ledereen in Europa naar de 'excellente zoekt toerist p§ p! NIEUWS 17 IN BARCELONA flVENETIË WIL EIND MASSATOERISME saa gen volledige overstroming. En was er die onverwachte 'hotelbouwstop' in Barcelona. Deze week nog zei de Italiaanse minister minister van Cul tuur dat hij de stoeten cultuurbarba ren die in Rome 'hun voeten in fon teinen wassen' zat is. Hij wil 'excel lente toeristen'. Het gejammer is op zich niks nieuws, vertelt hoogleraar toerisme en duurzaamheid René van der Duim (universiteit Wageningen). „Het massatoerisme was in de negen tiende eeuw nauwelijks ontstaan of mensen klaagden al over 'de hordes van Thomas Cook', de eerste die met georganiseerde reizen kwam." Toch is er, benadrukt Van der Duim, nu wel iets aan de hand. Het internationaal toerisme is de afgelo pen decennia exponentieel toegeno men en dat zal nog wel even zo door gaan. Lag het aantal toeristen in 1950 nog op jaarlijks 25 miljoen per jaar, was het vorig jaar al r,i miljard. We reld Toerisme Organisatie UNWTO verwacht 1,8 miljard vakantiegangers in 2030. In Kinderdijk hebben ze het type internationale toeristen in de loop van de jaren zien veranderen. Waren het vroeger Amerikanen (nog altijd op nummer een), Europeanen en Ja panners; nu zijn het steeds vaker Chi nezen, Oost-Europeanen en Zuid-Amerikanen. Velthuizen: „We horen hier alle talen." Het laat zich volgens Van der Duim makkelijk verklaren. De nieu we welvaart in bijvoorbeeld Azië zorgt voor een nieuwe middenklasse die ook de wereld rond wil. „Alleen Afrika blijft nog achter. Hoewel we ook vanuit landen als Kenia en Rwan da de komende tijd meer reizigers zullen zien." Ook wordt de vraag die er al is door extra aanbod aangewakkerd. On derzoeker Ko Koens (NHTV Breda/Centre of Expertise for leisure, tourism hospitality): „Goedkope luchtvaartmaatschappijen als easyjet EXPLOSIEVE GROEI TOERISME zorgen ervoor dat mensen nog meer citytrips per jaar maken. En met zo iets als Airbnb en coachsurfing wordt het verblijf nog goedkoper." Hoogle raar toeristische economie Jan van der Borg (universiteit Venetië) noemt het 'een kantelmoment'. „Of het nu om Praag, of Brugge, of Floren ce gaat; alle steden moeten zich nu af vragen: hoe krijgen we die toeristen- stroom onder controle?" Hij houdt zich al zo'n dertig jaar met die vraag bezig maar krijgt nu pas veel respons. „Decennialang wilden gemeenten al leen maar meer, meer, meer." Het ver haal was altijd dat toerisme meer op levert dan het kost. Voor de lokale economie. Voor de werkgelegenheid. Maar wie volgens Van der Borg 'het hele plaatje' ziet, moet concluderen dat de lokale bevolking er uiteinde lijk op verliest. „Denk aan de files, mi lieuvervuiling, slijtage aan onvervang bare monumenten, dat gewone win kels verdwijnen, levensmiddelen duurder worden. En ook dat huizen in bepaalde wijken niet meer te beta len zijn." In Venetië, al eeuwen een toeristenmagneet, kan je volgens hem aan den lijve ervaren hoe het uit pakt als je niet op tijd ingrijpt. „Vene- tianisering is een begrip: een stad die volledig door toeristen is overgeno- 1. Er komen jaarlijks 28 miljoen msen naar de stad, terwijl Venetië ïaar 14 miljoen kan hebben." In het Zuid-Hollandse Kinder dijk gaat het ook over kosten en baten. Volgens Velthuizen verdie nen maar weinigen er direct aan. „Ik schat zo'n 5 procent." Velthui zen zelfheeft, naast zijn werk als webdesigner, sinds dit jaar wel een handeltje in mokken, muis- matten en tegels die hij via de sou venirshop verkoopt. „Ik probeerde het eerst met een kraam in de tuin, maar toen had ik aan het ein de van de week maar 35 euro." Vol gens Van der Vlist van Stichting Werelderfgoed Kinderdijk profi teert het dorp alleen al omdat de molens zo fier kunnen blijven draaien. „Dat is in ons aller be lang: het onderhoud is heel duur." En het toerisme zorgt voor schwung. „Er zijn in Kinderdijk twee cafés en er is één bakker. Die zouden zonder de extra klandizie niet bestaan." Er ligt inmiddels een plan om Kinderdijk touristproof te maken. Bezoekers in auto's, campers en bussen worden in de toekomst naar het nabijgelegen Alblasser- dam gedirigeerd en daar op de boot naar de molens gezet. Wordt het schattige dijkje weer schattig? Velthuizen heeft bedenkingen. „Er zijn hordes voetgangers, fiet sers, skaters. Daar moeten we ook wat op verzinnen." In heel Europa wordt in middels gekauwd op mo gelijkheden om de inva sie van toeristen te kana liseren. De bekendste: 'spreiding in tijd en ruim te'. Ko Koens van NHTV Breda, de hogeschool voor toerisme: „Amster dam is daar al druk mee. Met het organiseren van evenementen buiten het hoogseizoen. En door be zoekers naar plekken bui ten de stad te lokken. Zo heet Zandvoort in fol ders nu Amsterdam at Sea." Sommige plekken laten toeristen druppelsgewijs toe. Een ver, extreem voorbeeld is Bhutan dat aan de grens een fikse dagprijs van elke toerist vraagt. Hoogleraar Van der Duim: „Maar dichtbij zou je Texel als voor beeld kunnen nemen. Die hebben al in de jaren zeventig het maximum aantal slaapplaatsen op 45.000 gezet en kunnen dat door de veerboot ook reguleren." Op plekken waar toeristen van alle kanten instromen, is dat onmogelijk. Alleen al juri disch, zegt econoom jan van der Borg, want er geldt 'vrij verkeer van personen'. Venetië probeert het nu met een vrijwillige 'Veni ce Card'. Alleen mensen die van tevoren zo'n kaart kopen, kunnen de stad makkelijk en goed koop in. Bezoekers op de bonnefooi betalen veel meer voor parkeren, openbaar vervoer en mu sea. En daarmee kom je, bena drukt hij, bij het echte verhaal. Want iedereen wil natuurlijk wel toeris ten maar eigenlijk alleen 'de excellente', zoals de Italiaanse minister van Cultuur het wat hautain zegt. Van der Borg: „Vene tië heeft veel van die dag jesmensen die komen 'omdat het erbij hoort'. De stad mikt natuurlijk op mensen die geïnteres seerd zijn, die langer blij ven, en - uiteraard - meer geld uitgeven." Ook in Kinderdijk fulmineert Cees van der Vlist tegen touroperators die het we relderfgoed als 'niet meer dan een plaspauze' zien. „Ze gooien de men sen voor een kwartier uit de bus." Ook hij wil niet per se meer mensen, maar meer betalende mensen. „Als ze nog wat aan de bezoekmolen of een boottocht uitgeven, hebben we er ook wat aan. ZATERDAG 11 JULI 2015 In 1950 lag het aantal toeristen wereldwijd nog op 25 miljoen. In 2014 was dat aantal al 1,1 miljard. De Wereld Toerisme Organisatie UNWTO verwacht 1,8 miljard toeristen in 2030. De ontwikkeling in Kin derdijk is al even spec taculair. In 2012 waren er 225.000 bezoekers. Dit jaar verwacht men er 450.000. In 2025 denkt men te komen tot 800.000 bezoekers van de negentien be roemde molens. s

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 17