HooGseizoen AanBieoinGen! SoLmanTours Violiste Emmy Verhey was het liefst in stilte vertrokken Qü» CULTUUR SHOW 31 Violiste Emmy Verhey (66) gaat met pensioen. Het is mooi geweest na een carrière van een halve eeuw. „De muziekwereld is commerciëler geworden", vindt ze. www.solmar.nl 0495-588740 Eigenlijk was ze van plan er tersluiks 'tussenuit te piepen'. Dan kon ze te gen mensen zeggen die wel weer eens een con cert van haar wilden be zoeken: O, maar ik speel al jaren niet meer. Emmy Verhey heeft een sub tiel gevoel voor humor. Maar van er tussenuit piepen, daar wilden de mensen die haar bewonderen en lief hebben, natuurlijk niets van weten. Het zou ook zeer ongepast zijn ge weest. Een musicienne met haar sta tus, in haar hoogtijdagen te vergelij ken met die van Janine Jansen nu, verdient een afscheid met alle bijbe horende egards. En dus komt er in no vember een concert in de Amstelkerk en in september een boek, waarin ze haar veelbewogen leven in de vorm van interviews uit de doeken doet. Deze zomer is ze ook nog één keer de spil zijn in het Emmy Verhey Fes tival in haar woonplaats Zaltbommel. „Ik krijg nu op de valreep uit alle hoe ken en gaten te horen dat ik een van de kanonnen van de Nederlandse klassieke muziek ben geweest. Maar voor mij voelt dat niet zo. Misschien omdat ik de laatste twintig jaar zo verrekte weinig met orkesten heb ge speeld, waardoor je toch een beetje uit het limelight verdwijnt. De oorza ken zijn complex, maar het komt er op neer dat je ouder wordt, dat de muziekwereld steeds commerciëler is geworden en dat ik, toegegeven, op het gebied van internet en nieuwe media wel steken heb laten vallen." „Dat je altijd maar weer diezelfde din gen over jezelf moet vertellen. Ik heb dat echt wel gehad. Ook nog een re den om ermee op te houden." „In wezen ben ik geen solist. Ik vind het veel leuker om kamermuziek te maken. Samen aan stukken knutse len." „Eigenlijk al bij de allereerste keer dat ik op het podium stond, hahaha, bij het Frysk Orkest in Leeuwarden, met de Havanaise van Saint-Saëns. Ik was twaalf. En ik dacht: wat sta ik hier te doen?" „Is ook wel zo. Maar ik heb het altijd het heerlijkst gevonden als ik het ge voel kreeg dat het orkest met mij speelde, en we op elkaar reageerden, in plaats van dat ik de grote solist vóór het orkest was. Als de dirigent dat tenminste toeliet." „Het vaakst bij het Concertgebouwor kest. Ik heb nog steeds heel sterke herinneringen aan het vioolconcert van Lalo, met dirigent Neeme Jarvi. Dat was echt geweldig. Dat samen spel met de blazers was iets onverge telijks. Residentie Orkest: ook fijne herinneringen aan. Zo'n orkest kon je ook redden. Dan had je geen enke le relatie met de dirigent, en meestal was dat onkunde van z'n man, maar dan schoot het orkest je te hulp. En nu wil je natuurlijk namen horen." „Het suffe is dat ik die namen alle maal kwijt ben. Echt! Uit m'n sys teem geschrapt of zo. Het punt is ook dat je na zo'n vreselijke ervaring nooit meer met zo iemand werkt. Je bent onmiddellijk uit de gratie." „Tja. Het eerste dat me te binnen schiet, is het Vioolconcert van Beet hoven met het Concertgebouworkest onder Antal Dorati. Ik moest op het laatste moment invallen voor Salvato- re Accardo. De dag ervoor had ik in Oostenrijk Tsjaikovski gespeeld met het Radio Filharmonisch onder Jean Fournet. Dat was twee dagen achter elkaar feest. Twee keer een liefdevolle omarming." „Dat was er niet. Ik voel me bij alle muziek thuis. En ik weet ook hoe al die muziek moet worden gespeeld, of het nou Bach, Mozart, Beethoven, Stravinsky, Berg of zelfs Schönberg is. Een van de zeer weinige stukken waar ik geen grip op kreeg, was het vioolconcert van Henkemans. Maar ja, dat heeft Theo Olof zo prachtig op genomen..." „Dat is altijd enigszins pijnlijk, eigen lijk. Ik ben nu bezig met het Erzher- zog-Trio van Beethoven en daar be staat een opname van door Szeryng, Kempff en Fournier. Dan denk je: zo moet het. Maar je kunt je er niet door laten ontmoedigen. Er zijn ook men sen die beweren dat je niet te vroeg aan Beethoven moet beginnen. Dan valt meestal het woord rijpheid. Ik heb dat altijd on zin gevonden. Je kunt niet vroeg genoeg met de groten be ginnen, anders heb je op latere leeftijd domweg een achterstand." „Ik speelde het vioolconcert van Beethoven voor het eerst op m'n 15e. Ik had het stuk honderden keren ho ren spelen door mijn leraar Herman Krebbers en op platen door Arthur Grumiaux en anderen. En nu dacht ik: yes! Hij is nu ook van mij! Want je moet spelen, spelen, spelen. En elke keer valt er dan weer een stukje op z'n plaats." „Toen ik net moeder was gewor den, zeiden mensen die me hoorden spelen: 'Je kunt wel horen dat je bevallen bent'. Blijkbaar namen ze extra diep gang waar, of zoiets. Ik heb daar hard om moeten lachen. Nee, het zit anders. Ik ben met muziek bezig. En naarma te je ouder wordt, worden de dingen duidelijker, maar ze roe pen tegelijkertijd ook meer vra gen op. Hoe ver reikt je muzika liteit? Daar gaat het om. En ook: heb je de juiste personen om je heen die je op een spoor kunnen zetten? Mensen die je inspireren? Alleen maar heel erg veel talent hebben is bij lange na niet voldoende." „Dat is een van mijn grote pas sies: je moet kinderen gewoon alles aanreiken, en jüist de kin deren die dat van huis uit niet krijgen. Daar wordt iedereen beter van. Wat zeg ik: daar wordt de wereld beter van. Dat ze daar in Den Haag niet van doordrongen zijn, kijk naar de teloorgang van het muziekon derwijs, vind ik werkelijk een van de grote raadsels van deze tijd." HoTeu LastVecas ^HOTefflSTRtf Beste prijs, goede reis! zoover ZATERDAG 11 JULI 2015 'Ik voel me geen kanon van de klassieke muziek' door Erik Voermans En dat is het dan? U bent 54 jaar lang geïnterviewd. Wat was de grootste ergernis? Maar dat is toch het lot van de sterso list? Wanneer kwam u erachter dat u geen solist bent? Dat lijkt me eerder de géintimideerdheid van een kind door een volwassen wereld. Bij welke orkesten had u dat gevoel? Inderdaad. U hebt grofweg vierduizend concerten gegeven in ruim vijftig jaar. Is er een concert dat eruit springt? Wat was nou hét Emmy Verheystuk in al die jaren? U hebt les gehad van de grote David Oistrakh, die ook vele onvergetelijke op namen heeft gemaakt. Hoe ga je als vio list met die erfenis om? Meer info: www.emmyverhey.nl Het cliché wil dat als je veel meemaakt, je ook dieper gaat musiceren. Is dat waar, naar uw ervaring? MaLGnaT,pé<Marfl^—E3E HoTeL'SoRRa^Daunaoa SaLou|WcjjPjfikry $0 paTjxas-^^j 10 Den HP €429,- lOocn HP €549,- lODcn HP €479,- Prima hotel aan de boulevard op 50m van het strand en ca. lOOm van het oude centrum. Perfect hotel met goede service, gelegen in het nieuwe centrum en op lOOm van het strand. Kleinschalig hotel in het gezellige Opatija en direct aan zee gelegen. SPANJE SPANJE KROATIË 31/07, 07-14/08 20-24-27-31/07 of 03/08 20-24-27-31/07, 03-07-10/08 Al onze prijzen zijn p.p. gebaseerd op een 2pk, evt vroegboekkorting reeds verwerkt, kind(eren) gratis geldt bij bijplaatsing extra bedden op een 2pk, betalen alleen busreis. Adm kst 10,-. Voor voorwaarden www.solmar.nl Typefouten voorbehouden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 31