Handig: zwaluwen spotten met selfiestick 'Blinde' test naar gebruikersvriendelijkheid van zes fietsen NIEUWS 23 De NS gaat drieduizend nieuwe ov-fietsen aanschaffen. Welke? Dat bepalen de toekomstige gebruikers. In principe zijn een stuur, een zadel, remmen en een beetje lucht in de banden genoeg, maar een bel die het doet, zachte handvatten en een ver snelling zijn wel fijn. Iedereen heeft zo zijn persoonlijke wensen voor een fiets. Wie een ov-fiets mee neemt op het station heeft niet zo veel te kiezen. Soms is het al fijn als er überhaupt eentje staat. Nu de NS van plan is drieduizend nieuwe ov-fietsen aan te schaffen, mogen de gebruikers van de fietsen meebeslis sen. Er doen zes fietsen mee aan de aanbesteding, die openbaar is. Op het Jaarbeursplein in Utrecht heeft de NS een fietsparcoursje uitgezet. De zes fietsen, A tot en met F, allemaal mo delletje degelijke stadsfiets, zijn sub tiel in hun verschillen. Ze zijn wel al allemaal getooid in de bekende blau we en gele kleuren, maar de één heeft een breder stuur, de ander een zachter zadel, de één heeft versnellin gen (en dus een kwetsbaar kabeltje) en ga zo maar door. Pascal Maassen is een knappe fiet senmaker die de NS ingehuurd heeft om zadels in hoogte te verstellen. Dat moet bij de één met een stangetje, en bij de ander met een klemmetje. „Je merkt wel dat de mensen die zelf wei eens ov-fietsen gebruiken hun taak heel serieus nemen. Die testen bijna alle fietsen, en zijn heel gedetailleerd in hun beoordelingen." Bij de ene is het klemmetje zo lang dat het in je been prikt als je fietst. Bij fiets D kan het zadel niet in de laagste stand omdat dat zadelklem metje dan niet meer rondgedraaid kan worden. Fiets A heeft een fijn zadelklem metje, maar de trappers zitten zo ver naar achter dat je voorovergebogen móet fietsen, waardoor je tas onhan dig aan je schouder bungelt. En zo is er op elke fiets wat aan te merken. De ov-fiets is populair. In 2009 werd er 600.000 keer gebruik van ge maakt, in 2014 al 1,5 miljoen keer, en naar verwachting komen er dit jaar 200.000 ritten bij. „We letten op de duurzaamheid, of hij te recyclen is en of hij niet te snel stuk gaat, maar we willen ook dat de gebruikers het een fijne fiets vinden", zegt NS-woordvoerder Erik Kroeze. Na afloop van elke testrit wordt de fietser ondervraagd door een NS-me- dewerker. De fiets met het hoogste cijfer wint. „E is fijn, als je dan even vaart maakt, dan gaat hij automatisch een versnelling zwaarder", moedigt 'fietsenmaker' Pascal aan. Daar leent het parcours van de NS zich niet voor. Wel is er een bobbel, een bak met water en een rijtje pionnen voor een soort eland test. Als je daar even langs fietst en gewoon vaart maakt, lukt het wel. „Die versnelling vind ik een groot voordeel", zegt Peter van der Veer uit 'Die versnelling vind ik een groot voordeel' tester Deil. Hij is een regelmatige gebruiker van de ov-fiets en heeft de nieuwe fietsen nauwkeurig getest. Hij vindt de ingelaste voorlamp van één van de modellen ook wel een pre, net als de versnelling. „Het is echt een supersysteem", vindt hij. „Mijn grootste wens is dat ik een fiets zou kunnen reserveren. Ik zou er best het dubbele voor wil len betalen, als ik er dan op kon reke nen." Fiets F is volgens een onofficiële peiling van fietsenmaker Pascal favo riet. Die heeft geen versnellingen, die dus ook niet kapot kunnen, maar wel een bescheiden spatlapje waardoor de voeten in de waterbak nog enigs zins droog blijven. Waarom gaan hanne sen met een grote ladder als het ook met een selfiestick kan? Annelies de Hoop heeft een handige manier uitgedokterd om de nesten van de boerenzwalu wen te controleren: met een selfiestick. Zij zet haar mobieltje boven op de selfiestick en houdt de camera bij de nestingang. Klik, klik, klaar. Op de foto is precies te zien hoeveel eieren, ofwel jonge zwaluwen in het nest zitten. De Hoop doet sinds een jaar of vijf de telling van de boerenzwa luw in de regio Mijdrecht-Vinke- veen, als medewerkster van ge- biedscommissie De Venen. De vliegensvlugge vogeltjes hebben het moeilijk door de verdergaande schaalvergroting en modernise ring in de landbouw. Veel ouderwetse stallen met houten gebinten en openstaande raampjes verdwijnen ten gunste van grote stallen met stalen bal ken en golfplaten. Daardoor verlie zen ze geschikte nestgelegenheid. Zo'n nestje met modder en stro plakt nu eenmaal minder goed op een stalen balk dan op een ruw houten balk. Bovendien wordt het pal onder een modern dak bloed heet. Onder het ouderwetse riet of de gebakken dakpannen blijft het koel genoeg. Bij Corrie en Herman van Doorn aan de Middenweg in Mij drecht hebben de zwaluwen nog de ruimte. Alleen is de zogeheten huisstal een flink stuk hoger dan normaal. De Hoop: „Bij veel ande re boeren zitten de balken op on geveer twee meter hoogte. Dan kan ik nog net de camera in m'n telefoon voor de ingang van het zwaluwennest houden. Dat red ik in deze en sommige andere stal len niet." Toen haar nichtje met het Sin terklaasfeest een selfiestick cadeau kreeg, ging bij De Hoop een lamp je branden. „Ik dacht: hé, die ga ik ook kopen." Bij de eerstvolgende telronde deed zij de proef op de som, en het werkte. De zwaluwen zijn inmiddels aan haar gewend. Ze wachten tot ze een paar plaat jes heeft geschoten en vliegen ver volgens weer naar hun kroost. ZATERDAG 11 JULI 2015 Uw punten graag, welke wordt de nieuwe ov-fiets? door Laura Romanillos Treinreizigers testen zes fietsen op een speciaal aangelegd parcours. foto Sander Koning/ANP Peter van der Veer door Harrie van Opstal Annelies de Hoop telt de nesten en de inhoud daarvan op de boerderij van Corrie en Herman van Doorn, foto Marlies Wessels

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 23