Drugscriminelen verlaten
het zuiden van het land
Fietsreis Altmühltal
Verschillen tussen gemeenten zijn groot
De pakkans voor fietsen zonder licht is
enorm gedaald. Levensgevaarlijk,
waarschuwen Veilig Verkeer
Nederland en de Fietsersbond.
NIEUWS 3
Duitser schrikt van klap en sterft
politie is minstens zo belangrijk. Als
de pakkans klein is, zijn mensen sim
pelweg niet geneigd om zich aan de
regels te houden." Het is de schrik
van elke automobilist: uit het niets
doemt een fietser op, recht voor je au
to. Alleen door vol in de remmen te
gaan, is een drama te voorkomen.
„Fietsers zonder licht onderschatten
het gevaar dat ze veroorzaken", zegt
Markus van Tol van de ANWB. „Daar
om is het belangrijk dat ze worden
voorgelicht en gewaarschuwd."
Volgens Koos Spee, oud-verkeers
officier van justitie, is de kans groot
dat het aantal dodelijke fietsongeluk-
ken door de lagere pakkans toe
neemt. „De verkeershandhavings-
teams van de politie zijn de laatste ja
ren uitgekleed", legt Spee uit. „Gewo
ne agenten hebben geen tijd meer
om te handhaven op lichte verkeers
overtredingen. Na een paar jaar
treedt er een gedragsverandering op:
fietsers wéten dat ze niet worden ge
pakt en ze doen hun licht niet meer
aan. Het is een kwestie van wachten
op meer dodelijke fietsongelukken."
Vorig jaar kwamen 185 fietsers om
het leven. Een aantal dat al jaren sta
biel is, terwijl het aantal omgekomen
automobilisten sinds 2000 enorm is
gedaald.
Juist in het donker is het risico op
ongelukken groot: vooral ouderen ra
ken in de avonduren betrokken bij
een fietsongeval. De kans om in de
duisternis slachtoffer te worden van
een ongeluk neemt met zo'n 17 pro
cent af bij werkende voor- en achter
verlichting, blijkt uit het onderzoek.
„Alle reden om strenger te handha
ven", vindt Saskia Kluit van de Fiet
sersbond. „In de week na de herfstva
kantie wordt in Utrecht altijd gecon
troleerd. Heel voorspelbaar. Contro
les zouden juist vaker onverwachts
moeten plaatsvinden." Het aantal
boetes voor fietsen zonder licht is in
Utrecht - net als in de meeste andere
gemeenten - fors teruggelopen. Vorig
jaar werden nog maar 274 bekeurin
gen geschreven in de Domstad. „Op
merkelijk weinig voor een studenten
stad", vindt Kluit.
In Amsterdam, waar het aantal
boetes daalde van 5.527 in 2011 naar
1.611 in 2014, klinkt de roep steeds lui
der om buitengewoon opsporings
ambtenaren (boa's) boetes voor fiet
sen zonder licht te laten schrijven.
DEN HAAG. Een spectaculaire afname
van maar liefst veertig procent. Deel
de de politie in 2011 nog 73.008 bekeu
ringen uit voor het fietsen zonder
licht. Vorig jaar daalde dat aantal tot
44.316. Dat blijkt uit cijfers die het
AD heeft opgevraagd bij het Centraal
Justitieel Incassobureau (CJIB).
De verschillen tussen gemeenten
zijn groot. In Amsterdam en Rotter
dam stortte het aantal boetes in, ter
wijl in Den Haag juist méér fietsers
op de bon zijn geslingerd. De boete
voor fietsen zonder licht bedraagt 55
euro.
In vijftien Nederlandse gemeen
ten - in Limburg, Utrecht, Friesland
en Noord-Holland - werden vorig
jaar welgeteld nul fietsers bekeurd
voor fietsen zonder licht.
De daling komt volgens de Natio
nale Politie doordat er minder wordt
gecontroleerd. „We kunnen niet alles
doen", zegt Remco Gerretsen, woord
voerder van de Nationale Politie.
„Het is onhaalbaar om het hele jaar
door regelmatig fietscontroles te hou
den. Dat heeft geen prioriteit. Maar
op lokaal niveau is het wel mogelijk
om controles te intensiveren, mocht
dat nodig zijn."
Daarnaast zijn fietsers zich vol
gens de politie de laatste jaren 'be
wuster' geworden van goede fietsver
lichting. „Sinds enkele jaren mag je
ook met eenvoudige led-lampjes fiet
sen", zegt Gerretsen. „Die zijn makke
lijk te bevestigen aan het stuur of een
tas. We zien dat veel scholieren dat
doen." Uit onderzoek door het minis-
'Het is wachten
op meer
dodelijke
ongelukken'
terie van Infrastructuur en Milieu
blijkt echter dat het aandeel mensen
dat zonder licht fietst al jaren rond
de 40 procent ligt.
De Fietsersbond noemt de
led-lampjes ook geen verbetering.
„Die goedkope fietslampjes gaan
juist heel snel kapot", stelt Saskia
Kluit, adjunct-directeur van de Fiet
sersbond. „Ze bungelen dan nog wel
aan de fiets, maar doen het niet
meer. Ouders denken dat hun kind
veilig de weg op gaat, maar niets is
minder waar."
De Fietsersbond wil dat de politie
per direct gaat optreden. „De verlich
ting zou onderdeel moeten zijn van
structureel terugkerende controles",
stelt ze. „Als er boetes worden uitge
deeld, helpt dat meteen. Waarschu
wen heeft ook zin. Maar als fietsers
lange tijd ongehinderd zonder licht
kunnen fietsen, is er geen stimulans
om goede verlichting aan te schaffen.
Ook Veilig Verkeer Nederland
(WN) wil dat de pakkans omhoog
gaat. „Deze daling van het aantal boe
tes baart ons grote zorgen", zegt
WN-woordvoerder José de Jong.
„Onze voorlichtingscampagnes zijn
belangrijk, maar handhaving door de
Burgemeesters luidden een jaar
geleden nog de noodklok over de
toenemende drugscriminaliteit
in de zuidelijke provincies. In
middels lopen er innovatieve pro
jecten om hennepkwekerijen en
drugslabs te ontmantelen. Als ge
volg daarvan zegt de politie deze
vaker in andere provincies aan te
treffen.
Naast politie en justitie blij
ken gemeenten een steeds grote
re rol te spelen in de aanpak van
georganiseerde misdaad. Burge
meesters namen in 2014 meer
dan twee keer zo vaak bestuurlij-
Naast politie en justitie blijken
gemeenten een steeds grotere
rol te spelen in de aanpak van
georganiseerde misdaad
ke maatregelen, zoals het sluiten
van panden of het uitdelen van
boetes, dan het jaar ervoor.
Ondermijning is al enkele ja
ren het toverwoord waarmee ge
meenten, politie en belasting
dienst boeven willen aanpakken.
Soms is het effectiever om de be
lastingdienst op een crimineel af
te sturen, dan een lang strafrech
telijk proces op te starten. Samen-
werkingscentra van gemeente,
politie en belastingdienst behan
delden in totaal 1445 criminele
dossiers: een stijging van ruim 55
procent ten opzichte van 2013.
Zo wisten burgemeesters op
diverse plaatsen in het land club
huizen van criminele motorben
des te sluiten, of te voorkomen
dat er een nieuw afdeling werd
opgestart. Het dwarszitten van
criminele groeperingen leidt ook
tot ongewenste effecten, schrijft
minister van Veiligheid en Justi
tie Ard van der Steur in een brief
aan de Tweede Kamer. „Helaas
betekent de intensievere rol van
het bestuur bij de aanpak dat het
wordt geconfronteerd met bedrei
gingen. Onacceptabel."
COBURG. Een hoogbejaarde auto
mobilist in Duitsland schrok zo
van het ongeval dat hij gisteren
veroorzaakte, dat hij korte tijd la
ter bezweek. De 87-jarige man
reed in de stad Coburg een 80-ja-
rige voetgangster aan. Zichtbaar
aangedaan stapte hij eerst uit,
maar kroop kort daarna weer ach
ter het stuur van zijn auto. Vol
gens de politie reed hij enkele me
ters en overleed hij. De vrouw
werd met een zware hoofdwond
in het ziekenhuis opgenomen.
Kras.nl/46064 of bel 0900-96977ocPg
WOENSDAG 8 JULI 2015
Fietsers 's nachts in de Amsterdamse
Kinkerstraat.
foto Maarten Brante/ANP
door Peter Winterman
Koos Spee
oud-verkeersofficier
van justitie
door Koen Voeskuil
DEN HAAG. Drugscriminelen trek
ken weg uit het zuiden van Neder
land. Ze vestigen hun hennepkwe
kerijen of drugslaboratoria liever
elders in het land, omdat in Lim
burg en Brabant de pakkans te
groot is. Dat concluderen het
Openbaar Ministerie en de politie
in een rapport over de georgani
seerde misdaad.
Ontdek per fiets dit natuurpark met bossen, rotslandschappen
en stoere ridderburchten. Het uitstekende fietsroutenetwerk
voert u o.a. naar het sfeervolle Rothenburg en Regensburg.
Incl. 3* hotels, ontbijt, bagagevervoer en NL-talige routes
Prijzen p.p. o.b.v. 2 personen excl. reserveringskosten en Calamiteitenfonds