Scheldemond College valt met Samantha van de ene in de andere verbazing 12 NIEUWS De 23-jarige Samantha Weppner uit Vlissingen is gehandicapt en kan niet praten. Toch rondde ze dit jaar twee vakken af op het vmbo van het Scheldemond College in Vlissingen. - Samantha slaakt een gil letje van enthousias me. Het is half negen. Ze mag naar de les. Be geleidster Saritha Rid dersma geeft haar een arm, om naar het lokaal te lopen. Samen gaan ze achterin de klas zit ten. „Daar is het minder druk en voelt ze zich het veiligst." Het eerste uur staat Nederlands op het programma. Klas vmbo 2 van de basis- en kaderberoepsge richte leerweg leest een tekst over de start van de Tour de France in Utrecht. Samantha steekt haar middelvinger en wijsvinger ach terstevoren in haar mond en legt haar hoofd op Saritha's schouder. Die leest fluisterend de tekst voor. „Zo weet ik zeker dat ze de tekst in zich heeft opgenomen", legt Sa ritha uit. Terwijl ze aan het voorle zen is, krijgt ze een spontane knuffel van haar pupil. Samantha kan niet praten. Ze heeft het trisomie-9p-syndroom, een zeldzame chromosoomafwij- king. Ze communiceert door 'ja' en 'nee' te schudden met haar hoofd, ze wijst dingen aan en typt op een tablet. 'Wat betekent het woord 'schuw den' in de tekst?', is één van de vra gen die de leerlingen moeten be antwoorden. Het lijkt of Samant ha niet opgelet heeft, maar schijn bedriegt. 'V-e-r-m-e-d-e-n', typt ze in. Het gaat heel langzaam en Saritha moet Samantha's onder arm ondersteunen. „Maar ik stuur niet", verzekert ze. De klas vindt sommige vragen over de tekst moeilijk, maar Sa mantha geeft keer op keer het juis te antwoord. Eigenlijk is de twee de klas onder haar niveau, want ze heeft het vmbo-basis-certifï- caat voor Nederlands al op zak. Ze volgt de lessen nog, omdat ze het leuk vindt om naar school te gaan. Ze rondde haar examen Neder lands af met een 7,1. Verbaasd Klasgenoot Christophe Venema (14) keek wel even op van de pres taties van Samantha. „Ze haalt ho gere cijfers dan ik. Ik wist niet dat ze zo slim was", zegt hij. Ook Sara Baas, docente Neder lands, heeft zich meerdere keren verbaasd. „Je schat haar anders in, maar ze krijgt alles mee. Bij biolo gie kwam het meerdere keren voor dat ze de toets beter had ge maakt dan haar klasgenoten. Je zag de andere leerlingen denken: 'oeps, dan moet ik ook maar eens beter mijn best gaan doen'." Samantha geniet als ze tussen haar klasgenoten om de tafel kan 'Het dagcentrum vond ze niks. Ze ging er altijd huilend heen en verstopte haar broodtrommel.' 'We zagen eerst alleen haar beperkingen. Nu zien we een persoon met kwaliteiten.' zitten. Omdat het de laatste les van het schooljaar is, krijgt de klas een presentatie origami vouwen. Loïs van Belzen (13) vouwt de blaadjes en Samantha kijkt mee. Ze geeft Loïs af en toe een liefko zende aai over de wang. „Ze komt vaak bij ons zitten, omdat we de enige meisjes van de klas zijn", zegt Loïs. „We vangen haar dan op. Ze is altijd heel enthousiast en lacht veel. Ik vind haar bijzonder." Kans „Ze leek een baby toen ze op haar zesde bij ons in huis kwam", zegt Samantha's pleegmoeder Ciska Burger. „Ze was heel klein, kon niet lopen en speelde met ramme laars. Ze gaf veel over en trok ha ren uit haar hoofd." Samantha ontwikkelt zich snel. Haar pleegvader maakt een hou ten plank als ze een jaar of negen is. Ze kan er letters op aanwijzen. „We vroegen haar met wie ze wil de spelen. Toen maakte ze de naam 'N-a-t-h-a-l-i-e'. En als we vroegen wat ze wilde drinken typ te ze 's-i-n-a-s'. Ja, toen stonden we wel even te kijken. 'Doen wij dat nou?', dachten we, want we ondersteunden haar arm. Maar dat was niet zo. We hadden geen idee hoe ze geleerd had woorden te maken. Ze was nog nooit naar school geweest." Die kans krijgt Samantha wel op haar elfde. „Ze ging toen naar een dagcentrum van Arduin, maar dat vond ze niks. Ze ging er hui lend heen en verstopte altijd haar broodtrommel als ze weg moest. Arduin vroeg of ze mee wilde doen met een project op De Wis sel in Vlissingen. Toen ging het vanaf de eerste dag goed met haar. Ze is veel zelfstandiger geworden. We zijn heel trots." Samantha is na zeven jaar op De Wissel toe aan de middelbare school. Burger: „Het was niet mak kelijk om die te vinden", zegt haar pleegmoeder. „We hebben het op vijf scholen geprobeerd, maar geen enkele school wilde haar heb ben." Onverteerbaar Ondersteuningscoördinator Hann Timmermans van het Schelde mond College wil er wel over na denken. „Ik vond het onverteer baar dat Samantha wel op een ba sisschool mee kon, maar in het voortgezet onderwijs geblokkeerd zou worden. Elk kind heeft recht op onderwijs." Samantha is sinds 20tr gastleer- ling: dat betekent dat het Schelde mond College niet afgerekend wordt als ze geen diploma haalt. Arduin betaalt en regelt de begelei ding van Samantha. Er wordt een Samantha hoort ook in de klas Begeleidster Saritha Riddersma ondersteunt Samantha's arm als ze typt op Samantha met haar begeleidster Saritha Riddersma (bovenste foto). In de pauze laat de begeleidster Samantha al- de tablet. „Maar ik stuur niet", verzekert ze. tijd even alleen, (onderste foto) foto's Dirk-Jan Gjeltema door Cornelleke Blok Ciska Burger, pleegmoeder Hann Timmermans, ondersteuningscoördinator Scheldemond College

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 12