Handig: zwaluwen spotten met selfiestick
'Blinde' test naar gebruikersvriendelijkheid van zes fietsen
NIEUWS 23
De NS gaat
drieduizend nieuwe
ov-fietsen
aanschaffen.
Welke? Dat bepalen
de toekomstige
gebruikers.
In principe zijn een stuur, een
zadel, remmen en een beetje
lucht in de banden genoeg,
maar een bel die het doet,
zachte handvatten en een ver
snelling zijn wel fijn. Iedereen
heeft zo zijn persoonlijke wensen
voor een fiets. Wie een ov-fiets mee
neemt op het station heeft niet zo
veel te kiezen. Soms is het al fijn als
er überhaupt eentje staat. Nu de NS
van plan is drieduizend nieuwe
ov-fietsen aan te schaffen, mogen de
gebruikers van de fietsen meebeslis
sen.
Er doen zes fietsen mee aan de
aanbesteding, die openbaar is. Op het
Jaarbeursplein in Utrecht heeft de NS
een fietsparcoursje uitgezet. De zes
fietsen, A tot en met F, allemaal mo
delletje degelijke stadsfiets, zijn sub
tiel in hun verschillen. Ze zijn wel al
allemaal getooid in de bekende blau
we en gele kleuren, maar de één
heeft een breder stuur, de ander een
zachter zadel, de één heeft versnellin
gen (en dus een kwetsbaar kabeltje)
en ga zo maar door.
Pascal Maassen is een knappe fiet
senmaker die de NS ingehuurd heeft
om zadels in hoogte te verstellen. Dat
moet bij de één met een stangetje, en
bij de ander met een klemmetje. „Je
merkt wel dat de mensen die zelf wei
eens ov-fietsen gebruiken hun taak
heel serieus nemen. Die testen bijna
alle fietsen, en zijn heel gedetailleerd
in hun beoordelingen."
Bij de ene is het klemmetje zo
lang dat het in je been prikt als je
fietst. Bij fiets D kan het zadel niet in
de laagste stand omdat dat zadelklem
metje dan niet meer rondgedraaid
kan worden.
Fiets A heeft een fijn zadelklem
metje, maar de trappers zitten zo ver
naar achter dat je voorovergebogen
móet fietsen, waardoor je tas onhan
dig aan je schouder bungelt. En zo is
er op elke fiets wat aan te merken.
De ov-fiets is populair. In 2009
werd er 600.000 keer gebruik van ge
maakt, in 2014 al 1,5 miljoen keer, en
naar verwachting komen er dit jaar
200.000 ritten bij. „We letten op de
duurzaamheid, of hij te recyclen is
en of hij niet te snel stuk gaat, maar
we willen ook dat de gebruikers het
een fijne fiets vinden", zegt
NS-woordvoerder Erik Kroeze.
Na afloop van elke testrit wordt de
fietser ondervraagd door een NS-me-
dewerker. De fiets met het hoogste
cijfer wint. „E is fijn, als je dan even
vaart maakt, dan gaat hij automatisch
een versnelling zwaarder", moedigt
'fietsenmaker' Pascal aan. Daar leent
het parcours van de NS zich niet
voor. Wel is er een bobbel, een bak
met water en een rijtje pionnen voor
een soort eland test. Als je daar even
langs fietst en gewoon vaart maakt,
lukt het wel.
„Die versnelling vind ik een groot
voordeel", zegt Peter van der Veer uit
'Die versnelling
vind ik een
groot voordeel'
tester
Deil. Hij is een regelmatige gebruiker
van de ov-fiets en heeft de nieuwe
fietsen nauwkeurig getest. Hij vindt
de ingelaste voorlamp van één van de
modellen ook wel een pre, net als de
versnelling.
„Het is echt een supersysteem",
vindt hij. „Mijn grootste wens is dat
ik een fiets zou kunnen reserveren.
Ik zou er best het dubbele voor wil
len betalen, als ik er dan op kon reke
nen."
Fiets F is volgens een onofficiële
peiling van fietsenmaker Pascal favo
riet. Die heeft geen versnellingen, die
dus ook niet kapot kunnen, maar wel
een bescheiden spatlapje waardoor
de voeten in de waterbak nog enigs
zins droog blijven.
Waarom gaan hanne
sen met een grote
ladder als het ook
met een selfiestick
kan? Annelies de Hoop heeft een
handige manier uitgedokterd om
de nesten van de boerenzwalu
wen te controleren: met een
selfiestick. Zij zet haar mobieltje
boven op de selfiestick en houdt
de camera bij de nestingang. Klik,
klik, klaar. Op de foto is precies te
zien hoeveel eieren, ofwel jonge
zwaluwen in het nest zitten.
De Hoop doet sinds een jaar of
vijf de telling van de boerenzwa
luw in de regio Mijdrecht-Vinke-
veen, als medewerkster van ge-
biedscommissie De Venen. De
vliegensvlugge vogeltjes hebben
het moeilijk door de verdergaande
schaalvergroting en modernise
ring in de landbouw.
Veel ouderwetse stallen met
houten gebinten en openstaande
raampjes verdwijnen ten gunste
van grote stallen met stalen bal
ken en golfplaten. Daardoor verlie
zen ze geschikte nestgelegenheid.
Zo'n nestje met modder en stro
plakt nu eenmaal minder goed op
een stalen balk dan op een ruw
houten balk. Bovendien wordt het
pal onder een modern dak bloed
heet. Onder het ouderwetse riet
of de gebakken dakpannen blijft
het koel genoeg.
Bij Corrie en Herman van
Doorn aan de Middenweg in Mij
drecht hebben de zwaluwen nog
de ruimte. Alleen is de zogeheten
huisstal een flink stuk hoger dan
normaal. De Hoop: „Bij veel ande
re boeren zitten de balken op on
geveer twee meter hoogte. Dan
kan ik nog net de camera in m'n
telefoon voor de ingang van het
zwaluwennest houden. Dat red ik
in deze en sommige andere stal
len niet."
Toen haar nichtje met het Sin
terklaasfeest een selfiestick cadeau
kreeg, ging bij De Hoop een lamp
je branden. „Ik dacht: hé, die ga ik
ook kopen." Bij de eerstvolgende
telronde deed zij de proef op de
som, en het werkte. De zwaluwen
zijn inmiddels aan haar gewend.
Ze wachten tot ze een paar plaat
jes heeft geschoten en vliegen ver
volgens weer naar hun kroost.
ZATERDAG 11 JULI 2015
Uw punten graag, welke
wordt de nieuwe ov-fiets?
door Laura Romanillos
Treinreizigers testen
zes fietsen op een
speciaal aangelegd
parcours.
foto Sander Koning/ANP
Peter van der Veer
door Harrie van Opstal
Annelies de Hoop telt de nesten en de inhoud daarvan op de boerderij van
Corrie en Herman van Doorn, foto Marlies Wessels