a Het drukke gezin 8? 7 WAARVAN AKTE tm Bizarre klachten Stap 4 Stap 5 Proef' op (le som vraagt de vrouw mij: iSSry- u komt toch wel op ^|etothet kookstel in je appartement kapot was en je daarom verplicht buiten de deur moest eten. Bewaar altijd goed de bonnen als je extra kosten hebt gemaakt. Maar gaat het om de 'derving van reisgenot', dan ligt het vaak lastiger. Je hebt dan ook recht op een schadevergoeding, maar wees wel reëel. Je krijgt geen gratis nieuwe vakantie omdat de vaatwas ser van het appartement stuk was. Stap naar een geschillen commissie Kom je er niet uit met de reisorga nisatie? Dan kun je bij de Geschil lencommissie Reizen met je klacht terecht. Voordeel is dat de kosten niet al te hoog zijn; maximaal 127,50 euro klachtengeld. De reisor ganisatie moet wel aangesloten zijn bij de Algemene Nederlandse Ver eniging ANVR of zelfstandig staan ingeschreven bij de Geschillencom missie Reizen. Een uitspraak van de geschillencommissie is bindend en er is geen hoger beroep mogelijk. Stap naar de rechter Wel kun je de uitspraak door de rechter laten toetsen. Ook als de reisorganisatie niet is aangesloten bij de geschillencommissie, of je slechts een losse hotelkamer hebt geboekt, rest alleen nog een gang naar de rechter. Als je een rechts bijstandverzekering hebt, is het verstandig deze in zo'n geval in te schakelen. Vragen? Hierboven de theorie, maar hoe werkt het in praktijk? Met deze week een rekenvoor beeld voor het fictieve huishouden van het drukke gezin van Dennis (38) en Michelle (35) met hun kinderen Kevin (4) en Jasmijn (2). Dennis en Michelle gaan drie weken naar de camping in Italië. Ze boeken een caravan met airconditioning, waarvoor ze 2500 euro betalen. Bij aankomst blijkt de airco echter niet te werken. Vooral Jasmijn, die nog een middagslaapje doet, heeft daar veel last van. Als Dennis en Michele ter plekke klagen, krijgen ze te horen dat er niets aan te doen is omdat geen enkele caravan airco heeft. Ze dienen achteraf een klacht in bij de Geschillen commissie reizen. Ze willen een vergoeding van 750 euro, maar de reisorganisator wil P slechts 250 euro beta len. De geschillencom- w missie oordeelt dat de reisorganisatie 400 euro aan Dennis en Michelle moet dokken. Ook moet draait de organisator op voor 100 euro klachtengeld en be taalt hij aan de geschillencommissie 205 euro voor de behandeling van het geschil. Johan Nebbeling tekent wekelijks anekdotes op uit een notarispraktijk. Het is soms ontroerend hoeveel vertrouwen cliënten hebben in hun notaris. Het is zeven uur 's ochtends. De zon komt geelgoud op boven het land. Dauw op de velden. Op het aanrecht pruttelt een ou derwets koffiezetapparaat. Kringen op de eikenhouten tafel, een vuile koffiebeker die nog snel even wordt omgespoeld. Het is bijna gezellig in de keuken van de boer derij van dit aspergetelersechtpaar. Bijna, want de aanleiding voor mijn bezoek is niet vrolijk: een van de vier personen aan tafel zal het einde van de zomer niet meer meemaken. Het is de echtgenote van de teler, zoals zo vaak in ons agrarische dorp de drijvende kracht achter het bloeiende boerenbedrijf. Ze is 52 en gistermorgen heeft ze van de artsen te horen gekregen dat ze hooguit nog een maand te leven heeft. De vrouw - 'Klagen heeft toch geen zin, mijnheer de notaris!' - heeft jarenlang de pijn in haar buik verbeten. Ze blijkt een kwaadaar dige, uitgezaaide tumor te hebben. Van middag mag ze in het zieken huis komen vertellen of ze nog behandeld wil worden, - met alle ellende Bij het afscheid vandien,0f mijn begrafenis? ondanks haar doodsbericht oogt ze opmer kelijk vief. Gis termiddag is ze zelf nog even op de fiets gesprongen naar de apotheek, twaalf kilo meter verderop, om medicijnen te halen. Haar man daarentegen zit stuk en kan amper belangstelling opbrengen voor de reden waarom de accountant en ik hier zijn: orde op zaken stellen en snel ook. Want ja: hoe gaat dat? Altijd druk met het bedrijf en dus alles wat geregeld had moe ten worden steeds maar uitgesteld. 'Dat komt later wel', en nu is het opeens later en moet het op stel en sprong gebeuren: de hypotheek, de verzekeringen, de ver wachte claim van de belastingdienst, de erfenis voor de kinderen, het huisje dat een dochter op het erf bewoont. Tot gisteravond laat heb ik alle akten en papieren voorbereid. Ook de accountant heeft zijn voorwerk gedaan. Over de hoof den van de geschokte boer en zijn ogen schijnlijk ongebroken echtgenote heen bespreken we in ons onvermijdelijke juri dische vaktaaltje de situatie. Als we alles hebben doorgenomen, teke nen deze eenvoudige maar hardwerkende mensen de papieren die ik ze voorleg. Hun blinde vertrouwen in mij raakt me diep en vervult me met grote trots. Bij het afscheid vraagt de vrouw mij: „U komt toch op mijn begrafenis, mijnheer nota ris?" Dat beloof ik, met heel mijn hart. woensdag 22 juli 2015 GO Reisorganisator Thomas Cook zette een aantal vreemde klachten op een rij: „We boekten een ex cursie naar een water park, maar niemand zei ons dat we onze eigen badpakken en handdoe ken moesten meebren gen." Jullie brochure toont wit zand, maar het was eerder aan de gele kant." „Ze zouden topless zonnebaden moeten ver bieden op het strand. Mijn man, die gewoon wilde relaxen, vond het een vervelende aflei ding." „Niemand had ons ge waarschuwd dat er vis sen in het water zouden zitten." „Hoewei er volgens de brochure een volledig uitgeruste keuken was, vonden we nergens een eiersnijder." „Er waren daar te veel Spaanse mensen. De re ceptionist sprak Spaans, het eten was Spaans. Niemand had ons verteld dat er daar zo veel bui tenlanders zouden zijn." „We moesten buiten wachten op de boot en daar was geen aircondi tioning." Heb je naar aanleiding van dit verhaal een vraag over jouw financiën? Mail naar irene.van.den.berg@persgroep.nl. Volgende week behandelt Irene van den Berg een selectie van de vragen en opmerkingen. o-o Doodsbericht Bovenstaand verhaal is echt gebeurd. Vanwege beroepsgeheim zijn de namen van de betrokkenen niet vermeld. Reageren? johan.nebbeling@persgroep.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 51