Filiaalhouders hebben het over 'Siciliaanse praktijken' ECONOMIE 23 Een deel van de filiaalhouders van Bakker Bart is in verzet gekomen tegen het moederbedrijf. Dat houdt er een vreemde verdeel- en heerspolitiek op na, vinden ze. L "W" e wordt met je billen op een roze wolk gezet. M Krijgt het idee dat alles I mogelijk is bij Bakker W Bart. Je gaat er ito procent voor. Maar dan blijkt al snel dat ze alles véél te mooi heb ben voorgespiegeld." Heiny Steevens uit Zaltbom- mel stapte eind 2004 als franchise nemer in het Bakker Bart-avon- tuur. In 2012 werd hij door moe derbedrijf Bart's Retail BV uit Beu- ningen gedwongen te stoppen, zegt hij. Op dat moment had zijn zaak naar eigen zeggen een nega tief eigen vermogen (lees: schuld) bij het moederbedrijf van ruim 2 ton. Het grote probleem: „Toen ik begon, werd mijn omzet door Bak ker Bart geschat op 8.500 euro per week. De werkelijkheid in de eer ste jaren was: 7.500 euro. Let wel: mijn vrouw en ik hebben keihard gewerkt, zes dagen per week; we gaven onszelf een nettomaandsala ris van 2.000 euro, samen. De droom was: de zaak ooit overdra gen aan mijn dochter. In plaats daarvan ben ik achtergebleven met een restschuld van tiendui zenden euro's. Ik zou niet weten hoe ik daar ooit nog vanaf kom." Hij rijdt op de taxi nu. 'Zijn' winkel in Zaltbommel is nog ge woon open. Daar zit inmiddels de derde ondernemer in. Verhalen van Bakker Bart-fran- chisenemers in grote financiële problemen zijn er meer, bleek de ze week bij de kantonrechter in Nijmegen. Tien filiaalhouders uit onder meer Arnhem, Utrecht, Gouda en Assen legden daar een claim neer van in totaal ruim 1,5 miljoen euro. Ook daar was het verwijt: te rooskleurige prognoses. Maar ook: dat Bart's Retail afspra ken niet nakomt, franchisenemers een te hoge deegprijs in rekening brengt (aan derden zou goedkoper worden geleverd) en de huurdruk te ver opvoert. De emoties liepen soms hoog op. „Aanvankelijk was de groep 'Ik bleef achter met een restschuld van tienduizenden euro's' franchisers die in verzet kwam te gen Bart's Retail veel groter", zegt John Gerressen, voorzitter van de Bakker Bart-franchisevereniging, zelf filiaalhouder te Duiven en één van de tien 'rebellen'. „Velen zijn onder druk gezet, er werd ge dreigd dat ze geen deeg meer gele verd zouden krijgen." Geld afdragen Aanwezige franchisenemers spra ken in de wandelgang van de rechtbank van 'Siciliaanse praktij ken'. Waarbij ook gewezen werd op het bijzondere franchisemodel dat Bakker Bart hanteert. Uitgangs punt, volgens Gerressen: „De goedlopende filialen moeten geld afdragen om de slechtlopende overeind te houden." Een verdeel- en heerssystema- tiek, noemt hij het. Bij Bakker Bart spreken ze liever van een soli dariteitsbeginsel. „Hoe dan ook erg ongebruikelijk in franchise- land", zegt econoom Martin Lok horst van AG Hart, een advoca ten- en adviseurskantoor dat (me de gefinancierd door Bart's Retail) betrokken was bij een rapport over een nieuwe franchiseformu- le. AG Hart verleent momenteel juridische bijstand aan de procede rende filiaalhouders. „Het pro bleem is dat is gebleken dat er vijf tig a zestig slecht draaiende Bak ker Bart-filialen zijn. Het moeder bedrijf kan het zich niet permitte ren die winkels te sluiten." Dat zou een te grote klap voor de formule zijn, bovendien funge ren de huidige 175 winkels als voornaamste afnemers van de deegwarenfabriek van Bakker Bart in Beuningen én zit het moe derbedrijf als hoofdhuurder vast aan langlopende huurcontracten, stelt Lokhorst. Wat het moederbe drijf zou moeten doen? „In ieder geval het eerlijke verhaal vertellen aan de franchisers. De tien of twaalf slechtst presterende win kels sluiten en een herstelplan ma ken voor de overige veertig of vijf tig-" Filiaalhouders voelen zich ge vangen door de vele regels van het moederbedrijf, voerden ze aan bij de kantonrechter. Zo zeer zelfs, dat hun advocaten de bewering aandurven dat er geen sprake is van zelfstandig ondernemen, maar van een schijnzelfstandig- heid. Gerressen: „Bakker Bart be paalt alles." Dat leidt soms tot bi zarre taferelen, zegt hij. Voor beeld: het moederbedrijf heeft haar filialen opgedeeld in H-win- kels en L-winkels. De H-winkels liggen op drukkere locaties en han teren hogere prijzen dan de L-win- kels. Stoppen is voor veel franchise nemers geen optie, aldus Gerres sen. „Menig filiaalhouder heeft een schuld bij het moederbedrijf. Dus ploeteren ze verder." Bij de kantonrechter bleek dat de meesten van de tien bezwaar makers amper boven het bestaans minimum zitten. De norm inkomens die Bart's Retail de fran chisenemers in het vooruitzicht stelt - 30.000 euro per jaar. voor 'In algemene zin geldt: als je omzet daalt, moet je snijden aan de kostenkant' een eenmanszaak, 38.000 euro voor een VOF - worden soms bij lange na niet gehaald. Wiens schuld is dat? „De tien fi liaalhouders maken van een eco nomisch probleem ten onrechte een juridisch probleem", zei Bak ker Bart-advocaat Derk van Dam bij de rechter. Verhalen over te ho- BAKKER BART, DE GROOTSTE BAKKERSKETEN ge huurdruk, te hoge deegprijzen, te rooskleurige prognoses en een oneerlijk franchisesysteem wees hij categorisch van de hand. „Sim pelweg onjuist." Staartgroep Jan-Joris Heling, woordvoerder van het moederbedrijf, voegt daar aan toe de uitspraak van de rech ter 'met het volste vertrouwen te gemoet te zien'. Hij vindt dat het bedrijf voldoet aan de zorgplicht. Bovendien bestrijdt hij met klem dat het aantal filiaalhouders dat problemen heeft met de franchise- formule groter is dan de tien geval len die deze week voor de rechter stonden. „Als je 175 winkels hebt, zit er ook altijd een staartgroep bij. Dat zijn deze tien. In algemene zin geldt: als je omzet daalt, moet je snijden aan de kostenkant. Bijvoor beeld in je personeelskosten. Daar naast moet je je privé-opnames aanpassen." Het zijn en blijven zelfstandig ondernemers met een eigen verantwoordelijkheid, vindt hij. Bakker Bart kijkt liever vooruit. Heling: „We lanceren een nieuwe winkelformule. Vorig week is op de Grote Markt in Groningen on ze eerste winkel nieuwe stijl geo pend." Nieuwe slogan: 'Altijd lek ker vers.' In de vernieuwde filia len krijgt het bakproces 'een cen trale plaats in de formule'. Na een paar jaar van stilstand of achteruit gang, hoopt Bakker Bart vanaf vol gend jaar nieuwe vestigingen te openen, zegt Heling. „Los daarvan kan het zijn dat we slechter sco rende winkels afstoten zodra het huurcontract afloopt." Op de website worden met de kreet 'Word jij Bakker Bart?' nieu we franchisers geworven. 'Bij Bak ker Bart heeft iedereen een warm hart', staat er. „Ik vind het nog steeds aan prachtige formule, dat meen ik serieus", zegt ex-filiaal- houder Steevens uit Zaltbommel. „Maar het verdienmodel is voor de franchiser tamelijk rampzalig." DONDERDAG 9 JULI 2015 In opstand Bakker Bart De Duivense filiaalhouder John Gerressen en zijn vrouw Trudi. foto Theo Koek door Harm Graat Heiny Steevens oud-bakker Bart Jan-Joris Helling Bakker Bart Bakker Bart werd in 1977 opgericht door Bart van Elsland, die in 2007 aan hartfalen overleed. De eerste Bakker Bart-winkel werd ge opend in Nijmegen. Bakker Bart is de grootste bakkerske ten van Nederland en telde begin 2012 nog 189 filialen; nu zijn dat er 175. Alle filialen worden gerund door franchi senemers. Van Elsland ver kocht zijn bedrijf in 1999 aan de Duitse bakkersketen Kamps; sinds 2005 is Bakker Bart eigen dom van investe ringsmaatschappij Gilde. Het kantoor en de deegwarenfabriek staan in Beuningen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 23