Vlissingen wil leren van Rotterdamse horeca 'Plan voor oversteek Koestraat' Ruim 3000 likes voor Facebookpagina over binnenstad Middelburg Met 'Wij zijn de Stad' werken winkeliers en Edwin Mijnsbergen samen om centrum te promoten. LPM: 'Financieel toezicht van de provincie Zeeland ongeloofwaardig' MIDDELBURG. We hebben er zeker een grotere naamsbekendheid in Middelburg door gekregen, zegt Steffen Brinkhaus van Robuust. Vorige week opende hij in het pand van C.F. Diesch aan de Markt zijn koffieshop annex pla tenwinkel annex barbier. Een dag eerder berichtte Edwin Mijnsbergen (44) al over die opening op de Facebookpagi na Wij zijn de Stad. Die pagina werd een jaar geleden gestart om de binnenstad als winkel- en ho- recagebied te promoten. Inmid dels heeft de pagina 3200 likes en komen er elke week zo'n veertig bij, vertelt Mijnsbergen zittend op het terras van De Vriendschap terwijl hij de ene na de andere passant groet. 'Dat pand op die prominente plek stond al een jaar lang leeg. Dan wil ik wel weten wie erin komt, wat hij gaat doen.' Die pagina begon hij in op dracht van de Vereniging Onder nemers Middelburg (VOM). Het bestuur zocht een middel om de binnenstad te promoten. Mijns bergen is al jaren actief op sociale media en vindt het een uitdaging te helpen bij de profilering van de binnenstad. „Wij laten zo zien wat er gebeurt." Hij heeft het over 'wij' omdat hij niet de enige schrijver is. Jelmer Oskam, secre taris van de VOM, neemt ook een deel voor zijn rekening. Dat deel, zo zegt Mijnsbergen, waar hij zelf een hekel aan heeft. „Hij doet de officiële vergaderingen en bijeen komsten." Op een wat luchtige manier vertellen ze via de pagina in korte verhaaltjes wat er gaande is in de binnenstad. Over winkels die ko men en gaan, over plannetjes en ontwikkelingen en over de histo rie. Hij gaat vooral op zijn gevoel af en op wat hem interesseert en boeit. „Er zijn winkels waar ik nog nooit geweest ben." Ook geeft hij af en toe een uitgaanstip en meldt hij trots dat Wij zijn de Stad aanraadde om op 5 mei naar Vlissingen te gaan. „Hier was niets te doen." Hij waakt ervoor dat de pagina een reclamefolder wordt. Wel pro beert Mijnsbergen zo nu en dan een discussie aan te zwengelen. Zoals vorige week, toen een on derneemster klaagde over het gra tis uitdelen van blikjes Spa op de Markt. Uit de reacties blijkt dat mensen dat toch vooral een sti mulans voor de horeca vinden. Mijnsbergen vertelt dat de komst van een zaak als Robuust voor hem belangrijk is om te vol gen. „Dat pand op die prominen te plek stond al een jaar lang leeg. Dan wil ik wel weten wie erin komt, wat hij gaat doen." Volgens hem is het verhaal over Robuust 25.000 keer bekeken. „Dat geeft toch wel aan dat ook anderen be nieuwd zijn wat daar komt." Mijnsbergen benadrukt dat hij zelf de regie voert en dat de on dernemersvereniging niet be paalt wat hij wel en niet moet schrijven. „Het mag best kritisch zijn, want je moet geloofwaardig blijven." Een groepje van Vlissingse ondernemers en ambte naren heeft afgelopen week samen hippe hore cazaken bezocht in Rotterdam, om inspiratie op te doen voor het nieuwe horecabeleid voor Vlissin gen. De toer werd georganiseerd door Koninklijke Horeca Neder land, het programma was in el kaar gedraaid door Louk Peper kamp van de Timmerfabriek. Die leidde vooraanstaande Vlissingse horecamensen als Willem-Jan Buijs van strandpaviljoen Panta Rhei, Frans Meijer van café De Concurrent en Rob Vereijken van Club Bellamy en ambtenaren rond langs een koffiebrander, een biergarten, een stadslanderij, een visrestaurant en een versmarkt. De een pop-up, de ander tijdelijk gereguleerd en bijna allemaal op verlaten industrieterreinen. Peperkamp is ervan overtuigd dat dit soort ontwikkelingen Rot terdam hebben gemaakt tot wat ze nu is. „Rotterdam is de grote broer van Vlissingen. Zet 50.000 mensen in Vlissingen en je ziet ze niet. Zet 50.000 mensen in Middelburg en je ziet ze meteen. Rotterdam en Vlissingen zijn ont- wikkelgebieden. Rotterdam had tien jaar geleden dezelfde proble men als Vlissingen. Nu zit het vol young urban professionals." De ondernemers krijgen er veel voor elkaar. Bij de kapper kun je ook een biertje drinken, de boekhandelaar verkoopt ook wijn. „De ondernemers tonen lef, ver leggen grenzen en dat leidt nooit tot problemen", vertelt Peper kamp. „Ze vertrouwen elkaar. Dat zou een eye-opener kunnen zijn voor Vlissingen, waar bijvoor beeld ondernemers in de Schelde- straat graag meer mogelijkheden zouden willen. Het huidige hore cabeleid in Vlissingen stamt uit 1992. In Rotterdam vernieuwen ze het elke twee, drie jaar. Die stad bruist. Vlissingen heeft genoeg be staande ruimtes waar je wat mee kunt, al dan niet tijdelijk. De Ma chinefabriek, daar kun je toch mooie markten houden? Het ter rein van Britannia, dat al jaren braak ligt. Dat is geen A-locatie, maar een AAAAA-locatie. Daar kun je wat mee." Pim Kraan, die als POV-raads- lid meeging naar Rotterdam, denkt daar precies hetzelfde over. „Wat me is opgevallen, is dat daar het sleutelwoord echt samenwer king is. Meestal is er zelfs geen overheidsgeld mee gemoeid. Je ziet dat straten die zware proble men hadden, zoals de Witte de Withstraat, door bedrijvigheid enorm zijn opgeknapt. Onveilig heid is er tot het nulpunt gedaald. Ook in Vlissingen zouden onder- 'Vlissingen heeft zat bestaande ruimtes waar je wat mee kunt' nemers maximaal de ruimte moe ten krijgen. Dan moet er dus wel worden samengewerkt. Dat is niet altijd even gemakkelijk, maar als je met elkaar en aan elkaar kunt verdienen, gaat het vast snel." Ook Bart Pouwer, de senior be leidsmedewerker economische za ken, was enthousiast over het be zoek aan Rotterdam. „We hebben gezien dat tijdelijke concepten in praktijk goed te vergunnen zijn. Je moet dat als gemeente wel wil len, natuurlijk. Dit najaar ronden wij het nieuwe horecabeleid af, sa men met raadsleden en onderne mers. We hopen veel overbodige regels te schrappen." Voor wie denkt dat dat aan de boulevard, met plots een haring- kar, een ijskar en een taartjeskar, al is gelukt: dat is toch niet zo. Vol gens Pouwers collega Robert Hen- drikse waren die standplaatsen er altijd al. „Maar dan moeten de ondernemers er wel zijn. Je merkt nu enthousiasme: er is reuring, er zijn leuke initiatieven. Een ver gunning voor een standplaats is inderdaad zo geregeld. Dat is wel even wat anders dan een horeca zaak of een ligplaats in de Binnen haven." MIDDELBURG. De lamme leidt de blinde, zegt fractievoorzitter Piet Kraan (LPM) spottend. Hij doelt op de provincie die toe zicht houdt op het financieel be leid van de gemeente omdat Mid delburg in de financiële proble men zit. Dat is wettelijk zo gere geld. Maar Kraan vindt dat nu on geloofwaardig, omdat de provin cie op financieel gebied zelf ook fors in de problemen zit. Hij somt een aantal affaires op: „Het debacle van de Sloeweg, de NAR-regeling voor ambtenaren van 57 jaar en ouder, dreigende te korten op het Thermphos-dossier en de forse budgetoverschrijdin gen bij de aankomst van de Tour 'Controle wordt uitgevoerd door instituut dat zelf zijn financiën niet op orde heeft' Piet Kraan Fractievoorzitter LPM de France." Om die reden dient zijn partij aanstaande maandag tij dens de raadsvergadering een mo tie in waarin het college opgeroe pen wordt om alles te doen om onder dat toezicht uit te komen. „Desnoods wordt aan het Rijk ge vraagd om dat toezicht over te ne men." Kraan heeft nog niet ge polst hoe andere raadsfracties over de motie van de LPM den ken. Dat ziet hij aanstaande maan dag wel. „Maar het is toch van de gekke dat we gecontroleerd wor den door een instituut dat zelf zijn financiën niet op orde heeft." MIDDELBURG. De gemeente Mid delburg moet snel met de Fietsers bond overleggen om ervoor te zor gen dat er een goede oplossing komt voor verkeersdeelnemers die de Koestraat oversteken. Daar hebben sinds kort fietsers die over de fietsring langs de veste rijden geen voorrang meer omdat er te veel ongevallen gebeuren op de kruising van die straat met de fietsring. De fracties van Christen- Unie, SP en GroenLinks dienen maandag, tijdens de gemeente raad, een motie in waarin het col lege opdracht krijgt om te overleg gen met die bond. Die fietsring om het centrum is een idee van de Fietsersbond en volgens fractie voorzitter Willemien Treurniet heeft die bond ideeën hoe het pro bleem van de Koestraat opgelost kan worden. water*,. x specialist Waterontharders Promotie uit de losse pols door Emile Calon Edwin Mijnsbergen door Wendy Wagenmakers Louk Peperkamp, ondernemer ialatan www.water-specialist.nl Goes T 0113 323523 M 06 57324260 Edwin Mijnsbergen in gesprek met Meike Hagenaars van de winkel WIT en ZO op de Vlasmarkt. Mijnsbergen: „Er zitten in deze stad zoveel verhalen." foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 37