EREADERSVOOR
OP VAKANTIE
■VOLLE ZAAK MET
BUJE MENSEN IS
ONBETAALBAAR'
SPAANS LANDJE
MET RIVIER EN
WATERMOLEN
m
Autodelen wordt
steeds populairder.
Van de Greenwheels-
achtigen tot auto
deelplatform
SnappCar:
het is winst voor
portemonnee
én milieu.
woensdag 8 juli 2015
Getest voor u
Mijn geld ik
Xraag aanbod
8? DOOR PAM VAN DER VEEN
ijn kinderen willen niet
met mij in de
Greenwheels. De oudste
vindt 'm skeer - straat
taal voor armoedig. De
jongste vindt de auto stinken. Het valt
niet te ontkennen: ik heb twee snobs ge
baard.
Toegegeven, een Peugeot 107 is niet de
bolide waarmee je nu eens lekker door
de stad gaat cruisen. Met z'n knalrode
kleur en gifgroene logo doet-ie eerder
een beetje kinderachtig aan. Een speel
goedautootje. En doordat de auto nieuw
is en relatief weinig gebruikt, heeft-ie
inderdaad die typische autogeur. Maar
toch, mijn kinderen kunnen zeggen wat
ze willen, ik ben zeer gesteld op mijn
Greenwheels. Op elke straathoek kan ik
er één vinden, hij brengt me waar ik
zijn moet en hij geeft me het gevoel dat
ik goed bezig ben.
Ik nam driejaar geleden een Green-
wheels-abonnement omdat ik om finan
ciële en milieutechnische redenen geen
tweede auto wilde in ons gezin. Voor
mijn deelauto betaal ik maandelijks een
vast bedrag van 15 euro, en verder de
kosten per rit: 4,10 euro per uur en 16
cent per kilometer. Vanwege die
ritkosten denk ik bewuster na over mijn
autogebruik, en dat scheelt niet alleen
in mijn portemonnee, maar ook in C02-
uitstoot. Een win-winsituatie dus. En ik
ben niet de enige die er zo over denkt,
zo blijkt uit de cijfers. Volgens onder
zoek van het Planbureau voor de
Leefomgeving telt Nederland zo'n
90.000 autodelers. En volgens hetzelfde
onderzoek staan 1,3 miljoen Nederlan
ders open voor het concept. Daarbij
schieten de aanbieders als paddenstoe
len uit de grond. Het aantal deelauto's
ligt rond de 10.000 - dat is een stijging
van 113 procent ten opzichte
van vorig jaar. 2_3
WOENSDAG GELD&GOED
>4
5
~y8
M