EREADERSVOOR OP VAKANTIE ■VOLLE ZAAK MET BUJE MENSEN IS ONBETAALBAAR' SPAANS LANDJE MET RIVIER EN WATERMOLEN m Autodelen wordt steeds populairder. Van de Greenwheels- achtigen tot auto deelplatform SnappCar: het is winst voor portemonnee én milieu. woensdag 8 juli 2015 Getest voor u Mijn geld ik Xraag aanbod 8? DOOR PAM VAN DER VEEN ijn kinderen willen niet met mij in de Greenwheels. De oudste vindt 'm skeer - straat taal voor armoedig. De jongste vindt de auto stinken. Het valt niet te ontkennen: ik heb twee snobs ge baard. Toegegeven, een Peugeot 107 is niet de bolide waarmee je nu eens lekker door de stad gaat cruisen. Met z'n knalrode kleur en gifgroene logo doet-ie eerder een beetje kinderachtig aan. Een speel goedautootje. En doordat de auto nieuw is en relatief weinig gebruikt, heeft-ie inderdaad die typische autogeur. Maar toch, mijn kinderen kunnen zeggen wat ze willen, ik ben zeer gesteld op mijn Greenwheels. Op elke straathoek kan ik er één vinden, hij brengt me waar ik zijn moet en hij geeft me het gevoel dat ik goed bezig ben. Ik nam driejaar geleden een Green- wheels-abonnement omdat ik om finan ciële en milieutechnische redenen geen tweede auto wilde in ons gezin. Voor mijn deelauto betaal ik maandelijks een vast bedrag van 15 euro, en verder de kosten per rit: 4,10 euro per uur en 16 cent per kilometer. Vanwege die ritkosten denk ik bewuster na over mijn autogebruik, en dat scheelt niet alleen in mijn portemonnee, maar ook in C02- uitstoot. Een win-winsituatie dus. En ik ben niet de enige die er zo over denkt, zo blijkt uit de cijfers. Volgens onder zoek van het Planbureau voor de Leefomgeving telt Nederland zo'n 90.000 autodelers. En volgens hetzelfde onderzoek staan 1,3 miljoen Nederlan ders open voor het concept. Daarbij schieten de aanbieders als paddenstoe len uit de grond. Het aantal deelauto's ligt rond de 10.000 - dat is een stijging van 113 procent ten opzichte van vorig jaar. 2_3 WOENSDAG GELD&GOED >4 5 ~y8 M

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 47