15 Moskou waarschuwt voor 'gevaarlijke selfie' Supermarkten proberen bezorgconcurrenten voor te zijn Bezorgen van boodschappen is duur en lastig. Supers zetten daarom in op ophaalpunten. NIEUWS 3 Lekker naar de winkel Online kopen veel makkelijker €4,95 Astrid Rook (53) en dochter Crystal van der Lugt (14), Vlaardingen „Wij doen altijd 'off line' boodschappen. Ik heb één keer onli ne boodschappen ge daan, maar dat be viel toch niet echt. We waren toen wat vergeten en dan moet je alsnog naar de winkel. Het is ook fijn om te zien wat je koopt, bijvoor beeld bij de verse producten. Ik kijk ook graag in de fol ders welke winkel goede aanbiedingen heeft en bij online shoppen zit je toch aan één winkel vast. Als je een fulltime baan of een druk ge zinsleven hebt, snap ik dat online shop pen handig kan zijn, maar ik blijf lekker naar de winkel gaan." Selcuk Ozduran (40), Rotterdam „Ik ben ondernemer, heb het heel erg druk en dan is onli ne shoppen echt ide aal. Bijna al mijn boodschappen doe ik online. Het is ge woon veel makkelij ker en bespaart heel veel tijd. In de win kel ben ik zeker een uur kwijt en nu rijd ik langs het pick up point, worden de boodschappen met een in mijn wagen gezet en ben ik in twee minuten klaar. Het boodschappen doen zeifis ook veel makkelijker. Het as sortiment is online veel groter en je hebt meer overzicht. Problemen heb ik nooit gehad. Bestel lingen kloppen altijd en er is eigenlijk nooit iets bedorven of over de datum." AMSTELVEEN. Drive-ins, waar je al leen even hoeft te parkeren om je via de computer bestelde week- boodschappen in te (laten) laden, duiken overal op. Afgelopen twee jaar is het aantal 'pick up points' van supermarkten verzevenvou- digd. Eind 2014 stond de teller op ruim 350, blijkt uit onderzoek van dataleverancier Syndy. Dit jaar zijn er nog tientallen bijgekomen; alleen al Jumbo opende er sinds november 79. Ook Spar, Deen, Hoogvliet en Coop doen aan de ex pansie mee. Die opmars suggereert dat de groeiende groep mensen die zijn boodschappen regelmatig online bestelt, ze het liefst zelf ophaalt. Dat is niet het geval, zegt onder zoeker Algirdas Desceras van Syn dy. „80 procent van de Nederland se consumenten prefereert thuis bezorging. Gemiddeld hebben ze daar zelfs 4 euro extra voor over. Boodschappen bestel je online voor het gemak. Mensen die dat doen, hebben geen zin alsnog naar een afhaalpunt te rijden en met zware tassen te sjouwen." Veel supermarktketens experi menteren lokaal wel met thuisbe zorging, maar zelfs die van markt leider Albert Heijn heeft nog geen landelijke dekking. Waarom ko men er dan wel zoveel pick up points bij? „Die zijn voor super markten aanzienlijk goedkoper dan thuisbezorgen", zegt super marktprofessor Laurens Sloot. „Een medewerker is al snel twintig minuten bezig om alle boodschappen te verzamelen. Die moeten in een vrachtwagen tot aan de deur worden bezorgd. Liefst 's avonds, als mensen thuis zijn. Sommige producten gekoeld, andere diepgevroren en de rest juist op kamertemperatuur. Som mige producten zijn heel kwets baar, zoals bloemen en fruit. Dat is een ingewikkelde, kostbare ope ratie voor producten met een klei ne marge die voor 1 of 2 euro in de winkel liggen. Een paar schoenen van 99 euro thuisbezorgen is een stuk lucratiever." Volgens de hoogleraar is het de vraag of supermarkten hun inves teringen in pick up points ooit zul len terugverdienen. Slechts 15 pro cent van de Nederlanders bestelt zijn boodschappen wel eens onli ne. Zij zorgden vorig jaar voor nog geen 1,5 procent van de totale om zet van supermarkten. Afhaalpun- ten zijn voor supermarkten vooral een investering om op lange ter mijn online klanten aan zich te binden. Als de kruideniers dat zelf niet doen, springen nieuwkomers in het gat. In Nederland is de concur rentie van buitenaf nu nog be perkt tot (lokale) boodschappen- services als Hello Fresh (maaltijd boxen), de Krat en UberMart, dat online bestelde boodschappen bin nen twee uur door een personal shopper laat thuisbezorgen. In het buitenland ruiken ook machtige internetbedrijven en pakketbezorgers kansen. Zo zijn in Duitsland de webwinkels eBay en Amazon al populaire bestem mingen voor klanten die (houdba re) voedingsmiddelen zoeken. Er gaan geruchten dat Amazon er binnenkort ook verse en gekoelde boodschappen gaat bezorgen, net zoals in de Verenigde Staten. In de VS investeerde Google een half miljard dollar in boodschappen dienst Google Express. Door hun klanten nu al de mo gelijkheid te bieden boodschap pen online te bestellen, hopen Ne derlandse supermarkten zulke concurrenten buiten de deur te houden. De markt voor online bood schappen mag dan nu nog be perkt zijn, hij groeit razendsnel: vorig jaar met 55 procent. Slechts AANBIEDINGEN ALLEEN VANDAAG GELDIG Rugband voor houdingsondersteuning 34,95 86% 30,- MOSKOU. Het nemen van 'selfïes' kan levensgevaarlijk zijn. Daar voor waarschuwt het Russische ministerie van Binnenlandse Za ken, dat volgens de Moscow Ti mes een campagne is begonnen om burgers te wijzen op de geva ren bij het maken van dergelijke foto's. Russen worden opgeroepen goed om zich heen te kijken voordat ze zichzelf op de foto zetten. 'Het is het niet waard je gezond heid of leven op het spel te zetten voor miljoenen 'likes' op sociale media', wordt benadrukt in een folder. De politie gaat de flyer uit delen op scholen en evenemen ten. In de folder wordt ook nog gewe zen op de gevaarlijkste plekken om foto's te maken. „Een selfie nemen onder het rij den, kan de rit korter maken", luidt een waarschuwing. Ook aan het nemen van selfïes met vuurwapens en dieren zou den risico's kleven. Veel van de waarschuwingen ko men niet uit de lucht vallen. Zo schoot een 21-jarige vrouw zich zelf in mei dit jaar in het hoofd, terwijl ze poseerde met een vuur wapen. Ook zijn mensen ernstig toegeta keld terwijl ze een selfie wilden nemen samen met gevaarlijke die ren. DONDERDAG 9 JULI 2015 Slag om de online klant door Annemieke van Dongen Slechts 15 procent van de Nederlanders bestelt zijn boodschappen wel eens online. De online-bestellers zorgden vorig jaar voor zo'n 1,5 procent van de omzet van supermarkten. Adviesprijs Korting U bespaart BESTELLEN DOE JE VEILIG SNEL VIA WWW.KOOPJEDEAL.NL Met gemak veilig shoppen NIET TEVREDEN? GELD TERUG! KEUR v Geen last meer van nek- en rugklachten Zie er langer, slanker en zelfverzekerder uit Altijd de juiste houding Geschikt voor hem en haar Astrid en Crystal winkelen graag 'offline', foto's Arie Kievit Boodschappen worden in de auto van Selcuk Ozduran geladen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 3