I J f Helft van tankstations dreigt te verdwijnen Kabinet verbiedt proefboringen voor de komende vijfjaar 24 ECONOMIE DEN HAAG. Minister Henk Kamp van Economische Zaken zit met een groot probleem. De VVD'er is verant woordelijk voor de energievoorzie ning van alle Nederlanders. Die wil len hun smartphones opladen, maal tijden koken en hun huizen warm stoken. Aan het eind van dit jaar moet hij zijn toekomstvisie op tafel leggen: het Nationaal Energierapport. Gronings gas wordt flink afgebouwd. Maar bij veel van zijn voorstellen stuit hij steeds op zware tegenstand. „Wat je ziet is dat er over de hele li nie verzet is. We willen geen kerne nergie, liever geen windmolens in de buurt, geen schaliegas, geen Noord- poololie, zo min mogelijk Gronings gas en ook tegen gaswinning uit klei ne velden bestaat veel weerstand. Ve der ligt Russisch gas moeilijk. De nei ging bestaat een optie te isoleren en nee te zeggen. Maar de Tweede Ka mer moet eens kijken naar de optel som waar ze nee tegen heeft gezegd. Hoe verhoudt zich dat tot de belan gen van de mensen die hun huizen willen verwarmen en bedrijven die gas en elektriciteit willen gebruiken? Het prikkelt mij om mijn argumenta tie op orde te hebben als ik eind dit jaar met mijn energiemix kom in het Energierapport 2015." „Europa is in zekere mate van afhan kelijk van Russisch gas. Maar zij zijn ook afhankelijk van onze afname: het is een van hun belangrijkste inkom stenbronnen. In de Koude Oorlog was Rusland een stabiele leverancier. Ze hebben gas niet als wapen inge zet." 'Europa is in zekere mate afhankelijk van Russisch gas. Maar zij zijn ook afhankelijk van onze afname' „Ik zeg dat die mogelijk heid bestaat in de energie mix die we later dit jaar bespre ken. Wat mij betreft is de eerste op tie energiebesparing, de tweede het benutten van restwarmte, de derde is duurzame energie. Dat is snel in op komst met windmolens op zee, land en het IJsselmeer. Daarnaast zijn er gasmogelijkheden: uit Rusland en LNG. Dat LNG wordt gewonnen als gas, bijvoorbeeld schaliegas uit de VS, dan vloeibaar gemaakt voor trans port. Hier wordt het weer gas. Voor LNG hebben we een grote terminal in Rotterdam. Als we die maximaal benutten is de installatie goed voor zo'n 14 miljard kuub per jaar. Mis schien komt er nog een tweede LNG-terminal Eemshaven." Dat is een maatschappe lijke behoefte in de hele wereld, voor de komende jaren is dat de grote uitdaging. Zelf hebben we de duurzame energie niet voor het opscheppen. Wij hebben niet de hele dag zon, waardoor je maximaal effect hebt van zonnepanelen. We hebben ook maar een kwart van de wind die Ier land heeft. We missen het water dat in Zwitserland en Zweden van grote hoogte naar beneden komt en waar turbines op draaien. We worden heel erg uitgedaagd om met innovatieve oplossingen te komen. We moeten die overgang van fossiel naar duur zaam ook als een kans voor ons be drijfsleven zien." Pomphouders proberen met kos tenverlagingen het hoofd boven water te houden, maar daar zit in middels geen rek meer in. Een koude sanering lijkt onafwend baar. Daarvoor waarschuwt Ewout Klok van Beta, de organisa tie voor zelfstandige tankstation houders. „In Nederland is er altijd een pomp in de buurt. Dat leidt tot grote concurrentie. Fijn voor de consument, want dat houdt de prijzen laag." Die concurrentie wordt steeds gro ter, omdat de totale hoeveelheid verkochte benzine jaarlijks daalt. Het afgelopen jaar werd 22,2 mil jard liter benzine, diesel en auto- gas verkocht, 6,6 procent minder dan in 2013. De belangrijkste re den is dat de auto's steeds zuini ger worden. „Daarnaast nemen mensen vaker de fiets en werken ze vaker thuis." De slag om de klant gebeurt vooral op prijs, zegt Klok. „De marges zijn daardoor zo laag dat er nauwelijks nog verdiend wordt op benzine. Per liter is de marge maximaal vier cent." En daarvan moeten de pomphouders dan ook nog hun personeel betalen, de huur en andere kosten. Om de kosten te drukken gaan steeds meer pomphouders over op onbemande stations. Of ze be ginnen een onafhankelijke pomp. „Pomphouders die bij een grote oliemaatschappij zitten moeten die brandstof inkopen tegen Onder andere Shell en BP zijn met onbemande pompen begonnen, bijvoorbeeld langs provinciale wegen. adviesprijs minus een korting. Als onafhankelijke pomphouders ko pen wij op de vrije markt en die prijs is lager", zegt Klok. „Dat scheelt al snel twee cent per liter voor de klant." Op die manier pro beren de pomphouders het hoofd boven water te houden. „Van de shop moet je het niet meer heb ben", zegt Klok. Maar de grote oliemaatschappijen laten zich de kaas niet zo gemakkelijk van het brood eten. Onder andere Shell en BP zijn met onbemande pompen begonnen. „Bijvoorbeeld langs pro vinciale wegen, waar minder ver keer is", zegt een woordvoerder van Shell. Maar Shell zet ook in op de shop. „Langs de snelwegen en tankstations bij bebouwing wordt de shop juist steeds belangrijker. We breiden de dienstverlening uit. Het gaat niet meer alleen om tanken, maar ook om goede kof fie, lekkere broodjes en goede toi letten." De concurrentie blijft daardoor moordend en dat zal de pomphou der de kop gaan kosten, verwacht Klok. „In de grensstreken sluiten al veel stations. Vanwege de con currentie uit het buitenland." Maar ook daarbuiten zullen veel pomphouders het niet redden. „Ik zit zelf in Hoogeveen. Daar zitten zeven tankstations. Die blijven niet allemaal bestaan. Ik verwacht niet dat hele streken zonder tankstation komen te zitten." Een vermindering van het aan tal tankstations betekent ook dat de concurrentie minder wordt. Toch zal dat niet tot hogere prij zen voor de consument leiden denkt Klok. „Er blijven voldoende stations over die bij elkaar in de buurt zitten. De concurrentie blijft en daarmee de lage prijzen." door Jan Hoedeman en Hanneke Keultjes U kunt Nederland wel sluiten als de Ka mer tegen alles nee zegt. We maken ons wel afhankelijk van Rus land. Zegt u straks: de veiligheid van de Groningers is zo be langrijk, dat we wel Russisch gas moeten nemen? in U moet omschakelen van fossiele energie naar duurzame energie. door Peet Vogels ROTTERDAM. De helft van de 4.500 tankstations in Nederland dreigt de komende jaren te verdwijnen. Er wordt steeds minder benzine verkocht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24