Veel camera voor weinig TUSSEN BIO. EKO EN BETER LEVEN 2 I &GOI Bio. Eko. 100% natuurlijk. Vinkje met blauw randje. Vinkje met groen randje. Ga naar de supermarkt en je wordt horendol van de keurmerken en logo s die suggereren dat het product goed is voor mens, dier en milieu. 1 loe betrouwbaar zijn ze? En belangrijker: wat kunnen we ermee? 8? door rietje krijnen Slim maar nietszeggend I Test 1, 2, 3 Keurmerken Dat blauwe vinkje geeft aan: als je dan toch wat ongezonds kiest, kies dan dit product Ook last van keuzestress tijdens je zoektocht langs internetwarenhuizen en prijsstunters? Geld&Goed helpt een handje, met deze week een vergelijkend warenonderzoek naar travelzoomcamera's. Is je goed rondkijkt in de supermarkten kun je ruim 170 verschillende keurmerken ontdekken. Een aantal daarvan be staat al jaren. Van Max Havelaar of Fairtrade kun je verwachten dat de koffieboeren op de flanken van de Andes geen poot wordt uitgedraaid. De bekende keurmerken EKO en Bio - het groene, Europese, biologische keurmerk met het uit sterren opge bouwde blaadje - zijn vertrouwd voor de consument. Tegenover deze klassieke keurmer ken staan tal van onduidelijke keur merken of commerciële logo's die de indruk wekken een keurmerk te zijn. Wie gaat winkelen en uit is op pro ducten die goed zijn voor milieu, dier en mens, heeft flink wat te puzzelen. Wat betekenen 'Nature More Duurzaamheidsbloem' of het Weet watje eet-logo'? Betekent Pole Line iets anders dan Met de hengel gevangen? Is de vis daardoor beter af? Het zijn vragen die op de site van Milieucentraal, in 1998 op initiatief van het toenmalige ministerie van VROM opgericht, be antwoord worden. Je moet er wel een paar uur voor uittrekken om het verschil te ontwaren tussen Bio, EKO, Beter leven, Bio-oké en Bio+. Om het nog ingewikkelder te maken: de laatste twee zijn geen keurmer ken, maar merknamen. Maar wat zegt dat? En wat te denken van die logo's met die blauwe vinkjes en de aanduiding 'gezonde keuze' en 'be wuste keuze'? De Consumentenbond boog zich on- langs over die vinkjes. Wat bleek? Voedingwetenschappers en het Voe dingscentrum zijn betrokken bij de voorwaarden voor de producten waarop het vinkje prijkt. Maar ook de levensmiddelenindustrie heeft een flinke vinger in de pap als het gaat om de toepassing van het vin kje. 'Eigenaar' van het logo is name lijk de stichting Ik Kies Bewust, dat wordt bestuurd door vertegenwoor digers van Unilever, FrieslandCam- pina, Albert Heijn en andere grote levensmiddelenbedrijven. En die bedrijven hebben vooral commerci ële belangen. Op de site hetvinkje.nl lezen we dat het vinkje met de aanduiding 'bewuste keuze' staat op producten die in een gezonde voeding overbo dig zijn, maar binnen de product groep het minst ongezond zijn. En het 'gezondere keuze'-vinkje staat op 'gezondere producten uit de schijf van vijf'. „Wetenschappers stellen steeds de criteria vast," zegt Dave van Hemert van het Vinkje. „Die worden binnen kort aangescherpt waardoor produ- centen nog minder zout, suiker en vet in hun waren moeten stoppen om het keurmerk te mogen voeren." De tegenwerping dat het vinkje 'be wuste keuze' met de blauwe rand nergens op slaat zo lang het op fris dranken, snoep en fritessaus staat, wordt niet gedeeld. Van Hemert: „Je moet alles met mate eten. Wie alleen wortels eet, is ook niet gezond bezig. De blauwe variant is om aan te geven: als je dan toch wat ongezonds kiest, kies dan dit product. Dat is in elk geval beter." Verwarring Blijft de vraag waar we op moeten letten in die wirwar van keurmerken. De kipfilet bij de plaatselijke super markt zorgt al voor flink wat verwar ring. Op de gewone kipfilet staat '100 procent naturel', wat niet bepaald strookt met recente onderzoeken van onder meer Wakker Dier, die aanto nen dat 95 procent van de kippen in Nederland is volgespoten met antibi otica. De scharrelkipfilet toont één van de drie te behalen sterren van 'beter leven'. De biologische variant I SONY CYBER-SHOT DSC-HX50 6 woensdag 15 juli 2015 GO Mensen die nu een nieuw came raatje nodig hebben voor de va kantie zijn niet te benijden. De keuze is enorm. Nemen we een dure spiegelreflexcamera, een luxe systeemcamera, een com- pactcamera of een middenfor- maatje? En als die keuze is gemaakt, heb je ook nog eens te maken met al die goed bedoelde verkooppraatjes over mega pixels, isowaarden, afdrukver- traging, optisch zoombereik, beeldhoek-diagonaal en nog een paar containers vol prozaïsch fotografenjargon. Laten we er even vanuit gaan dat je als vakantieganger op zoek bent naar een handzaam, niet al te groot multifunctioneel cameraatje van onder de 200 euro. Om ook die bijzondere vogel daar hoog in die boom haarscherp te vereeuwigen, zou een flinke zoomlens handig zijn. In fotovakhandeltaal heet zo'n camera een travelzoom. De Consumentenbond testte de laatste jaren tal van dit soort ca meraatjes. De conclusie: kwali tatief gezien zijn ze heel behoorlijk. Reageren? geldengoed@ persgroep.nl Dwalen A Er zijn tal van voorbeelden van keurmerken die meer suggereren dan ze waarmaken. Enkele - min of meer willekeurige - voorbeelden: Pole Line doet vermoeden dat vis met een hengel is gevan gen door een mannetje met een hengel. Niets is minderwaar, zegt milieu- centraal: „Er wordt hier gevist met een horizontale lijn van 50 tot 100 km, met ver ticale vislijnen met haken en aas. Bij deze methode bestaat zo'n 40 procent van de vangst uit bijvangst van zeeschildpadden, haaien, roggen en zeevo gels." Het vissende man netje is dus in strijd met de realiteit. De Hollandse Kip van Albert Heijn suggereert dat het dier een prima leven had, voordat voor dat het in de supermarkt belandde. Helaas: het is te slecht om één ster van Beter leven te halen. Op een heel ander vlak ligt het logo Fair Produce. Het logo geeft aan dat de Neder landse wet- en regelge ving is gevolgd rond arbeidsomstandigheden. Een beloning dus voor pro ducenten die zich aan de wet houden? Meer informatie op de milieueentraal.nl 44 In de supermarkt zie je door de keurmerk stickers het bos niet meer. ILLUSTRATIE JOOST HOVING Min: Is wat traag, foto's met weinig licht laten te wensen over Prijs: vanaf €189 Specificaties: 30xzoom, 20,2 MP Plus: fotokwaliteit bij daglicht, goede scherpte en resolutie, redelijke flits, aanvaardbare videokwaliteit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 46