IRENE WEET RAAD KLAAG ZO SNEL MOGELIJK! 6 I OfUfifffl 0 VRAGEN EN OPMERKINGEN Van kakkerlakken in je paella tot een megadisco naast je strandbungalow. Vakantieleed kent vele vormen. Klaag zo snel mogelijk als je niet tevreden bent over je reis. Stap I Degene met wie je afrekent, is aansprakelijk. Dat kan het hotel zijn maar ook het reisbureau Stap 2 Stap 3 Proef op de som Overwaarde Oneerlijk Financieel journalist Irene van den Berg gaat in op nijpende geldkwesties Het strand was te zande rig. We moesten alles opruimen toen we in onze kamer terugkwa men," zo klaagde een vakantieganger bij reisorganisatie Thomas Cook. Sommige mensen zijn nooit tevreden. Maar je kunt natuurlijk ook een gegronde klacht hebben over je vakantie. Er zit bij voorbeeld ongedierte op je hotelka mer of je kan door werkzaamheden het zwembad niet in. Als een va kantie niet aan je verwachting vol doet, heb je als consument altijd de mogelijkheid om te klagen en te claimen. Met dit stappenplan haal je je recht. Klaag ter plekke Zeuren op vakantie is vervelend. Toch is het niet slim om tot na de vakantie te wachten met het indie nen van een klacht. „Je moet de reisaanbieder de kans bieden om het probleem ter plekke op te los sen," zegt Olav Wagenaar van rechtsbijstandverzekeraar DAS. Het is bovendien zonde om twee weken te balen van een koude douche, ter wijl je gewoon naar een andere kamer had kunnen verhuizen. Neem daarom zo snel mogelijk con tact op met het bedrijf waarbij je de accommodatie hebt geboekt. De gene met wie je afrekent, is aan sprakelijk. Dat kan het hotel of de camping zelf zijn, maar ook het reisbureau of de reisorganisatie. Verzamel bewijsmateriaal „Onze ervaring is dat de meeste klachten wel worden opgepakt. Maar dat betekent niet dat ze ook echt worden opgelost," zegt Wagen aar. Ben je niet tevreden over de oplossing, dan moetje achteraf je recht halen. Maar verzamel wel al ter plekke bewijsmateriaal. De kans op succesvolle procedure is name lijk groter als je op vakantie je huis werk doet. Leg de klacht schriftelijk vast door bijvoorbeeld een e-mail naar de reisorganisator te sturen en vraag om een bevestiging. Noteer ook wanneer en met wie je hebt gespro ken en welke toezeggingen zijn ge daan. En maak foto's of video-opnames om je klacht te be wijzen. „Dat is gemakkelijker bij schimmel op de muur dan bij een koelkast die niet werkt. In dat laat ste geval kun je een onafhankelijke derde, dus nietje man of je doch ter, vragen om een getuigenverkla ring," tipt Wagenaar. Toch raadt hij vakantiegangers ook af om er enorm veel tijd in te steken. „Laat je vakantie er niet door bederven. Want de kans dat je achteraf een nieuwe reis krijgt aangeboden is heel klein." Dien een officiële klacht in Stuur na je vakantie een officiële brief naar de reisorganisatie. Is deze aangesloten bij de ANVR, dan moet je dat binnen een maand na terug komst doen. Anders kan dit een an dere termijn zijn. In de algemene voorwaarden vind je hoe snel je een klacht moet indienen. Op Consuwij- zer.nl staat een voorbeeld van een klachtenbrief. Weet dat reisorganisa ties niet snel bereid zijn om hoge compensaties toe te kennen. Bij di rect aanwijsbare schade maak je wel een goede kans, bijvoorbeeld als het Vorige week ging Irene van den Berg uitgebreid in op de bijleenregeling. Uit de vele reacties van lezers selecteerde ze een aantal vragen en opmerkingen. woensdag 22 juli 2015 GO Reageren? irene.van.den.berg@persgroep.nl Bedorven vakantie 44 Er kwamen afgelopen week veel mails van opmerkzame lezers binnen over de rubriek 'Proef op de som'. Zij wezen erop dat de opmerking 'met be houd van hypotheekrenteaftrek' in het rekenvoorbeeld niet klopt omdat de spaarzame senioren hun hypotheek al hadden afbetaald. Zo schrijft Martin Nijman: „De spaarzame senioren uit het re kenvoorbeeld hebben volgens mij geen recht op hypotheekrenteaftrek. Of anders gezegd, ze kunnen de nieuwe woning cash betalen met de overwaarde. Er is dus geen hypotheek nodig." En daar heeft hij gelijk in. De conclusie van 'Proef op som' had moeten zijn dat Henk en Thea geen hypotheek met renteaftrek kunnen krijgen voor hun nieuwe woning omdat ze genoeg overwaarde hebben op hun oude woning. Hierbij is dit rechtgezet. Piet Brok legt een ander rekenvoor beeld voor. „Stel, ik verkoop mijn huis voor 400.000 euro en ik heb nog een hypotheek van 100.000 euro. Vervol gens koop ik een goedkoper huis van 250.000 euro. Mag ik dan dus geen hypotheek meer nemen, met behoud van volledige hypotheekrenteaftrek?" Dat klopt. Op het oude pand berust een overwaarde van 300.000 euro. Dat geld moet eerst in het nieuwe huis worden gestoken. En in dit rekenvoor beeld is de overwaarde genoeg om het nieuwe huis te financieren. Er kan dus geen nieuwe lening met hypotheek renteaftrek worden afgesloten. Jan Schneijderberg maakt zich naar aanleiding van het verhaal over de bijleenregeling boos over de hypotheekrenteaftrek. Hij vindt het oneerlijk dat alleen woningbe zitters profiteren van dit belasting voordeel terwijl huurders er ook aan meebetalen „Huizenbezitters lenen gratis geld. En dat wordt betaald door huurders die geen aftrek krijgen. De gratis leners mogen aan het eind van de rit hun woning houden. Die kunnen ze, als ze met pensioen gaan, verpatsen om daarna op een huurflat te gaan wonen met een tonnetje of meer op de bank. En als de overheid dat moeilijk kan betalen, dan klopt ze aan bij gewone huurders die vervolgens een hogere BTW of lagere AOW voor hun kiezen krijgen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 50