HooGseizoen AanBieoinGen!
SoLmanTours
Violiste Emmy Verhey was het liefst in stilte vertrokken
Qü»
CULTUUR SHOW 31
Violiste Emmy
Verhey (66) gaat
met pensioen. Het
is mooi geweest
na een carrière van
een halve eeuw.
„De muziekwereld
is commerciëler
geworden",
vindt ze.
www.solmar.nl 0495-588740
Eigenlijk was ze van plan
er tersluiks 'tussenuit te
piepen'. Dan kon ze te
gen mensen zeggen die
wel weer eens een con
cert van haar wilden be
zoeken: O, maar ik speel al jaren niet
meer. Emmy Verhey heeft een sub
tiel gevoel voor humor. Maar van er
tussenuit piepen, daar wilden de
mensen die haar bewonderen en lief
hebben, natuurlijk niets van weten.
Het zou ook zeer ongepast zijn ge
weest. Een musicienne met haar sta
tus, in haar hoogtijdagen te vergelij
ken met die van Janine Jansen nu,
verdient een afscheid met alle bijbe
horende egards. En dus komt er in no
vember een concert in de Amstelkerk
en in september een boek, waarin ze
haar veelbewogen leven in de vorm
van interviews uit de doeken doet.
Deze zomer is ze ook nog één keer
de spil zijn in het Emmy Verhey Fes
tival in haar woonplaats Zaltbommel.
„Ik krijg nu op de valreep uit alle hoe
ken en gaten te horen dat ik een van
de kanonnen van de Nederlandse
klassieke muziek ben geweest. Maar
voor mij voelt dat niet zo. Misschien
omdat ik de laatste twintig jaar zo
verrekte weinig met orkesten heb ge
speeld, waardoor je toch een beetje
uit het limelight verdwijnt. De oorza
ken zijn complex, maar het komt er
op neer dat je ouder wordt, dat de
muziekwereld steeds commerciëler
is geworden en dat ik, toegegeven, op
het gebied van internet en nieuwe
media wel steken heb laten vallen."
„Dat je altijd maar weer diezelfde din
gen over jezelf moet vertellen. Ik heb
dat echt wel gehad. Ook nog een re
den om ermee op te houden."
„In wezen ben ik geen solist. Ik vind
het veel leuker om kamermuziek te
maken. Samen aan stukken knutse
len."
„Eigenlijk al bij de allereerste keer
dat ik op het podium stond, hahaha,
bij het Frysk Orkest in Leeuwarden,
met de Havanaise van Saint-Saëns. Ik
was twaalf. En ik dacht: wat sta ik
hier te doen?"
„Is ook wel zo. Maar ik heb het altijd
het heerlijkst gevonden als ik het ge
voel kreeg dat het orkest met mij
speelde, en we op elkaar reageerden,
in plaats van dat ik de grote solist
vóór het orkest was. Als de dirigent
dat tenminste toeliet."
„Het vaakst bij het Concertgebouwor
kest. Ik heb nog steeds heel sterke
herinneringen aan het vioolconcert
van Lalo, met dirigent Neeme Jarvi.
Dat was echt geweldig. Dat samen
spel met de blazers was iets onverge
telijks. Residentie Orkest: ook fijne
herinneringen aan. Zo'n orkest kon
je ook redden. Dan had je geen enke
le relatie met de dirigent, en meestal
was dat onkunde van z'n man, maar
dan schoot het orkest je te hulp. En
nu wil je natuurlijk namen horen."
„Het suffe is dat ik die namen alle
maal kwijt ben. Echt! Uit m'n sys
teem geschrapt of zo. Het punt is ook
dat je na zo'n vreselijke ervaring
nooit meer met zo iemand werkt. Je
bent onmiddellijk uit de gratie."
„Tja. Het eerste dat me te binnen
schiet, is het Vioolconcert van Beet
hoven met het Concertgebouworkest
onder Antal Dorati. Ik moest op het
laatste moment invallen voor Salvato-
re Accardo. De dag ervoor had ik in
Oostenrijk Tsjaikovski gespeeld met
het Radio Filharmonisch onder Jean
Fournet. Dat was twee dagen achter
elkaar feest. Twee keer een liefdevolle
omarming."
„Dat was er niet. Ik voel me bij alle
muziek thuis. En ik weet ook hoe al
die muziek moet worden gespeeld, of
het nou Bach, Mozart, Beethoven,
Stravinsky, Berg of zelfs Schönberg
is. Een van de zeer weinige stukken
waar ik geen grip op kreeg, was het
vioolconcert van Henkemans. Maar
ja, dat heeft Theo Olof zo prachtig op
genomen..."
„Dat is altijd enigszins pijnlijk, eigen
lijk. Ik ben nu bezig met het Erzher-
zog-Trio van Beethoven en daar be
staat een opname van door Szeryng,
Kempff en Fournier. Dan denk je: zo
moet het. Maar je kunt je er niet door
laten ontmoedigen. Er zijn ook men
sen die beweren dat je niet te vroeg
aan Beethoven moet beginnen.
Dan valt meestal het woord
rijpheid. Ik heb dat altijd on
zin gevonden. Je kunt niet
vroeg genoeg met de groten be
ginnen, anders heb je op latere
leeftijd domweg een achterstand."
„Ik speelde het vioolconcert van
Beethoven voor het eerst op m'n 15e.
Ik had het stuk honderden keren ho
ren spelen door mijn leraar Herman
Krebbers en op platen door Arthur
Grumiaux en anderen. En nu dacht
ik: yes! Hij is nu ook van mij! Want je
moet spelen, spelen, spelen. En elke
keer valt er dan weer een stukje op
z'n plaats."
„Toen ik net moeder was gewor
den, zeiden mensen die me
hoorden spelen: 'Je kunt wel
horen dat je bevallen bent'.
Blijkbaar namen ze extra diep
gang waar, of zoiets. Ik heb
daar hard om moeten lachen.
Nee, het zit anders. Ik ben
met muziek bezig. En naarma
te je ouder wordt, worden de
dingen duidelijker, maar ze roe
pen tegelijkertijd ook meer vra
gen op. Hoe ver reikt je muzika
liteit? Daar gaat het om. En ook:
heb je de juiste personen om je heen
die je op een spoor kunnen zetten?
Mensen die je inspireren? Alleen
maar heel erg veel talent hebben is
bij lange na niet voldoende."
„Dat is een van mijn grote pas
sies: je moet kinderen gewoon
alles aanreiken, en jüist de kin
deren die dat van huis uit niet
krijgen. Daar wordt iedereen
beter van. Wat zeg ik: daar
wordt de wereld beter van. Dat
ze daar in Den Haag niet van
doordrongen zijn, kijk naar de
teloorgang van het muziekon
derwijs, vind ik werkelijk een
van de grote raadsels van deze
tijd."
HoTeu LastVecas
^HOTefflSTRtf
Beste prijs, goede reis!
zoover
ZATERDAG 11 JULI 2015
'Ik voel me geen kanon
van de klassieke muziek'
door Erik Voermans
En dat is het dan?
U bent 54 jaar lang geïnterviewd. Wat
was de grootste ergernis?
Maar dat is toch het lot van de sterso
list?
Wanneer kwam u erachter dat u geen
solist bent?
Dat lijkt me eerder de
géintimideerdheid van een kind door
een volwassen wereld.
Bij welke orkesten had u dat gevoel?
Inderdaad.
U hebt grofweg vierduizend concerten
gegeven in ruim vijftig jaar. Is er een
concert dat eruit springt?
Wat was nou hét Emmy Verheystuk in
al die jaren?
U hebt les gehad van de grote David
Oistrakh, die ook vele onvergetelijke op
namen heeft gemaakt. Hoe ga je als vio
list met die erfenis om?
Meer info: www.emmyverhey.nl
Het cliché wil dat als je veel meemaakt,
je ook dieper gaat musiceren. Is dat
waar, naar uw ervaring?
MaLGnaT,pé<Marfl^—E3E
HoTeL'SoRRa^Daunaoa
SaLou|WcjjPjfikry
$0 paTjxas-^^j
10 Den HP €429,-
lOocn HP €549,-
lODcn HP €479,-
Prima hotel aan de boulevard op
50m van het strand en ca. lOOm
van het oude centrum.
Perfect hotel met goede service,
gelegen in het nieuwe centrum en
op lOOm van het strand.
Kleinschalig hotel in het gezellige
Opatija en direct aan zee gelegen.
SPANJE
SPANJE
KROATIË
31/07, 07-14/08
20-24-27-31/07 of 03/08
20-24-27-31/07,
03-07-10/08
Al onze prijzen zijn p.p. gebaseerd op een 2pk, evt vroegboekkorting reeds verwerkt, kind(eren) gratis geldt bij bijplaatsing extra bedden op een 2pk, betalen alleen busreis. Adm kst 10,-. Voor voorwaarden www.solmar.nl Typefouten voorbehouden.