Het machts centrum Peking dreigt achterop te raken bij de twee al bestaande eco nomische groeiregio's in China: de megaregio's rond Sjanghai (de delta van de Yangtze, de Blauwe Rivier) en Guangzhou (de delta van de Parelrivier). De superregio met Guangzhou was het parade paardje van Deng Xiaoping, de lei der die China uit zijn isolement haalde. De regio rond Sjanghai was het troetelkind van partijlei der Jiang Zemin. De kloof tussen Peking en de twee concurrerende megasteden wordt te groot. Met een kwart van de bevolking zijn de regio's Sjang hai en Guangzhou nu volgens de laatste cijfers goed voor de helft van het bruto nationaal product van China, en 77 procent van de export. „De bouw van de superstad Jing-Jin-Ji is een enorm project en vraagt het uiterste van de over heid. Dit gaat om veel meer dan de aanleg van wegen en spoorlij nen", zegt de historicus Wang Jun, een expert in de stedelijke ontwikkeling van Peking. Voor een duurzame superstad komen alle aspecten aan bod. Van econo mie en techniek tot wetenschap en cultuur. Ma Teng (29) uit Tong zhou kan er niet op wachten. „De omgeving hier is nog net zo ramp zalig als toen ik mijn flat kocht, in 2007. Ik woon hier, maar het is geen leven." JR tl Jl lI JMIl lti l i l i [i i j I J door Hans van Zon 3 i i 3! Sa if s oQ Ml" I». 8«i« i»i m oo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 10