9>iw J de eigen identiteit' m NIEUWS 15 S «8 'Papieren agenda blijft beste manier om te leren plannen' fl - -tShflS i 4-xnx „Het is eigenlijk Whatsapp ï.o", zegt directeur Van Ruiten over de snelle berichtjes in de agenda. „Het gaat nergens over." En toch is het leuk. „We deden op onze ei gen manier al aan social media. Je laat zien: 'Dit ben ik'." „Iedereen moest bij iedereen iets in de agenda schrijven", herin nert een twintiger zich. Zelf koes terde ze in de brugklas haar Didl-agenda. „Die stripmuis, ja." De expositie voert langs agen da's uit de jaren '50 met glamour- plaatjes van Do- ris Day en ande re filmhelden, naar de politiek geëngageerde agen da's uit de jaren '60. De Stones kwamen op, net zoals Bob Dylan en in de jaren '70 Abba en Kate Bush. Later stroomden agenda's vol met foto's van tv-sterren uit Dallas en The A-team. En met pop sterren Michael Jackson en Whit ney Houston. De Ryam en Tip Top Agenda waren hot. Merkaganda's kwamen op en werden in de jaren '80 een statussymbool: van Avantgarde tot Le Coq Sportif en O'Neill. En het aanbod agenda's groeide en groei de. Explosie van creativiteit „Een tijdsdocument", noemt Van Ruiten de agenda's die per genera tie evolueerde. „Van suf huiswerk boekje tot lifestyle-symbool. We zien door de jaren heen een explo sie van creativiteit." Het Onderwijsmu seum interviewde een aantal ex-scholieren over hun agenda. Geïntrigreerd TIJDSDOCUMENT door dingen in hun agenda, ging het mu seum op zoek naar het verhaal erachter. De kreet 'Wauw, leuke truc heb jij Madeleine ge flikt. Ze is er kapot van', in één van de getoonde agen da's, blijkt (hoe kan het ook an ders) terug te slaan op een verbro ken verkering. „We hebben de eigenaar van de agenda gesproken. En hij vertelde dat hij het destijds had uitgemaakt met zijn vriendinnetje. Ze huilde bittere tranen op school. Klasge nootjes mengden zich erin. Het was één groot drama." 10 muin h tJAu w\ PUTTERSHOEK. Waar heb je nog een agenda voor nodig als je op je smart- phone kunt checken welk huiswerk de wis kundedocent heeft opge geven? Toch lopen de meeste brugklassers nog steeds met een papieren agenda. Op de Schoolcampus van V&D loop je meteen te gen de agenda's aan. Hon derden zijn het er, ver deeld over twee stellages: stoere, donkere voor de jongens; vrolijke, bontge kleurde exemplaren voor de meiden. Brugklasser Jarl Brand uit Putters- hoek gaat voor een agen da van Fokke Sukke, net als afgelopen jaar. Die bleek wel handig. Zijn school werkt net als veel scholen met Magister, een iet-systeem waarin docenten het huiswerk en de cijfers van leerlin gen bijhouden. Via een app op hun telefoon kun nen leerlingen die infor matie raadplegen. Maar je weet nooit zeker of het huiswerk echt in Magis ter staat, zegt Jarl. „Som mige docenten vergeten dat wel eens. Dan is het toch handig om het zelf op te schrijven." Veel middelbare scholen verplichten of adviseren brugklassers nog altijd een papieren agenda. „Dat is de overzichtelijk- ste manier om te leren plannen", verklaart Louis Jongejans, locatiedirec teur en brugklasdocent Engels van het Dalton Ly ceum in Dordrecht. „Op een smartphonescherm- pje heb je minder goed overzicht over de hele week." De school heeft klas sen die met een iPad werken. Daar heeft niemand een papie ren agenda. Jonge jans: „Dat zal de toekomst wel zijn." DONDERDAG 9 JULI 2015 met tfft. *1 Dale Van Doris Day tot de Stones en van Abba tot Michael Jackson; elke generatie had zo zijn helden EL KcgtJ? 9 ti.:. pr/cfd' Agenda's door de jaren heen. Van linksonder naar rechtsboven: ja ren '60 ('fuif), jaren '80 (Madonna), jaren '90 (rode achtergrond met bloemetjes), jaren '90 (zwart-witfoto) en jaren '00 van de 21ste eeuw ('No Way!). foto's Nationaal Onderwijsmuseum fcflTHffo. -K*x- (J0AL 'A»?y "ij; door Annemieke van Dongen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 15