Toen ze een acht haalde voor een proefèxamen, wist ik dat we haar onderschatten' V NIEUWS 13 speciaal programma voor haar sa mengesteld. Ze volgt allerlei vak ken door alle leerjaren heen. „We begonnen met een blanco scena rio: de lessen zouden vooral goed zijn voor haar sociale ontwikke ling, maar maar we ontdekten al snel dat ze leerbaar was." Grappig Samantha vindt het heel leuk op het Scheldemond College, laat ze via de tablet weten. De leukste vakken vindt ze biologie, koken en muziek. Andere leerlingen op haar school reageren 'meestal grap pig' op haar, typt ze. „Soms doen ze raar. Ze lachen. Of ze praten over mij." Hoewel ze in het lokaal wel met haar klasgenoten communi ceert, gaat dat in de pauzes en na schooltijd lastiger. „Op de basis school had ze veel vriendinnen. Ik moest er een agenda voor bijhou den", zegt haar pleegmoeder Cis- ka Burger. „Nu is dat een stuk min der. Haar klasgenoten gaan naar de bioscoop of naar de stad. Daar kan ze niet mee naartoe." Samantha's aanwezigheid is po sitief voor de school, vindt Tim mermans. Samantha heeft veel ge leerd, maar de school ook, zegt Timmermans. „Haar aanwezig heid heeft een positief effect op de sociale betrokkenheid en de sfeer in de school. Kinderen hel pen Samantha en gaan bij haar zit ten. Ze gaan voor haar aan de kant op de trap, omdat ze weten dat ze niet zo goed kan traplopen. In het begin zagen we alleen haar beper king, maar nu zie je een persoon met kwaliteiten. Samantha voelt heel goed sfeer aan, ze wil ande ren graag helpen en ze is heel en thousiast om te leren." 'Ze haalt hogere cijfers dan ik. Ik wist niet dat ze zo slim was' Samantha heeft zo veel geleerd dat ze afgelopen schooljaar exa men kon doen in Nederlands en biologie. Komend schooljaar doet ze examen in meer vakken, waar onder Engels. Docente Sara Baas herinnert zich nog goed dat ze be sefte wat Samantha kon. „We lie ten Samantha een examentekst Nederlands maken om te kijken of ze dat niveau aankon. Ze deed dat heel erg goed. Ze zou een acht gehaald hebben. Toen wist ik: 'we hebben haar echt onderschat'." ZATERDAG 11 JULI 2015 Samantha pakt de hand van haar klasgenoot Loïs van Belzen tijdens de les Nederlands. „Ze komt vaak bij ons zitten, omdat we de enige meisjes van de klas zijn. We vangen haar dan op. Ze is al tijd heel enthousiast en lacht veel." Christophe Venema, leerling Scheldemond College Omdat het de laatste les van het schooljaar is, krijgt de klas een presentatie origami vouwen van één van de leerlin gen. „Samantha geniet ervan om erbij te zitten", zegt begeleidster Saritha.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 13