9>iw
J
de eigen identiteit'
m
NIEUWS 15
S
«8
'Papieren agenda blijft beste
manier om te leren plannen'
fl - -tShflS
i 4-xnx
„Het is eigenlijk Whatsapp ï.o",
zegt directeur Van Ruiten over de
snelle berichtjes in de agenda.
„Het gaat nergens over." En toch is
het leuk. „We deden op onze ei
gen manier al aan social media. Je
laat zien: 'Dit ben ik'."
„Iedereen moest bij iedereen
iets in de agenda schrijven", herin
nert een twintiger zich. Zelf koes
terde ze in de brugklas
haar Didl-agenda. „Die
stripmuis, ja."
De expositie
voert langs agen
da's uit de jaren
'50 met glamour-
plaatjes van Do-
ris Day en ande
re filmhelden,
naar de politiek
geëngageerde agen
da's uit de jaren '60.
De Stones kwamen
op, net zoals Bob Dylan
en in de jaren '70 Abba en Kate
Bush. Later stroomden agenda's
vol met foto's van tv-sterren uit
Dallas en The A-team. En met pop
sterren Michael Jackson en Whit
ney Houston.
De Ryam en Tip Top Agenda
waren hot. Merkaganda's kwamen
op en werden in de jaren '80 een
statussymbool: van Avantgarde tot
Le Coq Sportif en O'Neill. En het
aanbod agenda's groeide en groei
de.
Explosie van creativiteit
„Een tijdsdocument", noemt Van
Ruiten de agenda's die per genera
tie evolueerde. „Van suf huiswerk
boekje tot lifestyle-symbool. We
zien door de jaren heen een explo
sie van creativiteit."
Het Onderwijsmu
seum interviewde een
aantal ex-scholieren
over hun agenda.
Geïntrigreerd
TIJDSDOCUMENT
door dingen in
hun agenda,
ging het mu
seum op zoek
naar het verhaal
erachter.
De kreet
'Wauw, leuke truc
heb jij Madeleine ge
flikt. Ze is er kapot van',
in één van de getoonde agen
da's, blijkt (hoe kan het ook an
ders) terug te slaan op een verbro
ken verkering.
„We hebben de eigenaar van de
agenda gesproken. En hij vertelde
dat hij het destijds had uitgemaakt
met zijn vriendinnetje. Ze huilde
bittere tranen op school. Klasge
nootjes mengden zich erin. Het
was één groot drama."
10
muin h
tJAu
w\
PUTTERSHOEK. Waar heb
je nog een agenda voor
nodig als je op je smart-
phone kunt checken
welk huiswerk de wis
kundedocent heeft opge
geven? Toch lopen de
meeste brugklassers nog
steeds met een papieren
agenda.
Op de Schoolcampus van
V&D loop je meteen te
gen de agenda's aan. Hon
derden zijn het er, ver
deeld over twee stellages:
stoere, donkere voor de
jongens; vrolijke, bontge
kleurde exemplaren voor
de meiden. Brugklasser
Jarl Brand uit Putters-
hoek gaat voor een agen
da van Fokke Sukke,
net als afgelopen jaar. Die
bleek wel handig. Zijn
school werkt net als veel
scholen met Magister,
een iet-systeem waarin
docenten het huiswerk
en de cijfers van leerlin
gen bijhouden. Via een
app op hun telefoon kun
nen leerlingen die infor
matie raadplegen. Maar je
weet nooit zeker of het
huiswerk echt in Magis
ter staat, zegt Jarl. „Som
mige docenten vergeten
dat wel eens. Dan is het
toch handig om het zelf
op te schrijven."
Veel middelbare scholen
verplichten of adviseren
brugklassers nog altijd
een papieren agenda.
„Dat is de overzichtelijk-
ste manier om te leren
plannen", verklaart Louis
Jongejans, locatiedirec
teur en brugklasdocent
Engels van het Dalton Ly
ceum in Dordrecht. „Op
een smartphonescherm-
pje heb je minder goed
overzicht over de hele
week."
De school heeft klas
sen die met een iPad
werken. Daar heeft
niemand een papie
ren agenda. Jonge
jans: „Dat zal de
toekomst wel
zijn."
DONDERDAG 9 JULI 2015
met
tfft. *1
Dale
Van Doris Day tot
de Stones en van Abba
tot Michael Jackson;
elke generatie had
zo zijn helden
EL
KcgtJ?
9
ti.:. pr/cfd'
Agenda's door de jaren heen. Van linksonder naar rechtsboven: ja
ren '60 ('fuif), jaren '80 (Madonna), jaren '90 (rode achtergrond met
bloemetjes), jaren '90 (zwart-witfoto) en jaren '00 van de 21ste eeuw
('No Way!). foto's Nationaal Onderwijsmuseum
fcflTHffo.
-K*x-
(J0AL
'A»?y "ij;
door Annemieke van
Dongen