r
r
\A p*
Rodez - Mende
Bewegende ansichtkaart
Chris Froome werd zaterdag met urine bekogeld.
Het doet denken aan de haat vanuit het publiek
waar Lance Armstrong in het verleden op stuitte.
2 SPORT
Uit Tour na ritje in auto
Eduardo Sepulveda (Bretagne) is uit
de Tour gezet. Hij kreeg zaterdag een
lift. „Zijn ketting brak AG2R hielp
hem. Ik stopte honderd meter verder
op. Maar in plaats van te lopen, stap
te hij op de achterbank bij AG2R", al
dus ploegleider Emmanuel Hubert.
COLUMN
Thijs Zonneveld
Demarrage. Nog één.
En nog één. En nog
honderdduizend. Er
werden talloze kop
groepen geformeerd
- en weer teruggehaald. Aan de
staart van het peloton werden ren
ners achtergelaten als kilometer
paaltjes: degenen die niet hoef
den te lossen, zaten te janken om
hun moeder in het wiel van hun
voorganger. Het ging zo hard dat
de renners ver voor op het sche
ma lagen: de burgemeester van
Saint-Nimportequoi zat nog aan
zijn ontbijt toen de kopgroep
voorbijvloog.
Een waar spektakel was het, de
eerste twee uur van de etappe
van gisteren. Maar wij, de tv-kij-
kers, zagen er niks van. Op de
Franse tv waren ze nog slakken
met knoflook aan het bakken, in
Nederland werden er herhalingen
herhaald en op de Belg was er
Vlaanderen Vakantieland. Toen
de live uitzending begon lag de
koers al in een plooi: kopgroep
vooruit, peloton erachter. Uren
lang bleef die situatie hetzelfde.
Je kon gerust een uiltje knappen,
het gras maaien en naar je schoon
moeder zonder iets te missen.
Slow-tv was het. Kijken naar een
bewegende ansichtkaart. Het is
niet zo raar dat wielerpubliek ver
grijst. Wielrennen wordt op vrij
wel dezelfde manier in beeld ge
bracht als dertig jaar geleden. Een
paar cameramotoren in koers,
wat beelden uit de heli - en dat
was het wel zo ongeveer. In de
Tour experimenteren ze dit jaar
een beetje met GPS-data, maar in
het systeem zitten meer bugs dan
in een vieze onderbroek die je
een week buiten je tent legt op
een Zuid-Franse camping. Bij de
meeste koersen zoomt de camera
man over de schouder van de mo
torrijder in op een trillend snel-
heidsmetertje om te laten zien
hoe hard het gaat.
Er klopt iets niet als tv-kijkers in
slaap vallen bij een koers die de
renners beleven als extreem
zwaar en hyperspectaculair. For
mule 1 (twintig auto's die hon
derdduizend keer hetzelfde rond
je rijden) is op papier veel saaier,
maar daar krijgen ze het wel voor
elkaar om een jong publiek te bin
den. Door te laten zien hoe hard
het gaat en waar de auto's rijden,
door de radiocommunicatie tus
sen team en rijder openbaar te
maken, door livebeelden van
on-board camera's. Bij wielren
nen lopen ze er lichtjaren op ach
ter. Zelfs een samenvatting van
de eerste koersuren is teveel ge
vraagd.
Ik zou grof geld
betalen voor een
Laurens ten
Dam-slijmbaard-
cam
Een aantal ploegen, verzameld on
der de naam Velon, probeert be
weging te krijgen in de logge ma
chinerieën van de UCI en de ASO.
Het is aan die ploegen, en aan de
cameraatjes op de fietsen van de
renners, te danken dat er nu af en
toe beelden van binnenuit het pe
loton te zien zijn. Maar zolang ze
niet live in de uitzending zijn, is
het niet meer dan een sideshow.
Kun je je voorstellen hoe tof het
zou zijn om livebeelden van het
stuur van een renner in een mas
sasprint of afdaling te krijgen? Of
om je favoriete coureur te volgen
op een tweede scherm? (Denk
ook aan het mogelijke verdienmo-
del wat er achter ligt voor de ploe
gen: ik zou grof geld betalen voor
een Laurens ten Dam-slijm-
baard-cam.)
De technologie is er al. Het geld is
er ook - de ASO verdient tiental
len miljoenen aan de Tour. Het
gaat om de wil. Blijft het bij wat
experimenten? Of kijken we in de
komende jaren eindelijk naar een
modern, professioneel tv-pro-
duct?
Het wordt tijd dat de prehistori
sche mastodonten in de sport uit
hun tijdmachine stappen. Het is
2015. Niet 1985.
■mmm
mmm-i
VALENCE. Zes extra agenten hou
den 's ochtends in startplaats
Mende een oogje in het zeil bij
de teambus van Sky nadat gele
truidrager Chris Froome een dag
eerder is bekogeld met urine. Het
is tekenend voor de Tour de Fran
ce 2015. Het grootste gevaar voor
Froome op weg naar zijn tweede
Tour-zege is al lang niet meer
Nairo Quintana of Vincenzo Ni-
bali. Froome's grootste tegenstan
der is de publieke opinie.
Op sommige plekken langs
het parcours worden de Brit en
zijn teamgenoten uitgejouwd,
ploeggenoot Porte kreeg een klap
en werd bespuugd en de ploeglei
dersauto van Sky is bekogeld met
blikjes cola. Dus vond Froome de
extra politiebewaking niet zo
raar nadat hij met urine was beko
geld. „Ik ben niet bang voor mijn
veiligheid. En het is niet aan mij
om te zeggen waar politie moet
staan, maar bij alle grote sporteve
nementen, zoals tennis en voet
bal, staan overal politiemensen.
Ik vind het niet zo vreemd dat er
politie is als we ons opwarmen
en uit de bus stappen." Froome
werd gesteund door Tour-baas
Christian Prudhomme die het pu
bliek tot de orde riep. „We moe
ten respect tonen voor alle ren
ners en voor de gele trui. En als
jullie iemand niet graag hebben,
zeg dan niets of blijf thuis."
Froome co zijn niet de eer
sten die te maken krijgen met
wangedrag van toeschouwers. In
Frankrijk gaan - met name bui
tenlands - succes en publieke
haat al veel langer hand in hand.
Zelf het bekertje urine is niet
nieuw. Dat overkwam ook Mark
Cavendish in 2013 en al in 1975
kreeg Eddy Merckx - die op weg
leek naar zijn zesde Tour-zege -
een klap in zijn lever van een toe
schouwer.
Lance Armstrong
Maar Froome in Frankrijk, dat
doet denken aan de haat vanuit
het publiek waar Lance Armst
rong in zijn hoogtijdagen op
stuitte. Froome: „Jammer genoeg
is dit de erfenis van mensen die
voor ons de Tour hebben gewon
nen en die een paar jaar later de
mensen teleurstelden." Froome,
en ook Prudhomme, houdt de
ETAPPE 14 178,5 KILOMETER
Stephen Cummings
- M (GBr/MTN)
4.23.43 uur
Thibaut Pinot
(Fra/FDJ)
Op 0.02
Romain Bardet
(Fra/A2R)
Op 0.03
Twitter: @thijszonneveld
ISQi J-ls -
Mljui
W
door Daan Hakkenberg
Laurens ten Dam. foto Cor Vos