Toen ze een acht haalde voor een proefèxamen, wist ik dat we haar onderschatten'
V
NIEUWS 13
speciaal programma voor haar sa
mengesteld. Ze volgt allerlei vak
ken door alle leerjaren heen. „We
begonnen met een blanco scena
rio: de lessen zouden vooral goed
zijn voor haar sociale ontwikke
ling, maar maar we ontdekten al
snel dat ze leerbaar was."
Grappig
Samantha vindt het heel leuk op
het Scheldemond College, laat ze
via de tablet weten. De leukste
vakken vindt ze biologie, koken
en muziek. Andere leerlingen op
haar school reageren 'meestal grap
pig' op haar, typt ze. „Soms doen
ze raar. Ze lachen. Of ze praten
over mij."
Hoewel ze in het lokaal wel
met haar klasgenoten communi
ceert, gaat dat in de pauzes en na
schooltijd lastiger. „Op de basis
school had ze veel vriendinnen. Ik
moest er een agenda voor bijhou
den", zegt haar pleegmoeder Cis-
ka Burger. „Nu is dat een stuk min
der. Haar klasgenoten gaan naar
de bioscoop of naar de stad. Daar
kan ze niet mee naartoe."
Samantha's aanwezigheid is po
sitief voor de school, vindt Tim
mermans. Samantha heeft veel ge
leerd, maar de school ook, zegt
Timmermans. „Haar aanwezig
heid heeft een positief effect op
de sociale betrokkenheid en de
sfeer in de school. Kinderen hel
pen Samantha en gaan bij haar zit
ten. Ze gaan voor haar aan de kant
op de trap, omdat ze weten dat ze
niet zo goed kan traplopen. In het
begin zagen we alleen haar beper
king, maar nu zie je een persoon
met kwaliteiten. Samantha voelt
heel goed sfeer aan, ze wil ande
ren graag helpen en ze is heel en
thousiast om te leren."
'Ze haalt hogere cijfers
dan ik. Ik wist niet dat
ze zo slim was'
Samantha heeft zo veel geleerd
dat ze afgelopen schooljaar exa
men kon doen in Nederlands en
biologie. Komend schooljaar doet
ze examen in meer vakken, waar
onder Engels. Docente Sara Baas
herinnert zich nog goed dat ze be
sefte wat Samantha kon. „We lie
ten Samantha een examentekst
Nederlands maken om te kijken
of ze dat niveau aankon. Ze deed
dat heel erg goed. Ze zou een acht
gehaald hebben. Toen wist ik: 'we
hebben haar echt onderschat'."
ZATERDAG 11 JULI 2015
Samantha pakt de hand van haar klasgenoot Loïs van Belzen tijdens de les Nederlands. „Ze komt vaak bij ons zitten, omdat we de enige meisjes van de klas zijn. We vangen haar dan op. Ze is al
tijd heel enthousiast en lacht veel."
Christophe Venema, leerling
Scheldemond College
Omdat het de laatste les van het schooljaar is, krijgt de klas een presentatie origami vouwen van één van de leerlin
gen. „Samantha geniet ervan om erbij te zitten", zegt begeleidster Saritha.